Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop

Gestart door pitsar maandag 09 maart 2020, 22:47:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
dag,

op dit moment heb ik een verzameling treinen die nog stil staan. Ik wil er wat meer mee gaan rijden. Ik heb een MS1, maar dat is niet een fijn systeem voor mij: ik heb overzicht nodig (heb bijvoorbeeld ook een kolos van een laptop met groot scherm). Ik zou een ecos kunnen aanschaffen, maar het liefst zou ik zowel een toekomstige baan (ik doel hier op wissels etc) als materieel vanuit een laptop willen aansturen.

1 is het mogelijk om (al dan niet met een extra interface met draaiknop oid) materieel vanuit een laptop te besturen (snelheid, verlichting, rijrichting)?
2 is het mogelijk om een baan volledig vanuit een laptop te besturen? (ik meen dat dit kan, vooral vraag 1 weet ik dus niet).

Dank en groet, Patrick 
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Wat je wilt kan met koploper en een ECOS bijvoorbeeld.

Je hebt bij de ECOS de mogelijkheid om de display naar je laptop te halen.

Hoe te doen is niet even vlug in twee zinnen uit te leggen helaas
Ecos & laptop: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Dank je Fred! Klinkt goed dat het in elk geval mogelijk is!

Kan me voorstellen dat het niet zomaar uit te leggen is hoe dat moet.

Is er iemand die er eens een paar foto's van wil plaatsen van hoe dat er dan uitziet op een laptopscherm? Bij voorbaat dank!
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Maar waarom alleen koploper met een Ecos er zijn zoveel andere oplossingen.
Bvb met hoeveel treinstellen of loks wil je tergelijk gaan rijden anders is dit ook mogelijk een optie die goedkoper is.
Maar de wensen die je nu hebt kun je ook realiseren met een CS2/3 zonder een extra stuurprogramma.
Iets waar je ook rekening mee moet houden is dat veel merken centrales nog geen of beperkte MFX ondersteuning hebben.
Dus denk goed na verdiep je een beetje in de materie en kies voor iets waar je nu en in de toekomst iets mee kunt.
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Hallo Patrick,
En lees bv ook dit topic (klik) over het gebruik van een SRSEII, laptop (en iTrain).
Een SRSEII is een omgebouwde aansluitbox van een MS2 die een CS2/3 emuleert. Ik rij nu een paar maanden in deze configuratie en dat werkt prima; is ook niet gelijk de 'hoofdprijs' ;)
En in het topic vind je ook handleidingen en gebruikerservaringen.

Maar zoals hierboven al gezegd: er zijn legio oplossingen!

Mvrgr,
Rob.

NB: iTrain kun je dmv een proeflicentie drie maanden volledig gebruiken om uit te proberen.
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Citaat van: hmmglaser op maandag 09 maart 2020, 23:33:59
Maar waarom alleen koploper met een Ecos er zijn zoveel andere oplossingen.

Citaat van: Marklindak op maandag 09 maart 2020, 22:54:30
Wat je wilt kan met koploper en een ECOS bijvoorbeeld.

Je hebt niet gelezen wat hier staat.
Dat er meer mogelijkheden zijn klopt, de topicstarter vraag echter of iets mogelijk is en daar geef ik antwoord op.
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Ook ik gebruik hiervoor de ECoS icm Koploper.

Koploper zorgt voor het automatisch treinbedrijf en met de ECoS (en een MS1) bedien ik het rangeer gedeelte (t.z.t.  :?)

Maar er zijn heel veel ander soortgelijke oplossingen elk met hun eigen + en - punten
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
als je toch jouw baan volledig met jouw laptop wilt aansturen,dan is een Ecos een duur doorgeefluik,
er zijn veel goedkopere oplossingen,


mvg,
Michel
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Er word hier gewoon  te snel naar koploper en de Ecos gewezen zelfde geldt ook voor de lokpilot en loksound dit zijn vaak de eerst reacties daarom zeg ik denk eerst goed na voor dat je ergens voor kiest.
@Marklindak er zijn nog meer stuurprogramma's gratis of betaald had je deze genoemt eventueel samen met andere merken centrales dan was mijn reactie overbodig geweest.
@Kaleb wat is de doorslag voor jou geweest om voor de Ecos in samenwerking met koploper te kiezen eigen keuze of op advies van andere?
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Citaat van: ramdani op woensdag 11 maart 2020, 16:40:56
als je toch jouw baan volledig met jouw laptop wilt aansturen,dan is een Ecos een duur doorgeefluik,
er zijn veel goedkopere oplossingen

Wat zou jouw suggestie zijn Michel? Dank je bij voorbaat
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
 @citaat: Wat wil jij graag? Dat is de basisvraag. De goedkopere oplossingen hebben 9 van 10 keer maar 1 of 2 protocollen aan boord. Dat zijn meestal het DCC-protocol en het Motorola-protocol. Dan heb je dus geen MFX (M4) of MFX+ dan is de vraag: Heb je MFX nodig of niet. En dat is dan omdat je locomotieven hebt met een decoder met alleen het MFX-protocol. Als je niets geeft om het MFX-protocol dan kan je kijken naar de "goedkopere" oplossingen zoals een z21 of een zelfbouw centrale of een omgebouwde gleisbox (MS II). Dat is een eerste vraag die jezelf moet stellen.

Groet Ronald.
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
@citaat de gleisebox update laat software denken dat die met een CS praat en niet een MS waardoor er meer mogelijkheden zijn een goedkopere oplossing met MFX.
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Citaat van: pitsar op woensdag 11 maart 2020, 19:22:40
Wat zou jouw suggestie zijn Michel? Dank je bij voorbaat


zelf rijd ik met een z21start :arrow: plug&play,geen MFX
moest ik nu kiezen,zou ik voor de omgebouwde gleisbox gaan(als het experimentele jouw niet afschrikt);
verder heb je nog de DR5000 (puur DCC),Tams Redbox enz.


verder sluit ik me aan bij Ronald,je moet voor jezelf uitmaken wat je wilt,best dat je eerst eens rondkijkt naar verschillende centrales en hun mogelijkheden,en welke programma's hiermee samenwerken;


mvg,
Michel
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Citaat van: hmmglaser op woensdag 11 maart 2020, 19:48:36
@citaat de gleisebox update laat software denken dat die met een CS praat en niet een MS waardoor er meer mogelijkheden zijn een goedkopere oplossing met MFX.

Klopt helemaal. Alleen het is wel zelfbouw en een doe het jezelf oplossing. Dan moet je aan de hobby om het goed werkend te krijgen. Een goedkope centrale als een z21(start) is gewoon standaard uit de winkel ;)

Groet Ronald.
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Ik kan mij vergissen maar ik dacht dat de gleisebox ook kant en klaar te koop voor de minder handige modelbouwers omder ons.
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Mijn voorbeeld:

Ik ben gestart met een booster (de Edits, uit Elektuur) en een oude IBM-computer.
De computer had ik al en de booster, nou ja, ook niks omdat ik grotere hoeveelheden elektronicacomponenten heb liggen.
Daarnaast is alle software gratis gedownload:
Koploper, MRDirect en DDW.

En zie: het werkt; en het kostte mij dan 0 Euro.
Het antwoord op jouw vragen is dus JA.

grv Huub
Re: Märklinbaan en/of materieel geheel besturen vanuit laptop
Leuk Huub, misschien kom ik wel even op de lijn over je opstelling. Groet, Patrick