Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset

Gestart door Ted1968 zaterdag 07 maart 2020, 22:31:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Hallo, ik heb een 60944 ombouwset voor mijn oude V200 gekocht en ingebouwd. Anker (7 tands volgens handleiding) zit al vrij strak tussen het behuizing van de magneet en onderste schroef van de deksel liep tegen de wielen aan. Dat laatste heb ik gefixed door het plastic wat dunner te vijlen zodat het schroefje nu vrij loopt. Maar de motor draait na wat passen en schuiven maar nog niet super soepel, de regelaar (lokpilot v4) krijgt het er behoorlijk warm van dus er zit wat mis. Ik hoor al schroefjes niet te vast draaien maar dat is natuurlijk een paarden middel, dat betekend dat het anker te lang zou zijn en de originele imbouwset van Marklin zou gewoon goed moeten passen eigenlijk . Ik vermoed ook een beetje dat de behuizing van de magneet stuikt tegen de onderzijde van het wielstel, of dat de diameter gewoon te krap is waardoor het anker er nagenoeg tegenaan loopt.... Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Een 3021 V200?
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Heb er vele omgebouwd met de set, deze past prima. Zeker weten dat alles goed zit, niets verbogen? Uit elkaar halen en opnieuw beginnen.
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Beste Ted .
Heb je de ombouwset nieuw gekocht?
De 60944 is geschikt voor de onderstaande modellen.
Omschrijving: Met deze set kunnen veel Märklin H0-locomotieven met een groot type schijfcollectormotor (LFCM) worden omgebouwd op de vijfpolige hoogvermogenmotor. Bestaat uit hoogvermogenmotor in verschillende constructievormen en inbouwmateriaal.

Enkele populaire voorbeelden van locomotieven met een grote schijfcollectormotor zijn:

art. 3021 Locomotief V200
art. 3027 Locomotief. BR 44
art. 3047 Locomotief. BR01
art. 3050 Locomotief. A/e 6/6
art. 3053 Locomtief. E03
art. 3054 Locomtief. E03
art 3055 Locomotief. NS1200
art. 3072 Locomotief. V100

Je kunt kijken of de meegeleverde boutjes wel de juiste lengte hebben. Het is zeker niet de bedoeling van de Marklin ombouwsets dat je ergens aan moeten gaan vijlen oid.Behalve bij sommige loks wat freeswerk. Verder de motor controleren met een 9 volt batterij en zeker niet met de decoder .
Als het al een oude V 200 is , dan ook de tandwielen van de motor nakijken op een goede werking. Met name het kleine kunststoftandwiel. Het asgat in het motorhuis ook goed reinigen . Mocht het je lukken om wat foto's te maken van de problemen zou dat fijn zijn. Het is nm lastig om op afstand een goede diagnose te stellen .
Verder sluit ik mij aan bij de reactie van Flyerman.

Met vriendelijke groet, Koos

PS Wellicht dat je je nog even kunt voorstellen, dat wordt hier zeker op prijs gesteld . Het is nu net of je in de huiskamer staat zonder aan te bellen.
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Hi ?  (Ted1968),

Ook ik heb vele V200 locs omgebouwd.
Bij mij is het altijd makkelijk en goed gegaa, verkeerde (te lange) schroeven gebruikt?

groet
Harald
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Wat ik al eens heb gehad was dat het gat in het motorschild niet exact in het midden zat waardoor de rotor aanliep.
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
 @citaat
Voor mijn eigen locs zet ik er bijna altijd lagers in.

groet
Harald
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Bedankt voor de reacties allemaal:

Ik heb de loc 2e hands gekocht zonder verpakking dus weet helaas het artikel nummer niet, het is een oude metalen versie (in zeer nette staat, dat wel) hij draagt nummer 200060, en heeft geen grijs getinte ramen en een grote schijf collector motor.

Het losse wielstel loopt zonder motor soepel, analoog reed hij ook prima. Zoals ik al scheef liep een van de schroeven tegen een loopwiel aan dat is verholpen. de schroefgaten lijken verder niks te raken en los draaien levert ook geen winst op. Let wel hij zit niet vast maar loopt zwaar, en ik heb hem al een paar keer in en uit elkaar gehad. Het motor deksel (ik ben gewend dit een endbell te noemen bij RC auto motoren met koolborstels) moet echt uitgelijnd worden zodat het anker niet aanloopt, dit verdenk ik ook het meeste.

als ik specifieke details moet fotograferen om het e.e.a te verduidelijken hoor ik het graag, als ik er nu een maak zit het netjes in elkaar maar van de buitenkant (van de motor) zie je vrij weinig


Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Stomme vraag misschien, maar heb je wel het juiste motorschild gebruikt?
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
nee dat andere motorschild is ongeveer spiegelbeeld dus die ga je er echt niet op krijgen
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Kan de magneet er misschien ook andersom in?  Ik heb er nu even niet een bij de hand, maar had dit type niet grote- en kleine gaten en nokken? 

Weet je zeker dat je het bijgeleverde anker gebruikt hebt?

Is er niet toevallig iets van metaal tussen magneet en anker terecht gekomen?
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Bij deze foto's, het lijkt me niet dat de magneet er niet anders in moet passen, zo komen de nokjes en gaten uit zoals het zat met de oude motor.
De handleiding van Marklin heeft helaas alleen een algemeen schetsje dus dat helpt niet echt.

Ik heb de motor op een gelijkstroom trafo laten lopen en dat gaat eigenlijk best goed al zit er wel ergens in het toerental een piepje in.

Ik heb ook een schuifmaat op het anker gezet die meet 17.10 mm en de binnendiameter van de magneet is 17.72 dat laat niet heel veel speling over.
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
de ombouwset gemonteerd
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Die 0,62mm tussen anker en magneet is prima, zolang het anker goed in het midden zit. Wat je nog zou kunnen testen is of het anker ook een half millimetertje axiale speling heeft. Gewoon met een puntig gereedschapje om en om op de aspunten drukken. Het anker moet een klein stukje l/r kunnen bewegen. Zonder borstels moet het motortje heel licht kunnen draaien.
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Nope, axiaal zit er best speling op, hier klemt het anker dus niet.

Wederom maar in elkaar gezet en op gelijkstroom trafo getest, lijkt keurig te lopen, maar over belasting/weerstand kan ik niks zinnigs zeggen zo
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem met stroef lopende 60944 ombouwset
Neem eens contact op met een Forum lid bij jou in de buurt of een Stamtafel.
Misschien ben je dan snel uit het probleem.

groet
Harald