Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bärenfels

Gestart door bigboynl zaterdag 07 maart 2020, 17:42:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bärenfels
Lid sinds: 2015

offline
Bärenfels
Na lang aan mijn huidige baan gewerkt te hebben bleef het een jaar lang liggen. Ik had er geen zin meer in om die baan af te bouwen. Bij het plannen had ik wel nagedacht over de rails maar niet over de bedrading en zeker niet over de bedrading van de scenery (straatverlichting en lampjes voor huizen). Daarnaast had ik problemen met mijn schaduwstation, de ruimte tussen twee lagen was te krap. Bij een storing in het schaduwstation was ik een uur bezig om de boel weer op orde te krijgen. Toen we ook nog gingen kijken naar een ander huis realiseerde ik me dat de huidige baan niet verhuisbaar is. Verhuisplannen zijn weer op een laag pitje gezet. Nu we de zolder aan het opknappen zijn ben ik begonnen om de baan af te breken.

Tijd voor een nieuwe baan: Bärenfels. Er is een plaatsje in het Erzgebirge dat zo heet, zo'n 40 km ten zuiden van Dresden. Maar mijn baan ligt ergens op de grens van Nederland en Duitsland zodat de inzet van NS en DB materiaal realistisch is.

Uitgangspunten voor de baan:

  • vlak, geen schaduwstation, wel de mogelijkheid van een fiddleyard
  • in modules. De plek om te beginnen is L-vormig, met zijden van 1,80m en 2,40m. Daar kan ik drie bakken van 60 bij 120 cm kwijt
  • electronica en bedrading in de bak
  • uitbreiding moet mogelijk zijn



Bij het ontwerp ben ik uitgegaan van een enkelsporige hoofdlijn die uit één richting ook dient als kopstation, denk bijvoorbeeld aan Enschede in de jaren 60.
De sporen zijn genummerd van boven naar beneden
Spoor 1 is voor lange reizigerstreinen en natuurlijk voor doorgaande treinen
Spoor 2 is voor korte reizigerstreinen en voor kruisende treinen
Spoor 3 is een omloopspoor en aankomst/vertrekspoor voor goederentreinen
Spoor 4 is een lang kopspoor
Spoor 5 is voor korte treintjes en treinstellen

Linksonder komen opstelsporen, links van spoor 4 is een klein depot

De gele en groene vlakken geven de modules aan. Ik wil geen wissel op een module overgang

Nu eerst de zolder en huidige baan opruimen, daarna kan ik beginnen met de bakken voor de modules en de nieuwe baan

Hans
Re: Bärenfels
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Bärenfels
Hans,

Zeker een interessant plan. Ga de bouw zeker volgen.

Wil je de rails op de scheidingen doorzagen?
Re: Bärenfels
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bärenfels
Marco,

Dat is één van de vragen waar ik nog mee zit. De andere zijn:
- wat is een goede manier om de bakken aan elkaar te bevestigen? Ik denk aan een draadprofiel met vleugelmoeren
- wat is de beste manier om de bakken elektrisch te koppelen? Daarbij wil ik in ieder geval de stroom voor de rails scheiden van de stroom voor de scenery

Ondertussen ben ik nog bezig om het baanplan bij te schaven. De demo versie van Railway Modeller laat echter maar 50 stukjes toe.

Maar eerst de zolder opruimen en opknappen. Komende weken zit ik vaak thuis, gaat lukken   :) :P
Re: Bärenfels
Basroc-1961
gast

Re: Bärenfels
@citaat

Met draadstang kan het, maar u zit altijd te 'hannessen' met het vasthouden aan beide zijden en dat tegelijk met het op de goede plaats houden. Ik zou eerder kiezen voor inslagmoeren of bedmoeren. Dit in combinatie met paspennen en u hoeft zich geen zorgen maken of het goed zit.

Voor het verbinden zie ik deze wel langskomen. Voor dikkere kabels is zoiets te overwegen.

Edit: typefoutje verwijderd
Re: Bärenfels
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bärenfels
Bas,

bedankt voor je adviezen. Ik ga me er verder in verdiepen
Re: Bärenfels
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bärenfels
Plan heb ik wat aangepast. Ik was in het originele ontwerp niet tevreden over goederentreinen die vanaf rechts het station binnenreden. Deze konden alleen maar binnenkomen op spoor 2 en zodoende alle kruisende bewegingen blokkeerden. Ook was er een hotspot aan de linkerkant van het station waar alle trein bewegingen over 2 wissels liepen.

De aanpassingen die ik heb gemaakt:
- aan rechterkant directe toegang tot spoor 3
- toegang tot rangeerterrein in het verlengde van spoor 3
- depot verplaatst naar module van rangeerterrein

Spoor 3 is voor binnenkomende goederentreinen erg kort. Lange treinen rijden dan eerst door naar het rangeertreinen en rijden dan achteruit waar op het kopspoor van spoor 3 al een rangeerlok klaar staat. Na afkoppelen van de treinlok kan het rangeren beginnen.
Mocht ik meer ruimte krijgen dan plaats ik er een module van 72 of 108 cm tussen zodat alle sporen voldoende lengte krijgen.


Re: Bärenfels
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bärenfels
Koppelen van bakken en elektrisch doorverbinden, zie link in voetnoot.
Re: Bärenfels
Basroc-1961
gast

Re: Bärenfels
Jammer, dat je niet iets meer ruimte hebt, want dan was aan de linkerkant een wat ruimere bocht mooier, denk ik.
(raster is 300 mm)
Re: Bärenfels
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bärenfels
Bas,

heb ik inderdaad overwogen maar dan hou ik geen perron over tussen de sporen 1 en 2. Zal toch nog eens gaan puzzelen.
Re: Bärenfels
Basroc-1961
gast

Re: Bärenfels
U kunt overwegen om de wissels links naar het rangeergebied onder de bocht te leggen. Dan creëert u weer wat ruimte voor het perron en rangeergebied.
Re: Bärenfels
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bärenfels
@Maarten: ik heb je draadje doorgenomen. Kon echter niet vinden hoe je de bakken koppelt. Alle foto's zijn vaag, met een banner van Photobucket. Jammer

@Bas: ik ga je ideeen verder uitwerken. Komende weken zijn we nog bezig met de zolder opknappen
Re: Bärenfels
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bärenfels
Plan weer een beetje bijgeschaafd, vooral linksboven. Hoewel de R3 boogwissels heel mooi zijn ga ik er niet voor. Ik heb genoeg R1 boogwissels en mijn locs en treinstellen hebben er geen problemen mee. Verder heb ik in mijn huidige plan weinig bogen gevolgd door een tegenboog, alleen bij wissels op spoor 3. Persoonlijk vind ik boog-tegenboog minder fraai dan een R1 boog.

Afgelopen de afbraak van mijn oude baan voltooid, komende weekenden de zolder opknappen.
Re: Bärenfels
Basroc-1961
gast

Re: Bärenfels
Op de onderstaande wijze is desgewenst het aansluitingsprobleem linksboven opgelost.
Re: Bärenfels
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bärenfels
Dank, ik had het geduld niet om het precies passend te maken :)