Na lang aan mijn huidige baan gewerkt te hebben bleef het een jaar lang liggen. Ik had er geen zin meer in om die baan af te bouwen. Bij het plannen had ik wel nagedacht over de rails maar niet over de bedrading en zeker niet over de bedrading van de scenery (straatverlichting en lampjes voor huizen). Daarnaast had ik problemen met mijn schaduwstation, de ruimte tussen twee lagen was te krap. Bij een storing in het schaduwstation was ik een uur bezig om de boel weer op orde te krijgen. Toen we ook nog gingen kijken naar een ander huis realiseerde ik me dat de huidige baan niet verhuisbaar is. Verhuisplannen zijn weer op een laag pitje gezet. Nu we de zolder aan het opknappen zijn ben ik begonnen om de baan af te breken.
Tijd voor een nieuwe baan: Bärenfels. Er is een plaatsje in het Erzgebirge dat zo heet, zo'n 40 km ten zuiden van Dresden. Maar mijn baan ligt ergens op de grens van Nederland en Duitsland zodat de inzet van NS en DB materiaal realistisch is.
Uitgangspunten voor de baan:
- vlak, geen schaduwstation, wel de mogelijkheid van een fiddleyard
- in modules. De plek om te beginnen is L-vormig, met zijden van 1,80m en 2,40m. Daar kan ik drie bakken van 60 bij 120 cm kwijt
- electronica en bedrading in de bak
- uitbreiding moet mogelijk zijn
Bij het ontwerp ben ik uitgegaan van een enkelsporige hoofdlijn die uit één richting ook dient als kopstation, denk bijvoorbeeld aan Enschede in de jaren 60.
De sporen zijn genummerd van boven naar beneden
Spoor 1 is voor lange reizigerstreinen en natuurlijk voor doorgaande treinen
Spoor 2 is voor korte reizigerstreinen en voor kruisende treinen
Spoor 3 is een omloopspoor en aankomst/vertrekspoor voor goederentreinen
Spoor 4 is een lang kopspoor
Spoor 5 is voor korte treintjes en treinstellen
Linksonder komen opstelsporen, links van spoor 4 is een klein depot
De gele en groene vlakken geven de modules aan. Ik wil geen wissel op een module overgang
Nu eerst de zolder en huidige baan opruimen, daarna kan ik beginnen met de bakken voor de modules en de nieuwe baan
Hans