Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Weet iemand waarvoor dit dient?

Gestart door Anthonymarklin vrijdag 06 maart 2020, 18:26:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Weet iemand waarvoor dit dient?
Ik heb zo een aantal dingetjes gevonden.
Deze komen uit een oude Marklin H0 verzameling die ik een tijd geleden heb gekocht.
Nu vraag ik me af of dit per ongeluk in het lot is terecht gekomen of effectief gebruikt kan worden voor de modelbaan?
Re: Weet iemand waarvoor dit dient?
Anthony,

Dit zijn schakelaars, waarschijnlijk werden ze bediend door hendeltjes. Eventueel eindekoers schakelaars voor een overweg of iets dergelijks.

Groeten

Marcel
Re: Weet iemand waarvoor dit dient?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Weet iemand waarvoor dit dient?
Ik zie 3A bij 250V staan. Het lijkt erop dat deze geschikt zijn voor netspanning. Wellicht gebruikt om een (analoge) baan ineens stroomloos te kunnen zetten? Datzelfde idee had ik ooit ook: diverse schakelaars langs de baan op plaatsen vanwaar je niet snel naar de trafo's kon sprinten om de boel uit te zetten bij (dreigende) calamiteiten.
Re: Weet iemand waarvoor dit dient?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Weet iemand waarvoor dit dient?
Kan ook als trekbeveiliging zijn gebruikt.
Als je een koort tussen beide schakelaars bevestigd en de schakelaars zo monteert, dat ze van elkaar af bewegend het maakcontact houden, hoef je maar aan de draad te trekken om schakelaar (installatie) uit te zetten. Dat kan ook alleen baanstroom zijn.

Mvg. Marcel
Re: Weet iemand waarvoor dit dient?
Kleine raadpleging op het (g)orakel leert, dat de firma Kautt & Bux leverancier is van schakelaars. Schakelaars van deze leverancier zijn te vinden in diverse machines. De schakelaar is dus te gebruiken bij max 230 V en kan maximaal 3 A aan. Aan de foto is niet te zien of het een tuimelschakelaar is of een drukschakelaar. Gezien de hefboom met gat, is het zeer waarschijnlijk, dat de schakelaar middels een stangenstelsel en/of schuifmechanisme te bedienen is.
Het lijkt mij niet specifiek een modelspoor item, meer een artikel onder het kopje 'laat ik het maar bewaren, want je weet nooit waar het bruikbaar voor is'.  :D