Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Tams lichtcomputer straatverlichting/stationsverlichting

Gestart door Jonkheer vrijdag 06 maart 2020, 16:35:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tams lichtcomputer straatverlichting/stationsverlichting
Na gebruik te hebben gemaakt van de zoekfunctie kwam ik heel weinig tegen over de Tams LC-modules.

Hiervan heb ik een aantal gekocht en gebouwd om te checken wat het doet en hoe het eruit ziet.
Nu heb ik een LC-10 in gebruik genomen bij een stations gebouw wat erg naar mijn zin is.
Deze zou ik ook graag voor straatverlichting willen gebruiken.
Maar om voor elk cluster straatlantaarns een module aan te schaffen lijkt mij wat veel.
Mogelijk kan ik de uitgangen gebruiken die nu max 100mA doorlaten dmv electronica wat zwaarders laten schakelen.
Echter daar ontbreekt mij de kennis in onderdelen wat daarvoor te gebruiken.
Iemand die mij op weg kan helpen?

Nu vraag ik mij ook af hoe jullie dat doen en wat voor betaalbare lichtcomputers er meer zijn.
Re: Tams lichtcomputer straatverlichting/stationsverlichting
Om met een klein vermogen een veel groter vermogen te schakelen kun je een relais gebruiken. Die bestaan in allerlei soorten en maten (en prijzen).
Re: Tams lichtcomputer straatverlichting/stationsverlichting
Relais ben ik bekend mee maar is niet geschikt hiervoor.
Dit omdat er regelmatig geknipperd wordt op de uitgangen.
Re: Tams lichtcomputer straatverlichting/stationsverlichting
Jonkheer,
De oplossing staat toch in de gebruiksaanwijzing van de Tams LC.
Re: Tams lichtcomputer straatverlichting/stationsverlichting
Ik zal er binnenkort wat verder induiken en wat experimenteren.
Re: Tams lichtcomputer straatverlichting/stationsverlichting
De BC547 die er nu in zit kan je gewoon vervangen voor een zwaardere transistor/mosfet en dan ben je er. B.v. de BC337 kan al 500mA aan.
Hou wel rekening met de 1N4004 diode, die kan maar 1A aan. Mocht je meer willen schakelen dus of ook die vervangen, of nog beter, de print voeden met gelijkspanning, dmv de plus op JP4 en de min op JP1 houden. 
Re: Tams lichtcomputer straatverlichting/stationsverlichting
Citaat van: Looney Tunes op maandag 09 maart 2020, 20:04:32
De BC547 die er nu in zit kan je gewoon vervangen voor een zwaardere transistor/mosfet en dan ben je er. B.v. de BC337 kan al 500mA aan.
Hou wel rekening met de 1N4004 diode, die kan maar 1A aan. Mocht je meer willen schakelen dus of ook die vervangen, of nog beter, de print voeden met gelijkspanning, dmv de plus op JP4 en de min op JP1 houden.
Dit is idd waar ik naar opzoek ben, waarvoor dank.
De print wordt idd gevoed middels gelijkspanning van 12 volt.
Ik heb 1N5404, 1N5406 of 1N5408 diodes liggen.
Dan ben ik er door daarmee de 1N4007 te vervangen.