Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraagje???

Gestart door Hansns vrijdag 06 maart 2020, 00:06:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje???
Hansns
gast

Vraagje???
Hallo allemaal

Ik heb een vraag en kom er op internet niet helemaal uit of ik zoek verkeerd misschien?

Ik rijd met Märklin c rails en bestuur dit door middel van een intellibox 1 nu wil ik in mijn toekomstige schaduw station het gaan realiseren dat ik kan zien op welk spoor een trein staat en welk spoor vrij is ook zou ik op elk spoor de trein automatisch willen laten stoppen en een ander laten vertrekken is dit te realiseren zonder gelijk computergestuurd te gaan want dat wil ik dus niet dan is de lol voor mij eraf ik zou dus alleen het schaduw station automatisch willen hebben als de treinen allemaal op een apart spoor binnenkomen en kan een soort stopsectie? Maken aan elk einde zou ik al blij zijn. Zijn daar schema's voor?

Alvast bedankt groetjes
Re: Vraagje???
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vraagje???
Schema's zijn er genoeg, maar misschien is stap voor stap werken hier handiger.
Om een trein te laten stoppen zul je op elk spoor een stopsectie (schakelbare stroomloze sectie) moeten aanbrengen. Dat doe je met seinen, relais of bijv een m84-decoder.

Deze kun je bedienen vanaf een bedieningspaneel of de centrale.

De tweede stap is terugmelden.
De meest eenvoudige vorm van bezetmelden is een stuk spoorstaaf isoleren, zoals reeds vele malen beschreven is op dit forum. De lengte is niet kritisch, maar ik kies het liefst voor een maximale (continue) melding. Met een lampje of Led tussen de 16V en de geisoleerde spoorstaaf heb je een optische melding. Later kun je dit als terugmelder benutten met bijv. S88-melders.

Automisch binnenrijden kun je regelen met schakelrails bij gebruik van stopsecties. De vertrekkende trein, schakelt de wissels naar het door hem vrijgemaakte spoor. Zo wisselen de treinen elkaar steeds af. Wil je het vertrekken willekeurig laten gebeuren dan zul je slimmere electronica of naar een pc-besturing moeten overstappen.

Op de manier zoals ik het net beschreven heb, kun je vrij gemakkelijk de overstap hiervoor maken.

John
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2014

offline
Re: Vraagje???
Een CS2/3 kan zulke zaken toch ook?
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Vraagje???
Maar hij gebruikt een Intellibox 1.
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2009

offline
Re: Vraagje???
Hans,
Je wilt niet met een computer werken? Maar je zegt dan je wilt zien welke sporen bezet zijn? Waarop wil je dat zien dan? Natuurlijk kun je gewoon kijken naar je schaduwstation, dan zie je welke bezet zijn toch.... Maar als op een of ander scherm dit te zien moet zijn, dan heb je toch een computer nodig toch?
Rob
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vraagje???
Citaat van: RobGood op vrijdag 06 maart 2020, 12:25:23
Hans,
Je wilt niet met een computer werken? Maar je zegt dan je wilt zien welke sporen bezet zijn? Waarop wil je dat zien dan? Natuurlijk kun je gewoon kijken naar je schaduwstation, dan zie je welke bezet zijn toch.... Maar als op een of ander scherm dit te zien moet zijn, dan heb je toch een computer nodig toch?
Rob




Zie opmerking van John.

De tweede stap is terugmelden.
De meest eenvoudige vorm van bezetmelden is een stuk spoorstaaf isoleren, zoals reeds vele malen beschreven is op dit forum. De lengte is niet kritisch, maar ik kies het liefst voor een maximale (continue) melding. Met een lampje of Led tussen de 16V en de geisoleerde spoorstaaf heb je een optische melding. Later kun je dit als terugmelder benutten met bijv. S88-melders.

Dus bord maken met getekende sporen erop en dan zie hierboven de lampjes op het bord maken.

Re: Vraagje???
Lid sinds: 2009

offline
Re: Vraagje???
Mark, ja je hebt natuurlijk gelijk, dat kan ook....
Rob
Re: Vraagje???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vraagje???
Dag Hans.
Jaren geleden heb ik door een bevriend elektronica bedrijf een besturing voor een schaduw station laten maken.
De bedoeling was om hier (naar behoefte) een serie van te laten maken voor forummers die dit wilden gebruiken.
Omdat de forumacties op een gegeven moment niet meer toegestaan waren heb ik dit niet verder uitgewerkt maar wel de volgende module aan over gehouden.

Dit is een besturing voor 3-7 sporen en daarbij kunnen tot 6 wissels aangestuurd worden.
De lampjes geven aan welke sporen bezet zijn en welke wordt vrij gegeven, zodra alle sporen bezet zijn wordt, bij een nieuw binnenkomende trein, het eerste spoor vrij gegeven.
Je hebt maar 1 schakelrail nodig en verder spreekt het aansluitschema voor zich.

Je mag deze van mij gebruiken en testen en als hij bevalt voor €45,- (kostprijs) overnemen, bevalt hij niet dan gewoon weer retour naar mij.

Interesse?
Neem dan even contact op via PB.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraagje???
Hoi,

Je hebt een aantal dingen nodig:
- Voor te weten waar een spoor bezet melden heb je "bezetmelders" nodig: Dat kan relatief goed geregeld worden.
- Voor het schakelen: Wissel en schakeldecoders nodig: Wisseldecoder voor de wissels, schakeldecoder voor eventuele stopsecties.
- Voor een leuk paneeltje om te weten of iets bezet is.
- Mogelijk wat "intelligentie" om wat treintjes de juiste sporen te krijgen.

Het mooie van de Intellibox is dat het voorzien is van een loconet aansluiting. Daar zijn behoorlijk wat spullen voor te krijgen. Bezetmelders, schakeldecoders, paneeltjes e.d. Door het loconetsysteem kan het reageren op elkaar. Dus een schakeldecoder kan reageren op een bezetmelding. Dat soort zaken. Daar kan je nog wel wat mee "automatiseren". Je moet alleen even in wat LocoNet-zaken duiken om het potentieel te kunnen zien.

Groet Ronald.
Re: Vraagje???
Hansns
gast

Re: Vraagje???
Hallo allen

Bedankt voor de info er zit genoeg bruikbaars tussen denk ik ben zelf wel echt een leek in electra kan lampjes aansluiten en kan zelf wel verlichting in locs bouwen maar alles met relais en dat soort zaken snap ik geen ... Van. Daarom zocht ik eigenlijk een soort kant en klare oplossing hiervoor wat ik zo kan aansluiten op mijn intellibox ik lees veel over de s88 melders en dat soort zaken van tante m maar kan niet terug vinden of ik deze ook met mijn intellibox kan gebruiken.
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 06 maart 2020, 14:14:40
Dag Hans.
Jaren geleden heb ik door een bevriend elektronica bedrijf een besturing voor een schaduw station laten maken.
De bedoeling was om hier (naar behoefte) een serie van te laten maken voor forummers die dit wilden gebruiken.
Omdat de forumacties op een gegeven moment niet meer toegestaan waren heb ik dit niet verder uitgewerkt maar wel de volgende module aan over gehouden.

Dit is een besturing voor 3-7 sporen en daarbij kunnen tot 6 wissels aangestuurd worden.
De lampjes geven aan welke sporen bezet zijn en welke wordt vrij gegeven, zodra alle sporen bezet zijn wordt, bij een nieuw binnenkomende trein, het eerste spoor vrij gegeven.
Je hebt maar 1 schakelrail nodig en verder spreekt het aansluitschema voor zich.

Je mag deze van mij gebruiken en testen en als hij bevalt voor €45,- (kostprijs) overnemen, bevalt hij niet dan gewoon weer retour naar mij.

Interesse?
Neem dan even contact op via PB.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
En Albert Jan dit is dus een kant en klare oplossing als ik het zo lees? En mocht mij dit bevallen zou ik dit dan nog eens kunnen na maken als leek die wel kan solderen maar niks over weerstand en release snapt ? Zo ja heb ik daar wel interesse in zou er dan twee moeten hebben aangezien ik twee schaduwstations krijg
Re: Vraagje???
Hansns
gast

Re: Vraagje???
Hierbij wat foto's van de schaduw stations
Hoe deel je dit dan in op de manier die jullie beschrijven en zijn ze groot genoeg voor dit soort zaken?
Re: Vraagje???
Hansns
gast

Re: Vraagje???
Kan het tevens kwaad voor de treinen als ik bijvoorbeeld de laatste rail van ieder spoor een stopsectie heb en de treinen komen binnen rijden dat ze dan wat abrupt stoppen is dit slecht voor de treinen of valt dat we mee?
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraagje???
Hoi,

Citaat van: Hansns op vrijdag 06 maart 2020, 15:54:06
Bedankt voor de info er zit genoeg bruikbaars tussen denk ik ben zelf wel echt een leek in electra kan lampjes aansluiten en kan zelf wel verlichting in locs bouwen maar alles met relais en dat soort zaken snap ik geen ... Van. Daarom zocht ik eigenlijk een soort kant en klare oplossing hiervoor wat ik zo kan aansluiten op mijn intellibox ik lees veel over de s88 melders en dat soort zaken van tante m maar kan niet terug vinden of ik deze ook met mijn intellibox kan gebruiken.

Omdat je een Uhlenbrock IB hebt kan je net zo goed naar andere fabrikanten dan Märklin kijken. Bij de andere fabrikanten zijn er genoeg alternatieven te krijgen die net zo goed of beter zijn dan die van Märklin. Als je wat duits kan lezen: Loconet Uhlenbrock. Het verhaal over loconet en je IB. Dan zal je zien dat er kant en klare modellen /modules zijn voor diverse toepassingen.

Groet Ronald.
Re: Vraagje???
Hansns
gast

Re: Vraagje???
Nu ben ik even naar de treinen kamer gegaan en ben de volgende dingen tegen gekomen die ik zou kunnen gebruiken? Heb dit allemaal uit erfenis gekregen dus weet niet waarvoor het gebruikt is heb er zelf weinig kaas van gegeten weet wel dat ik met de magneet decoder de wissels kan aansturen dit hèb ik al eens gedaan
Re: Vraagje???
Hansns
gast

Re: Vraagje???
Citaat van: ronaldk op vrijdag 06 maart 2020, 16:43:10
Hoi,

Citaat van: Hansns op vrijdag 06 maart 2020, 15:54:06
Bedankt voor de info er zit genoeg bruikbaars tussen denk ik ben zelf wel echt een leek in electra kan lampjes aansluiten en kan zelf wel verlichting in locs bouwen maar alles met relais en dat soort zaken snap ik geen ... Van. Daarom zocht ik eigenlijk een soort kant en klare oplossing hiervoor wat ik zo kan aansluiten op mijn intellibox ik lees veel over de s88 melders en dat soort zaken van tante m maar kan niet terug vinden of ik deze ook met mijn intellibox kan gebruiken.

Omdat je een Uhlenbrock IB hebt kan je net zo goed naar andere fabrikanten dan Märklin kijken. Bij de andere fabrikanten zijn er genoeg alternatieven te krijgen die net zo goed of beter zijn dan die van Märklin. Als je wat duits kan lezen: Loconet Uhlenbrock. Het verhaal over loconet en je IB. Dan zal je zien dat er kant en klare modellen /modules zijn voor diverse toepassingen.

Groet Ronald.
Beste Ronald heb het doorgenomen gelukkig vertaald de telefoon het naar Nederlands en dat is inderdaad een goed systeem in hap klare blokken alleen begrijp daar uit niet als je alles aansluit heb je dan per spoor voor alles 1 adres nodig of meerderen?
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraagje???
@hans: Het is jammer genoeg iets ingewikkelder dan dat  O:-D Je zal het een en ander moeten instellen via de IB. Lees ook eens even deze webzijde door: Loconet De Loof.

Groet Ronald.
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vraagje???
Of kijk bij Uhlenbrock zelf ze hebben daar een systeem voor.
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/publish/pubarc/I001190C-001.apd/New2012e.pdf

Maar tussen ons gezegd en gezwegen, een computer met een programma is goedkoper en eenvoudiger.
Je wil het nu toch ook automatisch.

Groetjes.
Re: Vraagje???
Hansns
gast

Re: Vraagje???
Kunnen jullie mij misschien kort vertellen wat ik nodig heb om het via de computer te doen zie door de bomen het bos nu niet meer ik heb het een en ander aan spul liggen wat ik misschien kan gebruiken ik hoor het graag
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraagje???
Beste Hans,

Het is jammer voor je, maar het automatiseren van een modelspoorbaan is niet "plug and play", zoek contact met iemand bij je in de buurt of een club of een stamtafel.

Groet, Anne W
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vraagje???
Citaat van: Hansns op vrijdag 06 maart 2020, 20:49:26
Kunnen jullie mij misschien kort vertellen wat ik nodig heb om het via de computer te doen zie door de bomen het bos nu niet meer ik heb het een en ander aan spul liggen wat ik misschien kan gebruiken ik hoor het graag

Met de wisseldecoder en de terugmeld module, kun je een testbaantje maken.
Je kunt daarmee 4 wissels bedienen en 16 meldpunten terugmelden.

Genoeg voor een simpel baantje een ovaal met een inhaalspoor en een kopspoortje.
Daarmee kun je een proefversie van een programma testen en proberen, om zo wat meer ervaring op te doen.
Als je dat eenmaal begrijpt is de rest een kwestie van toepassen in het grotere geheel. Dat moet je zelf doen, met zo min mogelijk ondersteuning, daar leer je het meeste van.

Groetjes.
Re: Vraagje???
Hansns
gast

Re: Vraagje???
Citaat van: Anne W op vrijdag 06 maart 2020, 22:43:55
Beste Hans,

Het is jammer voor je, maar het automatiseren van een modelspoorbaan is niet "plug and play", zoek contact met iemand bij je in de buurt of een club of een stamtafel.

Groet, Anne W

Beste Anne dat het in zoverre geen plug and play is kan ik inkomen dat dat niet zo werkt idd heb wat research gedaan om te kijken over een oplossing voor was om het zonder pc te doen met wat kastjes maar kan niet echt wat vinden helaas.
Citaat van: Sprinter op vrijdag 06 maart 2020, 22:56:21
Citaat van: Hansns op vrijdag 06 maart 2020, 20:49:26
Kunnen jullie mij misschien kort vertellen wat ik nodig heb om het via de computer te doen zie door de bomen het bos nu niet meer ik heb het een en ander aan spul liggen wat ik misschien kan gebruiken ik hoor het graag

Met de wisseldecoder en de terugmeld module, kun je een testbaantje maken.
Je kunt daarmee 4 wissels bedienen en 16 meldpunten terugmelden.

Genoeg voor een simpel baantje een ovaal met een inhaalspoor en een kopspoortje.
Daarmee kun je een proefversie van een programma testen en proberen, om zo wat meer ervaring op te doen.
Als je dat eenmaal begrijpt is de rest een kwestie van toepassen in het grotere geheel. Dat moet je zelf doen, met zo min mogelijk ondersteuning, daar leer je het meeste van.

Groetjes.


Ik ga dit  het weekend is uit testen is het tevens wel mogelijk handmatig zoiets te hebben?
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vraagje???
Zoek de handleiding van je spullen op, op internet, als je ze niet hebt.
Begin met de wissel-seindecoder en probeer na het lezen een wissel op de decoder aan te sluiten en je decoder op de intelibox aan te sluiten.  Als je met bedrading bezig bent dan moet je de stekker er even uit het stopcontact halen zodat je geen kortsluiting kan maken. Stel adres van decoder in en probeer decoder/wissel met de intelibox te bedienen.

Mvg. Marcel
Re: Vraagje???
Hansns
gast

Re: Vraagje???
Citaat van: loc1200 op vrijdag 06 maart 2020, 23:37:57
Zoek de handleiding van je spullen op, op internet, als je ze niet hebt.
Begin met de wissel-seindecoder en probeer na het lezen een wissel op de decoder aan te sluiten en je decoder op de intelibox aan te sluiten.  Als je met bedrading bezig bent dan moet je de stekker er even uit het stopcontact halen zodat je geen kortsluiting kan maken. Stel adres van decoder in en probeer decoder/wissel met de intelibox te bedienen.

Mvg. Marcel

Dit is me inderdaad al eens eerder gelukt om de wissels zo te sturen en de seinen ook op dezelfde manier
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vraagje???
Zorg dat je die basis goed onder de knie hebt.

Dan kan je verder gaan:
http://wiki.modelspoorwijzer.net/uploads/4/4e/HandleidingIntellibox-IR.pdf
Vanaf pag 27.
Proberen is leren.

Succes.
Mvg. Marcel
Re: Vraagje???
Hansns
gast

Re: Vraagje???
Is er iemand hier die ervaring heeft met dit systeem van hades? Is voor het schaduwstation is misschien een optie aangezien ik dus geen computer wil gebruiken.
Re: Vraagje???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraagje???
Re: Vraagje???
Hansns
gast

Re: Vraagje???
Ondertussen heb ik begrepen hoe de bezetmelders werken met mijn intellibox ook heb ik ondervonden dat ik aan het draadje van het spoor naar het kastje een lampje tussen kan doen het wisselen met het andere kastje gaat ook prima nu kan ik er nog even over nadenken of ik het zo soort handmatig laat of dat ik toch later met een computer wil werken voorlopig nog niet maar dan zijn de bezetmelders in ieder geval aanwezig bedankt voor alle tips mannen