Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Jeroen's modelbaan.

Gestart door JeroenD donderdag 05 maart 2020, 17:27:18

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Hitmaan op woensdag 24 juni 2020, 13:19:57
een gekke gedachte, maar heb je hem al eens los gehaald en onder een andere wissel, (rechtse ) gedaan.

En de aandrijving al eens vervangen door een andere.

Gaat hij ook stroef met de hand, voel je spanning.

Probeer het ook eens zonder het lampje. Misschien zit daar het euvel.
Het lampje is nog niet aangesloten. 


Nu heb ik inderdaad al de boel vervangen met een andere wissel die naar rechts gaat, daar werkt ie wel gewoon goed.

En degene die daar onderzat in mijn engelse gedaan en nu heb ik het probleem niet meer.



Ik moet alleen nog even uitvogelen waarom mijn trein op dit punt spanning verliest


Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
De speciale aandrijvingen die af fabriek onder Engelse wissels 24624 zitten zijn niet dezelfde als de aandrijvingen die los te koop zijn. Door dit forum heb ik geleerd dat die speciale aandrijvingen krachtiger zijn. Mooi dat een normale aandrijving toch sterk genoeg is voor jouw engelse wissel.

Op het tweede filmpje zie ik dat de wisseltongen rechtsonder niet bewegen, de rest wel. Zit er onder de wissel misschien iets in de weg waardoor de stang die die tongen bedient niet vrij kan bewegen?




Spanningsverlies op een wissel gebeurt bij mij ook wel, met meerdere locs en op diverse wissels. Kortere locs zijn er gevoeliger voor dan langere. In het algemeen laat ik mijn treinen niet heel langzaam rijden over wissels, dan heb ik er geen last van.

Wissels zijn nu eenmaal complexe constructies, en Engelse wissels zijn nog complexer dan andere. Op elke wissel zal het contact van de sleper met de middenleider plaatselijk minder betrouwbaar zijn, dat is onvermijdelijk. In een klein gebied moet nu eenmaal veel rails liggen, zowel vaste rails als wisseltongen, daardoor is er veel minder plaats voor puco's. Minder puco's betekent dat de kans groter is dat een sleper geen enkele puco meer raakt. Of dat hij er nog maar ééntje raakt waar toevallig wat vuil op zit. Verder moet de wisselconstructie ook nog eens zodanig zijn dat de slepers altijd iets hoger uitkomen dan de metalen rails die overgestoken moet worden. De sleper mag immers nooit tegelijkertijd contact maken met een puco en de metalen rails want dat betekent kortsluiting. Om dat te bereiken, is een deel een wissel van plastic. Dat mag rails zijn, of een stukje dat alleen dient om de wielen in goede banen te leiden. Door zo'n stukje plastic plaatselijk net iets hoger te maken dan de metalen rails, wordt de sleper opgetild zodat hij de metalen rails niet raakt. Als hij echter te ver opgetild wordt, kan hij daardoor ook loskomen van de paar puco's die hij anders nog net zou raken. Evenzo mag dat plastic de wielen niet zo ver optillen dat geen enkel wiel meer contact maakt met de metalen rails want dan is er geen massaverbinding meer.

Massaproblemen op wissels spelen met name bij locs met weinig wielstellen, korte locs dus. Antislipbandjes werken als isolator, daardoor doen die niet mee bij het maken van massacontact. Bij locs met veel wielstellen die massacontact kunnen maken is het waarschijnlijker dat stilvallen met de sleper c.q. de puco's te maken heeft. Als een bepaalde loc op veel wissels problemen heeft, verdenk ik die loc. Als veel locs op een bepaalde wissel stilvallen, verdenk ik die wissel. Maar in beide gevallen kan iets harder rijden voldoende zijn om het spanningsloze stukje te overbruggen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat jemig ja, dat valt me nu pas op. Een van die wisselt niet. het zal me wel niet opgevallen zijn omdat ik vaak aan de binnenkant blijf.
Met die andere motor deden ze het alle 4 altijd wel namelijk. Alleen dan zoals eerdere filmpjes hakerig. Deze nacht maar eens even testen.


Zou ik de trein dan eigenlijk altijd achteruit moeten laten rijden ? Dan zit die sleper op de achterkant ipv voorop.
Of die trein is dus niet handig voor dit spoor ?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op woensdag 24 juni 2020, 19:29:05
@citaat jemig ja, dat valt me nu pas op. Een van die wisselt niet. het zal me wel niet opgevallen zijn omdat ik vaak aan de binnenkant blijf.
Misschien zag ik het wel zo snel omdat ik het onlangs toevallig ook had bij een van mijn Engelse wissels: drie paar wisseltongen gingen prima om, het vierde niet. Het bewoog slechts een heel klein beetje. Bij nader onderzoek ontdekte ik er al snel dat een decoderdraadje onder de wissel in de weg zat van de stang waarmee het vierde paar bewogen moest worden, waardoor het omzetten werd geblokkeerd. Gelukkig is een draadje makkelijk te verplaatsen. Het zoeken naar de oorzaak duurde langer dan het oplossen.


Citaat van: JeroenD op woensdag 24 juni 2020, 19:29:05
Zou ik de trein dan eigenlijk altijd achteruit moeten laten rijden ? Dan zit die sleper op de achterkant ipv voorop.
Of die trein is dus niet handig voor dit spoor ?
Alle treinen moeten alle routes in beide richtingen kunnen rijden over alle wissels. Ik laat ze doorgaans niet heel langzaam rijden over wissels. Als er desondanks een probleem is, is er blijkbaar iets niet helemaal in orde met de wissel, met de trein of beide. Als meerdere locs op een bepaalde route over een wissel een probleem hebben, verdenk ik de wissel. Als het slechts één loc is, verdenk ik de loc maar in mijn achterhoofd hou ik er rekening mee dat die wissel misschien ook niet perfect is. Alleen als die ene loc ook problemen heeft met andere wissels, weet ik bijna zeker dat het alleen aan de loc ligt.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Bedankt ik ga het vanacht even testen als ik thuis ben en dan laat ik het weten.


Ik heb trouwens 2 van dezen besteld voor de voeding van mijn lampjes

https://www.amazon.de/gp/product/B019IHQND8/
Leek me wel handig dat die draadjes daar zo in kunnen.

Het was inderdaad een draadje die de boel tegenhield.
En ook het stukje waar de spanningsverlies was doet het op dit moment weer. Apart.