Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Jeroen's modelbaan.

Gestart door JeroenD donderdag 05 maart 2020, 17:27:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik heb de hoogtes eens nader uitgewerkt, op basis van twee randvoorwaarden: maximaal 3% stijging en werkbare overgangen tussen stijgende en vlakke sporen. Dat laatste ontbrak namelijk in wat jij in Scarm had gemaakt, maar dat is wel nodig: treinen kunnen niet rijden op sporen die ineens sterk in stijging veranderen. Märklin adviseert maximaal 1% verschil in stijging tussen twee normale rechte rails. Ik heb dat ook bij andere rails gedaan. De hoogtes zijn afgerond op mm.

Naast het maken van overgangen, is het grootste verschil dat ik een aantal wissels niet helemaal vlak heb gelegd. Zolang de stijging niet te groot is, gaat dat doorgaans wel goed. Door de draadjes onder de rails van mijn vloerbaan liggen ook heel wat wissels niet helemaal vlak en dat gaat overal goed. Sommige wissels zijn er wel een beetje gevoelig voor, maar je kunt het gewoon uitproberen. Net zoals je rustig kunt proberen of je toch wat sterker kunt stijgen dan 3% en of jouw treinen bij 3% (of meer) problemen hebben met de bochten 24130.

Om de brug 1,9 cm hoger te krijgen is dat niet nodig, de stijgingen komen zelfs maar net boven de 2%. Wat wél een mogelijk probleem wordt, is de ontkoppelrail. Ontkoppelen op een spoor dat niet vlak ligt is problematisch. Afhankelijk van de kant waar de ontkoppelde wagon(s) staan, rollen ze de helling af dan wel duwen ze na het ontkoppelen gewoon weer tegen de rest van de trein aan en dan koppelen ze meteen weer aan. Alleen op een heel flauwe helling zou het nog wel goed kunnen gaan. Probeer het maar eens. Beter is het waarschijnlijk om de voorste brug net iets lager te maken zodat je het spoor rondom de ontkoppelrails vlak kunt leggen.

Lastiger wordt de 7,8 cm die je in de lus rechtsvoor had aangegeven. Bij 3% lukt dat niet, daarvoor moet je sterker stijgen. De meegeboven wissel op 5 cm lukt wel, makkelijk zelfs. Als je hier zelf mee aan de slag gaat, bedenk dan wel dat je ongeveer halverwege die lus stijgende sporen van twee kanten hebt. Daar moet een relatief lang overgangstraject tussen om beide stijgende sporen naar vlak te krijgen. Ik heb ervoor gekozen om de boogwissel vlak te leggen, dat lijkt me wel prettig bij het gebruik van het korte zijspoortje.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Sorry, ik was even met andere dingen bezig, maar ik ga jou oplossing binnenkort uitproberen, ik ben op dit moment bezig om de wissels aan te sluiten op die digikejs.
En over de ontkoppelrail, ik was van plan enkel de twee buiterste rails omhoog te halen, en de binnenste niet. Dus dat moet geen probleem zijn denk ik.

Vraagje, heeft iemand ooit lantaarns geprobeerd te verlichten met glasvezel ? Zo ja, geeft dit genoeg licht ?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op zaterdag 16 mei 2020, 14:26:45En over de ontkoppelrail, ik was van plan enkel de twee buiterste rails omhoog te halen, en de binnenste niet. Dus dat moet geen probleem zijn denk ik.

Om de achterste sporen hoger te krijgen zonder al te veel te stijgen, moet aan de linkerkant de meegebogen slanke wissel al een stukje omhoog gaan en dat heeft ook gevolgen voor het voorste spoor. Inclusief geleidelijke overgang van stijgend naar dalend, kom ik dan uit op een vlak spoor rondom de ontkoppelrails op zo'n 5 mm boven het maaiveld. Een paar mm hoger of lager zou ook nog wel kunnen, maar aan de linkerkant kan het voorste spoor nooit vlak liggen. Verder is het best werkbaar. De stijgingspercentages in dit deel van de baan komen nauwelijks boven de 2% en de overgangen zijn prima in orde.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
dank ik zal dit even uitprinten wanneer ik weer tijd heb om verder te gaan  :thumbup:
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik had vandaag weer tijd om verder te gaan met het aansluiten van de wissels met de digi 4018, ik ben de hele dag bezig geweest om te zoeken wat ik fout doe(het apparaat vergeet steeds welke ik programeer dus ik doe de eerste er in , niks aan de hand, tweede er in werkt soms ook , maar wanneer ik de derde er in doe en ik wil op de cs3 wisselen gaat hij opeens mijn eerste wissel wisselen. op forums hebben ze het over te weinig spanning maar ik heb die viessmann adapter van 16 volt daarvoor dus dat moet het probleem denk ik niet zijn.

Ik ga nu zo maar slapen want het was weer een lange dag.

Wat me nu wel te binnen schiet ik voeg steeds een extra wissel toe op het bakje, moet ik het niet een voor een doen en dan de eerderen weer losmaken?
Re: Jeroen's modelbaan.
hoi,

Hoe programmeer je het ding? Normaal is het 1x op de programmeerknop drukken, dan een wissel in je centrale omzetten en eventueel weer 1x op de programmeerknop drukken. Dan zou aansluiting adres 1 krijgen. De rest krijgt dan op volgende adressen.

Citaat van: JeroenD op zondag 24 mei 2020, 00:47:03
op forums hebben ze het over te weinig spanning maar ik heb die viessmann adapter van 16 volt daarvoor dus dat moet het probleem denk ik niet zijn.

Te weinig vermogen is het meestal niet het voltage. De 16 volt is mooi. Daarnaast moet je voeding minimaal 2A kunnen leveren. Daar zit vaak een probleem. Zakt de voeding onder de 10,5 volt dan komt de DR4018 in programmeermodus. Dan neemt hij het adres over van de eerst volgende schakelmoment.

Groet Ronald.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: ronaldk op zondag 24 mei 2020, 11:50:45
hoi,

Hoe programmeer je het ding? Normaal is het 1x op de programmeerknop drukken, dan een wissel in je centrale omzetten en eventueel weer 1x op de programmeerknop drukken. Dan zou aansluiting adres 1 krijgen. De rest krijgt dan op volgende adressen.

Citaat van: JeroenD op zondag 24 mei 2020, 00:47:03
op forums hebben ze het over te weinig spanning maar ik heb die viessmann adapter van 16 volt daarvoor dus dat moet het probleem denk ik niet zijn.

Te weinig vermogen is het meestal niet het voltage. De 16 volt is mooi. Daarnaast moet je voeding minimaal 2A kunnen leveren. Daar zit vaak een probleem. Zakt de voeding onder de 10,5 volt dan komt de DR4018 in programmeermodus. Dan neemt hij het adres over van de eerst volgende schakelmoment.

Groet Ronald.

https://viessmann-modell.com/en/product-range/electronics/analogue-electronics/133/power-transformer-16-v-150-va

Input voltage (primary): 230 V~ 50 Hz
Output voltage (secondary): 9 and 16 V~
Output current at 16 V (secondary): 9.25 A
Output power at 16 V (secondary): 150 VA
Dimensions: L 179 x W 89 x H 81 mm

Maar wat ik doe is de 2 blauwe draden van een wissel in de 1 en 3 en de gele draad in een externe ringleiding. (ook al geprobeerd 'm in de C te doen maar dat deed niets extra)
dus elk poortje alleen de middelste niet.

Dan ga ik naar de cs3 plus en voeg ik een nieuwe wissel toe met een DCC adres van 1001 en nieuwe multi adapter met de naam A en de wissel geef ik de naam links voor muur.
Dan ga ik naar het apparaat toe en druk ik op de prog knop, en druk ik op de CS de betreffende wissel.
Dan werkt de eerste, dan wil ik de tweede laten werken, doe ik die in het apparaat(digi), (de 2 blauwen links midden niets rechts blauw en geel naar ringleiding)
Maak ik zonder de eerste te hebben losgemaakt de twee aan in CS, voeg ik m toe druk ik op de prog knop van het apparaatje(digi) en druk ik op de wissel op de CS3 en dan heb ik soms geluk en doet de tweede het, of vaak gaat de eerste wissel die ik net als eerst had geprogrammeerd met die knop aan de haal en werkt mijn eerst gemaakte knop/wissel niet meer.
Mocht ik geluk hebben en de tweede onthoud die, doe ik mijn derde engelse wissel er in, twee naar het bakje en een naar de extra ringleiding (en ook geprobeerd om m op de c te zetten) voeg ik die daarna toe op de CS als een engelse wissel, en druk ik op de knop om te programmeren, dan doet meestal enkel de eerste het weer op de engelse wissel knop.


Het is best ingewikkeld :) Moet ik het er steeds weer uithalen of doe ik gewoon echt iets fout. Ik heb 2 verschillende digi 4018 geprobeerd, maar beide doen dit.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: ronaldk op zondag 24 mei 2020, 11:50:45
Hoe programmeer je het ding? Normaal is het 1x op de programmeerknop drukken, dan een wissel in je centrale omzetten en eventueel weer 1x op de programmeerknop drukken. Dan zou aansluiting adres 1 krijgen. De rest krijgt dan op volgende adressen.


gewoon doen wat Ronald zegt,wissel 1 aanmaken in je centrale,programmeerknop indrukken en wissel omzetten,
dan gewoon de volgende wissels aanmaken zonder op de programmeerknop van de dr4018 te duwen;


mvg,
Michel
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: ramdani op zondag 24 mei 2020, 15:47:50
Citaat van: ronaldk op zondag 24 mei 2020, 11:50:45
Hoe programmeer je het ding? Normaal is het 1x op de programmeerknop drukken, dan een wissel in je centrale omzetten en eventueel weer 1x op de programmeerknop drukken. Dan zou aansluiting adres 1 krijgen. De rest krijgt dan op volgende adressen.


gewoon doen wat Ronald zegt,wissel 1 aanmaken in je centrale,programmeerknop indrukken en wissel omzetten,
dan gewoon de volgende wissels aanmaken zonder op de programmeerknop van de dr4018 te duwen;


mvg,
Michel
Ik ga het vannacht als ik thuis ben direct testen! Ik ben benieuwd. Ik laat het jullie nog even weten of het gelukt is :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Super ! het werkt. Zonder jullie zou ik met t handen in 't haar zitten de komende dagen al denk ik niet dat ik er ooit uitgekomen was alleen. Ik zie dit namelijk nergens vermeld in de handleiding.

Nog een vraagje ik heb ook een ontkoppelrail stukje er tussen daar zit maar een blauw en een geel aan, werkt dit precies t zelfde als de rest van de wissels?

Thanks!
Re: Jeroen's modelbaan.
Ja, ontkoppelrail werkt hetzelfde als wissels. Je kunt er een op de 'rode knop' en een op de 'groene knop' aansluiten.
En de truc met programmeren van een adres is niet zo moeilijk. Je hoeft het per decoder maar een keer te doen met het eerste adres van vier of acht magneetartikelen. Het ding nummert zelf de opvolgende adressen door.
Het komt voort uit de analoge schakelkastjes  en de oude Märklin k83 decoders met de dipswitches om adressen in te stellen. Heb je die stappen gemist, dan is de huidige systematiek wat vreemd maar niet onlogisch.

Groet,

Peter
Re: Jeroen's modelbaan.
Hoi,

Mooi dat het werkt.

Citaat van: JeroenD op maandag 25 mei 2020, 00:10:46
Ik zie dit namelijk nergens vermeld in de handleiding.

Nou .... Het staat wel  in de handleiding (versie 1.34), mogelijk niet zo expliciet:

Citeer
De module een adres geven

Om te beginnen heeft de DR4018 module een adres nodig om te kunnen communiceren met uw centrale. Stan-daard wordt de module geleverd op adres "1" en is de module ingesteld als wisseldecoder en in DCC formaat.

Stap 1 : Sluit zowel de POWER + SIGNAL tegelijk aan op de rails of rails (track) uitgang van uw centrale.
Stap 2 : Stel uw centrale in op het begin adres dat u de module wilt geven.
Stap 3 : Druk de programmeer schakelaar op de module in totdat de rode led blijft branden.
Stap 4 : Schakel nu op uw centrale het ingestelde adres.
Stap 5 : Als de module correct is aangesloten dooft de led nadat u het gewenste adres heeft geschakeld
Stap 6 : De eerste uitgang (OUT1) heeft nu het door u gekozen adres gekregen. Alle volgende OUT uitgangen worden standaard voorzien van 1 nummer hoger.

Voorbeeld: U programmeert de module op adres 56 waarbij OUT1 adres 56 heeft gekregen, OUT2 nummer 57 krijgt, OUT3 nummer 58 etc etc.....
Omdat de decoder multiprotocol is en DCC en Marklin Motorola ondersteund, zal het kiezen van een wisseladres ook het protocol selecteren. Tijdens het ontvangen van het wisselcommando zoals we in bovenstaande volgorde hebben gedaan kijkt de decoder welk protocol gebruikt wordt en slaat dit op in zijn geheugen.

BELANGRIJK! In DCC modus kunt u ieder willekeurig beginadres nummer kiezen waarbij de module automatisch de opvolgende uitgangen op 1 ophoogt. Het Motorola protocol werkt met groepen van 8 nummers. U kunt hierbij geen tussenadres kiezen als beginadres. Voorbeeld: adres 1 t/m 8 of 9 t/m 16 of 17 t/m 24 etc.

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 25 mei 2020, 00:26:52
Het komt voort uit de analoge schakelkastjes  en de oude Märklin k83 decoders met de dipswitches om adressen in te stellen. Heb je die stappen gemist, dan is de huidige systematiek wat vreemd maar niet onlogisch.

Vanuit Märklin-perspectief gezien mogelijk dat het daar vandaan komt :) Maar alle fabrikanten hadden / hebben hetzelfde.  Bij decoders van andere fabrikanten zoals LDT, Lenz en Esu is het niet anders. Er zijn nu ook fabrikanten die per uitgang een adres kunnen hebben. Het staat ook altijd vermeld in de handleiding. Soms wat duidelijker dan bij de ander.

Groet Ronald.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Nou ik heb weer es wat :d
De eerste drie gingen nu zonder problemen, ik deed die 4e wissel er in en die deed het niet, ik heb die toen gewisseld met een ontkoppelrails en die begon raar te doen , die stond steeds onderspanning. Dus die probeerde steeds te ontkoppelen. / en soms ging ie naar binnen en dan weer naar buiten. Naja op een gegeven moment deed ie t even normaal, en zou ik de volgende 4 er in zetten, na nog twee er in hebben gedaan, begon alle wissels uit zichzelf te wisselen heel erg snel heen en weer. Dus heb ik het spanning er af gehaald, en daarna deed ie niets meer qua wissels, enkel het lampje brande nog.
Ik kon programmeren wat ik wou maar rip. Daarna heb ik een tweede aangesloten, gelukkig waren de motors onder de wissel niet kapot. Maarja na een paar wissels begaf ook deze 4018 het. Ook die is wat bruin aan een kant

4018 kan dit aan

12-18V DC
Aanbevolen min. 12V DC 3A
12-18V AC




Mijn transformator
Viessmann 5200
Input voltage (primary): 230 V~ 50 Hz
Output voltage (secondary): 10 and 16 V~
Output current at 16 V (secondary): 3.25 A
Output power at 16 V (secondary): 52 VA
Dimensions: L 130 x W 70 x H 50 mm




Wissel #1



Doe ik iets fout ? Ik heb de power van mijn viessman ringleiding, en de signal tap ik af van mijn baan spoor ringleiding.
De gele C doe ik in het 4018 elke keer tussen in. Ik heb nu nog een 4018 die werkt maar ik vertrouw het niet echt meer.


Ik zit nu we denken aan de Rosoft variant. Maar in de Manual_WDD8 zie ik nergens de gele kabels die verbonden moet worden. Ja, die plus. Maar 4 kabels in een plus hokje ?
Re: Jeroen's modelbaan.
Hoi,

Citaat van: JeroenD op maandag 25 mei 2020, 21:34:38
Nou ik heb weer es wat :d

Dat heb je zeker. Ik zou even contact opnemen met je leverancier cq digikeijs over dit probleem. Dit is niet goed. V

Citaat van: JeroenD op maandag 25 mei 2020, 21:34:38
Doe ik iets fout ? Ik heb de power van mijn viessman ringleiding, en de signal tap ik af van mijn baan spoor ringleiding.
De gele C doe ik in het 4018 elke keer tussen in. Ik heb nu nog een 4018 die werkt maar ik vertrouw het niet echt meer.

Nee, je doet niets fout. Een tip voor een andere DR4018: De C van out 5 tot en met 8 op één van de eerste vier zetten. Dat voorkomt ook veel problemen. Daar zijn verschillende draadjes over geweest.

Citaat van: JeroenD op maandag 25 mei 2020, 21:34:38
Ik zit nu we denken aan de Rosoft variant. Maar in de Manual_WDD8 zie ik nergens de gele kabels die verbonden moet worden. Ja, die plus. Maar 4 kabels in een plus hokje ?

Geen slechte keuze. En inderdaad vier gele draden in één schroef aansluiting. Of je maakt een verdeelplaatje met vier draden. Dat kan ook.

Groet Ronald.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
@citaat

Ah ja goed om te weten dat ik het niet heb fout gedaan. Ik heb nu drie nieuwe besteld bij rosoft, gaan we daar binnenkort even mee stoeien :)

Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: ronaldk op dinsdag 26 mei 2020, 07:16:07
Citaat van: JeroenD op maandag 25 mei 2020, 21:34:38
Ik zit nu we denken aan de Rosoft variant. Maar in de Manual_WDD8 zie ik nergens de gele kabels die verbonden moet worden. Ja, die plus. Maar 4 kabels in een plus hokje ?
Geen slechte keuze. En inderdaad vier gele draden in één schroef aansluiting. Of je maakt een verdeelplaatje met vier draden. Dat kan ook.
Zo dus:


En wat Ronald al aangaf, deze verbinden met een verdeelplaatje.

En hier wat meer plaatjes hoe ik het gedaan heb.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 27 mei 2020, 16:25:23
Citaat van: ronaldk op dinsdag 26 mei 2020, 07:16:07
Citaat van: JeroenD op maandag 25 mei 2020, 21:34:38
Ik zit nu we denken aan de Rosoft variant. Maar in de Manual_WDD8 zie ik nergens de gele kabels die verbonden moet worden. Ja, die plus. Maar 4 kabels in een plus hokje ?
Geen slechte keuze. En inderdaad vier gele draden in één schroef aansluiting. Of je maakt een verdeelplaatje met vier draden. Dat kan ook.
Zo dus:


En wat Ronald al aangaf, deze verbinden met een verdeelplaatje.

En hier wat meer plaatjes hoe ik het gedaan heb.
Dank, sorry voor de late reactie, het is wat druk bij mij op dit moment. Altijd handig een voorbeeld.  :thumbup:



Qua verbindingengebruik ik

Die ook in
grote te koop zijn, en houders daarvan print ik uit mijn printer. (https://www.thingiverse.com/thing:2075219)
Re: Jeroen's modelbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Hoi Jeroen,

Met de wago klemmen komt het zeker goed, ik gebruik ze ook op mijn baan maar dan voornamelijk voor de baanspanning.

Op de WDD heb ik 4 draden in een andereindhulsje zitten en dat past makkelijk in de WDD.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op vrijdag 29 mei 2020, 16:52:36
Dank, sorry voor de late reactie, het is wat druk bij mij op dit moment. Altijd handig een voorbeeld.  :thumbup:
Beter laat dan nooit. Enne... graag gedaan ;)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Trouwens, wat ik nog niet begrijp is dat mijn lampjes op die 10v viessmann een soort stroboscoop effect heeft. Terwijl in een veel zwakkere

En mijn faller brand het gewoon netjes https://www.fallerstore.nl/faller-transformator-180641.html

12 volt vs 10 volt ?



Mijn stroboscoop adapter
Viessmann 5200
Input voltage (primary): 230 V~ 50 Hz
Output voltage (secondary): 10 and 16 V~
Output current at 16 V (secondary): 3.25 A
Output power at 16 V (secondary): 52 VA
Dimensions: L 130 x W 70 x H 50 mm

en mijn Faller Transformator 180641

16 V, AC–wisseselspanning 3,15 A
12 V, DC–gelijkspanning 0,6 A (geregeld)
5 V, DC–gelijkspanning 0,6 A (geregeld)


In een ander (of deze topic) had ik door dat er op de faller niet zo veel ledjes konden worden aangesloten, dus daarom de Viessmann 10v.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat2 die Viesmann geeft wisselspanning af op 10 en 16v;vandaar het stroboscoop effect;


mvg,
Michel
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Zoals alle diodes laten ook leds de stroom maar in één richting door. De frequentie van de wisselspanning van de Viessmann trafo is 50 Hz, net als de netspanning. Daardoor geleidt de diode niet continue. Omdat de diode pas licht geeft als er een paar volt over staat, brandt hij iets minder dan de helft van de tijd. Dat is niet erg, je ziet gewoon de gemiddelde lichtopbrengst. De meesten zien dat stroboscoop-effect niet eens. Als je echter een video maakt met dit soort verlichting, kan het bijzonder storend zijn.

Onderstaande grafiek laat zien wat er gebeurt gedurende 1/10e van een seconde bij een witte led (met voorschakelweerstand). De blauwe lijn is 10 V wisselspanning. Bij een negatieve spanning loopt er geen stroom, bij een heel lage positieve spanning nauwelijks. Pas als de positieve spanning boven de drempelwaarde van de LED komt (voor een typische witte led zo'n 3 V), zal hij licht geven.


Als je dit storend vindt, moet je geen wisselspanning gebruiken voor de led-verlichting. Dat kan met de Faller trafo, maar ook met de Viessmann 5200 maar dan moet je er op z'n minst een bruggelijkrichter bij gebruiken. Dat is een electronische component met vier pootjes: eentje moet aan de gele aansluiting van de Viessmann, eentje aan de massa. De twee die dan overblijven (met '+' en '-' ernaast) leveren weliswaar niet precies een gelijkspanning, maar het stroboscoop effect is een stuk minder (op een video zul je er nog wel iets van merken, verder niet). Op die overblijvende pootjes sluit je de ringleiding voor de verlichting aan. Uitgaande van 10 V wisselspanning zal de niet-precies-gelijkspannning van de bruggelijkrichter in de orde van 9 V effectief zijn, de bruggelijkrichter pikt een beetje in. Als er heel veel ledjes aangesloten zijn, zal er ook veel stroom lopen en dan wordt de bruggelijkrichter warm. Zolang je maar een goede kiest, kan hij daar tegen. Deze bijvoorbeeld, die kan zonder koeling al 4 A stroom doorlaten.

:warning: Belangrijk: Als je zo'n bruggelijkrichter gebruikt, mag je de 0-draad van de ringleiding niet verbinden met de massa van de transformator, beide draden van de ringleidingen van de niet-precies-gelijkspanning moeten helemaal apart blijven. Ik zou er aparte kleuren voor gebruiken om verkeerde aansluitingen te voorkomen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat @citaat

Jemig je moet hier wel erg veel van af weten of hulp hebben op dit forum  O:-D.
Ik hou het dan bij de viessman voor de wissels (en ooit als dat kan de bezetmelders dat ga ik eerst nog niet doen) en de Faller voor de verlichting(al heeft die niet veel ampere, maar goed ik heb ook nog niet zo veel lampjes). 

Dank maar weer!
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op zondag 31 mei 2020, 15:14:13Jemig je moet hier wel erg veel van af weten of hulp hebben op dit forum  O:-D.

Van dit forum heb ik ook al heel wat geleerd.

Electronica was ik zo'n 40 jaar geleden al eens mee bezig. M'n kennis was wel wat weggezakt, maar met treintjes gaan spelen was de aanleiding om het weer op te halen. De veelzijdigheid van onze hobby vind ik iets heel moois, zo kan iedereen er op zijn manier lol mee hebben. De één gaat heel diep in de techniek, de ander wil vooral veel treinen zien rijden en sommigen bouwen juist weer de meest bijzondere scenery, om maar eens wat te noemen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 31 mei 2020, 13:13:04
bruggelijkrichter  [..] weliswaar niet precies een gelijkspanning, maar het stroboscoop effect is een stuk minder

En om er helemaal van af te komen kun je dan nog een dikke elco toevoegen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 31 mei 2020, 15:32:31
Citaat van: JeroenD op zondag 31 mei 2020, 15:14:13Jemig je moet hier wel erg veel van af weten of hulp hebben op dit forum  O:-D.

Van dit forum heb ik ook al heel wat geleerd.

Electronica was ik zo'n 40 jaar geleden al eens mee bezig. M'n kennis was wel wat weggezakt, maar met treintjes gaan spelen was de aanleiding om het weer op te halen. De veelzijdigheid van onze hobby vind ik iets heel moois, zo kan iedereen er op zijn manier lol mee hebben. De één gaat heel diep in de techniek, de ander wil vooral veel treinen zien rijden en sommigen bouwen juist weer de meest bijzondere scenery, om maar eens wat te noemen.
Ah ja, groot gelijk heb je, mijn bedoeling is een beetje van alles eigenlijk. En het leren is erg handig. (ik had nog nooit een electra kabel aangesloten, en er hangen nu bergen onder mijn tafel :) ik wist niet wat een ringleiding was, ik heb er nu drie, ik kon niet solderen, ik kan nu een beetje solderen, ik kon niet verven, en nu kan ik een beetje airbrushen, allemaal door deze hobby. Ik moet nog meer scenery gras,bergen etc bezig, maar dat lijkt me ook leuk. (en ook ben ik bezig gegaan met 3d printen huisjes etc)

@citaat
bedoel je een Elektrolytische condensator
? kan ik alles dan wel op de 0 aansluiten ?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op maandag 01 juni 2020, 20:49:04@citaat
bedoel je een Elektrolytische condensator
? kan ik alles dan wel op de 0 aansluiten ?

Yep, helemaal goed, elco = elektrolytische condensator.

Er zit echter wel een addertje onder het gras. Je hebt een flinke condensator nodig om de spanning goed af te vlakken, deze van 4700 μF bijvoorbeeld. Maar nu komt het. Bij de 12 V wisselspanning van de trafo zijn de pieken 17 V. De bruggelijkrichter maakt de pieken iets lager, tegen de 16 V. Zonder elco maakt dat niet uit, gemiddeld is de spanning dan namelijk zo'n 11 V en zolang de lampjes daar tegen kunnen, zit je goed. Maar met een elco om het meer op een gelijkspanning te laten lijken, wordt het een bijna-gelijkspanning van gemiddeld iets lager dan die piekspanning! Hoeveel lager het precies is, ligt aan de capaciteit van de elco en aan de stroom door de lampjes. Bij een grote elco en weinig lampjes loopt er weinig stroom en zullen ze gemiddeld bijna 16 V voor de kiezen krijgen, aanzienlijk meer dan de bedoeling is!

Zolang de voorschakelweerstanden van de leds voldoende zijn, branden ze gewoon wat feller, verder niet. Als die voorschakelweerstanden echter berekend zijn op 12 V en de leds branden dan al voluit, zouden ze bij bijna 16 V wel eens vrij snel kapot kunnen gaan. Dat is dus het addertje.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ja Rob, heeft grotendeels gelijk. Maar voordat je met dergelijke grote elco's gaat liggen klooien kun je veel beter een gestabiliseerde voeding pakken. Bij Ali heb je al een 12volt voeding die 5 of 6 Ampere kan leveren voor minder dan de prijs van die elco. En vergeet ook niet de inschakelstroom bij een dergelijk grootte elco. Dat kan behoorlijk oplopen en dan moet daarvoor weer een extra weerstand worden ingebouwd.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 02 juni 2020, 00:53:47Bij de 12 V wisselspanning van de trafo zijn de pieken 17 V.

Ik zie nu pas dat ik me had vergist in de spanning van de Viessmann trafo: geen 12 V wisselspanning maar 10 V. De piekspanning is dan 14 V, na de bruggelijkrichter en elco blijft daar een bijna-gelijkspanning van nog geen 13 V van over (bij weinig lampjes). Dat is nauwelijks meer dan de 12 V gelijkspanning van Faller waarbij jouw ledlampjes het goed doen. Het valt dus wel mee met het addertje.


Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 02 juni 2020, 12:38:37Bij Ali heb je al een 12volt voeding die 5 of 6 Ampere kan leveren voor minder dan de prijs van die elco.

Misschien ben ik ouderwets, maar zo'n voeding gebruik ik liever niet. Geef mij er maar eentje met officiële goedkeuring voor europa, daar heb ik meer vertrouwen in. Ik heb dan wel brandmelders in huis, toch hoop ik dat die nooit nodig zullen zijn, als u begrijpt wat ik bedoel.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Zo iets kan ik direct op het ringleiding aansluiten of is dit per lampje apart ? Anders is het misschien beter om een een goede krachtige EU 12 volt gelijkspanning trafo aan te schaffen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat
Niet per lampje, dat zou onnodig duur worden. Direct op de ringleiding is de bedoeling. Twee van de pootjes van de bruggelijkrichter sluit je aan op de trafo (op de 10 V en op de massa), de andere twee vormen het begin van de ringleidingen. Alle stroom voor de lampjes gaat dus door die ene bruggelijkrichter, daarom moet die flink wat wat stroom kunnen verwerken. Had ik hierboven al rekening mee gehouden.

Met alleen een bruggelijkrichter maar geen elco heb je al een flinke verbetering, dat kun je eerst eens proberen. Ik denk niet dat je dan nog een stroboscoopeffect ziet, maar vermoed dat het op video nog wel aanwezig is. Of dat storend is, kan ik niet goed inschatten, maar het is heel simpel om er later alsnog een elco bij te zetten. De '+' van de elco moet je dan aansluiten op de ringleiding voor de '+', de '-' op de ringleiding voor de '-', dat is alles. Eigenlijk net als het aansluiten van een extra lampje, al zou ik de elco wel vlak bij de bruggelijkrichter aansluiten. Het mag ook direct op de bruggelijkrichter.


Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 02 juni 2020, 12:38:37En vergeet ook niet de inschakelstroom bij een dergelijk grootte elco. Dat kan behoorlijk oplopen en dan moet daarvoor weer een extra weerstand worden ingebouwd.

Hoe dat dan met die extra weerstand zit, begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal. Dat er bij het inschakelen van de trafo een fractie van een seconde een grote stroom naar de elco gaat lopen, snap ik. Ik verwacht dat de Viessmann transformator die gewoon levert. Wat dat voor de elco betekent, weet ik niet precies, maar de elco van 4700 μF waar ik eerder ook al naar had gelinkt is juist bedoeld voor een toepassing als deze. Kan die dan desondanks niet tegen de inschakelstroom? Een extra weerstand zal de stroom naar de elco beperken, dat snap ik ook. Maar diezelfde weerstand houdt vervolgens ook de stroom naar de lampjes tegen en dan heb je toch niets meer aan de elco?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Rob, de inschakelstroom kan bij een dergelijk grote elco extreme waardes bereiken. Kortstondig wel 100 Ampere. Dat is niet schadelijk voor de elco maar wel voor de trafo en de bruggelijkrichter. Komen die brandmelders toch nog van pas.
De voorschakel weerstand hoeft ook niet erg groot te zijn. Het enige doel is de inschakelstroom te beperken. Een weerstand van 1 Ohm beperkt die al tot 12 Ampere. Bij een belasting van 400 LED's (circa 1 Ampere) staat er dan bij normaal gebruik 1 Volt over de weerstand. Dat is toch niet veel, of wel?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Volgens de specificaties heeft die Viessmann trafo een overbelastings- en kortsluitingsbeveiliging. Ik ga er vanuit dat de inschakelstroom bij een echte kortsluiting minstens zo groot is als de inschakelstroom voor een elco na een bruggelijkrichter, zonder extra weerstand. Dat betekent dat de trafo dat toch ook best aankan? Eveneens volgens de specificaties kan hij 3,25 A leveren. Ik neem aan dat de beveiliging een korte vertraging heeft. Als de trafo gedurende die vertraging de stroom begrenst op 3,25 A is er niets aan de hand, maar daarover staat niets in de specificaties. Er zal dus wel wat meer stroom lopen. Nu schiet echter mijn kennis van trafo's tekort: waar komt die 100 A vandaan?

Als bruggelijkrichter had ik er eentje uitgezocht die de 3,25 A van de trafo aankan ("Deze bijvoorbeeld, die kan zonder koeling al 4 A stroom doorlaten"). Aan de piekstroom had ik niet gedacht, dus heb ik de specificaties er nog een keer op nageslagen: Hij kan een piek van 135 A aan. Geen probleem dus.

Tenslotte ben ik gaan rekenen hoe lang die piekstromen eigenlijk duren. Als het 3,25 A is, duurt het minder dan 0,0015 seconde om een elco van 4700 μF helemaal op te laden. Daarna is de inschakelpiek alweer voorbij en hoeft de beveiliging niet in actie te komen. Als het 100 A is, duurt het opladen zelfs nog maar 0,00005 seconde.


Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 02 juni 2020, 17:35:34De voorschakel weerstand hoeft ook niet erg groot te zijn. Het enige doel is de inschakelstroom te beperken. Een weerstand van 1 Ohm beperkt die al tot 12 Ampere. Bij een belasting van 400 LED's (circa 1 Ampere) staat er dan bij normaal gebruik 1 Volt over de weerstand. Dat is toch niet veel, of wel?
Los van de vraag of een weerstand noodzakelijk is, 1 V verlies zou inderdaad geen enkel probleem zijn. De trafo kan echter 3,25 A leveren en als daar een groot deel van gebruikt wordt, zou een weerstand van 1 Ω een verlies van 3 V betekenen en dat vind ik wel wat veel. Als zo'n weerstand noodzakelijk is, mag het dan een kleinere zijn? Ik denk aan hooguit 0,33 Ω, maar liever nog kleiner, dan blijft er meer vermogen over voor de verlichting.
Re: Jeroen's modelbaan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Thunderbirds to the rescue...

Plak er gewoon een mooi DC adaptertje aan en je bent van alle geknipper af. Alleen even goed opletten op de spanning en waar nodig een weerstandje ervoor plakken.
Re: Jeroen's modelbaan.
Hè, hè, na al dat theoretische geweld met wijzen op risico's van brandgevaar en andere rampen: een helder en begrijpelijk advies. Gewoon een simpele adapter kopen en aansluiten op een verdeelpunt. Klaar.

Je kunt dan wel kiezen voor een goedgekeurde trafo, maar als je om een paar ledjes te laten branden, een hele hoop toeren moet gaan uithalen met Elco's en voorschakelweerstanden, hef je mooi al die KEMA keuren weer op en maak je er toch een potentieel gevaarlijke toestand van.
Simpele ledjes doen het al op een lullig beetje stroom uit (knoopcel)batterijen. Dus waarom oplossingen bedenken waar het probleem niet echt voor bestaat?

Groet,

Peter
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat @citaat @citaat @citaat @citaat


Dit klinkt allemaal aardig last, ik denk dat ik het eerst ook bij een andere trafo hou.
Wie weet dat ik het later eens ga proberen maar ik ga het denk ik eerst wat simpel houden ipv al die aparte dingen er tussen zetten.

Bedankt allemaal.


https://www.amazon.de/dp/B01LWZ3MI4/
Zou je zo iets kunnen gebruiken door middel van een stekker knippen en hier op aansluiten en daarna op de ringleiding?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Als het TE complex en moeilijk wordt : dumpen
Zoals Peter zegt : KISS
Eenvoud!
Re: Jeroen's modelbaan.
Het was Laurent, die de opmerking maakte over de DC adapter. Helemaal op zijn plek wat mij betreft!
En de voedingen die je hebt gevonden, Jeroen, zijn prima maar echt, gewoon een adapter, zo'n dikke zwarte stekker zal ik maar zeggen, voldoet ook al!

Groet,

Peter
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2014

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 02 juni 2020, 14:01:26
Misschien ben ik ouderwets, maar zo'n voeding gebruik ik liever niet. Geef mij er maar eentje met officiële goedkeuring voor europa, daar heb ik meer vertrouwen in. Ik heb dan wel brandmelders in huis, toch hoop ik dat die nooit nodig zullen zijn, als u begrijpt wat ik bedoel.
Brand krijg je niet snel door dit soort voedingen ze zijn ongeveer het zelfde als voedingen die je in de EU koop met verschil dat de gebruikte componenten van een mindere kwaliteit kunnen zijn messtal als het fout gaat branden ze door en dan is alles wat er achter hangt als je pech hebt kapot.

Maar wat mij in veel topics opvalt is dat men van alles door elkaar heen aan het gebruiken is kwa merken maar ook kwa voedings spanningen je maakt het jezelf alleen maar ingewikkeld.

Daarom gebruik ik zelf als het even kan maar een merk tenzij het niet anders kan.

Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Bedankt! ik zal binnenkort de Rosoft wissels proberen aan te sluiten. En een extra lingleiding aanleggen voor de lampjes  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op donderdag 04 juni 2020, 00:48:49
https://www.amazon.de/dp/B01LWZ3MI4/
Zou je zo iets kunnen gebruiken door middel van een stekker knippen en hier op aansluiten en daarna op de ringleiding?

Dat is een inbouwvoeding, bedoeld voor in een apparaat. Er zit geen netstekker aan en ook geen kastje omheen.

Je hebt meer aan zoiets.

Wel even opletten op de maximale stroom. Je kunt er eentje uitzoeken die genoeg stroom kan leveren voor alle ledlampjes, je kunt er ook meerdere kopen. Met twee voedingen van 1 A bijvoorbeeld kun je de ledlampjes op het zomer- en winterdeel van de baan apart aan en uitzetten. Daarvoor hoef je alleen maar te zorgen dat er gescheiden ringleidingen zijn voor de leds op het zomer- en winterdeel.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat

Dan zal ik dat zo doen dankje het is ook wel praktischer om dat gescheiden te houden(de twee tafels)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Gut daar ben ik weer, ik heb een vraagje over het volgende

Video1

Video2

Video3

Video4


Mijn Engelse wissels doen dat redelijk vaak, heb ik iets fout gedaan ? Soort van die die extra wil. Kan het ook komen door wissel spanning ?


Foto's van instellingen









En nog een ding mijn drieweg wissels, een doet het goed, de andere ook alleen die kan niet van links naar rechts of rechts naar links.

Die moet rechts midden links, links midden rechts, anders gaat ie de verkeerde kant uit. Heb ik iets fout gedaan of is dit soms zoals het hoort ?
Een doet het namelijk wel goed met links rechts midden, links rechts links midden etc.

apart :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Van de engelse wissels lijkt mij typisch de eindafschakeling in de aandrijving.
Ik overbrug ze altijd.

De driewegwissel.
Rechtdoor  = adres 1012 groen en adres 1011 groen. In deze volgorde.
Linksaf      = adres 1012 groen en adres 1011 rood.
Rechtsaf    = adres 1011 groen en adres 1012 rood.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Als je dat aparte geluid bedoelt dat af en toe te horen is bij het omschakelen van de engelse wissels, dat hebben sommige van mijn wissels ook wel eens. Of het goed of slecht is, weet ik niet, maar zolang de wisseltongen goed omgezet worden, maak ik me er geen zorgen over.

Bij het tweede filmpje gaat het een paar keer fout: na 5 seconden en na 18 seconden gaan de wisseltongen niet of nauwelijks om. Dat is wél een probleem. Of het aan een vuiltje op (of onder) de wissel ligt, aan een te lage spanning of dat de wissel niet helemaal in orde is, kan ik aan de hand van het filmpje niet beoordelen. Ik zou hem eerst goed stofvrij maken, boven en onder, en zorgen dat er geen draadjes of andere dingen de aandrijving onder de wissel in de weg zitten.

Een goede test voor de wissel is ook om hem niet via de decoder om te zetten, maar rechtstreeks met de stroom van de trafo. Daarvoor verbind je om te beginnen de gele draad van de aandrijving met de gele aansluiting van de Viesmann trafo. Daarna kun je de wissel omzetten door één van de blauwe draden van de aandrijving heel kort tegen de bruine aansluiting van de Viessman trafo te houden. Een fractie van een seconde moet al genoeg zijn. De ene blauwe draad is voor rechtdoor, de andere voor afslaan, dat kun je allebei testen. Als het direct met de trafo ook niet altijd goed gaat, is de spanning te laag of de wissel is niet in orde. Met een multimeter kun je nog controleren of de trafo inderdaad 16 V wisselspannning afgeeft. Als er niets op de trafo is aangesloten mag het gerust een beetje meer zijn, maar minder is niet goed.

Als de trafo in orde is en de wissel desondanks niet altijd goed schakelt, kun je hetzelfde nog met de baanspanning testen in plaats van de trafo, dan schakel je met 19 V in plaats van met 16 V. Verbind daarvoor om te beginnen de gele draad van de aandrijving met de rode ringleiding terwijl de baanspanning ingeschakeld is. Daarna kun je de wissel omzetten door één van de blauwe draden heel kort tegen een railstaaf te houden, of ook tegen de bruine ringleiding. Gaat dat nog steeds niet altijd goed, dan zou ik de wissel terugsturen naar de winkel en om een andere vragen. Gaat het met de baanspanning wel goed, dan heeft de aandrijving blijkbaar toch iets meer spanning nodig dan die Viessmann trafo levert. Eigenlijk zou dat in combinatie met jouw decoder voldoende moeten zijn, maar ik zou toch maar eens een mailtje naar de winkel sturen met de vraag of de wissel omgeruild mag worden voor een betere.




Voor wat betreft de driewegwissels, dat kan meerdere oorzaken hebben. Ik weet niet zeker of ik jouw beschrijving helemaal begrijp, maar als de 'andere' wissel, al is het nogal omslachtig, uiteindelijk toch elk van de drie richtingen op kan, denk ik dat het niet aan die wissel ligt. Mogelijke oorzaken zijn dan nog dat je een paar draadjes verkeerd hebt aangesloten, of iets verkeerds hebt ingesteld in de decoder of in de CS 3.

Mijn eerste gedachte is verkeerd aangesloten draadjes. Daarom zou ik op zoek gaan naar het verschil in de aansluitingen van de goed werkende wissel en de andere. Dus niet controleren of de aansluitingen gelijk zijn, maar er vanuit gaan dat er een fout is, dan heb je meer kans om die fout te vinden. Alleen als je zeker weet dat er echt geen verschil is, kun je het ergens anders zoeken.
Als tweede stap zou ik de wissels omruilen: de goed werkende wissel aansluiten op de andere decoder en de andere op de goed werkende decoder, zonder in de instellingen van de decoder of de CS 3 iets te wijzigen. Doet daarna de wissel die eerst al goed werkte het nog steeds goed en de andere nog steedes niet niet, dan verdenk ik toch nog de wissel, of, beter gezegd, de aansluitingen van de aandrijvingen. Doet daarentegen de goed werkende wissel het na omruilen niet meer goed en de andere juist wél, dan zijn beide wissels in orde en denk ik dat er iets fout is ingesteld in de decoder of in de CS 3. De instellingen in de CS 3 voor beide driewegwissels kun je vergelijken. Als het goed is, is het adres het enige verschil. Met de instellingen van jouw decoder kan ik je niet helpen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Bedankt ik zal het binnenkort even controleren.


@citaat

Bedankt voor de hoop info hier kan ik zeker wat mee. Ook dit ga ik binnenkort weer even testen.
Het is een leerzaam project tot nu toe :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik moet er nog steeds mee bezig maar ik zag toevallig dit staan,

https://www.amazon.de/180633-Faller-Rectifier/dp/B001AIWGF8/ref=sr_1_7?dchild=1&fst=as%3Aoff&qid=1592481858&refinements=p_n_feature_four_browse-bin%3A358636031&rnid=356743031&s=toys&sr=1-7

Als ik dat direct na de 12v viessman zet, ben ik dan van alles af qua knipper lichten?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Het is een gelijkrichter, dus wat dat betreft zit je goed. Ik ken hem niet, maar in de technische details lees ik dat hij met een 12 V wisselspanningstrafo ca. 16,9 V gelijkspanning levert. Dat zou te veel kunnen zijn voor ledlampjes die voor 12 V bedoeld zijn.

Maar zelfs als de lampjes daar tegen kunnen, waarom zou je deze kopen? Een nieuwe 12 V gelijkstroomvoeding die 3 A kan leveren kost minder. Twee 12 V gelijkstroomvoedingen van 1 A ook, voor wanneer je aparte voedingen voor het zomer- en winterdeel van de baan wilt.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 18 juni 2020, 18:44:05
Het is een gelijkrichter, dus wat dat betreft zit je goed. Ik ken hem niet, maar in de technische details lees ik dat hij met een 12 V wisselspanningstrafo ca. 16,9 V gelijkspanning levert. Dat zou te veel kunnen zijn voor ledlampjes die voor 12 V bedoeld zijn.

Maar zelfs als de lampjes daar tegen kunnen, waarom zou je deze kopen? Een nieuwe 12 V gelijkstroomvoeding die 3 A kan leveren kost minder. Twee 12 V gelijkstroomvoedingen van 1 A ook, voor wanneer je aparte voedingen voor het zomer- en winterdeel van de baan wilt.
Je hebt gewoon gelijk, het is misschien een beetje om die foute aankoop van de viessmann trafo in mijn hooft te rechtvaardigen  :oops:
Maar ik ga het inderdaad maar doen zoals je zegt , gewoon 2 trafo's onder ieder tafel 1.

Dit is trouwens de onderkant van zone x wissel. Daar ben ik wel even nog mee bezig geweest, maar ik gok maar om service moet vragen.


Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
een gekke gedachte, maar heb je hem al eens los gehaald en onder een andere wissel, (rechtse ) gedaan.

En de aandrijving al eens vervangen door een andere.

Gaat hij ook stroef met de hand, voel je spanning.

Probeer het ook eens zonder het lampje. Misschien zit daar het euvel.