Als je dat aparte geluid bedoelt dat af en toe te horen is bij het omschakelen van de engelse wissels, dat hebben sommige van mijn wissels ook wel eens. Of het goed of slecht is, weet ik niet, maar zolang de wisseltongen goed omgezet worden, maak ik me er geen zorgen over.
Bij het tweede filmpje gaat het een paar keer fout: na 5 seconden en na 18 seconden gaan de wisseltongen niet of nauwelijks om. Dat is wél een probleem. Of het aan een vuiltje op (of onder) de wissel ligt, aan een te lage spanning of dat de wissel niet helemaal in orde is, kan ik aan de hand van het filmpje niet beoordelen. Ik zou hem eerst goed stofvrij maken, boven en onder, en zorgen dat er geen draadjes of andere dingen de aandrijving onder de wissel in de weg zitten.
Een goede test voor de wissel is ook om hem niet via de decoder om te zetten, maar rechtstreeks met de stroom van de trafo. Daarvoor verbind je om te beginnen de gele draad van de aandrijving met de gele aansluiting van de Viesmann trafo. Daarna kun je de wissel omzetten door één van de blauwe draden van de aandrijving heel kort tegen de bruine aansluiting van de Viessman trafo te houden. Een fractie van een seconde moet al genoeg zijn. De ene blauwe draad is voor rechtdoor, de andere voor afslaan, dat kun je allebei testen. Als het direct met de trafo ook niet altijd goed gaat, is de spanning te laag of de wissel is niet in orde. Met een multimeter kun je nog controleren of de trafo inderdaad 16 V wisselspannning afgeeft. Als er niets op de trafo is aangesloten mag het gerust een beetje meer zijn, maar minder is niet goed.
Als de trafo in orde is en de wissel desondanks niet altijd goed schakelt, kun je hetzelfde nog met de baanspanning testen in plaats van de trafo, dan schakel je met 19 V in plaats van met 16 V. Verbind daarvoor om te beginnen de gele draad van de aandrijving met de rode ringleiding terwijl de baanspanning ingeschakeld is. Daarna kun je de wissel omzetten door één van de blauwe draden heel kort tegen een railstaaf te houden, of ook tegen de bruine ringleiding. Gaat dat nog steeds niet altijd goed, dan zou ik de wissel terugsturen naar de winkel en om een andere vragen. Gaat het met de baanspanning wel goed, dan heeft de aandrijving blijkbaar toch iets meer spanning nodig dan die Viessmann trafo levert. Eigenlijk zou dat in combinatie met jouw decoder voldoende moeten zijn, maar ik zou toch maar eens een mailtje naar de winkel sturen met de vraag of de wissel omgeruild mag worden voor een betere.
Voor wat betreft de driewegwissels, dat kan meerdere oorzaken hebben. Ik weet niet zeker of ik jouw beschrijving helemaal begrijp, maar als de 'andere' wissel, al is het nogal omslachtig, uiteindelijk toch elk van de drie richtingen op kan, denk ik dat het niet aan die wissel ligt. Mogelijke oorzaken zijn dan nog dat je een paar draadjes verkeerd hebt aangesloten, of iets verkeerds hebt ingesteld in de decoder of in de CS 3.
Mijn eerste gedachte is verkeerd aangesloten draadjes. Daarom zou ik op zoek gaan naar het verschil in de aansluitingen van de goed werkende wissel en de andere. Dus niet controleren of de aansluitingen gelijk zijn, maar er vanuit gaan dat er een fout is, dan heb je meer kans om die fout te vinden. Alleen als je zeker weet dat er echt geen verschil is, kun je het ergens anders zoeken.
Als tweede stap zou ik de wissels omruilen: de goed werkende wissel aansluiten op de andere decoder en de andere op de goed werkende decoder, zonder in de instellingen van de decoder of de CS 3 iets te wijzigen. Doet daarna de wissel die eerst al goed werkte het nog steeds goed en de andere nog steedes niet niet, dan verdenk ik toch nog de wissel, of, beter gezegd, de aansluitingen van de aandrijvingen. Doet daarentegen de goed werkende wissel het na omruilen niet meer goed en de andere juist wél, dan zijn beide wissels in orde en denk ik dat er iets fout is ingesteld in de decoder of in de CS 3. De instellingen in de CS 3 voor beide driewegwissels kun je vergelijken. Als het goed is, is het adres het enige verschil. Met de instellingen van jouw decoder kan ik je niet helpen.