Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Jeroen's modelbaan.

Gestart door JeroenD donderdag 05 maart 2020, 17:27:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.


Zo een zit er bij. Ik kan met twee tegelijk spuiten. Ook 2 slangen . Er zitten ook adapters bij zodat ik 'm daar aan kan aansluiten. Dat vond ik wel redelijk handig :)

De tweede spuit heeft ook geen draai knop op de achterkant zitten trouwens.



Ik heb de eerste tafel al wel vast weer een basis kleur gegeven. (het zit nog niet vast want ik wil niet een tweede verf fout maken  8)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.





Even proef leggen. Het past echt precies  8o

(ben op dit punt weer even gestopt want ik hoest als de pest)


(ik post dit even zodat ik het later zelf mooi weer terug kan zien wat ik gedaan heb  B) )

oh ja en ik heb

besteld, die ik nu had deed pijn aan de handen. (slechte houding)

iwata eclipse hp cs
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
En mijn eerste keer dat ik iets spuit met mijn brush







Een beetje roest toegevoegd en zwart gemaakt :)
Leuk werk.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Mooi hoor
Heb dat zelf nog nooit gedaan
Wat voor n "brush" raadt jij aan?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: wimpietje op zaterdag 11 april 2020, 06:48:43
Mooi hoor
Heb dat zelf nog nooit gedaan
Wat voor n "brush" raadt jij aan?
Ik heb nu 3 van die airbrush guns, met 3 verschillende manieren van het inbrengen van verf. Een aan de zijkant, een aan de onderkant en een aan de bovenkant.
Degene die mij het best in de hand ligt is de Iwata Eclipse HP-CS(bovenkant) deze werd mij aangeraden omdat die niet zo moeilijk schoon te maken is en het verf nog best dik kan spuiten(niet extreem verdunnen) dus wat meer vergevend voor de beginner.
(Vallejo Airbrush Flow Improver is je beste vriend ik doe 3 druppen verf 1 drup Flow er bij. (geen thinner tot nu toe) en het werkt goed.
De Iwata kan van dunne lijntjes tot dekkend breed spuiten. (Het is tevens erg leuk om te doen. )

https://www.modelbouw.nl/wiki/wat-heb-je-nodig-om-te-beginnen-met-airbrush



Tevens nog wat witter gemaakt omdat de linkerkant de tafel van het sneeuw gaat worden :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Tx voor de raad 👍🏻
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Vraagje, ik wil binnenkort mijn 3 dr4018 digikeijs aansluiten op het spoor voor de ook nog een keer een aparte ring netwerk maken? Of kan ik het vast koppelen aan het spoor ringleiding/lampen ringleiding?
Re: Jeroen's modelbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Hoi Jeroen,

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel stroom je gaat schakelen, ik zou ze altijd op een ringleiding aansluiten waar niet de baan zelf mee gevoed wordt.

Dus op de ringleiding van je verlichting of nog een extra ringleiding trekken, het is een optelsom van gebruikers.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Dan zet ik het in 't begin wel op de licht ringleiding gezien ik nog niet veel lampen heb. Bedankt.  @citaat
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik vraag me af of de transformator voor jouw ringleiding voor licht voldoende spanning levert om wissels om te zetten. Het zou toch jammer zijn als je alles hebt aangesloten en dan pas blijkt het niet te werken. Je kunt beginnen met een test met één wissel en één decoder, met de trafo waarmee je de ringleiding gaat voeden.

Edit: Ter aanvulling: Voor wat jij van plan bent, denk ik er anders over dan Peter. Het is maar een kleine baan, maar je gaat de treinen laten rijden met een CS 3. Dan heb je meer dan genoeg vermogen om ook de wissels om te zetten via de ringleiding van de baan. Dat is 19 V, dat gaat veel beter dan 12 V.
Re: Jeroen's modelbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat

Rob, ik ben zeker geen voorstander van 12V om wissels te schakelen, maar voeden via een aparte ringleiding heeft wel mijn voorkeur.

Een aandrijving trekt kortstondig bijna 2 ampère, dat is zo'n beetje de helft van het vermogen van de CS3.
De energie van de CS3 zou ik dus liever benutten voor het rollend materieel en de wissels hun eigen voeding geven.

In theorie kan de CS3 het vermogen leveren, maar krijgt wel iedere keer een dipje als er een wissel geschakeld wordt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat

Nou zo erg is het nu ook weer niet. Een gewone wisselaandrijving van Märklin trekt circa 0,6A. Een aandrijving voor een Engelsman circa 1A. Althans volgens mijn metingen en die zijn redelijk nauwkeurig. Een PL-10 van Peco trekt wel 2A, een PL-10W daarentegen 1A.
Aangezien Jeroen geen Peco aandrijvingen heeft kan hij dus best met de baanspanning schakelen. Later als de baan wordt uitgebreid of er meerdere loks komen kan dat altijd nog veranderd worden. Mits de decoders op bereikbare plaatsen zijn gemonteerd.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik ben ze van plan goed bereikbaar te plaatsen. Alles is aan de onderkant mooi ruim. Maar dan sluit ik 'm aan de marklin spoor stroom. Een extra ringleiding trekken kan ik altijd achteraf nog doen.

Waar ik nog wel mee zit is waar is de beste plaats voor het beginpunt van het stroom?


Dat leek mij het beste omdat het dan alle kanten uitgaat, maar mag dit wel? Het begin punt op een engelse wissel?


Mooier dan ik gedacht had  O:-D
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Om te beginnen maak je de rode en bruine ringleidingen en daarop sluit je de centrale aan. De rood/bruine draad die Märklin bij de CS 3 levert, zit met schroefjes in de steker die in de centrale gaat. Als je die schroefjes los draait, kun je gemakkelijk 1,5 mm2 draadjes in de steker zetten. Die draadjes gaan naar een verdeelpunt van de ringleidingen. Vervolgens maak je aftakkingen van de ringleidingen naar de rails, met dunnere draadjes. Die kun je aan de rails solderen of je kunt van die kleine steekstekkertjes gebruiken.

Waar je de draadjes aan de rails legt, moet je helemaal zelf bepalen. Door de aandrijvingen is er wat minder plaats onder wissels, daarom maak ik daar niet vaak aansluitingen, ik pak liever de rails ernaast.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Dan zal ik dat doen. Ik had altijd begrepen dan ik de draadjes van de CS3 naar het spoor moest brengen en dan van het spoor af een ringleiding maken. (de andere kant van dat stukje spoor) Maar het kan dus ook direct van het CS3 naar de ringleiding?
Ik ga eerst maar even zonder het klaarmaken van een pc doen, laat ik eerst de boel maar even werkend krijgen. Voordat ik alles doorknip :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat
Ja, direct is zelfs aan te bevelen. Als je via de rails naar de ringleiding gaat en op enig moment loopt er een paar Ampère, moet dat allemaal via een stukkie rails en via de rails weer terug naar de ringleiding - en daar liggen alleen dunne draadjes. Het kán wel, maar direct op de ringleiding is beter.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 15 april 2020, 17:43:08
@citaat
Ja, direct is zelfs aan te bevelen. Als je via de rails naar de ringleiding gaat en op enig moment loopt er een paar Ampère, moet dat allemaal via een stukkie rails en via de rails weer terug naar de ringleiding - en daar liggen alleen dunne draadjes. Het kán wel, maar direct op de ringleiding is beter.
Super! Bedankt  :thumbup: Ik had het namelijk anders fout gedaan.

Vanmiddag even begonnen met het boren van de gaatjes van het spoorstroom ringleiding.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 14 april 2020, 11:45:16
Ik vraag me af of de transformator voor jouw ringleiding voor licht voldoende spanning levert om wissels om te zetten. Het zou toch jammer zijn als je alles hebt aangesloten en dan pas blijkt het niet te werken. Je kunt beginnen met een test met één wissel en één decoder, met de trafo waarmee je de ringleiding gaat voeden.


Dit snap ik even niet
Je wissels sluit je toch aan op de decoders ? Ik gebruik de Viessmanns , die krijgt de O en B van de CS3 en wordt gevoed door een andere trafo via aparte ringleiding
Wat zou ik kunnen doen om het schakelen vd wissels beter te laten verlopen ?
Mvg
Wim
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
@Wim: Decoders moeten altijd op de centrale aangesloten worden om het digitale signaal te ontvangen. De decoders mogen eventueel een aparte voeding hebben, voor de electronica in de decoders plus de wisselaandrijvingen. Dat is wat jij doet, en vele anderen ook. Zolang de decoders voldoende spanning en stroom kunnen leveren voor de aandrijvingen, is daar helemaal niets mis mee. Als echter één van beide onvoldoende is, gaan de wissels niet goed om.

In de schema's van Märklin zie ik dat hun aandrijvingen soms met 16 V AC worden gevoed, soms met de 19 V van de centrale. Jeroen's lichttrafo is 12 V. Dat is een stuk minder dan 16 V AC of 19 V baanstroom. Daarom vroeg ik mij af of de spanning van zijn lichttrafo voldoende was, meer niet, en zodoende raadde ik aan om dat met één wissel en één decoder uit te proberen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik heb de handleiding van de DR4018 er eens op nageslagen. Daarin staat het volgende:


Voeding

12-18V DC
Aanbevolen min. 12V DC 3 A
12-18V AC


Even verderop staat ook nog dat zij een schakelende voeding van minimaal 12 V (DC) adviseren.

De 12 V lichttrafo van Jeroen is dus voldoende voor (de electronica van) de decoder zélf, maar dat betekent nog niet niet dat hij ook voldoende is voor de wisselaandrijvingen. In de handleiding van de decoder zie ik nergens staan welke spanning de uitgangen hebben, daarom neem ik aan dat dat hetzelfde is als de voedingsspanning.

Iets waar ik niet aan had gedacht, is dat de Digikeijs DR4018 maximaal 18V AC als voeding aankan. De CS 3 levert een baanspanning van 19 V. Omdat de baanspanning echter geen normale wisselspanning is, weet ik niet goed of dat buiten de specificaties valt. Om het zeker te weten, zou je het aan Digikeijs moeten vragen. De m 83's van Märklin doen het er prima op.

Mocht de 19 baanspanning van de CS 3 iets te hoog zijn, wel, de 66361 uit startset 29792 is een 18 V DC schakelende voeding en die valt binnen de specificaties van Digikeijs. In dat geval zijn er dus wel weer aparte draden nodig. En tenzij je een contrastekker weet te vinden, moet je de speciale 18 V stekker van de 66361 knippen, waardoor hij niet meer gemakkelijk te verkopen is.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 17 april 2020, 14:43:34

Mocht de 19 baanspanning van de CS 3 iets te hoog zijn, wel, de 66361 uit startset 29792 is een 18 V DC schakelende voeding en die valt binnen de specificaties van Digikeijs. In dat geval zijn er dus wel weer aparte draden nodig. En tenzij je een contrastekker weet te vinden, moet je de speciale 18 V stekker van de 66361 knippen, waardoor hij niet meer gemakkelijk te verkopen is.


beeldjes van contrastekker en voeding :arrow:
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat
@ Rob, dank je wel hoor, weer een lichtpuntje meer in de duisternis
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat @citaat @citaat

Ik heb ook nog de
Viessmann 5200 Lichttransformator 16 volt 52VA
https://modeltreinwinkel.nl/viessmann-5200-lichttransformator-16-volt-52va.html
Kan ik niet twee tegelijk gebruiken? de 16 volt voor de wissel, en de 10 voor wat minder lichtgevende lampjes? (dus 3 draden gebruiken)

(en ik heb de Faller Transformator 180641 https://www.fallerstore.nl/faller-transformator-180641.html )

En voor het spoor de cs3 plus met Märklin 60041 https://www.marklin.nl/producten/details/article/60041/
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Die Viessmann 5200 lijkt me prima voor de Digikeijs decoders op 16 V AC en met drie draden kun je inderdaad ook nog wat lampjes op 10 V AC aansluiten. Ik zou drie kleuren kiezen die je nergens anders voor gebruikt. De 'standaard' Märklin kleuren voor draden zijn rood, bruin, blauw, geel en grijs. Met bijvoorbeeld zwart voor massa, oranje voor 10 V AC en paars voor 16 V AC heb je unieke kleuren, daardoor maak je minder snel verkeerde aansluitingen. Op 16 V AC kun je dan overigens naast de decoders ook nog verlichting aansluiten die 16 V AC aankan.

Ik denk dat met die Faller trafo net zoiets mogelijk is. Voor de decoders en de wissels zal het niet uitmaken. Bij de link die je had gegeven lees ik echter dat die Faller bij 12 V gelijkstroom slechts 0,6 A kan leveren. Da's niet veel. In het begin heb je daar nog wel genoeg aan, maar als je tezijnertijd veel ledjes of ledlampjes wilt aansluiten, kom je te kort. Maar goed, voor de decoders en de wissels kun je dus gewoon kiezen welk van deze trafo's je daarvoor gebruikt. Eigenlijk is het overkill dat je ze allebei hebt.

Voor de CS 3 plus is die Märklin 60041 inderdaad geschikt.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat
Ik heb 2 tafels, op de linker winter tafel wil ik een apart verlichting ringleiding hebben en op de rechter tafel wil ik ook een apart licht ringleiding hebben.
Enkel het spoorstroom ringleiding ga ik over alle twee tafels aanleggen als een. Daarom heb ik twee.
Maar nu zie ik dus dat ik beter toch het wissel systeem op de 16v viessmann kan aansluiten. dus maak ik daar ook nog een kleiner ringleiding voor die onder beide tafels komen.

Dan zou het goed moeten komen lijkt me?

(de faller heb ik vast gekocht voor de faller car system over een tijdje)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op zaterdag 18 april 2020, 16:46:33Ik heb 2 tafels, op de linker winter tafel wil ik een apart verlichting ringleiding hebben en op de rechter tafel wil ik ook een apart licht ringleiding hebben.

Dat gaat ook met één trafo. Dan maak je één gemeenschappelijke ringleiding voor de massa voor beide tafels, en twee ringleidingen voor de lichtstroom, voor elke tafel één, met een schakelaartje in de draad tussen trafo en ringleiding.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Maar dan kan ik toch veel minder lampjes gebruiken dan dat ik 2 trans gebruik ?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat
Dat wel, maar zoveel lampjes zul je voorlopig niet hebben. Eén trafo met, bijvoorbeeld, 52 VA, is genoeg voor een honderden ledjes en dan hou je nog steeds ruim voldoende over om wissels om te zetten. En als je ooit merkt dat je meer vermogen nodig hebt en je hebt al twee ringleidingen op een trafo, kun je gemakkelijk een van die ringleidingen achteraf op een nieuwe trafo aansluiten.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 18 april 2020, 19:41:18
@citaat
Dat wel, maar zoveel lampjes zul je voorlopig niet hebben. Eén trafo met, bijvoorbeeld, 52 VA, is genoeg voor een honderden ledjes en dan hou je nog steeds ruim voldoende over om wissels om te zetten. En als je ooit merkt dat je meer vermogen nodig hebt en je hebt al twee ringleidingen op een trafo, kun je gemakkelijk een van die ringleidingen achteraf op een nieuwe trafo aansluiten.
Top. Dan kan ik het beste de 10V viessmann als lampjes ringleiding +de 16Volt als wissel aandrijving? (dus 3 draden gebruiken)


smd led's zijn het beste in huisjes te gebruiken ?


Even de stootblok los gemaakt , om een draad te verlengen, dat is solderen en daarna een krimpkous er om heen tegen kortsluiting ?

Ik heb ook die leds met lange pootjes maar die krijg ik voor geen mogelijkheid in die kleine huisjes. dan moet ik die lange poten dubbelvouwen wat mij niet echt handig lijkt :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op zaterdag 18 april 2020, 19:52:34Top. Dan kan ik het beste de 10V viessmann als lampjes ringleiding +de 16Volt als wissel aandrijving? (dus 3 draden gebruiken)
Yep, dan kun je een heleboel ledlampjes gebruiken die 10 V AC aankunnen. Aansluiten op de 10 V AC ringleiding en de massa-ringleiding van die Viessmann. En mocht je ook ledlampjes hebben die op 16 V AC werken, kun je die daarnaast gewoon op de 16 V AC leiding aansluiten en eveneens op de massa. Net als de Digikeijs decoders.


Citaat van: JeroenD op zaterdag 18 april 2020, 19:52:34smd led's zijn het beste in huisjes te gebruiken ?
Je kunt zowel smd-leds als leds met pootjes gebruiken, wat je maar wilt. Leds met pootjes zijn er in allerlei maten. En zonodig kun je een stukje van die pootjes afknippen, als je er nog maar iets aan kunt solderen. Denk er wel aan dat je bij losse leds altijd een weerstand moet gebruiken. Maar daar hadden we het al eens over gehad.


Mijn stootblokken hebben geen verlichting, dat vond ik niet nodig.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Zekers, al snap ik dat nog niet heel erg veel van, dus oefen ik maar wat op dit moment.



Zonder weerstand is het een kleine flits en klaar :)

Ik ga 100 Ohm aanhouden bij elke led.

Ik mag dus bij elke led gewoon de boel korter maken dus dat is wel handig. Mag dit ook op weerstanden? die zijn ook ontzettend lang.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat

Hoe kom je aan die 100 Ohm? Een weerstand bereken je met de wet van Ohm. R=U:I  oftewel in gewoon Nederlands, weerstand is Volt (spanning) gedeeld door Ampere (stroom).
De meeste LED's op pootjes vragen tussen 10 en 20 mA (=0,02 A) bij een spanning van 2,5 a 2,7 Volt. Wanneer je dat op 10Volt aan wil sluiten heb je dus een weerstand nodig van 10 - 2,7 = 7,3 : 0,02 = 365 Ohm. Die bestaat niet in de normale reeks dus neem je wat in de buurt komt = 390 Ohm.
Op 16V wordt dat dan een weerstand van 665Ohm.
SMD LED's vragen minder stroom. Bijvoorbeeld een SMD 0603 (de kleinst verkrijgbare, meet 1,5 bij 0,8 mm) vraagt 0,6 mA (0,0006 A).
Deze waardes kun je opzoeken in de kenmerkbladen van de door jou gebruikte LED's.
Bij iedere goede leverancier kan je die verkrijgen. Alleen niet bij Chinezen, dan moet je dat zelf empirisch vaststellen. Een wijs man begint dan met 1kOhm. Niet genoeg licht, minder weerstand.

De pootjes van elektronische componenten mag je zover afknippen dat er nog goed aan gesokdeerd kan worden. LED's hebben vlak onder de plastic behuizing een uitstekend deeltje aan de poot. Het advies is om altijd daaronder te blijven ivm warmte bij het solderen. Zelf klem ik een LED met de pootjes in een arterieklem vlak onder het plastic. Dat geeft a) een goede afstand om te solderen en b) leidt de klem de warmte af.
SMD componenten hebben geen pootjes maar soldeervlakjes. Daarvoor heb je enige ervaring nodig en een goed, geregeld soldeerstation.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Om eerlijk te zijn stopten de leds niet bij dat nummer, dit vind ik tot nu toe het moeilijkste wat ik tegengekomen ben in deze hobby :)
Bedankt, ik print dit even uit.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Jeroen's modelbaan.
De LED's stopten niet bij dat nummer? Treintjes stoppen bij een station of een rood sein en die kunnen al dan niet een nummer hebben. Welk of wat nummer bedoel je?
LED's gaan niet rijden dus hoeven ook niet te stoppen. Verklaar je nader, heb geen idee wat je bedoelt.
Re: Jeroen's modelbaan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Hij bedoelt het nummer voor het formaat.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Oh ik bedoel met de 100 Ohm weerstand deed de led het nog gewoon  O:-D
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Jeroen's modelbaan.
Aha op die manier. Ja dat kan maar heel lang zal dat helaas niet duren. Wel lekker veel licht. Met de juiste weerstand (=stroom) heeft een LED bijna het eeuwige leven. Te veel stroom verkort de levensduur aanmerkelijk.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Ik zal er om denken.( Als het wat lukt. )
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Vraagje, ik heb nu de ringleiding van mijn spoorstroom klaar(nog wel een draden bende ik ben nu bezig om kabelhouders uit te printen), nu wil ik beginnen met het aanbrengen van de DR4018 ringleiding op mijn Viessmann 5200 Lichttransformator 16 volt 52VA.
Dan is mijn vraag, mag ik de stootblokken met lampjes direct aan de 10volt aansluiten zonder ik een weerstand er tussen plaats ? En net als de Engelse crossings ? Die hebben ook lampjes in zich.


(kabels nu (nog)   8o )



(let niet op de troep, druk bezig met kabels knippen en dergelijken  ;) )
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2017

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ja dat kan en mag
Doe het dan wel op deze manier:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79688.msg1360934#msg1360934

Cees
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Super.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.

Ik heb wat ondersteuningen geprint op mijn 3d printen, (moet nog schuren en airbrushen) maar is er ergens iets makkelijks om 3 procent op te meten?
Ik heb al even zitten googlen maar ik kan dit nergens vinden.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Daar bestaan speciale hellingmeetwagens voor. Van Märklin ken ik er geen, Trix heeft er bijvoorbeeld wel eentje (24080) en er zijn nog wel meer modelspoorfabrikanten die ze maken.

Voor het meten van de stijging maakt het niet uit dat er gelijkstroomwielen onder zitten. Als je er echt mee wil gaan rijden, kun je ze eventueel omwisselen voor wisselstroomwielen.


Mijn huidige baan heeft nauwelijks stijgingen. Door de vele draadjes onder de rails, vooral van de ringleiding, is mijn vloerbaan niet helemaal vlak. De vloer is zelf ook niet perfect horizontaal, maar veel scheelt dat niet. Op een heel kort stukje maakt een stijging nauwelijks iets uit. Ik heb alleen enkele koppelingen die spontaan losraken als ze van stijgend te abrupt naar vlak gaan. Als ik zo'n overgang iets verbeter, iets geleidelijker maak, gaat het doorgaans wel weer. Soms fröbel ik wat aan de koppeling om hem iets bij te stellen. In de toekomst wil ik echter wel met stijgingen gaan werken, vandaar dat ik er al over heb nagedacht. Het is eigenlijk gewoon toegepaste natuurkunde.

Een locomotief alléén rijdt veel gemakkelijker een helling op dan een lange trein. Aan het begin en eind van de helling, als een deel van de trein op een minder steil of zelfs vlak spoor rijdt, zal het misschien nog makkelijk gaan; als de hele trein op de helling rijdt, moet de locomotief het hardst werken. Het gemiddelde hellingspercentage is daarbij de belangrijkste factor, kleine variaties in de stijging hebben relatief weinig invloed. Daarom is het niet belangrijk om overal de stijging nauwkeurig te weten; de gemiddelde stijging over een helling is voldoende, zolang de stijging op het oog gelijkmatig is.

Zo'n gemiddelde stijging kun je gewoon met waterpas en meetlint meten. Jouw baan ligt op een plaat, dat is in dit geval een voordeel. Met een waterpas kun je de plaat precies horizontaal leggen. Vervolgens kun je op een traject van een bekende lengte aan beide kanten de hoogte meten ten opzichte van de plaat. Overgangen aan het begin en eind van een helling laat je daarbij buiten beschouwing, daar is immers de stijging duidelijk lager dan het gemiddelde. Over het gemeten traject is het gemiddelde stijgingspercentage gelijk aan het hoogteverschil in centimeters per spoorlengte in meters. De spoorlengte van een recht traject kun je gewoon meten, anders kun je de spoorlengte berekenen door de lengtes van de verschillende rails bij elkaar op te tellen. Of je laat dat door de railplanningssoftware doen.

Als je de plaat niet horizontaal kunt leggen of als je geen vlakke plaat hebt, moet je improviseren. Neem een vlakke plank van, pak 'm beet, een meter en leg hem op de baan met de waterpas erop. Aan beide kanten leg je wat stevigs onder de plank totdat hij precies waterpas ligt. Zo heb je een horizontale basis waar vandaan je nauwkeurig de spoorhoogtes op verschillende plaatsen kunt meten.


Tenslotte nog een aandachtspunt om in de gaten te houden: het is niet goed als een trein alleen met veel moeite een helling op weet te komen. Als zo'n trein dan namelijk stil komt te staan, heeft de locomotief onvoldoende vermogen om hem weer in beweging te krijgen. Een beetje reserve is daarom zeer wenselijk.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 12 mei 2020, 15:18:27
hellingmeetwagens  [..] Märklin
Toch wel, M. maakt een wagen met een waterpas: 46582 (in de 3rail wiki).
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ah ja, ik geef dan toch de voorkeur van wagon met waterpas.
Ik ben van plan om na het station de boel ook te verhogen, ik moet alleen even uitvogelen hoe het met de hoogte zit. Maar nu ik zie marklin wagon zie moet ik die maar bestellen. Dat is een ideale uitkomst.
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 12 mei 2020, 15:27:02
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 12 mei 2020, 15:18:27
hellingmeetwagens  [..] Märklin
Toch wel, M. maakt een wagen met een waterpas: 46582 (in de 3rail wiki).
Dank! ik ga het direct bestellen. zoeken dat ik 'm ergens kan vinden  8o
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Märklin Technik-Tipp 412 vind ik een hele duidelijke uitleg over stijgingen op een modelbaan. Voor wie het Duits niet goed beheerst, geef ik een vrije vertaling van enkele kernpunten:
  • De maximale stijging zou niet hoger moeten zijn dan 3%.
  • Met korte treinen (max zo'n 3 tot 5 tweeassige wagons zonder sleper) mag het nog wel wat hoger zijn, maar nooit meer dan 5%.
  • Bochten geven extra wrijving op de wielen, daarom liggen de maxima iets lager.
  • Een stijging mag niet abrupt beginnen en eindiger; het verschil in stijging tussen twee normale rechte rails zou niet hoger moeten zijn dan 1%.

Wat er niet in staat maar wel belangrijk is, is dat de extra wrijving bij bochten vooral met krappe bochten telt. Daardoor heeft de loc minder kracht over om de trein te trekken. Dat vind ik een belangrijk argument om bij het ontwerpen van stijgende trajecten zo min mogelijk krappe bochten te gebruiken. En als je wilt testen welke helling een bepaalde trein nog aankan, kun je dat dus het beste doen met een traject met de krapste bochten die je van plan bent uiteindelijk op zo'n helling te gebruiken.

Bij het ontwerpen hou ik hier terdege rekening mee, maar het zijn vuistregels, geen wetten. Bij het bouwen van een baan moet je altijd testen wat de treinen die erop moeten rijden nog aankunnen. Dat kan al vooraf, voor een goede indicatie of het ontwerp werkbaar is, maar ik zou het beslist ook tijdens de bouw doen. Het is immers nogal storend om er pas achter te komen dat bepaalde treinen een helling niet opkomen als je net klaar bent met het bouwen van een baan. Door te testen krijg je vroegtijdig zekerheid.

Op jouw baan passen geen enorm lange treinen, waarschijnlijk zullen al jouw treinen daarom nog wel iets meer dan die 3% aankunnen. Het is echter helemaal niet nodig. Tenzij je het ontwerp helemaal hebt omgegooid sinds het laatste wat ik heb gezien, liggen er nergens sporen boven elkaar. De enige reden om stijgingen te maken, is omdat dat de baan wat interessanter maakt. Bijvoorbeeld bij de op- en afritten naar de brug. Maar daarvoor hoef je helemaal niet extreem te stijgen.

Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op dinsdag 12 mei 2020, 13:56:19
Ik heb wat ondersteuningen geprint op mijn 3d printen, (moet nog schuren en airbrushen) maar is er ergens iets makkelijks om 3 procent op te meten?
Ik heb al even zitten googlen maar ik kan dit nergens vinden.

Om de hellings hoek te meten heb ik bij Ali een digitale waterpas besteld. deze op een wagonnetje plaatsen en klaar om te meten.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat
Dat is ook een idee, wist geen eens dat die bestonden.

@citaat @citaat


en


Zou ik dus graag een beetje de hoogte in willen hebben tot een max van 7.8CM
Dat is het enige dat ik veranderd heb. Zoals je ziet , zie je een stijging van 3.8 dat is dus wat gevaarlijk, al zal ik niet met hele lange treinen willen rijden.
Bij het rode spoor stik wil ik het landschap verhogen en dat tot 5cm brengen en daar een fabriekje neerzetten bij het dood lopend spoor.

En nog een nadeel is dat alle verhogingen gedaan worden in bochten.

Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
De meeste bochten zullen nog wel loslopen, dat zijn niet al te krappe. Die 3,8% is wel een flinke stijging, maar je kunt het gewoon uitproberen. Bedenk wel dat je misschien in de toekomst nog eens een andere loc gaat kopen, en als dat een niet al te sterke blijkt te zijn, wil je toch dat die het ook aankan. Sommige van mijn locs zijn beresterk, ééntje heeft het op het vlakke al moeilijk met een lange sleep. Als je het zodanig maakt dat je straks zonodig de stijgingen zonder al te veel moeite kleiner kunt maken, ben je op de toekomst voorbereid.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Ik zal er om denken. Bedankt.