Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Jeroen's modelbaan.

Gestart door JeroenD donderdag 05 maart 2020, 17:27:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: ceess op zaterdag 14 maart 2020, 20:50:31
Citaat van: JeroenD op zaterdag 14 maart 2020, 20:35:00
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 14 maart 2020, 20:15:52
Waarvoor wil je het glad hebben?
Wegen hebben niet een stroopwafel effect :)

Precies, je "stroopwafeleffect" verdwijnt als je het wegdek maakt.
Niks aan de hand dus.
Maar dat is toch gewoon de boel overschilderen met wegen kleur.

Om alles te vervangen is wat lastig heb 2 kilo aan lijm er onder liggen :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Je zou wegen van karton of gips kunnen maken, dat valt dan over de gaatjes heen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Jeroen's modelbaan.
Schuurmachine gebruiken?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Bedankt voor de tips! ik ga ze allemaal even proberen. welke het mooiste gaat lijken gebruiken ik dan.

Edit kan ik Raileinde met stootblok https://www.marklin.nl/producten/details/article/24978/
24978
Gewoon doorknippen en op een 12v ringleiding aansluiten? Er staat nergens hoeveel volt die nodig heeft.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Jeroen,
je geeft aan dat je uiteindelijk computer gestuurd wilt gaan rijden. Dan MOET je die zelfs doorknippen.
Dat is ivm het werken met gescheiden railstaven ivm de blokindeling en de massadetectie.
Het lampje dien je apart van stroom te voorzien. Dus niet via de rails.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Zie foto
Re: Jeroen's modelbaan.
Basroc-1961
gast

Re: Jeroen's modelbaan.
Is het een optie om er nog een laag (4 of 5 mm) glad overheen te plakken?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: ceess op zondag 15 maart 2020, 12:30:28
Zie foto
Als ik dit zo doe, kan ie dan gewoon met dezelfde kabel die er nu nog aanzit aansluiten die op een lasklem aan mijn 12 volt ringleiding die er alleen is voor de lampjes ?
Citaat van: Basroc-1961 op zondag 15 maart 2020, 12:52:25
Is het een optie om er nog een laag (4 of 5 mm) glad overheen te plakken?
Dat is misschien ook nog een optie. Welk soort spul adviseer je ?




:favorite:

ik heb er nog een laag kurk bij besteld die dun is.
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Soldeer die draad gewoon los van de stootblok. Geen moeite doen met knippen etc.
Re: Jeroen's modelbaan.
Basroc-1961
gast

Re: Jeroen's modelbaan.
@citaat @citaat

Glad XPS (bv. deze).
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Hitmaan op zondag 15 maart 2020, 16:48:47
Soldeer die draad gewoon los van de stootblok. Geen moeite doen met knippen etc.
Ja dat kan ik ook proberen. Maar om dat lichtje naar een 12v ringleiding te brengen moet ik zo iets toch ook ergens aansluiten ?
Citaat van: Basroc-1961 op zondag 15 maart 2020, 17:13:30
@citaat @citaat

Glad XPS (bv. deze).

(had net 20 meter kurk besteld, niet handig van mij misschien :) )
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Even Simpele tekening erbij hoe je de Stootblok moet aansluiten.

De Dikke draden zijn je ringleiding.
T = Transformator
S = Stootblok.

Niks aansluiten aan je rail of wat dan ook.

Dat is het.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik zal het even proberen. Ik moet eerst nog even het kurk ontvangen, dan schilder ik het bruin, en moet ik nog een goede 12volt gelijkstroom kopen.
Bedankt.  @citaat
Ik zeg niet dat ik deze koop maar ik had deze moeten koppen ipv die viessmann 5200 :d
https://www.fallerstore.nl/faller-transformator-180641.html
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Je kunt deze ook kopen. Is goedkoper.
Werkt bij mij ook. Heb er 2. Zaten in start pakketten.

Märklin 6002 Transformator 52 VA
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Goedkoper misschien wel, maar trafo 6002 levert toch 16 V wisselstroom?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat @citaat

Alle twee geen idee wat ik moet doen  :D



Ik moet dus met mijn soldeer apparaat die losmaken, en dan met een geel draadje van 0.5mm dat weer terug verbinden naar de 0 draad right ? En de lange kabel die er nu aanzit met gele voorkant in een Märklin 72090 Distribution Plate H0 stoppen. ?
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Nee,
Dat draadje los solderen.
Deze langer maken en verbinden met met de bruine bus van je transformator.
Die andere draad verbinden met de gele bus van je transformator.
Done.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat
Ik snap het dan eventjes niet. Die gele bus op mijn vliessmann  is 16volt wissel. Dat mocht toch niet?
(of bedoel je die faller transfo?)

Hij moet op de verlichting ringleiding. 12v dacht ik.



(het zijn misschien wat domme vragen voor jullie maar ik moet het nog een beetje leren :D)
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Dat kabeltje los solderen.

Deze koppelen aan je ringleiding. Aan je bruine draad ringleiding voor je lampjes. Dus niet aan je ringleiding van je rails.
De andere kabel ook aan je ringleiding maar dan aan de gele draad.
Geen kabel aan je rails weer vast maken
Uitzondering als het te maken heeft met je voeding van het spoor.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Is goed. Bedankt.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 13 maart 2020, 12:26:35
Citaat van: Hitmaan op donderdag 12 maart 2020, 22:57:20
Een ringleiding kan je maken van 2,5 kabel. Zelfde soort wat je thuis achter je stopcontacten hebt.
Geel/Groen en een bruine kabel erbij.
Ik zou wel een flexibele draad nemen, niet het installatiedraad wat je koopt bij de bouwmarkt. Ik bestel ze hier.
ik zou nu net bestellen, maar staat dat die lengte niet op vooraad is
Nu heb ik die draden ook hier gezien, alleen snap ik niet echt wat er bedoeld word.
https://www.allekabels.nl/zwakstroom/montagedraad/1.5mm2.html

Type: Flexibele kern - 0.75mm²,
Draaddoorsnede: 1.77 mm,

is het dan 1.77mm of 0.75mm?  omdat ik een ringleiding wil hebben van 1.5
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Draaddoorsnede is het gat wat je moet boren om de draad er door te duwen.  De doorsnede van de ader incl isolatie.

MM2 is de oppervlakte van het koper en dus de draaddikte waar je de stroom mee berekend.

0,75 mm2 is dus de helft als je 1,5 mm2 wil hebben.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik heb mijn draadjes bij Conrad gekocht, zowel de 1,5 mm2 voor de ringleidingen als de 0,25 mm2 voor alle verbindingen van de ringleidingen naar de rails.

Ze hebben vaak acties, daarom google ik altijd even op 'Conrad kortingscode' wanneer ik weer iets ga bestellen. Vanaf € 50 is bezorgen gratis, dus zorg ik dat ik daar boven kom. Met alleen wat draad zal je dat niet lukken (tenzij je veel te veel koopt), maar ik vind in hun assortiment altijd wel wat anders dat ik kan gebruiken, hun assortiment is groot genoeg.

Voor jouw baan zou ik ringleidingen van 1,5 mm2 en zo'n 20 m lang aanleggen in vier kleuren: rood en bruin voor de rails, geel en nog een vierde kleur voor verlichting. Vaak wordt voor die vierde kleur ook bruin gebruikt. Als je weet waar je mee bezig bent, is dat prima, maar als je niet goed thuis bent in electriciteit en electronica, raad ik een andere kleur aan, zwart bijvoorbeeld.
Als je het licht aan en uit wilt kunnen zetten op verschillende delen van de baan, kan dat bijvoorbeeld door verschillende gele ringleidingen te maken in plaats van Ă©Ă©n, elk met een schakelaar. De zwarte mag gewoon Ă©Ă©n ringleiding zijn.

Hier vind je de flexibele draad 1,5 mm2

Wel even rechtsboven aangeven dat je prijzen inclusief BTW wilt.

Dunnere draadjes (op mijn baan 0,25 mm2) hou je consequent in dezelfde kleuren, dus rood en bruin voor draadjes tussen de ringleidingen en de rails, geel en zwart voor verlichting.  Je kunt alle draadjes solderen, voor de rails kun je ook deze kabelschoentjes gebruiken, die kun je aan een draadje zetten en dan kun je het draadje op een lipje van de rails schuiven. Daarna even knijpen, dan zit het goed vast. Of je verbuigt het lipje onder de rails een beetje voordat je het kabelschoentje erop schuift, dan klemt het ook.

Aan de Märklin wisselaandrijvingen zitten één gele en twee blauwe blauwe draadjes. Als de wissel wat verder van de decoder ligt, zijn die draadjes niet lang genoeg. Ik verleng ze dan met gele, blauwe en groene draadjes (blauw voor het afslaande, groen voor het rechtdoorgaande spoor van de wissel). Doe ik ook met 0,25 mm2.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Hero op donderdag 19 maart 2020, 22:11:20
Draaddoorsnede is het gat wat je moet boren om de draad er door te duwen.  De doorsnede van de ader incl isolatie.

MM2 is de oppervlakte van het koper en dus de draaddikte waar je de stroom mee berekend.

0,75 mm2 is dus de helft als je 1,5 mm2 wil hebben.
Weer wat geleerd. Dank je.
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 19 maart 2020, 23:19:36
Ik heb mijn draadjes bij Conrad gekocht, zowel de 1,5 mm2 voor de ringleidingen als de 0,25 mm2 voor alle verbindingen van de ringleidingen naar de rails.

Ze hebben vaak acties, daarom google ik altijd even op 'Conrad kortingscode' wanneer ik weer iets ga bestellen. Vanaf € 50 is bezorgen gratis, dus zorg ik dat ik daar boven kom. Met alleen wat draad zal je dat niet lukken (tenzij je veel te veel koopt), maar ik vind in hun assortiment altijd wel wat anders dat ik kan gebruiken, hun assortiment is groot genoeg.

Voor jouw baan zou ik ringleidingen van 1,5 mm2 en zo'n 20 m lang aanleggen in vier kleuren: rood en bruin voor de rails, geel en nog een vierde kleur voor verlichting. Vaak wordt voor die vierde kleur ook bruin gebruikt. Als je weet waar je mee bezig bent, is dat prima, maar als je niet goed thuis bent in electriciteit en electronica, raad ik een andere kleur aan, zwart bijvoorbeeld.
Als je het licht aan en uit wilt kunnen zetten op verschillende delen van de baan, kan dat bijvoorbeeld door verschillende gele ringleidingen te maken in plaats van Ă©Ă©n, elk met een schakelaar. De zwarte mag gewoon Ă©Ă©n ringleiding zijn.

Hier vind je de flexibele draad 1,5 mm2

Wel even rechtsboven aangeven dat je prijzen inclusief BTW wilt.

Dunnere draadjes (op mijn baan 0,25 mm2) hou je consequent in dezelfde kleuren, dus rood en bruin voor draadjes tussen de ringleidingen en de rails, geel en zwart voor verlichting.  Je kunt alle draadjes solderen, voor de rails kun je ook deze kabelschoentjes gebruiken, die kun je aan een draadje zetten en dan kun je het draadje op een lipje van de rails schuiven. Daarna even knijpen, dan zit het goed vast. Of je verbuigt het lipje onder de rails een beetje voordat je het kabelschoentje erop schuift, dan klemt het ook.

Aan de Märklin wisselaandrijvingen zitten één gele en twee blauwe blauwe draadjes. Als de wissel wat verder van de decoder ligt, zijn die draadjes niet lang genoeg. Ik verleng ze dan met gele, blauwe en groene draadjes (blauw voor het afslaande, groen voor het rechtdoorgaande spoor van de wissel). Doe ik ook met 0,25 mm2.
Aah ja mooi, ik ga ze daar morgen even bestellen,
Rood+Bruin+Geel+Zwart, 1.5mm 20m
Geel+Blauw+Groen 0,25 20m (mag ik lampjes op 0,25 aansluiten?)
Rood+ Bruin 30 meter

En ik had inderdaad gezien hoe ik de boel in verschillende groepen zet, dat moet me wel lukken denk ik.

Bedankt. :warning:
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op vrijdag 20 maart 2020, 01:12:13
Geel+Blauw+Groen 0,25 20m (mag ik lampjes op 0,25 aansluiten?)

Ik schat dat je voor verlichting voorlopig aan 20 m ruim voldoende hebt, maar dan wel geel Ă©n zwart. 0,25 mm2 is daar prima voor. Deze gebruik ik (even sorteren op prijs).


Hoeveel je nodig hebt aan geel/blauw/groene draadjes voor de wissels (c.q. ontkoppelrails) ligt helemaal aan de plaatsing van de wisseldecoders. De decoders moeten enerzijds het digitale signaal ontvangen om te weten welke wissel geschakeld moet worden, anderzijds hebben ze stroom nodig om naar de wisselaandrijvingen te sturen wanneer dat nodig is. Het digitale signaal komt van de centrale, de daarvoor benodigde (rode en bruine) draadjes kun je simpelweg aftakken van de ringleidingen. Voor de stroom voor de wisselaandrijvingen kun je eveneens de ringleidingen gebruiken, anderzijds heb je een ruime keuze uit geschikte externe voedingen om op de wisseldecoders aan te sluiten.

Op mijn baan gebruik ik de ringleidingen. Dat is het makkelijkst want dan hoef je geen extra draden aan te sluiten. Aangezien jouw baan niet zo groot is, kun jij dat ook gerust doen. Op jouw baan kunnen een paar treinen tegelijk rijden, maar bij een stuk of drie houdt het wel zo'n beetje op. Op de zij- en inhaalsporen mogen er dan ook nog een aantal staan, en ook stilstaande treinen gebruiken stroom (sowieso voor de decoder, eventueel voor verlichting en geluid), maar zelfs met een 36 VA voeding voor de baan blijft er dan nog genoeg over om de wissels om te zetten. Zo heb ik het ook een jaar lang gedaan.

Voor een grotere baan, of beter gezegd, voor een baan met veel treinen, ligt het anders: als de treinen al zĂłveel stroom gebruiken dat het in de richting gaat van het maximum dat de voeding kan leveren, is er niet meer genoeg over voor de wissels. Als je dan probeert een wissel om te zetten, kan het zijn dat de centrale een overbelasting detecteert en op stop gaat. Dat is vervelend. Een ander risico is dat de wisseltongen door een tekort aan stroom niet helemaal omgaan, met ontsporingen of botsingen als gevolg. Dat is nog veel vervelender. Om die redenen gebruiken velen een externe voeding voor de decoder.

Bij het plaatsen van de decoders kun je kiezen: alle decoders vlak bij de voeding of verspreid. In het tweede geval heb je alleen korte draadjes nodig tussen de decoders en de wissels (c.q. ontkoppelrails), dan is 20 m geel/blauw/groen meer dan voldoende. Zonder externe voeding is dat heel gemakkelijk, de ringleidingen liggen er immers toch al, daar kun je de decoders met korte draadjes op aansluiten. Als je dat met een externe voeding doet, moet je wat langere draden trekken vanaf die voeding naar de decoders. Als je daarentegen alle decoders vlak bij de externe voeding plaatst, moet je vrij veel langere draden trekken naar de wissels (c.q. ontkoppelrails). Ik vermoed dat dat niet zo handig is, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker.


Overigens is de m 83 van Märklin niet de meest geschikte decoder wanneer je een aparte voeding wilt gebruiken, en al helemaal niet als je de decoders verspreid wilt plaatsen. Dat komt door de manier waarop een externe voeding volgens de documentatie moet worden aangesloten. Met wisseldecoders van andere fabrikanten is dat gemakkelijker en goedkoper.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Duidelijk, ik ga dus het spoor ringleiding gebruiken voor het wisselen van het spoor.(Of is het verstandiger om dat op mijn gele ringleiding aan te sluiten ?) ik heb ook een Central station 3 plus besteld, dus heb ik ook een zwaardere trafo er bij moeten bestellen. Is die sterk genoeg voor meer dan 3 treinen ?


Tevens heb ik ook voor de ringleiding de 2x Busch 1799 - koperen(totaal 20 meter) band gekocht, zodat ik het stroom nodige lampjes etc daar op kan solderen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op vrijdag 20 maart 2020, 21:34:18ik heb ook een Central station 3 plus besteld, dus heb ik ook een zwaardere trafo er bij moeten bestellen. Is die sterk genoeg voor meer dan 3 treinen ?

Makkelijk, en véél meer ook nog wel. Jouw baan is niet groot genoeg om er zoveel treinen op te laten rijden dat (de voeding van) een CS 3+ het niet meer aankan. Totdat je een grotere treinkamer hebt, zit je daarmee wel goed.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat @citaat Rob: m83, indeed, heb dit ook ondervonden nadat ik ze gekocht had. Ik hou het nu bij de Viessmann 5211
Succes
Wim
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Duidelijk.  @citaat  @citaat

Thanks.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.



Nou, bij het kurk verven is het volledig misgegaan. Iemand een idee wat ik nog kan doen? Als ik het kurk er af haal zit er lijm op die xps plaat. Die ook nog eens een wafel structuur heeft.

bleh :-(
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Oei , das effe balen...
Eventueel XPS laag over de kurk...?
Re: Jeroen's modelbaan.
Basroc-1961
gast

Re: Jeroen's modelbaan.
Waarmee heeft u de kurk geverfd?  8o
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: wimpietje op woensdag 01 april 2020, 05:27:29
Oei , das effe balen...
Eventueel XPS laag over de kurk...?
Het kurk is zo goed als los gegaan  :/ kurk er af en vlakke xps zoeken ?
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 april 2020, 08:01:34
Waarmee heeft u de kurk geverfd?  8o
Flexa strak op de muur verf.


Valt xps wel over te schilderen?
Re: Jeroen's modelbaan.
Muurverf is voor de muur natuurlijk :D

Als je een acrylverf (op waterbasis) had gebruikt, zal het wel goed gaan.
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Moet je kurk niet voorstrijken zoals bij gips.
Kurk neemt ontzettend veel op namelijk.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik had bij de karwei gevraagd hoe ik kurk kon verven. Hun gaven aan muurverf :s maarja ik ben bezig om al het kurk er af te halen en dan een nieuwe xps laag. Moet alleen even zoeken naar een die wel vlak is. :/
Re: Jeroen's modelbaan.
Basroc-1961
gast

Re: Jeroen's modelbaan.
Die gasten bij Karwei zijn ondeskundig dus. Kurk is een poreus materiaal en neem vocht op. Daardoor gaat het zwellen en dus ook loslaten. Ik zou als ik u was met de foto's teruggaan en reclameren. Hier is een schadevergoeding het minste wat ze kunnen doen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
waarom wil je dat kurk eigenlijk verven?


mvg,
Michel
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Ik wil een winter thema hebben en een met een neutrale kleur ( kleur is nu niet echt te zien) maar ik heb al het kurk verwijderd en 20mm xps platen gekocht die ik er binnenkort op zal doen( eerste laag is te beschadigd voor geen nieuwe top laag)
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Waarom doe je niet het volgende.

Het dunste hout kopen en dat er op plakken. Eventueel een laag behang als je het later weer makkelijk wilt verwijderen en dan een pot met verf er tegen aan.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat2 xps en kurk dienen voor geluidsdemping,daar terug hout op plakken heeft toch geen enkele zin,had Jeroen evengoed direct zijn plaat kunnen verven;


@Jeroen :arrow: ik zou eerst maar is kijken hoe anderen dat aanpakken om een winters landschap te maken;


mvg,
Michel
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.



Wat een gedoe zeg om het er wat af te krijgen :) . Ja ik had ook geen kurk gebruikt als mijn eerste xps plaat niet een wafelstructuur had (ik had het pas door toen ik het er op gelijmd had)
Ik heb nu 20mm xps laag gekocht die wel een vlak is
STYRISOL Polystyreen isolatieplaten XPS rechte kanten 1250 x 600 x 20 mm, pak van 20 platen


Ik had al gezocht op winterse thema banen, maar ik dacht een witte ondergrond is altijd handig. Ik moet ergens starten :)


Maarja beetje jammer, ik had al dit geld voor leukere dingen kunnen gebruiken.
Re: Jeroen's modelbaan.
Basroc-1961
gast

Re: Jeroen's modelbaan.
Ik zou proberen of schuren wil. Korrel 150 beginnen. Klein hoekje om te proberen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 april 2020, 19:15:01
Ik zou proberen of schuren wil. Korrel 150 beginnen. Klein hoekje om te proberen.
Dat ga ik maar even proberen. Even proberen de laag iets netter te krijgen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Das echt K.. met peren he ....
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
bij mij mislukt ook wel is iets,het is een constant leerproces,je baan zal er beter van worden,
niet opgeven Jeroen,


mvg,
Michel
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: ramdani op donderdag 02 april 2020, 06:17:58
bij mij mislukt ook wel is iets,het is een constant leerproces,je baan zal er beter van worden,
niet opgeven Jeroen,


mvg,
Michel
Dat zeker niet B). Ik ga vandaag alweer verder met het opleggen van de toplaag.
Ik ga ik binnenkort aan de slag(voor het eerst) met een airbrush om alles wat ik heb wat te kunnen verouderen :) (dat is nog niet erg veel, maarja je moet ergens een start maken)

Verf genoeg  :D
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Zo, dat is een aardige verzameling.  8o
Daar kun je voorlopig wel mee vooruit. Welke airbrush heb je?
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 02 april 2020, 13:48:03
Zo, dat is een aardige verzameling.  8o
Daar kun je voorlopig wel mee vooruit. Welke airbrush heb je?
ik heb deze Bekijk ABPST06 Airbrush set met compressor en 2 airbrush pistolen op: https://www.bol.com/nl/p/abpst06-airbrush-set-met-compressor-2-airbrush-pistolen/9200000080067002?

Is die een beetje goed? Zitten twee pistolen bij. :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Hi Jeroen,

Dat zijn gewone Chinese pistooltjes, niks mis mee. Die met drie nozzles heb ik ook. Werkt prima. Die met een 0,35 nozzle lijkt mij een beetje overbodig daarbij. Beter was een 0,8 nozzle geweest om grotere oppervlakken te spuiten maar soi. Wat wel vervelend is de laatstgenoemde heeft een andere slangaansluiting (5mm) dan de eerst genoemde (G1/8). Ik raad je aan een adapter erbij te kopen die van 5mm naar G1/8 gaat en dan een setje Quick connectoren om de slang heel snel te verwisselen van de eene spuit naar de andere.
Heb hieronder twee links toegevoegd. Zijn wel van een Thaise Ali site, moet jezelf even zoeken. Ali of Bol zullen zoiets zeker hebben.

https://www.lazada.co.th//products/i384328857-s746472823.html?spm=a2o4m.cart.0.0.fc156108WxNcqh&urlFlag=true

https://www.lazada.co.th/products/i279647350.html?urlFlag=true&mp=1