Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino

Gestart door kteeven zaterdag 23 mei 2020, 09:44:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
DDoor dat mijn andere projectjes wachten op onderdelen, ben ik aan een nieuw projectje begonnen. Een draaischijf met arduino, DCC, Steppenmotor en Rocrail.
Na wat rondzoeken op internet kreeg ik geen project gevonden waar ik tevreden over was. Vaak zag t er mooi uit op Youtube maar dan bleek het zonder DCC te zijn of zonder stappenmotor.

Inmiddels ben ik bekend met DCC dus dacht ik tijd voor een nieuwe uitdaging. Op internet miste ik een ook een beetje de uitleg over de verschillende protocollen in Rocrail voor een draaischijf. Dus ben ik maar gewoon begonnen met de multipoort variant en die via een sniffer analyseren. Mocht er iemand interesse in hebben dan hoor ik het graag. Ik zal dan een toelichting posten.

Inmiddels heb ik de software een aardig eindje, het aansturen via Rocrail lukt nu, belangrijkste is nog de homing (0 punt zoeken). Hopelijk lukt me dit vanmiddag.

Ik zal binnenkort wat foto's posten en ook een video over de voortgang. Hopelijk raken mensen enthousiast en gebruiken mijn code voor hun eigen baan. Deze zal ik zodra enigszins bruikbaar publishen op Github

Kasper
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Hoi Kasper,

Knap dat je je eigen software kunt schrijven, dat is voor mij een onbekend gebied.
Ik ga mijn eigen draaischijf op een andere manier aansturen maar vin het wel leuk om jou bouw hiervan te volgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Hi Kasper,

Interessant project, nu ga ik mijn draaischijf met een DSD2010 aansturen maar blijf dit ook volgen.
Welke draaischijf ga je gebruiken of een zelfbouw ?

groet
Harald
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Voor als nog gaat het een zelfbouw draaischijf worden. Mocht later nog eens tegen een draaischijf aanlopen op een beurs dan koop ik die wellicht. Zoals in mijn introductie verteld ben ik voornamelijk gericht op de techniek, ik verwacht de komende jaren toch niet de ruimte te hebben voor een volledige baan met scenery.

Daarom heb ik al deze deelprojecten om toch met modeltreinen bezig te blijven.

Kasper
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Homing zou ik met behulp van een Hallsensor doen. Heb je een contactloze schakelaar.

Groetjes.
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Ik ben nog ver weg van mijn draaischijf inbouwen maar ik ga dit ook volgen.
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Een eerste versie is af, zeker nog van alles op aan te merken maar ik ben niet ontevrede in zo'n kort tijdsbestek.

Ik heb de video nog niet willen uploaden op Youtube omdat de kwaliteit nog te slecht is. Mijn camera hangt nu aan de lader dus binnenkort de echte versie;

Special voor you een sneak preview  ;)
Video (dropbox link)


  • Deze communiceerd dus via DCC, multipoort met Rocrail.
  • Homing gebeurt nu nog na elke reboot van de Arduino, kan wellicht slimmer gemaakt worden
  • Homing sensor is een IR lichtsluisje uit een oude printer
  • Tot 48 sporen zijn aan te sturen (op deze manier hoeft er geen vertaling plaats te vinden tussen de decoder en rocrail
  • De motor is een stappen motor(nema17). Geconfigureerd met full steps
  • Via S88 komt de feedback als de actie voltooid is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening

Fijne avond

Kasper
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Voor een eerste versie ziet dit er goed uit Kasper. :thumbup:
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Nu de iets duidelijkere versie ook op Youtube
https://youtu.be/yUI5SAXxrcU

Ik ontvang graag jullie feedback

Kasper
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
 @citaat

Prima Kasper, ik heb alleen het gevoel dat hij te snel draait.
Hoe denken anderen daarover?
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Over dat te snel draaien heb je zeker een punt. Dit is een eerste versie en rpm en acceleratie en deceleratie zijn parameters.
Ik heb via dit forum een defecte marklin 7186 op de kop getikt. Deze hoop ik deze week werkend te hebben met deze hard en software. Dan is het ook de moeite waard op te kijken hoe natuurgetrouw het is.

Toch bedankt voor je feedback.

Kasper
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Ik heb de afgelopen dagen zeker niet stil gezeten, echter valt het voor alsnog een beetje tegen om het werkend te maken.

De draaischijf voor de operatie:



Toen heb ik het electromechanische deel verwijdererd:


Na het verwijderen van de middenrail had ik de mogelijkheid om een as in het midden van de draaibrug te maken.


Grootste uitdaging nu is het maken van een overbrenging van de motor naar de brug. Maar dit is wat lastiger dan voorzien.

Zodra ik weer wat verder ben laat ik het jullie weten

Kasper

Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Goede avond,

Na een dagje proberen, afbreken, nog iets anders proberen, heb ik eindelijk een concept gevonden waar ik min of meer tevreden over ben.
Aangezien ik (helaas) geen draaibank heb moet ik alles doen met restmateriaal en dat op zo'n manier combineren dat het een werkend geheel is.

Dus er zijn zeker elegantere oplossingen maar met de beperkte middelen ben ik hier redelijk tevreden over.

Onderstaande afbeelding is het totaal, maar zonder de daadwerkelijke brug


Nu met brug


Hier komt dus de stappen motor aan voor de aandrijving


Tijdens het schrijven van dit verhaal en een lekker koud biertje, realiseer ik me dat ik het nog kan versimpelen, iets voor morgen dus,

Dan oop ik ook de stappenmotor te kunnen bevestigen en een eerste ronde kan testen.

Welteruste

Kasper


Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Hi Kasper,

Ik ben benieuwd.

groet
Harald
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Interessant draadje dit. Projectjes met Arduino en stappenmotoren hebben mijn volle aandacht.
Zeker in combinatie met Rocrail. Ik blijf dit volgen. :thumbup:
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Goede avond,

Helaas heb ik afgelopen week niet de voortgang kunnen boeken die ik had gehoopt. Mijn overbrengingen tussen de motor en de brug zijn niet robuust genoeg.  Tijdens een ronde wringt de overbrenging waar door de positie niet langer gegarandeerd kan worden. Ik ben vandaag begonnen met een overbrenging via een wormtandwiel. Dit ziet er veel belovend uit maar de koppeling naar mijn motor is nog een uitdaging. Daarom heb ik besloten om bij onze chinese vrienden maar een flexibele as koppeling te kopen.

Voor mijn werk moet ik toch 3 weken op pad dus hoop ik de koppeling over 3 weken binnen te hebben. Zodat ik dan direct verder kan.

De komende 3 weken dus geen update.

Kasper
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Hallo Kasper,
Ik zie nu pas dit draadje  :-(
Dat ziet er goed uit!
Wat je zelf doet, doe je beter  >:-D

Citaat van: kteeven op zaterdag 23 mei 2020, 09:44:27
Inmiddels ben ik bekend met DCC dus dacht ik tijd voor een nieuwe uitdaging. Op internet miste ik een ook een beetje de uitleg over de verschillende protocollen in Rocrail voor een draaischijf. Dus ben ik maar gewoon begonnen met de multipoort variant en die via een sniffer analyseren. Mocht er iemand interesse in hebben dan hoor ik het graag. Ik zal dan een toelichting posten.
Ik heb interesse  O:-D

Waar zet je die "sniffer" op? De baanspanning?
En wat is die sniffer eigenlijk? Een andere Arduino of zo?


Het is natuurlijk moeilijk te zeggen vanaf de film, maar ik denk dat de positie tijdens het draaien van spoor links boven naar spoor links onder verkeerd is. (tijd 1:03 tot 1:10)
De brug staat volgens mij horizontaal en niet tov de het spoor links onder zoals te zien in Rocrail.
Het kan ook een parallax fout zijn door de kijkhoek van de camera maar ik denk het niet omdat de volgende stap naar spoor 0 is en de brug draait 180 graden.

Maar bon, het is niet af hé!
Volgen dit draadje!
Re: Draaischijf Rocrail met DCC & Arduino
Misschien kan je
HIER of
HIER of
HIER
wat inspiratie opdoen voor het bouwen van je draaischijf... ...

veel su6
Alain