Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke H0 wisselstroom motor is dit? Onderdelen en montage?

Gestart door PvV donderdag 05 maart 2020, 11:58:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke H0 wisselstroom motor is dit? Onderdelen en montage?
Beste lezer,

Ik ben opzoek naar informatie over de H0 wisselstroom motor uit de onderstaande afbeeldingen:

Afbeelding 1 treinstel

Afbeelding 2 en 3 motor nog gemonteerd

Afbeelding 4 motor onderdelen
Onbekend onderdeel ligt boven de 2 koolborstels

De motor zit in een VT11.5 Trans Europ Express Saphir die destijds door Tesmo is gemaakt en verkocht. Op de verpakking staat TEE für Fleischmann H0. Het 5-delig treinstel heeft gereden op 3rail Märklin baan. Het treinstel lijkt geheel origineel met uitzondering van de later aangebrachte verlichting in de bakken. Ik heb geen gebruiksaanwijzing of bruikbare informatie op internet gevonden.

De motor draaide zeer stroef. Is inmiddels door mij grotendeels uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd. De onderdelen draaien nu soepel en er zijn geen slijtage of mankementen zichtbaar.

Nu de opbouw nog ...

Heeft iemand ervaring met deze motor, het in elkaar zetten van de motor en welke volgorde hierbij het beste gevolgd kan worden?
Met name hoe de koolborstels om de as en in de oranje deksel gestopt kunnen worden is voor mij nog niet duidelijk!?
Ook zat er los in de deksel een dun metalen pennetje met haakje (zie afbeelding 4). De functie en plek is voor mij volstrekt onduidelijk. Waar dient dit voor? Op welke plek moet ik dit weer monteren?

Naast antwoorden op de bovenstaande specifieke vragen, is de volgende informatie ook bruikbaar en kan mij op de goede weg helpen:
•   Welke fabrikant heeft de motor gemaakt? Naam en typenummer?
•   Waar vind ik een handleiding en/of exploded view?
•   Wie heeft ervaring met deze motor en/of tips om motor weer in elkaar te zetten?
•   Welke antislipbanden (merk en fabrikant) passen op de 4 aangedreven wielen?

Hopelijk lukt het om met jouw reactie, cq de ontvangen tips en informatie, de motor weer draaiende te krijgen en het treinstel op de baan te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Pieter
Re: Welke H0 wisselstroom motor is dit? Onderdelen en montage?
Leuk model! een paar tips om je te helpen


  • Betreft een DC-motor. Om hem analoog te laten werken op een marklin wisselstroom baan zit er vermoedelijk een stukje elektronica in. Bijvoorbeeld een Uhlenbrock FRU.
  • De motor moet gereinigd worden, mogelijk de lamellen polijsten, als hier brandplekken op zitten. (Bijvoorbeeld met fijne klepslijppasta).
  • De koolborstels ook schoonmaken, met bijvoorbeeld een wattenstaafje met wat wasbenzine erop. Let op! Direct daarna weer drogen met keukenpapier of iets dergelijks. Het is dus niet de bedoeling de koolborstels onder te dompelen, puur de vette laag ervan verwijderen.

    Het liefst zet je er nieuwe koolborstels op. Alleen dit formaat en type zijn denk ik zeer lastig te vinden. Eventueel een paar marklin koolborstels op maat vijlen ter vervanging.

  • Op de assen waarop anti-slipbanden horen, lijkt Bullfrog snot te zijn aangebracht. Dit kan je er weer vanaf halen, even verticaal doorsnijden, dan trek je het er zo af. Ik denk dat Marklin anti-slipbanden passen. ! van de 2 kleinste maten.
Re: Welke H0 wisselstroom motor is dit? Onderdelen en montage?
Wijbe,
Bedankt voor je snelle reactie met bruikbare info.

De voor mij onbekende onderdelen zijn: het grijs plaatje voor het omschakelrelais en het wit-blauwe onderdeel (zie onderstaande afbeelding). Zorgen deze voor de omzetting van wisselstroom in de gewenste gelijkstroom voor de motor?

De motor is schoon en staat al spaarzaam in de speciale olie van Faller. Heb je nog een aanwijzing om de koolborstels onder de deksel te krijgen?

De antislipbanden zoek ik op.

Groet,
Pieter
Re: Welke H0 wisselstroom motor is dit? Onderdelen en montage?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welke H0 wisselstroom motor is dit? Onderdelen en montage?
Ik denk dat dat apparaat met het blauwe dekseltje een diode blok is, die er voor zorgt dat er een enkelvoudige gelijkgerichte gelijkspanning naar de motor gaat, het relais zorgt dan voor de juiste richting, maar het blauwe dekseltje kunnen ook twee volledige gelijkrichters zijn, het schema natekenen vergemakkelijkt de zoektocht.

Groet, Anne W