Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn baan na baanplan marklin

Gestart door Henkie89 woensdag 04 maart 2020, 19:59:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn baan na baanplan marklin
Ik probeer hier de bouw van mijn baan bij te houden
Ik lees altijd met veel plezier de verslagen op dit forum

Over mijn baan
Na vele pogingen zonder plan waarbij ik altijd vast liep veel geprobeerd en gezocht kwam ik een baanplan tegen waarbij ik gelijk had dit ga ik bouwen en dankzei rob (speeltmettreintjes) die het plan verbeterd heeft
Ga ik de baan bouwen  ik heb nog niet veel te laten zien heb nu een hout liggen om een tafel van te bouwen
Hierbij laat ik het plan van rob zien
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Mooi baanplan ziet er interessant uit ga jouw draadje volgen succes met de bouw
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Ik volg mee...
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Notificatie is ook bij mij aan gezet ...
Ziet er een leuke baan uit met veel mogelijkheden.

Luc
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Hoi Henk,

Ik sluit me ook aan in het rijtje volgers  :P
Alvast veel bouw- en knutselplezier gewenst !

Grtz Tony
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Hierbij iets meer info
Het moet een nederlandse baan gaan worden
Wat aan de grens met duitsland zou liggen
Dit omdat ik voor het grootste gedeelte nederlands materieel heb
En best wel wat duitse seinen en gebouwen
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Citaat van: Henkie89 op woensdag 04 maart 2020, 19:59:43heb nu een hout liggen om een tafel van te bouwen

Op een aantal plaatsen liggen de sporen behoorlijk ver van de rand (dat was al zo in het oorspronkelijke ontwerp van Märklin). Dat betekent dat je moet nadenken over de bereikbaarheid. Waar het maar kan, raad ik aan om de sporen van de schaduwstations van onderen bereikbaar te maken. Verder zou je voor de bovenbaan eventueel afneembare scenerydelen kunnen maken. Dat kan binnen de lussen linksachter en linksvoor en misschien zelfs rechtsvoor. In combinatie met toegang van onderen, kun je er dan goed bij als je ver van de rand iets wilt aanpassen.

Als je begint met de bouw van de tafel, is er nog een klein detail om vanaf het begin rekening mee te houden. In het vorige draadje had ik plaatjes met hoogtes gepost. Misschien had je het zelf al gezien, maar ik had het niet expliciet genoemd: het laagste punt van de baan ligt lager dan de opstelsporen van de schaduwstations, zie het eerste detailplaatje. Als je de sporen op dat punt niet lager legt, krijg je mogelijk een probleem als je er sporen boven gaat leggen. Het gaat om de gele sporen in het tweede plaatje. Die moeten daar al vrij laag liggen want vanaf dat punt is het niet meer zo'n lange weg naar het schaduwstation. Om het stijgingspercentage in die gele sporen beperkt te houden, moeten die laagste (roze) sporen wat lager liggen dan de schaduwstations. Als het zo'n 10 mm lager is, zit je goed.
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Klopt had dit gezien
Ik leg mijn rails op een strook neer wat aan beide kanten 2 cm breder is als de rails had er ook al aan gedacht hoe ik alles bereikbaar kan houden
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Ik ben bezig geweest met het 1e schaduw station maar had gelijk al een vraag over de bezetmelders en blokken aangezien ik dit keer wel alles goed wil maken zijn 2 melders per blok voldoende en wanneer word normaal een wisselstraat vrijgegeven als een ttein het volgende blok inrijd
De wisselstraten zijn vrij lang dat er niet de kans bestaat dat een wissel al omgezet word als er nog een trein over heen rijd
Of moet ik tussen alle wissels ook een melder plaatsen
Re: Mijn baan na baanplan marklin
 @citaat Ik probeer een beetje chocola te maken van jouw verhaal. Het leest wat lastig zonder het gebruik van leestekens.

Maar de essentie van jouw verhaal is, wanneer wordt een wissel vrijgegeven? In principe behoort een wissel niet tot een blok. Als je tussen twee wissels een klein stukje rails hebt zitten (iets van 20 cm), dan zou ik er geen blok van maken.

Als je computergestuurd gaat rijden (bijvoorbeeld iTrain), dan zal de software de wissel pas omzetten als de trein of lok volledig in het volgende blok is én de wissel moet omgezet worden, omdat er een andere trein of lok aankomt.
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Toevallig was er gisteren bij de stamtafel Utrecht een demo van Rocrail. Hierin werd uitgelegd dat (en dat geld voor ook voor koploper, iTrain en andere) dat een blok twee secties moet hebben, namelijk een inrijsectie en een stopsectie. Als de trein de inrijsectie bereikt zal de locomotief gaan afremmen, komt de trein bij de stopsectie zal hij stoppen. Wissels behoren niet tot een blok. Indien de lengte tussen wissels kort is, heeft het geen nut hier een blok van te maken, alleen als er een trein in past is dat nodig.
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Er zijn in de systemen twee mogelijkheden:

de trein komt een blok binnen en rijdt tot op de stopmelder, die gelijk aankomstmelder is, het systeem weet nu dat de trein binnen het blok is en dat dus de achterliggende wissel geschakeld kan worden, hierbij is het essentieel dat de trein niet langer is als het blok.

de goed geijkte trein komt binnen in het blok en het systeem gaat uitrekenen hoe ver de achterkant van de trein binnen het blok is, als het systeem uitgerekend heeft dat de trein binnen het blok is, dan kan de achterliggende wissel geschakeld worden, hierbij is het essentieel dat de lok goed geijkt is, dat de lengte van de trein goed is gemeten en ingegeven.

er worden ook combinaties van beide mogelijkheden gebruikt.

Groet, Anne W
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Hierbij een foto hoe het er nu bij staat
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Vanavond bezig geweest met het aansluiten van de wissels op een decoder en bezetmelders aangesloten op de modules
Gelijk ook in de ecos ingesteld
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Hallo Henkie89,
Wat een omvangrijke baan gaat dat worden en zo te zien heb jij bijna geen last van het schuine dak :)

Hierboven zag ik je vraag over blokken en bezetmelders. Je zou deze link kunnen bekijken waarin staat hoe ik dit heb uitgevoerd in mijn schaduwstations (de baan wordt bestuurd door iTrain). Niet omdat dit de enige of juiste manier is, maar omdat je kunt lezen hoe een besturingsprogramma als iTrain hier mee om gaat. En tot nu toe op mijn baan -die alleen nog maar uit schaduwstations bestaat- naar tevredenheid.

Succes met bouwen :thumbup:
Groeten,
Rob.
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Bedankt voor linkje van topic.
Ik ben weer een stukje verder met de baan
En is wel weer eens tijd voor een foto.
Ben aan de kant waar het station komt nu op de bovenste
Laag aangekomen
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Welk hout heb je hier gebruikt ben nu bezig met uitzoeken wat ik als onderplaat ga gebruiken wat voor hout twijfel nog

Groetjes hans
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Geschaafd vuren voor de poten en frame
Voor de platen timmerplaten van de gamma
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Citaat van: Hansns op zondag 07 februari 2021, 21:03:50
Welk hout heb je hier gebruikt ben nu bezig met uitzoeken wat ik als onderplaat ga gebruiken wat voor hout twijfel nog
Gebruik daarvoor multiplex. Dan heb je geen dikke platen nodig, wat weer scheelt in gewicht.
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Timmerplaat van de gamma is multiplex wat super licht in gewicht is
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Weer eens een update lang geleden
Heb afgelopen jaar wel wat gedaan aan de baan
Ben bezig geweest alle rails te knippen en aan te sluiten
Op een bezetmelder alle wissels wat nu ligt aangesloten op decoder
En ben bezig geweest om gaas te leggen waar het landschap op gebouwd gaat worden
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Lange tijd geen berichten geplaats
Maar heb niet stil gezeten ben
Bezig geweest met bomen maken
Zag een filmpje van ulrike straus
Hier een paar fotos van het resultaat
Voor een eerste keer niet ontevreden 
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Er gaat veel tijd zitten in het knippen en aansluiten van zo'n baan Henk, maar als dat eenmaal achter de rug is kan het genieten beginnen.

Je eerste boom vind ik er goed uitzien  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Ben nog niet klaar met knippen en aansluiten
Heb de 2 schaduwstations nu klaar
En de jant met het grote station is voor mij
Ook meer een winter hobby maar is niet erg vind het bouwen ook leuker dan rijden
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Hallo,

dat wordt een mooie boom,
zou er zelf ook mee moeten beginnen,
grote klus voor een boom, met een mooi resultaat.

Gr Einte
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Mooi om te zien, zowel de onderbouw als aanvang van de scenery :thumbup:
mvgrts Eeg
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Mijn baan na baanplan marklin
 B) Mooie boom. :thumbup:
Tis een hele klus met al die draadjes vouwen maar het resultaat ziet er dan ook goed uit, mooi gelukt.

Dirk-Jan
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Bedankt

Ik had verwacht dat het langer zou duren maar ik ben met 1 boom ongeveer half uur bezig
Eigelijk is het draad iets aan de dikke kant waardoor je naar 3 a 4 boompjes de zin op heb ben nu bezig om boompjes te vlechten 1 of 2 op een avond tot ik dit ijzerdraad op heb ga dan op zoek naar dunner draad
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Die boom is prima gelukt, Henk  :thumbup:
Mijn ervaring is; wat je zelf maakt geeft veel meer voldoening.
Zal bij jou waarschijnlijk niet anders zijn  ;)

Grtz Tony
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Interessant baanplan en zeer mooi vakkundig gedaan die boom :thumbup:
Groetjes Eeg
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Bedankt

Van eigen gemaakte bomen heb je wel meer voldoening ja
Maar ze zijn vooral ook veel goedkoper dan in de winkel die vind ik namelijk veelste duur.
Heb nu een paar bomen gemaakt ben nu eerst weer aan het gipsen en huisjes aan het bouwen.
Ga nu eerst achter het station klaar maken kom daar straks moeilijk bij is geen probleem aangezien er geen treinen buiten handbereik rijden wanneer dat stuk klaar is weer verder rails aansluiten
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Gips moest drogen dus ben eens begonnen met ballast
Wou niet mooi worden door lijm erop te druppelen kreeg je allemaal kuiltjes dus eruit in bak met water en met zeef weer schoon maken laten dropen en opnieuw
Toen dacht ik laat ik het eens beetje nat spuiten dat werkte goed nu is het wel netjes
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Omdat ik mijn baan wel een nederlands tintje wil geven aangezien ik allen nederlands materieel heb
Opzoek geweest naar station uiteindelijk nog een paar opties
Auhagen krakow neupreussen kibri feldading of tillymodels zetten andelst
Na wikken en wegen gekozen voor zetten andelst
Dus deze besteld
Toen het binnen kwam maar eens gekeken
Hoe het er allemaal uitziet
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Heb het middelste hoge gedeelte ondaan van vliezen en gietstukken aan de onderkant Ziet er opzich wel goed uit
Maar vind de resin modellen van alsacast toch duidelijk netter gegoten
En betere passing tot nu toe

Re: Mijn baan na baanplan marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Dat wordt een mooi Nederlands station Henk, bij dit soort bouwpakketten moet er het nodige gedaan worden om het passend te krijgen.
Mijn vrouw is er ook mee begonnen en die had het er ook al over.

Succes met bouwen en we lezen je ervaringen graag mee.


Fijne dagen en een goed maar vooral gezond 2022

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Heb nu meeste onderdelen vliesvrij passend op elkaar gemaakt en recht gemaakt want alles was behoorlijk krom
Er zitten veel luchtbellen in en op een aantal plekken rare plekken net of er een klodder lijm op zit op de muren
Citaat van: Degeluidsman link=topic=78807.msg1452053#msg1452053date=1640325805
Dat wordt een mooi Nederlands station Henk, bij dit soort bouwpakketten moet er het nodige gedaan worden om het passend te krijgen.
Mijn vrouw is er ook mee begonnen en die had het er ook al over.

Succes met bouwen en we lezen je ervaringen graag mee.


Fijne dagen en een goed maar vooral gezond 2022

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik heb meer van dit soort pakketten gemaakt van artitec en alsacast
Maar de pakketten van alsacast vind ik wel het meest nette gegoten
Jou vrouw maakt het zelfde station?


Re: Mijn baan na baanplan marklin
Had nog foto gemaakt
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Had nog foto gemaakt
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn baan na baanplan marklin
 @citaat

Nee mijn vrouw is een cafe aan het maken, incl. biljarts  :)


Fijne dagen en een goed maar vooral gezond 2022

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn baan na baanplan marklin
En even kijken hoe het staat
De verschillende gedeeltes zijn nog los van elkaar net als het dak
Wil eerst alles geschilderd hebben
Re: Mijn baan na baanplan marklin
Heb de muren nu geschilderd
Eerst zoals in de bijgeleverde schilder beschrijving stond
Eerst grijs maken en daarna drybrush bruin erover
Dat kreeg ik niet mooi dus heb nu eerst helemaal bruin gemaakt met humbrol 70 24 en 34
Daarna met wetwash met grijs voor de voegen