Citeermet vuil wat neerslaat door vocht en warmte verschillen
Lucht is gevuld met stofdeeltje, al dan niet het zogenaamde fijnstof. Deze stofdeeltjes zweven in de lucht en kunnen zich hechten aan minuscule waterdruppeltje, die ook in de lucht zweven.
In ruimtes waar veel mensen samenkomen, zal de absolute luchtvochtigheid in de lucht toenemen door uitademen van vocht en transpiratie.
Aangezien elk persoon ongeveer 100 W aan warmte uitstraalt, zal ook de temperatuur toenemen.
De relatie tussen temperatuur en absolute luchtvochtigheid noemt men de relatieve luchtvochtigheid. Bij hogere temperaturen kan de lucht meer massa aan vocht bevatten, dan bij lagere temperatuur. Als dus bij een beurs de bezoekers weg zijn, zal de temperatuur dalen en zeer waarschijnlijk gaat ook de verwarming een paar tandjes lager. Dan zal de relatieve luchtvochtigheid toenemen en het kan dan voorkomen, dat het richting de 100% gaat.
Gebeurd dit buiten en de 100% wordt bereikt, dan begint het te dauwen.
Metalen zijn goede geleiders en stralen gemakkelijk warmte uit. Dit kan zelfs zover gaan, dat - ook al is de relatieve luchtvochtigheid lager dan 100% - op het oppervlak van de rail dauw ontstaat, omdat de rail zover aan warmte heeft uitgestraald dat de luchtvochtigheid de 100% daar wel bereikt.
Door doeken of een fries boven de baan te hebben, is de uitstraling minder en daardoor het aanhechten van de vervuilde waterdruppeltjes minder.
Als dan in de morgen de verwarming weer wordt aangezet, zal het water verdampen en blijft het vuil ((fijn-)stof) achter.
Dus gezien bovenstaande is stof wel degelijk een onderdeel van het probleem. Dit natuurlijk in combinatie van olie en vet uit het rijdend materieel, een perfecte 'lijm' voor het stof. Aangezien stofdeeltjes niet van metaal zijn en dus een isolator, krijg je dus slecht contact en dus slecht rijdend materieel.
Bovenstaande aan de ene kant als uitbreiding van uw betoog en aan de andere kant een verschil van mening over het soort vuil op de baan.
Wat het poetsen betreft, onderschrijf ik uw betoog.
Alcohol, wat wij drinken, is ethanol en door Alie Baba en de 40 rovers van de staat, belast met een behoorlijk aantal opcenten. Dit is bij een apotheek te verkrijgen in verschillende opgeloste percentages. (vergelijk met de diverse alcohol bevattende consumptieve drankjes)
Spiritus bevat deze ethanol ook, maar is 'vervuild' met een andere alcohol, namelijk methanol. Dit methanol is giftig voor de mens, maar kan wel gebruikt worden voor bijvoorbeeld ijsspeedwaymotoren of RC-motoren voor modelauto's of vliegtuigen.
Spiritus is een mengsel van beide alcoholen en om kenbaar te maken, dat er sprake is van spiritus is de blauwe kleurstof toegevoegd.
Nu zijn er altijd verlichte geesten (bijvoorbeeld door een tijdelijk teveel aan ethanol
), die dan zeggen, dan gaan we spiritus toch destilleren en de ethanol eruit halen. Dat is een heel erg lastig proces, aangezien de beide alcoholen maar 1 graad Celsius verschil kennen in kooktemperatuur. Dit is met 'huis-tuin en keukenspul' dus niet te doen.
Ook bij het (LET OP: ILLEGAAL) destilleren, zal men het eerste deel van het destillaat moeten weggooien, aangezien dit ook giftige componenten bevat. De moonshiners aan de overkant van de grote plas wisten dit maar al te goed.
En wat men verder wil gebruiken om de rails te poetsen, daar blijft een ieder vrij in.
Edit: fout verbeterd in de tekst, met dank aan Hanzi (Hans)