Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

hoe rails poetsen in een loods

Gestart door peterke33 woensdag 04 maart 2020, 12:23:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoe rails poetsen in een loods
Hallo Spoorvrienden

Ik loop soms te ergeren dat mijn sporen in mijn loods vuil zijn, dat de loc niet altijd er uit of in wil rijden.
Er bestaat van woodland een tool met viltjes dat je in tunnels en op bruggen kan gebruiken, en wat met de puko's daar kan ik niet aan.
Re: hoe rails poetsen in een loods
Mijn loods staat los, kan ik zo weghalen om bij de rails te kunnen.

Koen
Re: hoe rails poetsen in een loods
Bij de mijne kan ik dak eraf halen.
Re: hoe rails poetsen in een loods
@citaat
@citaat @citaat

Heren, dit is niet wat de topicstarter vraagt. Zijn vraag is hoe hij de rails schoon kan maken.

Beste Peter,

U zou een dun stokje kunnen nemen ter breedte van beide spoorstaven. Deze omwikkelen met iets van katoen (reepjes van een oud laken of zoiets), zodat er iets ontstaat, als een vergrootte wattenstaaf. Deze dan besprenkelen met wasbenzine en dan door de deurtjes over de rails naar achteren bewegen en naar voren. Ik vermoed, dat het daarmee wel goed komt.
De puko's zouden in principe niet nodig hoeven zijn, aangezien de sleper deze wel schoon schrapt. Mochten deze toch vervuild zijn, dan kunt u overwegen om een oud wagonnetje te voorzien met een sleper en dan op de sleper een lintje schuurpapier plakken met dubbelzijdig plakband. Wagonnetje wat verzwaren en een aantal keren heen en weer halen door de loods.
Re: hoe rails poetsen in een loods
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 04 maart 2020, 15:16:13
wasbenzine

Nee. Wasbenzine laat een vettig laagje achter, gebruik liever spiritus.
Re: hoe rails poetsen in een loods
@citaat

Een dergelijk commentaar heb ik ook wel gelezen, maar als je opzoekt wat wasbenzine voor stof is, dan zal het eerder zijn, dat het een was van het opgeloste vuil achterlaat. Wasbenzine bestaat uit koolwaterstoffen en als het iets van een vet zou moeten bevatten, dan zouden er ook triglyceriden in moeten zitten. Als dat het geval is, moet het vermeld staan op het etiket.
Wat bij twijfel een oplossing kan zijn, is het reinigen met wasbenzine en na behandelen met spiritus.
Re: hoe rails poetsen in een loods
Toch even een kanttekening zetten bij schuurpapier of linnen het is niet verstandig om dit te doen om je de beschermende laag van de puko's eraf schuurt en je maakt er microkrassen mee op de rails die weer voor snellere vervuiling zorgt.
Wat mij laatst op viel is dat de smeerolie juist voor een isolatie zorgt tussen as en draaistel.
Re: hoe rails poetsen in een loods
Citaat van: Erik Baas op woensdag 04 maart 2020, 16:55:54
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 04 maart 2020, 15:16:13
wasbenzine

Nee. Wasbenzine laat een vettig laagje achter, gebruik liever spiritus.


:!: Tante M. raadt ook wasbenzine aan;
en verder zijn er al -tig topics hierover,


mvg,
Michel




mvg,
Michel
Re: hoe rails poetsen in een loods
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: hoe rails poetsen in een loods
Eerst gewoon poetsen met een doekje en als dat niet helpt dan alcohol (93%) halen verkrijgbaar bij de drogist of Kruidvat en het doekje daarmee deppen en de rails schoonmaken.

Groet Michel
Re: hoe rails poetsen in een loods
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: hoe rails poetsen in een loods
Heej Peter,

Simpele Tony heeft dat naar volle tevredenheid heel simpel opgelost  ;)
Ik gebruik het - met een lang latje -  om op moeilijk bereikbare plekken te poetsen.
Daarna eventueel met de stofzuiger of met een borstel de restjes weg zuigen/vegen.

Grtz Tony
Re: hoe rails poetsen in een loods
Citaat van: ramdani op woensdag 04 maart 2020, 19:37:17
Tante M. raadt ook wasbenzine aan;
Ja, en?

Citeer
en verder zijn er al -tig topics hierover,
Ja, en?
Re: hoe rails poetsen in een loods
Citaat van: Erik Baas op woensdag 04 maart 2020, 20:00:30
Citaat van: ramdani op woensdag 04 maart 2020, 19:37:17
Tante M. raadt ook wasbenzine aan;
Ja, en?

Citeer
en verder zijn er al -tig topics hierover,
Ja, en?

Sjonge, lekker constructief dit!
Re: hoe rails poetsen in een loods
Tja, sorry hoor, maar na zoiets weet ik ook niet meer wat ik moet zeggen...
Re: hoe rails poetsen in een loods
 @citaat Wat dacht je van: gewoon: niks; als je niks weet te zeggen, dan is dat toch het beste?

Peter(ke) vroeg om hulp over het schoonmaken van sporen waar hij slecht bij kan. Vervolgens komt er discussie over het gebruik van wasbenzine of spiritus, waar op dit forum al vaker tamelijk vruchteloos  over gediscussieerd is en dat Märklin kennelijk wasbenzine aanraadt (toch niet helemaal zonder gewicht en betekenis, zou je denken) en dan ga jij iemand citeren en 'ja en?' roepen. Twee keer.

Bedenk liever hoe je in tunnels of een vastgezette loods je toch bij de sporen kunt met iets dat effectief kan zijn bij de reiniging. En weet je dat niet, nou dan niet!

Pfff. Het gaat ook nergens over dit, maar ik vond het domweg beneden peil. We proberen elkaar hier te helpen en ik vond dit niet behulpzaam. Wat mij betreft knippen de moderators het er allemaal uit, maar ik wilde het tenminste één keer gezegd hebben.

De groeten,

Peter



Re: hoe rails poetsen in een loods
Mijn vraag "Nou, en?" op "Tante M. raadt ook wasbenzine aan" betekent in feite "Is elke bewering van M. dan heilig?". Een goed verstaander, etc...
En de mededeling dat er al meer topics over dit onderwerp geschreven zijn draagt ook al niet bij aan het beantwoorden van de vraag welke van de twee nou beter is. Ergo, met je kritiek ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Overigens: als je het verschil wilt testen raad ik je aan de koppen van je videorecorder eens met wasbenzine schoon te maken: de tape zal aan de koppentrommel vastplakken en stukgetrokken worden, waarbij meteen de koppen zelf beschadigd kunnen raken. Het enige wat daar veilig voor is is zo zuiver mogelijke alcohol, omdat dat geen residu achterlaat. Voor rails is spiritus goed genoeg, het enige verschil is de toegevoegde blauwe kleurstof. Dat heet ervaring.
Re: hoe rails poetsen in een loods
@citaat We hebben het over rails niet over koppen van een vhs recoder of andere audio/video apparatuur er zal vast een goede reden zijn dat wasbenzine word geadviseerd en geen alcohol/spiritus.
Re: hoe rails poetsen in een loods
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: hoe rails poetsen in een loods
Citaat van: Erik Baas op donderdag 05 maart 2020, 00:29:02
je videorecorder
:o) In welk tijdperk leef jij? Haal je ook nog de TV signalen uit de lucht met een hark antenne of zo? :-)

Dirk-Jan
Re: hoe rails poetsen in een loods
Spoorvrienden,

Er kwamen zeker tips voorbij dat ik kan toepassen, ga niet iedereen citeren hier.
Basroc-1961 en Tony kwamen met goede tips langs, ik heb een loods van M en de C rails liggen bijna even hoog als de vloer
dus een stokje dat iets smaller is met een doek of vilt gaat normaal moeten lukken. ik gebruik ook alcohol van het kruidvat om mijn sporen te reinigen, die tip kwam van Michel en werkt heel goed.
de puko's kan ik met een fijn schuurpapiertje wel doen Tamiya heeft dat wel dus daarvoor ook een fijn stokje gebruiken.

Iedereen bedankt voor het meedenken (mijn daken kunnen ook van mijn loods) maar zit met de spanten dat ik er moeilijk bij kan
Re: hoe rails poetsen in een loods
Citaat van: hmmglaser op donderdag 05 maart 2020, 07:12:29
@citaat We hebben het over rails niet over koppen van een vhs recoder
Nee, we hebben het over wasbenzine, en ik geef mijn ervaring weer. Zie maar wat je er mee doet. Heb nog wel een tip: wie graag vette rails wil hebben kan er nóg beter olie op smeren. :-(
Re: hoe rails poetsen in een loods
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: hoe rails poetsen in een loods
 @citaat ATF? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: hoe rails poetsen in een loods
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: hoe rails poetsen in een loods
 @citaat  :-)  :thumbup:
Re: hoe rails poetsen in een loods
Gebruik gewoon SR24.
Een doek aan een stokje, wat er op en wrijven maar.
( Niet te lang anders komt er nog een spoor geest uit).
Re: hoe rails poetsen in een loods
Opmerkingen over wasbenzine versus spiritus maken mij nieuwsgierig, dus proef op de som genomen. Een spiegel goed gereinigd en daar een druppel wasbenzine op gedaan en een druppel spiritus. Na verdamping bleven van beide een residu over. (zie bijgevoegde foto) Geel is wasbenzine en oranje is spiritus.

Het residu van spiritus is kleiner. Morgen even de stofproef doen en kijken hoeveel er verkleefd.

Stoftest gedaan. Aan beide residuen blijft stof (krijtpoeder) hangen. Is dit een goede proef geweest? Niet echt, want krijtpoeder blijft ook aan schoon glas kleven. Dus nu de spiegel wederom gereinigd en in een stoffige omgeving geplaatst. Volgende week maar even weer kijken.

Edit: foto en tekst na experiment toegevoegd.

Re: hoe rails poetsen in een loods
Wat ook mooi spul is Remmenreiniger van Motip, dit laat absoluut geen residu achter en vervliegt zeer snel en niet agressief.
Ik gebruik het zelf ook, bij mijn asfalt wals en geloof me, al 36 jaar gebruik ik deze wonder meuk.
Zoals kleef, haal ik er makkelijk vanaf en om vettige dingen schoon te maken.
Kijk maar wat je er mee doe....
Re: hoe rails poetsen in een loods
@citaat

Remmenreiniger is mooi spul, maar oppassen in combinatie met kunststof. Het bevat namelijk een deel aceton en aceton en kunststoffen gaan niet altijd goed samen.
Re: hoe rails poetsen in een loods
Klopt, maar je moet ook geen emmers er overheen gooien.
Het gaat er om, gewoon normaal doen, de doek hoef niet te drenken.
En gewoon gebruiken op de rails en het moet geen haast klus zijn.
Easy come....Easy go...
Re: hoe rails poetsen in een loods
Citaat van: Basroc-1961 op donderdag 05 maart 2020, 16:54:33

Stoftest gedaan. Aan beide residuen blijft stof (krijtpoeder) hangen. Is dit een goede proef geweest? Niet echt, want krijtpoeder blijft ook aan schoon glas kleven. Dus nu de spiegel wederom gereinigd en in een stoffige omgeving geplaatst. Volgende week maar even weer kijken.

Edit: foto en tekst na experiment toegevoegd.


ik weet niet of je proef verder relevant is,we rijden op rails,geen spiegels,is een totaal ander materiaal;


mvg,
Michel
Re: hoe rails poetsen in een loods
De proef is zeker relevant! Het gaat niet om glas of ijzer, maar om wasbenzine of spiritus. Ik begrijp werkelijk niet waarom sommige mensen zich daar zó hardnekkig tegen blijven verzetten... Waarom kun je nou niet gewoon iemand's ervaringen voor waar aannemen? Wees liever blij dat iemand de moeite neemt om mijn bewering aan de praktijk te toetsen! :-(
Re: hoe rails poetsen in een loods
@citaat @citaat


Proef heb ik gedaan om te kijken in hoeverre na schoonmaak met wasbenzine of spiritus stof aan het residu blijft kleven. Immers, in elk huis heb je stof en als dit aan het residu kleeft, vervuilen de rails weer.
Als het niet aan het residu kleeft, is een railstofzuiger een goede optie.
En als het aan een glad oppervlak kleeft, zal het zeker aan rails kleven.
Of het relevant is laat ik aan een ieders eigen oordeel. Daar heb ik geen oordeel over.
Re: hoe rails poetsen in een loods
 @citaat / Bas: Stof is het minste probleem. Het is meer het andere vuil dat ontstaat. Als je eens met eigenaren van beursbanen praat dan kom je er achter dat het te maken heeft met vuil wat neerslaat door vocht en warmte verschillen. Bij beursbanen doet men 's avonds vaak doeken over de baan. Dit voorkomt neerslag van vuil in de nacht. Overdag warmt de lucht op en neemt dus meer vocht op. In de nacht koelt de beurshal weer af en daardoor slaat het vuil neer, Koude lucht kan minder vocht vast houden.

Bij beursbanen zie je dus dat ze in de ochtend vaak wat moeten poetsen. Met een dichte fries / kap heb je minder vuil op de spoorstaven dan zonder een dichte fries / kap. Een thuisbaan zal met een dichte fries / kap zal minder last hebben van vuilaanslag op de spoorstaven.

Over het poetsen zelf: Tja, veel mensen hebben hun eigen methode en dat is  :thumbup:  :thumbup: Of een bepaalde methode het beste is? Denk dat iemand daar zelf achter mag komen. Bij de verschillende (beursbaan)bouwers waar ik contact mee heb gebruiken meestal een combinatie van een railgum met een (droge) doek of een doek in wasbenzine gedrenkt. ATF is ook zo'n iets waarvan sommige zeggen: Dat is geweldig. Anderen denken: "Ik moet er niet aan denken om dat op mijn spoorstaven te smeren"

Groet Ronald.
Re: hoe rails poetsen in een loods
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: hoe rails poetsen in een loods
Er bestaan ook lange wattenstaven, met een iets dikkere steel. Als je vroeger wel eens de koppen van je cassettedeck hebt moeten reinigen dan ken je ze vast wel. En dan heb je ook de alcohol nog die je dan gebruikte. Daarmee kun je ook de rails in de loods reinigen. Een beetje apotheek heeft beide wel op voorraad. Minder zuivere alcohol noemt men trouwens spiritus. Dat is voor een cassettedenk niet zo geschikt, maar voor de rails denk ik even prima, en goedkoper. Succes!
Re: hoe rails poetsen in een loods
@citaat @citaat

Citeermet vuil wat neerslaat door vocht en warmte verschillen
Lucht is gevuld met stofdeeltje, al dan niet het zogenaamde fijnstof. Deze stofdeeltjes zweven in de lucht en kunnen zich hechten aan minuscule waterdruppeltje, die ook in de lucht zweven.
In ruimtes waar veel mensen samenkomen, zal de absolute luchtvochtigheid in de lucht toenemen door uitademen van vocht en transpiratie.
Aangezien elk persoon ongeveer 100 W aan warmte uitstraalt, zal ook de temperatuur toenemen.
De relatie tussen temperatuur en absolute luchtvochtigheid noemt men de relatieve luchtvochtigheid. Bij hogere temperaturen kan de lucht meer massa aan vocht bevatten, dan bij lagere temperatuur. Als dus bij een beurs de bezoekers weg zijn, zal de temperatuur dalen en zeer waarschijnlijk gaat ook de verwarming een paar tandjes lager. Dan zal de relatieve luchtvochtigheid toenemen en het kan dan voorkomen, dat het richting de 100% gaat.
Gebeurd dit buiten en de 100% wordt bereikt, dan begint het te dauwen.
Metalen zijn goede geleiders en stralen gemakkelijk warmte uit. Dit kan zelfs zover gaan, dat - ook al is de relatieve luchtvochtigheid lager dan 100% - op het oppervlak van de rail dauw ontstaat, omdat de rail zover aan warmte heeft uitgestraald dat de luchtvochtigheid de 100% daar wel bereikt.
Door doeken of een fries boven de baan te hebben, is de uitstraling minder en daardoor het aanhechten van de vervuilde waterdruppeltjes minder.
Als dan in de morgen de verwarming weer wordt aangezet, zal het water verdampen en blijft het vuil ((fijn-)stof) achter.
Dus gezien bovenstaande is stof wel degelijk een onderdeel van het probleem. Dit natuurlijk in combinatie van olie en vet uit het rijdend materieel, een perfecte 'lijm' voor het stof. Aangezien stofdeeltjes niet van metaal zijn en dus een isolator, krijg je dus slecht contact en dus slecht rijdend materieel.

Bovenstaande aan de ene kant als uitbreiding van uw betoog en aan de andere kant een verschil van mening over het soort vuil op de baan.

Wat het poetsen betreft, onderschrijf ik uw betoog.

@citaat

Alcohol, wat wij drinken, is ethanol en door Alie Baba en de 40 rovers van de staat, belast met een behoorlijk aantal opcenten. Dit is bij een apotheek te verkrijgen in verschillende opgeloste percentages. (vergelijk met de diverse alcohol bevattende consumptieve drankjes)
Spiritus bevat deze ethanol ook, maar is 'vervuild' met een andere alcohol, namelijk methanol. Dit methanol is giftig voor de mens, maar kan wel gebruikt worden voor bijvoorbeeld ijsspeedwaymotoren of RC-motoren voor modelauto's of vliegtuigen.
Spiritus is een mengsel van beide alcoholen en om kenbaar te maken, dat er sprake is van spiritus is de blauwe kleurstof toegevoegd.
Nu zijn er altijd verlichte geesten (bijvoorbeeld door een tijdelijk teveel aan ethanol :D), die dan zeggen, dan gaan we spiritus toch destilleren en de ethanol eruit halen. Dat is een heel erg lastig proces, aangezien de beide alcoholen maar 1 graad Celsius verschil kennen in kooktemperatuur. Dit is met 'huis-tuin en keukenspul' dus niet te doen.
Ook bij het (LET OP: ILLEGAAL) destilleren, zal men het eerste deel van het destillaat moeten weggooien, aangezien dit ook giftige componenten bevat. De moonshiners aan de overkant van de grote plas wisten dit maar al te goed.

En wat men verder wil gebruiken om de rails te poetsen, daar blijft een ieder vrij in.

Edit: fout verbeterd in de tekst, met dank aan Hanzi (Hans)
Re: hoe rails poetsen in een loods
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: hoe rails poetsen in een loods
@citaat Aangezien stofdeeltjes niet van metaal zijn en dus een geleider, krijg je dus slecht contact en dus slecht rijdend materieel.
Leerzaam verhaal, maar je bedoelt waarschijnlijk isolator ipv geleider.
Re: hoe rails poetsen in een loods
@citaat

Natuurlijk, vanzelfsprekend en aangepast. Hoe een niet al te nozele verschrijving.
Re: hoe rails poetsen in een loods
Helaas geen foto (te wazig, maar op verzoek wil ik de proef wel herhalen), maar de stof van de spiegel geblazen. Van het residu van spiritus bleef nagenoeg niets zitten. Bij de wasbenzine duidelijk meer.