Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons

Gestart door Jonkheer woensdag 04 maart 2020, 11:28:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
Beste lezer,
Sinds kort weer bezig met deze mooie hobby en nu bezig een mooie verzameling op te bouwen.

Nu wil ik in mijn passagierswagons licht hebben en is mijn keuze gevallen op de Viessmann 5077 digitale ledstrip.
Deze ben ik aan het testen en zou via MS2 te programmeren moeten zijn.
Echter aangezien ik nieuw ben met dit soort zaken kom ik er niet helemaal uit.
Heb de strip direct aangesloten op de MS2 zonder extra materiaal en begreep dat ik dan POM kan programmeren.
Hiervoor heb ik de bijgeleverde weerstand gesoldeerd op de strip zoals de handleiding aangeeft zodat de CV waarde uitgelezen kunnen worden.
Echter wil dat maar niet echt lukken.
Heb het even voor elkaar gekregen om de POM optie te gebruiken maar nu staat er een streep doorheen in het display van de MS2 en kan ik deze niet selecteren.

Een goeie tutorial ontbreekt helaas voor Viessmann, voor ESU en digikeijs zijn deze er wel.
Iemand ervaring met de Viesmann 507* ledstrip icm programmeren met MS2?
Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
De Viessmann ledstrips zijn standaard ingesteld op DCC en MM. Als eerste verwacht de ledstrip dcc, maar als het wat langer duurt schakelt deze over naar MM.
Het is daarom verstandig de MS2 op DCC te zetten en MM uit. Als de ledstrip dan goed te benaderen is kan je MM op de ledstrip zelf uitschakelen. CV49 op 0 zetten.

Het adres is standaard 3 DCC. Bij het aanpassen naar een hoger adres dan 127 moet zowel cv17 cv18 en CV29 aangepast worden. Zie o.a. bij M* de dcc-rechner op de website.

Mocht het e.e.a. verkeerd gaan is het schrijven van 8 naar CV8 voldoende om alles weer in de basis instellingen te krijgen. 9 schrijven kan ook, dan is alles gereset behalve het adres.
Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
Dank voor de info.
Echter probeer ik de strip te resetten met 8 op CV8 maar reageert daar niet op.
MS2 geeft aan loc programmeren en daarna niets meer en vervolgens is de strip niet gewijzigd.

Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
De MS2 heeft als melding : Loc wijzigen of CV programmeren, Loc programmeren is volgens mij geen melding.

Gebruik je de laatste versie van de firmware ?, De door mij gebruikte heeft 3.55.

Ik heb even een MS2 aangesloten op een nieuwe Viessmann ledstrip en heb de volgende acties uitgevoerd :
- MS2 op DCC only gezet;
- Nieuwe Loc toegevoegd met adres 3;
- Met f2/f3 etc de standaard functies getest;
- Via POM diverse CV's gewijzigd o.a. CV 56 op bv 201.

Via de Loc resetten optie de ledstrip op standaard gezet.
Ook CV8 met POM geschreven naar 8.

Op zich werkt alles goed, ook getest zonder weerstand en soms moet dan vaker de waarde geschreven worden omdat de ledstrip niet altijd reageert. Dit heeft te maken met de "weerstand" van de decoder, zit de meegeleverde weerstand op de juiste plek?, soldeereilandjes goed verbonden?.

Wat belangrijk is bij de MS2 dat je wel het juiste adres gebruikt bij het aansturen.
Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
Via pom zijn zaken wel te programmeren maar niet uit te lezen.

Wil je wel waardes terug lezen moet je via je programmeerspoor programmeren en daarna kun je die cv opvragen/uitlezen ter controle.
Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
Dank voor de info, ik zal vanavond is checken.
Ik bedoen idd cv programmeren :)

Is mijn aanname correct dat indien de strip op MM is ingesteld POM niet werkt.
Dat POM alleen werkt icm DCC?
Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
De ledstrip is ontworpen om op DCC te werken, ook op MM maar het aanpassen via MS2/MM is nagenoeg onmogelijk.
Het beste is de strip via DCC programmeren, ook evt via POM en de MS2 gewoon op DCC/MFX te laten staan.

Als je via de MS2 ook MM locomotieven wil aansturen, is het zinnig om de MS2 los van de baan, rechtstreeks op de strip, met weerstand, op DCC zetten en alles programmeren via DCC, denk dan ook aan CV113 voor de functies F5/F8

Via de MS2 MM POM de ledstrip programmeren gaat hem niet worden.
Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
Dank voor de hulp zover.
Ik heb nog 2 strips waar ik nog niet mee gedaan had en deze meteen in DCC geconfigureerd.
Dit werkt inmiddels waarvoor grote dank voor de tips.

Het enige probleem wat ik nu ondervind is dat de eerste strip in MM2 is geconfigureerd en met cv programmeren wel een adres wijziging accepteert van CW1 maar niet van de overige.
Dus ook CW8 naar 8 zetten reageert die niet op.
Hoe kan ik de strip toch resetten?
Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
Heb je de optie Loc resetten al geprobeerd? , laatste optie bij Loc configureren, dat zou moeten werken en is de strip weer benaderbaar met DCC
Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
Yep ook al paar keer geprobeerd.
Welk protocol moet de MS2 dan actief staan?
Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
Het ligt er aan of je aanpassingen gedaan hebt in CV48 en cv49.
Zo niet dan is het het beste om de MS2 op DCC te zetten, het juiste adres selecteren, degene waarop de ledstrip werkt.
Daarna Loc resetten.
Re: Viessmann 5076/5077/5078 ledstrip programmeren en inbouwen passagierswagons
Heb de strip maar ff meegenomen naar de winkel waar ik ze heb gekocht.
Daar op de ESU centrale de strip kunnen resetten.

Vervolgens thuis meteen op de juiste manier geprogrammeerd.
Eerst MS2 in DCC zetten en vervolgens de gewenste waarde opgevoerd.
Heb wel bij alle strips de bijgeleverde weerstand gemonteerd, daarmee kun je de CV waarde bij programmeren tenminste uitlezen.
Nu werkt het goed :)