Citaat van: ROMiJo op vrijdag 06 maart 2020, 15:38:23
2. Extra/andere wagons aankoppelen: het opstelspoor rechts van spoor 1 had ik nu bedacht als opstel- en werkplaats voor de Köff die hier ongetwijfeld gaat rondtuffen, maar die kan ook naar beneden verhuizen (links van het opstelspoor rechtsonder). Dan ontstaat er een mooi spoor voor extra wagons.
Als je deze optie ook wilt gebruiken moet er aan het eind van spoor 2 nog een opstelspoor zijn om die extra wagons op te stellen.
Komt een trein binnen op spoor 1, dan loopt de loc eerst om. Vervolgens zijn er 2 mogelijkheden:
a. De af te koppelen wagons zitten aan het eind van de trein en kunnen dus gemakkelijk door de loc via spoor 2 naar het kopspoor aldaar gebracht worden.
B. De af te koppelen wagons zitten aan de ander kant van de trein. De loc duwt de hele trein naar het eind van spoor 1, koppelt de achterblijvende wagons af, trekt de rest weer naar het spoor 1. De loc koppelt af, rijdt via spoor 2 naar het kopspoor van spoor 1, koppelt de wagons aan, rijdt via spoor 2 naar het kopspoor 2, waarna de losse loc weer naar de trein op spoor 1 rijdt.
Optie b is wat complexer, maar als je wilt rangeren... ideaal.
Hiervoor moeten dan wel de kopsporen aan spoor 1 EN 2 zitten.
En of je reizigers en goederen loskoppelt, het is een keuze. Als je bij optie a en b de verbinding tussen spoor 2 en 3 weglaat, heb je ook het gewenste effect.
Persoonlijk zou ik het niet doen, want de loc van de binnenkomende trein staat aan de kant van de opstelsporen, en dus ingesloten. Beter is die loc via spoor 2 te laten vertrekken voordat je gaat rangeren.
Bovendien, heb je nog een speelmogelijkheid: de loc, die de lege trein brengt, koppelt vervolgens volle wagons aan en vertrekt via spoor 2 waarna de rangeer,of de lege wagons op de opstelsporen plaatst.
Succes,
Roel