Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

C-rails en perrons?

Gestart door Hansns woensdag 04 maart 2020, 06:07:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rails en perrons?
Hansns
gast

C-rails en perrons?
Hallo daar spoorvrienden

Ik heb een vraag is rij zelf c rails en merkte laatst met plaatsen van mijn station dat de afstand van perron naar wagon helemaal niet klopt hebben jullie misschien ideeën hoe dit op te lossen zat zelf al te denken om het station en de perrons op dik genoeg hout over te trekken en dan te verhogen maar misschien hebben jullie nog ideeën?

Alvast bedankt groetjes Hans
Re: C-rails en perrons?
Lid sinds: 2010

offline
Re: C-rails en perrons?
Hallo Hans,

Je zal inderdaad met C-rails (en bijna ieder andere railsoort / type) je perron op hoogte mogen brengen. Dan kan je inderdaad een plankje onder het perron gebruiken. Als je het later wat ballast aan de zijkanten van het perron dan zal je er niets van zien.

Groet Ronald.
Re: C-rails en perrons?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: C-rails en perrons?
Citaat van: Hansns op woensdag 04 maart 2020, 06:07:21
hoe dit op te lossen zat zelf al te denken om het station en de perrons op dik genoeg hout over te trekken


Deze denkrichting heb ik op dit moment met een nieuwe baan in aanbouw ook!
Ik zou geen hout maar MDF nemen dat in verschillende diktes verkrijgbaar is vanaf 6mm. Teken je station uit en daarna met decoupeerzaag "hard" maken.

MDF is goed te schuren met een schuurmachine en je kunt je perron goed van uitlopers en/of aflopers richting een wissel voorzien.
In dit laatste geval goed rekening houden dat de wagons en locs wel netjes je station uit rijden, beetje schuin afschuren helpt dan weer.

Beetje goede kleur grondverf daarna zal wonderen doen denk ik.
Re: C-rails en perrons?
peterke33
gast

Re: C-rails en perrons?
ik heb mijn perrons zelf gemaakt je moet maar even kijken in mijn draadje daar staat in hoe ik het gemaakt heb.
Re: C-rails en perrons?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: C-rails en perrons?
Als het de afstand in de hoogte is kan je inderdaad oplossen met een plankje eronder. Als het de afstand in de breedte is, kijk dan uit dat als je perron dichter naar de rails toe plaatst je problemen kan krijgen met de trappetjes van wagon / rijtuigen / treinstellen die dan vast gaan lopen tegen het perron.
Re: C-rails en perrons?
Lid sinds: 2014

offline
Re: C-rails en perrons?
Kibri heeft hier over nagedacht en verschillende hoogte in perron dus de rails bepaalde welke zijkant je gebruikt voor het perron.
Re: C-rails en perrons?
Bedankt allemaal voor de tips het gaat dus MDF worden en heb inderdaad de station en perrons van kibri maar het station in je met de onderdelen bijgeleverd niet hoger maken dus even verzinnen hoe ik dat dan met trappetjes gaat verzinnen
Re: C-rails en perrons?
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: C-rails en perrons?
Hoi Hans,
Trappetjes zijn eenvoudig aan te passen met karton of Das klei. Beetje bijkleuren en klaar ben je.

Voor perrontegels kun je hier eens kijken, even printen en plakken.
https://www.twoenter.nl/blog/modelspoor/nederlandse-perrons-maken-h0/

Groeten, Robert
Re: C-rails en perrons?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: C-rails en perrons?
Ik gebruik parketondervloer om de perrons op hoogte te brengen. Ik heb inmiddels vrijwel het hele deel Van de baan zo opgevuld. Voordele van het materiaal is dat je er met een krassen eenvoudig profiel voor wegen in maakt. Muren en tunnelportalen zijn zo ook eenvoudig te maken.

Mvrgr

Robert
Re: C-rails en perrons?
Lid sinds: 2020

offline
Re: C-rails en perrons?
Triplex of multiplex, hardboard kan ook

Gebruik zelf ook de restanten van de hardboard achterkant van bijvoorbeeld kasten.
Is lekker dun, triplex van 3mm ga ik gebruiken voor het verhogen van het perron straks.
Heb ook c rail en merk dat qua schaal dat die wel +/- een mm of 2 a 3 lager had kunnen zijn qua ballastbed hoogte.
Mijn wagonnetjes schuren net aan als ik het perron tegen de baan zet zonder de 3mm triplex.
Maar het perron moet ook weer niet te hoog worden, dus 3 a 4mm lijkt me genoeg.