Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon? (en klaar!!)

Gestart door AlbertJan dinsdag 03 maart 2020, 19:27:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon? (en klaar!!)
Beste Forummers.
Enige tijd geleden is tijdens een bedrijfsongeval een wagon van de treintafel gevallen.
Een paar onderdelen gebroken maar ook de V koppeling uit de wagon geschoten en dus ook het veertje er af.
Nu heb ik alles weer in elkaar gezet maar het lukt mij niet om het veertje weer te plaatsen, je kunt er niet goed bij en hij schiet er weer af voordat je de andere kant vast kunt zetten.
Ik heb al geprobeerd om de kolenbak eraf te halen om er beter bij te kunnen maar deze gaat niet los.

Wie weet hoe je dit veertje weer bevestigd krijgt?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?
Ik ken het systeem niet, maar heb in het verleden ook wel veertjes moeten bevestigen. Ik gebruikte hiervoor rechtgebogen paperclips, waar ik aan het uiteinde een klein haakje had gebogen.
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?
Ik gebruik een pincet met een kromme scherpe punt die past meestal overal wel tussen,vaak word deze ook bvb gebruikt voor kleine onderdelen.
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?
Met een puntig pincet.
Veer eerst aan het frame haken, koppeling in frame leggen en andere kant van veer vastmaken aan koppeling. Mag ook in omgekeerde volgorde.
Dan draaistel vastklikken.

Mvg.
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?
Ja het is pielen maar met wat volharding moet dat lukken, wel goed opletten als het veertje een keer wegspringt.

Groet, Anne W
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?
Hallo Albert Jan,

Veertje aan frame, vinger erop, kan veertje niet wegspringen. Dan andere kant met pincet vasthaken. K klusje maar is te doen. Heb ooit dit met deze wagon gedaan en ging bij mij ook niet in 1keer, maar de aanhouder wint, met vriendelijke groet Walter
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?
En als je vinger niet genoeg plakt, met stukje tweezijdig klevend tape ...
Zeg ik vanuit ervaring met weg springende onderdelen die niet met een magneet zijn terug te vinden.
Re: Hoe veertje van koppeling bevestigen op Kohlentrichterwagon?(en gerepareerd!
Beste helpers.
Hartelijk dank voor alle tips en adviezen! :thumbup:
Vanmorgen gelijk alle tips uitgeprobeerd maar het is vrijwel onmogelijk om dit veertje tussen de staanders en onder de kolenbakken te bevestigen.
Wel aan 1 kant er op maar het lukt niet om met wat voor pincet ook, het veertje aan de andere kant vast te zetten.

Ineens bedacht ik, vroeger vele wagon- en loc bouwdozen in elkaar gezet, dat Märklin eigenlijk niets lijmt maar dat alles met nokjes,
plugjes enz. klemmend vast wordt gezet! :idea:
Dus met veel moeite en wat kracht- en wrikwerk de hele wagon gedemonteerd en ja hoor, nu kon ik van bovenaf héél eenvoudig het veertje weer bevestigen.
Daarna alles weer in elkaar geklikt en zie, weer een prachtig bruikbare wagon! :-*
Nu wel een paar kleine onderdelen moeten lijmen maar die waren afgebroken dus dat moet dan wel.

Niet alleen het repareren van locs geeft veel voldoening maar ook het weer bedrijfsklaar maken van een onbruikbare wagon is een dankbare klus! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.