Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Decoders Aliexpress

Gestart door opawim maandag 02 maart 2020, 22:17:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2009

offline
Decoders Aliexpress
Hallo. Graag wil ik weten wat men van de Decoders van Aliexpress vindt.
Hoor en lees vaak dat het wat moet zijn.Maar of het wat voor de modelspoor is ?
Ik hoor graag van jullie wat jullie er van vinden.

groeten Wim.
Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Decoders Aliexpress
Hoi, ik gebruik al enkele jaren zonder problemen functiedecoders (in rijtuigen tbv verlichting) van Aliexpress.

Gr Matje
Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2006

offline
Re: Decoders Aliexpress
Voor de zekerheid: dat zijn toch wel dcc decoders? Dus alleen te bedienen met een centrale die die taal praat?

Koen
Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2010

online
Re: Decoders Aliexpress
Voor de prijs waardeloos.
Valt niets aan te passen wat motor instellingen betreft.
Werkt gewoon niet.
Re: Decoders Aliexpress
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Decoders Aliexpress
 :roll: Misschien een wat negatiefe opmerking, maar Aliexpress verkoopt enorm veel rommel, vooral op het gebied van elektronica. :thumbdown:
De consumenten organisaties proberen dit de laatste tijd ook onder de aandacht te brengen.

Dirk-Jan
Re: Decoders Aliexpress
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 02 maart 2020, 23:40:15
:roll: Misschien een wat negatiefe opmerking, maar Aliexpress verkoopt enorm veel rommel, vooral op het gebied van elektronica. :thumbdown:
De consumenten organisaties proberen dit de laatste tijd ook onder de aandacht te brengen.

Alleen wordt dat zelfde spul door b.v. Bol.com voor 5 x de prijs als bij Ali verkocht. Met handleidingen in het Chinees en met de verkeerde stekkers erbij.
Ook al die andere webshop, die een levertijd van 3 weken hebben omdat ze het eerst bij Ali moeten bestellen, en verkopen voor 5  keer de prijs.
O.a. koopjes.com Oftewel lekker in Nederland kopen, of toch goedkoper zelf bij Ali.

Groetjes.
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Heb er enkele gekocht. 2 X plof bij een oude Fleischmann ook die teveel stroom trok. 2 lokomotieven van mehano en peoto life-lite die het er wel goed op doen.

Nu na zoektocht ze gemonteerd in wederom een oude Fleischmann már met een zelfherstellende zekering van 500 Mah die bij 750Mah dmv een grote weerstand de stroom stopt. Na paar seconden gátie dan weer.

Kopen doe ik ze niet meer maar dat komt vooral omdat je hier in NL tams decoders kunt kopen voor 15.95€ en bij 4 stuks gratis verzending. N die zijn een stuk beter

Mocht je toch de Chinese willen bij Domburg zijn ze het goedkoopst wel goed opletten welke je neemt want eindigend op 10 ploffen bij 500 de 12 bij 700 en de 14 bij 800 Mah

Mvgr
Wilem
Re: Decoders Aliexpress
Aliebengalie
gast

Re: Decoders Aliexpress
Al enkele jaren ervaring met die decoders , zoals al eerder vermeld is klopt het wel.

Je moet van goede huize komen om ze goed te laten functieneren.

Heb er enkele nog 2 in gebruik bij Roco locs , maar in Marklin locs , werkt het bv geen meter.

Ploffen ja dat komt ook voor , en bij een kortstondige sluiting , waar bv een esu het daarna weer doet , kan je het hier wel vergeten.

De beschrijving voor het instellen van de cv waardes klopt echt geen rxxd van , het zit en loopt echt allemaal door elkaar heen bij de meeste.

Alleen voor de functie decoders kan je de gok wel wagen , als je maar van de cv waardes afblijft is mijn advies.

Een nog beter advies is doe het niet , spaar ff door voor een ESU.....kost iets meer ja , maar scheelt je wel in frustratie's en nagel bijten.

Tegenwoordig komt de pedicure aan huis , enkele jaren geleden hoefde dat ook niet........ :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Decoders Aliexpress
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Decoders Aliexpress
Citaat van: Sprinter op maandag 02 maart 2020, 23:49:12
Alleen wordt dat zelfde spul door b.v. Bol.com voor 5 x de prijs als bij Ali verkocht. Met handleidingen in het Chinees en met de verkeerde stekkers erbij.
:? Inderdaad ook niet het meest betrouwbare adres, gisteravond in Radar werd het onder de loep genomen;
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/bolcom-webwinkel-of-verkoopplatform/

:thumbup: Ik sluit me aan bij het advies van Alex; spaar effe door voor bijvoorbeeld een Esu.

Dirk-Jan

Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Decoders Aliexpress
Helemaal met Alex eens en ik gebruik ze ook niet meer.

groet
Harald
Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2009

offline
Re: Decoders Aliexpress
Ik heb er 1 gehad in een locomotief
Gauw er uit en in de kliko met die rommel.
Geen Chinese rommel bij mij meer in huis
Behalve een rijsttafel of aanverwante zaken.

Groetjes Michiel
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Hallo,

Deze net geinstaleerd met zelfherstellende zekering van- 500mA. Nog niets verandert aan instellingen en rijdt al best oke.
Lok is een Life-like proton met vliegwielen en aandrijving op 6 assen. Zoals je zie trek ik met flink vermogen op en de Zelfherstellende zekering - 500mA is voor deze lok voldoende

linkje you tube



Kosten decoder 14,95 zekering 8 cent

Morgen maar weer eens proberen met de z21 app om hem helemaal te programmeren

Mvgr
Willem

Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2018

offline
Re: Decoders Aliexpress
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Hallo,

   Zelfherstellende zekering - 500mA   


Mvgr
Willem
Re: Decoders Aliexpress
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoders Aliexpress
 @citaat
Dan zou ik maar eens snel in die termen gaan duiken! Voordat je andere forumgasten die geen verstand hebben van zaken verkeerd voorlicht.
Sorry als dit wat bot klinkt, maar zoals je het afwimpelt...  :| :-(

Scheelt namelijk nogal of je 500 megaampère-uur bedoeld (wat je typt) of 500 milliampère (wat je bedoeld).
Niet alleen het SI voorvoegsel mega vs milli scheelt een factor van 1.000.000, ampère-uur is iets anders als ampère. De eerste is een eenheid voor elektrische lading, terwijl de 2e de bedoelde elektrische stroomsterkte is.

Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Hallo,

Heb het aangepast. Weer wat geleerd

Mvgr
Willem
Re: Decoders Aliexpress
Aliebengalie
gast

Re: Decoders Aliexpress
Willem.

Steek die decoder niet in oud type Marklin locs , want die houden het niet lang vol.

Heb er genoeg gekocht destijds (laatste nog geen jaar geleden) omdat men aangaf een nw concept met instellingen te hebben.

Me hoela , gewoon troep is het.

Hopelijk kom je hier ook snel genoeg achter dat dit hem niet gaat worden. (op functie decoders die je niet overbelast na dan).

Hopelijk gaat het goed met het programmeren.

Volledig herstellen was niet altijd mogelijk.

En dan zit je met een ondeugdelijke decoder waar niet alles meer bij werkt.

Die decoder leverancier is niet voor niets een aardige tijd niet meer te zien geweest op AlieExpress.

En dat is best begrijpelijk als je decoders verkoopt die regelmatig in rook opgaan.

Je kan , en mag ze zeker niet vergelijken met bv een Esu .

Hoop wel voor je Willem dat ie heel goed en lang werkt bij je......maar ik moet ze niet meer.

Ook niet als functie decoder koop ik niet meer.

Betaal liever iets meer wat wel goed werkt , en die nog luistert naar de cv instellingen die men opgeeft.

Verder wens ik je veel suc6 bij het programmeren...... :D

Laat het ons weten , want iedereen is bij een goed product gebaad nietwaar.

Mvg: Alex
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Hallo Alex,

Nee heb me lesje al geleerd met de oude motoren van Marklin en Fleischmann bij laatste zijn er twee afgefikt. Maar voor de simpelere motoren maak ik de voorraad nog op, heb er nog twee over van de 6.

Vandaag met de post een Hamo krokodil gekregen die ga ik proberen met een tams LD-G-32.2 nieuwe versie met 3 uitgangen. Kosten een euro duurder dan de chinees. Deze wil ik ook voorzien van en zelfherstellende zekering maar dan een wat zwaardere. Twijfel tussen een van 750mA of de 1100mA. Dat moet ik nog even uitzoeken want weet niet exact wat de tams decoder aankan.
Info van harte welkom voor ik weer iets verkeerd doe. Ook wat het solderen van de draden aan de decoder betreft, dat heb ik nog nooit gedaan

Mvgr
Willem
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Hallo,

Nou geen schoonheidsprijs en maar hopen dat er nergens kortsluiting in zit nu.



Wat een gefriemel

Mvgr\
Willem
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Hallo,

Tegenvallert, trein rijdt langzaam schokkend met de tams op snelheid wel goed. Wordt weer zoeken op het web hoe dat komt  :?

Mvgr
Willem
Re: Decoders Aliexpress
Aliebengalie
gast

Re: Decoders Aliexpress
Kijk Willem , al doende leert men toch , ook ik was destijds dol op die Alie decoders , maar na een jaar was ik vrijwel alle decoders kwijt.

Inmiddels vrijwel alles voor zien van V3 en V4 van Esu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je soldeer kunst!!!

Iedereen heeft het moeten leren toch.

De een doet het zus , en de ander zo.

Voor 1 vd eerste keren ziet het er echt niet slecht uit.

Het draad wat je gebruikt komt vermoedelijk ook vd Chinees.

Persoonlijk vind ik dat draad gewoon te dik. En het heeft volgens mij geen koperen kern (kan dat uiteraard mis hebben he).

Je hebt speciaal decoder draad , dun en met koperen kern (te verkrijgen bij de treinen boer).

Solderen doe ik ook met pot soldeer vet , eerst vertin ik het draadje , knip het uit einde kort af , liefst zo kort dat het niet buiten de print valt.

En ik gebruik nog niet de helft van het soldeer...... :D :D :D

Maar nogmaals , als jij maar zorgt dat je draadjes geen contact met elkaar maken , of met het chassis van je trein , dan zou het goed moeten zijn.


Tip!!!!!!

Oefen is op die oude decoders , kan je toch niets fout doen.

En ben je van plan nog veel verder en meer te gaan solderen , koop een tin zuiger , niet duur en reuze gemakkelijk als je je soldeer kunstwerk wilt verwijderen.

Het soldeer vet gebruik ik met een cocktail prikkertje , beetje op het kort afgestripte draad je met me nagel (als ik die nog heb in dat geval).

Vertin kort het draadje met een beetje soldeer. Is het te lang , dan kort ik het in.

Op het te solderen eilandje ook klein beetje soldeer vet , en met de soldeerbout met scherpe punt die je eerst goed schoonmaakt even aantippen met klein beetje soldeer.TOP.

Gaat al jaren goed. (met veel mazzel).... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Decoders Aliexpress
Aliebengalie
gast

Re: Decoders Aliexpress
Recentelijk hebben we dit op tv gezien bij Bol.com Lucien , word je ook lekker genaaid met woeker prijzen , en dat komt vaak rechtstreeks uit die landen.

Uiteraard kan je niet aan de binnen kant zien hoe het in elkaar zit. En men verkoopt soms ook troep.

Maar de voeding die ik daar koop voor zeg maar 12 euro , voor de zelfde betaal ik hier minimaal het 3 dubbele.

Ik snap dat iedereen er aan moet verdienen , maar 2/3 winst , vind ik wel erg over dreven.

Mvg: Alex
Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2006

offline
Re: Decoders Aliexpress
Misschien moet je de motor aansturing parameters in de decoder nog goed zetten?
Bij ESU zit er altijd een overzichtje bij wat je voor welke soort motor moet instellen.

Koen

Citaat van: willeme1 op donderdag 05 maart 2020, 01:04:33
Hallo,

Tegenvallert, trein rijdt langzaam schokkend met de tams op snelheid wel goed. Wordt weer zoeken op het web hoe dat komt  :?

Mvgr
Willem
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Of de zekeringen voor me treintjes 50 stuks voor 1 dollar 80. Hier euro per stuk.
En binnen een week binnen.

Hallo Koen,

Ben al druk doende om de handleiding te doorgronden, gelukkige staat deze op het web het in het Nederlands. Denk dat ze standaard op 14 staan voorzover ik het nu begrijp ivm dat ze ook in Motorola gebruikt worden.
Vanavond ga ik ermee aan de slag, moet ook nog twee lais doen dus wordt spannend vanavond

Mvgr
Willem
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Hallo,

Basis lais staat op,



programmeren



Heb dit overgenomen van het web

cv2=6, cv3=2 cv4=2 , cv5=176, cv6=0, cv10=0, cv29=2, cv33=1, cv34=2, cv61=1

en ingevoerd met de z21
maar als ik hem dan weer uitlees staat er nog krek hetzelfde als standaard.
Wel rijdt de lok nu rustiger en kan hij ook langzaam kruipen al merk ik geen verschil tussen de 28 of 128 stappen kwa rijgedrag.

lok schokt en beweegt wel als ik programmeer en op bevestigen druk

iemand een idee, doe ik iets verkeerd en staat het nog immer in de standaard waardes ?

Mvgr
Willem
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
hallo,

Alex je hebt gelijk de enige cv`s die zijn te veranderen zijn die uit te lezen zijn. Geprobeerd om cv 29 op 034 te zetten (zou zorgen voor kruipen enz.) nou dat heb ik geweten, 2 en een half uur bezig geweest om het weer aan de gang te krijgen, uitlezen gaf een adres op -45195 me z21 sloeg zowat op hol.
De lok`s met de simpele motoren en vliegwielen die lopen er fijn op, de proton like_life zelfs perfect, maar die oude anker motoren van marklin/Fleischmann nope alleen maar ergenis

De tams daarentegen ging wel oke en de hamo kroko loopt nu fijn zonder te stotteren.Snap niet waarom die Hamo modellen zo goedkoop zijn vind de kwaliteit niet onderdoen voor Fleischmann, lekker zwaar en degelijk vergeleken met die plastic dingen van de andere merken of de nieuwe modellen

Affijn weer wat wijzer en een avond vol plezier, wel een flinke borrel voor de zenuwen tussendoor geeft wat meer lef

Ook een soldeerbout met scherpe punt besteld en een rol dunne tin soldeerstofzuiger niet daar kom ik handen voor tekort

Sammenváttend opawim. De chinees is goed voor motoren die weinig vemogen vragen en je niets teveel eisen stelt aan speciale programmás of tuning. Voor een euro meer heb je wel een die voldoet. Prjs aliexpres 18 dollar in nl 14,95 3uro voor de lais. De tams een euro duurder , bij vier stuks gratis verzenden maar dan heb je ook wat.

Kwa verglijk 2 Fleischmann met esu rijden goed. 2 Fleischmann met uhlenbrock rijden ook wel goed. 1 trix met Uhlenbrock rijdt prima. 2 Fleischmann/Marklin hamo met Tams goed. Enkele mehano/life/like/rivarossi met lais het rijdt maar kruipen of afstellen nope, al kruipt de life_like wel maar die heeft zijn gewicht me.

Wil wel vermelden dat ik zelf een newby ben die nog maar pas bezig is en ik het volkomen mis kan hebben en spreek uit eigen ervaring zonder misschien de kenis die nodig is.
Zou ik opnieuw een lais kopen ? Ja voor Mehano, life_like en rivarossi en dergelijke wel ivm met de geringe afmetingen vergeleken met de tams diee niet ovral inpassen, moet er wel bijzeggen dat ik geen ambitie heb voor pc besturing en gauw tevreden ben.

mvgr
Willem
Re: Decoders Aliexpress
Aliebengalie
gast

Re: Decoders Aliexpress
Als ik naar de tijd kijk , 01:17 uur waarop je onderwerp bent begonnen , heeft het je aardige kopzorgen en frustraties gebracht , hoop dat je toch goed hebt geslapen....  :D :D :D

Een mens heeft immers een goede nachtrust nodig. :D

Het is wel leuk alles zelf te ondervinden , tja en soms krijg je het zelfs voor elkaar.

Het lijkt zo makkelijk , en dat gaat het ook , als het maar geen Laise decoder is  :D.

Een tin zuiger kost niet veel bij alie rond de 2,5 euro heb je er al een , en je komt hier geen hand te kort hoor Willem.

Je spant de veer naar beneden , hij is dan klaar voor gebruik.

In de rechter hand (als je rechts bent) de soldeerbout , en in de andere de tinzuiger.

Je verwarmt het object , en druk op de knop van de tinzuiger , als je bij het object zit wat vloeibaar geworden is.

En hoppa , schoon is het.

Een echte hobbyist kan eigenlijk niet zonder.

Mvg: Alex
Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2009

offline
Re: Decoders Aliexpress
Enne....waar denken jullie waar die esu en marklin decoders gemaakt worden.?
Rob
Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2018

offline
Re: Decoders Aliexpress
Hm, misschien is er in China wel meer dan één fabriek die decoders maakt? Kweenie, hoor...
Re: Decoders Aliexpress
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Decoders Aliexpress
 @citaat

:o) Momenteel wordt daar niet meer zoveel gemaakt, door het hele land liggen er vele fabrieken stil. :roll:

Dirk-Jan
Re: Decoders Aliexpress
Aliebengalie
gast

Re: Decoders Aliexpress
Citaat van: Erik Baas op vrijdag 06 maart 2020, 13:23:04
Hm,Kweenie, hoor...

Wat zeg je nou Erik......normaal weet je alles...... :D :D :D

Ach ja , China is ook iets groter dan dit kikker landje.

Heb genoeg voorraad gelukkig. En zolang mijn Chinees nog nasi verkoopt , ben ik dik tevree.

Mvg: Alex
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Prima geslapen ! it blijft hobby
Tja tinzuiger in me linker en de bout in me rechter en dan de draad tussen me tanden  :)

Hallo,

Vandaag gespeurd naar die lais decoders, ik heb de serie eindigend op 12 de minste op de 10 na die voor N spoor is vanwege de max 500mA. Ze lopen op van 14, 16 tot en met 21 en alle even duur  8o. Wellicht dat de laatste serie wel te programmeren is.
Heb er nog maar een paar gekocht, beetje hannessen vind ik wel wat.

Kreeg vandaag van een firma te Emmen een mail, met meteen een factuur, dat volgende week de esu decoder 4 weer leverbaar is.  voor de prijs van 21 euri`s. Niet verkeerd voor me duurdere lokomotiefjes

Mvgr
Willem
Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoders Aliexpress
 @citaat Om de tanden te sparen kan je een 3e handje gebruiken.  :D
Re: Decoders Aliexpress
Aliebengalie
gast

Re: Decoders Aliexpress
Willem , speciaal voor jou........ :D :D :D

Hier mag je klikken

Mvg: Alex
Re: Decoders Aliexpress
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Decoders Aliexpress
Een derde handje met loep is een bijna onmisbare accessoire. Dat scheelt een hoop pijnlijke momenten  :)
Re: Decoders Aliexpress
willeme1
gast

Re: Decoders Aliexpress
Hallo,

Maandag in de aanbieding bij de lidl voor 5 euri

Mvgr
Willem