Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?

Gestart door lucdiels maandag 02 maart 2020, 06:33:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Hallo,

ik zou in de verre toekomst geluiden op verschillende plaatsen willen afspelen. Bvb geluid van de overweg, geluid van de kerkklok, geluid van schietende jager, houthakker, enz.
Als ik aan het maaiveld niveau begin wil ik die luidsprekers al inbouwen zodat ik daarna niet moet sukkelen met de bedrading.
Nu ben ik niet thuis in de wereld van computer programma's en hardware.
Welke soft- en hardware heb je daarvoor nodig?
Met jullie input kan ik dan in Australië al één en ander opzoeken en voorbereiden.

Op voorhand bedankt voor de input.

mvrgr

Luc
Re: Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Volgens mij zijn er kant en klare modules hier voor welke via contacten te schakelen zijn bvb een reedrelais,schakelrails via de centrale of via een timer.
Re: Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Bij een snelle kennismaking mei iTrain 5 zag ik een optie om geluid aan te sturen. Misschien de moeite waard om e.e.a uit het handboek te bestuderen?  Ander forumlid zich hierin al verdiept?
Re: Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Kijk eens bij Alie die hebben veel modultjes waar je geluid op kan zetten voor heel weinig.
Kan je met een schakelaar aan/uit zetten of met een decoder aansturen.

groet
Harald
Re: Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Ali verkoopt modules waarmee je zelf geluiden kunt opnemen, en afspelen door een knopdruk of via een digitale input: https://www.aliexpress.com/item/32983324857.html .
Re: Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Ikzelf gebruik modules van AVT, om zo op verschillende plekken geluiden te laten horen (Kerk, fabriek, crossbaan....) Niet goedkoop, maar wel via de trein aan te sturen (DCC)
Re: Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Hoi Wico,

Die van AVT heb ik gisterenavond ook gevonden. Heb er 4 type 100 besteld om uit te proberen.
Toch bedankt voor de duidelijke verwijzing.
Welke decoder gebruik je om ze aan te sturen?

Aan alle anderen bedankt voor de input.

mvrgr

Luc
Re: Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Hoi Luc,

Hoe gaat het met je geluidsmodule's.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hoe geluiden op verschillende plaatsen afspelen?
Hoi Peter,

door mijn verblijf in Australië en de werken aan SS2 op mijn baan ben ik die volledig uit het oog (oor) verloren. Het is goed dat jij mij hieraan herinnert, ik weet zelfs even niet waar ze liggen. Het is wel niet dringend want ik moet nog zo'n 200 diodes installeren om de diode truc op mijn viessmann S88 te zetten. (had ik maar Rosoft van in het begin gekend).
Bedankt voor de herinnering.

Luc