Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

nieuwe digitale m-baan

Gestart door frankn zondag 01 maart 2020, 22:04:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan

inmiddels weer wat rails/bruggen bijgelegd op het derde nivo en dat begint ook al aardig te rijden. Bijgaand mooi een filmpje daarvan. Die T-splitsing bovenin is allemaal 2-richtingen verkeer. Het is wachten op de deadlock maar ik verdom het om dat op te lossen voordat het zich voorgedaan heeft....dat zal echter zeker een keer gaan optreden. ook draai ik eigenlijk nooit in simulatiemodus, dan kun je dat soort problemen veel sneller vinden, maar gewoon rijden tot het ergens vaststaat is veel leuker......ieder zo zijn hobby! Binnenkort zal ik nog een paar filmpjes sturen.

gr frank         



Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Bijgaand nog een mooi volg-filmpje. De oplettende kijker zal zien dat ik er zo mijn eigen seinstelsel op na houd: bij 2 richtingsverkeer gebruik ik seinen zowel als inrijd en als uitrijd sein bij een blok. De puristen onder ons zullen ervan gruwelen, maar ja, het is mijn wereld he....



Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Prachtig gedaan hoor, indrukwekkend . Wat je seinen betreft: het is jouw baan , bouw zoals jij het graag ziet 👍🏻
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ha wim, thanks! Zo is het maar net!
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

Eine Kuh macht muh, Kühe machen mühe :D

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ik heb na het  zien en lezen maar 1 opmerking: de scenery zou niet zo mooi zijn als bij sommige anderen het geval is... nu is het absoluut waar dat rijden hier voorrang heeft, maar ik vind het er echt prachtig uit zien!  :O
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Thanks! Het mooie van onze hobby is dat we allemaal ons eigen wereldje bouwen, en iedereen vult dat op zijn manier in, mooi om te zien
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
nadat ik een tijd aan het rondrijden was met ca 24 treinen momenteel op 3 nivo's, viel het me op een gegeven moment op dat het bovenin geleidelijk steeds drukker begon te worden. Dat wil je natuurlijk niet. Nu kun je in koploper aan allerlei knoppen en parameters gaan draaien en hopen dat het goed komt, maar dat is dan toch nog redelijk complex om te weten wat dan het effect is van je ingreep. Ik heb 3 banen omhoog in mijn baan vanaf het 1e nivo en 3 naar beneden. Sommige  treinen mogen helemaal niet naar boven en sommige overal en van alles daar tussenin om uiteenlopende redenen. Ik dacht, het wordt tijd voor een meer wetenschappelijke aanpak.....
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
in bijgaand spreadsheet de situatie zoals ze was: voor alle locs in de 2 linker kolommen aangeven in welk blok ze wel naar boven of omlaag mogen (1) of niet (0). Daarnaast de kans op wel of niet keuze naar boven of beneden zoals die in koploper nu gelden: 3/5e is dan 0,6 bijvoorbeeld. Tot slot geheel rechts de som van kansen omhoog dan wel kansen omlaag per loc. Uiteindelijk geeft de vergelijking van de totale som omhoog dan wel omlaag de uitkomst, geheel rechts onderaan geel gemarkeerd: zie hier: 25,248 omhoog en 19,667 omlaag: dat bevestigd wat ik zag: steeds meer locs gaan bovenin rijden.....     
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
en na een korte tuning heel snel de volgende mogelijke oplossing gevonden (er zijn er uiteraard veel meer): blok 62 omhoog van 3/5e naar 4/9e gezet en blok 83 omhoog van 2/3e naar 2/5e: zie hier het effect weer geheel rechts onderaan: 19,670 omhoog en 19,667 omlaag. Dat zou moeten werken om boven en onder in balans te houden. We gaan het zien, dit moet ik nog gaan testrijden....... 
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Hallo,

Ik volg dit draadje al een poosje,

Leuk met die M rails, heb je nog veel last van niet werken of niet goed werkende wissels?


Gr Einte
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ha einte, thanks! Die m wissels is zeker ook wel n punt van aandacht, ik test ze uitvoerig voor ze in de baan gaan, soms kan ik ze snel goed krijgen (nieuw veertje of beugeltje wat buigen) maar als dat niet lukt hup aan de kant ermee en andere erin. Zo'n 10-15% beland in de hoek maar de rest doet het en blijft het ook doen. Ik heb wel uitsluitend van die krachtige 60VA trafos aan de baan hangen en max 8 viesman decoders (32 wissels) per trafo of zoiets. Verder zet koploper bij mij de wissels altijd, ook bij uitrijden. Door ze vaak genoeg te schakelen gaan ze ook beter werken merk ik. Gr frank
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Citaat van: frankn op woensdag 13 mei 2020, 20:00:34
bij 2 richtingsverkeer gebruik ik seinen zowel als inrijd en als uitrijd sein bij een blok. De puristen
Goed besluit, je moet er niet aan denken wat voor complexe schakelingen daarbij komen kijken voor een purist, zelfs voor een digitale purist zal het nog tegen vallen.
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Haha jan willem, ja precies!
Re: nieuwe digitale m-baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Hoi Frank,

Ik zie net je draadje pas weer  8o maar super hoe het allemaal rijd.

Koploper is een geweldig programma waar je in blijft ontdekken is mijn ervaring, het is soms ook verslavend als ik er mee bezig ben vind ik het lastig op te stoppen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ha peter, thanks! Absoluut waar, zeer intelligent en goed in elkaar stekend programma. Alhoeel ik denk dat ik er aardig wat kennis van heb inmiddels, loop ik af en toe toch weer tegen iets aan waar ik niet uit kom. Zo heb ik aardig wat korte vaste routes gedefinieerd om te bepalen welke trein waar wel en waar niet mag komen. Zo heb ik n vaste route "linksvoor niet omhoog": richtingsblok 52 met 29 als alternatief, dan blok 35 als eerste blok vaste route en dan moet trein naar blok 43 en dus niet naar 83 omhoog. Alle treinen aangevinkt daar en in locmenu bij vaste route vinkje voor locs die daar niet omhoog mogen, maar ik zie regelmatig locs daar omhoog rijden die dat niet mogen.....tja? Wat nu? Gr frank
Re: nieuwe digitale m-baan
Mooie aanpak zo met je analyse van treinen naar boven en naar beneden!

Koen
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ha koen, dank je, ja ik had er zelf ook wel lol in en het geeft ook heel veel inzicht zo, maar later kwam ik erachter dat ik hierbij toch nog aan een belangrijk aspect voorbij gegaan ben, namelijk hoe vaak passeert n trein op ern van die keuzeblokken? Het zou zomaar kunnen zijn dat een keuzeblok 2x zoveel treinen ziet passeren dan een andere, dat speelt ook zeker een rol in deze. Nu zou je misschien een kansenboom daarvoor kunnen opzetten maar dat lijkt me met ca 100 blokken en 120 wissels nog niet zo eenvoudig, daar begin ik niet aan. Een wat pragmatischer oplossing zou kunnen zijn het tellen van het aantal passerende treinen op die 6 keuzeblokken. Ik meen dat koploper ook statistieken kan bijhouden maar dat zou ik nog ns moeten onderzoeken. Weet jij dat? Gr frank
Re: nieuwe digitale m-baan
Flinke puzzel zo. Van Koploper heb ik helaas geen kennis dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Maar mogelijk anderen hier wel?

Koen
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ha koen thanks, no problem, ik leg t wel neer in het koploperforum. Gr frank
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Mooie grote baan met lekker veel rails. Prachtig met al die M-bruggen. Oldskool maar met moderne besturing. Top :thumbup:
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
ha hans, thanks, ja en dat klinkt zo prachtig, bijgaand nog een mooi volg filmpje, gr frank

Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Heerlijk :thumbup: :thumbup: :thumbup: !
Leuk ook, gewoon met alles rijden wat je leuk vindt, van Amerikaanse stomers tot Nederlandse dubbeldekkers.
Gebruik je voor treindetectie de gewone contactrails van M?
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
ha hans,

ja precies, ik ben niet zo eenkennig als het maar mooi is en goed rijdt! Voor treindetektie gebruik ik inderdaad alleen maar de standaard M-rail massadetektie. Dat werkt altijd prima, er liggen er zo'n 200 in mijn baan. Wel de condensatoren eronder uitknippen voor digitaal rijden, die zouden de boel verstoren. Verder liggen ze bij mij nooit aan het eind van een blok maar 1 rail ervoor: in koploper regel ik dan dat de trein 18cm verder stopt of zoiets, zodat ze nooit stil gaan staan op een massa detektierails, dat verhoogd de betrouwbaarheid van rijden behoorlijk.

Ik zag dat jij ook interesse had in amerikaans materieel: zie mijn topic over 3x amerikaanse diesels in tractie, echt iets voor de liefhebber.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79144.0

groeten frank
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan


enige tijd niets meer van me vernomen, maar bijgaand nu een recent filmpje van alle treinbewegingen op mijn centraal station en de berg ernaast op 2e en 3e nivo. Het begint al aardig te rijden. Hierin is goed te zien dat op het 2e en 3e nivo bijna alle banen 2-richtingen verkeer zijn. onderin op het centraal station zijn de middelste 4 van 8 sporen 2-richtingen verkeer. gr frank
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Voor de liefhebbers: onder pc-besturingssoftware ben ik een topic begonnen over deadlocks en het voorkomen daarvan, zie bijgaande link. Daar ik fan ben van complexe routes en rijden met veel treinen, is dat nogal van belang. gr frank

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84402.0
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan


en nog een mooi filmpje, ik probeer hierin de V-IRM een beetje te volgen
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan


en nog een, nu wat meer opnamen links van de berg: geheel links heb ik het 3e nico ook weer wat uitgebreid zoals te zien is. 
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan


lange tijd dacht ik geen plaats meer te hebben voor een draaaibrug op de baan. uiteindelijk heb ik toch een plekje weten te vinden en deze in koploper ook weten in te voeren, zodat die nu ook geheel automatisch functioneert (draai 15 kaart). dat was best wel een klus maar het werkt prachtig, zie filmpje 
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan


De bigboy kan natuurlijk niet ontbreken op de baan. Die heeft wel een vaste route, want kan alleen door de grootste boogstralen, klimmen en dalen geen succes, geen tegenwissels en een behoorlijk vrij profiel nodig, maar wel heel mooi om naar te kijken. In dit filmpje solo op de handbediening.
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan


en in automatisch bedrijf tussen de rest via koploper
Re: nieuwe digitale m-baan
Je hebt er duidelijk een hoop plezier in.  :) :thumbup:

Gr, Ben.
Re: nieuwe digitale m-baan
Ziet er top uit Frank, geniet er lekker van.  :thumbup: :thumbup:

Groet Ron.
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Dank je mannen, ja erg leuk om te bedenken, bouwen en dan te zien rijden! Gr frank
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Indrukwekkend hoor !  :thumbup:
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ik dacht dat mijn M-rails verzameling best groot was....
Kijkend naar de diverse filmpjes met die mooie metalen bruggen, zie ik nog tenminste nog een hele doos vol van die dingen! LOL.
Leuk om al die verschillende belevingen van de modelbaan op forums te zien!
Veel plezier met je baan :-)

Aart-Jan
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ha aart jan, thanks, ja mooi dat iedereen dat ook weer op zijn eigen manier beleeft en invult, gr frank