Citaat van: SDriver op zondag 01 maart 2020, 20:23:55
Nu zou ik graag seinen van Viessmann willen plaatsen.
De seinen automatisch laten schakelen maar toch nog zelf mijn draaiknop van de transfo op 0 draaien als ik aan een gesloten sein kom en er zelf aandraaien als een uitritsein open komt door zelf te bedienen met 7072.
Seinen van Viessmann? Welke seinen?
Wat voor seinen (armseinen, lichtseinen, hoeveel seinbeelden per sein)?
3rail wiki 7072Citeerschakelkastje wordt gebruikt om 4 dubbelspoelige magneetartikelen zoals wissels en armseinen of maximaal 8 ontkoppelrails te schakelen. De schakelaars op het kastje zijn momentcontacten. Bij het indrukken van de schakelaar wordt kort contact gemaakt om een spoel van een aangesloten wisselaandrijving, sein of ontkoppelrails te bekrachtigen. Zodra de schakelaar wordt losgelaten zal het contact weer in de ruststand komen (geen contact meer maken)
Analoge Märklin arm- en lichtseinen hebben spoelen. Dankzij die spoelen kun je
die seinen (en seinbeelden) schakelen met het schakelkastje 7072, en met schakelrails. Zie ook 3railwiki
Märklin schakelkastjes. Als je de trein met drukknopjes wilt besturen, dan neem je 7210, 7211 of jongere versies daarvan, en daarmee schakel je Rijstroomkringen en/of Lichtstroomkringen (dus in dit geval de trein die bij een sein staat, handmatig stoppen en vertrekken).
Hebben Viessmann seinen ook spoelen of relais? Bij mijn weten niet omdat hun marketing filosofie anders is dan de oude, analoge Märklin gedachtengang ('t mot werken, maar het hoeft nergens naar te lijken).
Viessmann seinen en relais worden apart aangeboden opdat de koper zelf kan kiezen hoe hij zaken aanstuurt (analoog dan wel digitaal).
Dat betekent dat als je Viessmann seinen automatisch wilt laten schakelen, zelf moet aangeven met welke spoelen, relais of servo's je dat gaat doen. Anders is je vraag niet beantwoordbaar.
Het is die keus die bepaalt of wat je wilt, ook kan, en hoe (aansluitschema's).
Citaat van: willeme1 op dinsdag 10 maart 2020, 16:50:50
heb vroeger wel eens iets geprobeerd met 12 v autorelaisjes
Ik doe zelf van alles met
Hongfa relais HDF2/012-S-L2-D en Takamisawa relais van 12 volt DC (diverse types). Dat zijn bistabiele relais met twee onafhankelijke stroomkringen met 2 wisselcontacten.
Stekkertrafo (uit de kringloopwinkel) vormt de 12 vDC voeding waarop de relais schakelen, al dan niet in combinatie met schakelrails, reedcontacten of 7072, schakelend in de gelijkstroom kringloop van de stekkertrafo.
Ik denk allereerst aan deze schaal-N-rijder site:
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/signalsteuerung1.htm (als je signalsteurerung1.htm in google opzoekt, kun je ook meteen op vertalen klikken). Felix Geering rijdt Zwitsers, met Zwitserse seinen en voorseinen, op een gemixt analoog-digitale baan. Hij heeft, in samenwerking met een n-spoor forum, elektronische seinschakelingen gebouwd, en beschrijft hoe ze functioneren.
Uit die pagina signalsteuerung1 (vertaald door google) dit citaat:
CiteerOpmerking: deze signaalregeling regelt alleen de signaallampen. De signalen zijn daarom "slechts" weergave-elementen.
Als treinbesturing vereist is, moet deze apart worden gebouwd, bijvoorbeeld met schakelaarpositiecontacten van handmatige schakelaars of elektrische schakelaars !
Voor digitaal rijders spreekt die opmerking vanzelf: een seinbeeld is alleen maar een weergave van een situatie. Voor Viessmann seinen spreekt die opmerking ook vanzelf.
Voor analoog rijders spreekt dit niet vanzelf. Alle oude, analoge, Märklin-seinen zijn functioneel (treinbeïnvloeding spreekt vanzelf, daarvoor is dat seintype juist bedoeld).
En van dat verschil moet je je bewust zijn.
Als je armseinen in plaats van lichtseinen gebruikt, is zijn aanpak ontoereikend. Want een arm moet omhoog en omlaag kunnen, en daarvoor heb je of een motor of een spoel of een servo nodig. Tegenwoordig gebruiken mensen voor een armsein vaker een servo (de servo zelf is goedkoper en beweegt mooier). Analoog pakt servo-aansturing even duur of duurder uit dan wanneer je digitaal rijdt. Een tussenoplossing is de Tjechische
MP5; die kun je analoog zonder problemen aansturen.
Illustratie (2zutphen010.jpg): eigen foto van een koopje op de Zutphense beurs bij een Hamburgse occasion boer. Tien euro voor de witte bak met circa 20 relais, of 50 € voor de hele doos waar dit bakje ook in zat. Zijn normale prijs was 4 relais voor € 5,- om ze dan zelf van oude printplaten te mogen afrukken.