Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Handbediening met een automatisch snufje .

Gestart door SDriver zondag 01 maart 2020, 20:23:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Handbediening met een automatisch snufje .
Hoi ,

dit is mijn M sporenplan , volledig analoog.
Nu zou ik graag seinen van Viessmann willen plaatsen.
De seinen  automatisch laten schakelen maar toch nog zelf mijn draaiknop van de transfo op 0 draaien als ik aan een gesloten sein kom en er zelf aandraaien als een uitritsein open komt door zelf te bedienen met 7072.
Bijv , het uitritsein ( U S ) op spoor 1 dat ikzelf open met schakelkastje 7072  en het inritsein ( I S ) bovenaan rechts staat gesloten.
Is het dan mogelijk dat alle seinen op dit traject  , 2 voorseinen en 1 bloksein automatisch het juiste seinbeeld weergeven tot aan het gesloten inritsein ?
Is dit mogelijk en hoe doe ik dit dan , met schakelrails en relais ?

Graag jullie idee hierover .

Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Hallo,

heb vroeger wel eens iets geprobeerd met 12 v autorelaisjes. plus en min van relais had ik op een oude 5 amp acculader en de schakel aansluitpunten via de min en liet het werken via zelfgemaakte contactrail , werkte best.



geen idee of dit is wat je zoekt.

Mvgr
Willem
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Citaat van: SDriver op zondag 01 maart 2020, 20:23:55
Nu zou ik graag seinen van Viessmann willen plaatsen.
De seinen  automatisch laten schakelen maar toch nog zelf mijn draaiknop van de transfo op 0 draaien als ik aan een gesloten sein kom en er zelf aandraaien als een uitritsein open komt door zelf te bedienen met 7072.
Seinen van Viessmann? Welke seinen?
Wat voor seinen (armseinen, lichtseinen, hoeveel seinbeelden per sein)?

3rail wiki 7072
Citeerschakelkastje wordt gebruikt om 4 dubbelspoelige magneetartikelen zoals wissels en armseinen of maximaal 8 ontkoppelrails te schakelen. De schakelaars op het kastje zijn momentcontacten. Bij het indrukken van de schakelaar wordt kort contact gemaakt om een spoel van een aangesloten wisselaandrijving, sein of ontkoppelrails te bekrachtigen. Zodra de schakelaar wordt losgelaten zal het contact weer in de ruststand komen (geen contact meer maken)
Analoge Märklin arm- en lichtseinen hebben spoelen. Dankzij die spoelen kun je die seinen (en seinbeelden) schakelen met het schakelkastje 7072, en met schakelrails. Zie ook 3railwiki Märklin schakelkastjes. Als je de trein met drukknopjes wilt besturen, dan neem je 7210, 7211 of jongere versies daarvan, en daarmee  schakel je Rijstroomkringen en/of  Lichtstroomkringen (dus in dit geval de trein die bij een sein staat, handmatig stoppen en vertrekken).

Hebben Viessmann seinen ook spoelen of relais? Bij mijn weten niet omdat hun marketing filosofie anders is dan de oude, analoge Märklin gedachtengang ('t mot werken, maar het hoeft nergens naar te lijken).
Viessmann seinen en relais worden apart aangeboden opdat de koper zelf kan kiezen hoe hij zaken aanstuurt (analoog dan wel digitaal).

Dat betekent dat als je Viessmann seinen automatisch wilt laten schakelen, zelf moet aangeven met welke spoelen, relais of servo's je dat gaat doen. Anders is je vraag niet beantwoordbaar.
Het is die keus die bepaalt of wat je wilt, ook kan, en hoe (aansluitschema's).

Citaat van: willeme1 op dinsdag 10 maart 2020, 16:50:50
heb vroeger wel eens iets geprobeerd met 12 v autorelaisjes
Ik doe zelf van alles met Hongfa relais HDF2/012-S-L2-D en Takamisawa relais van 12 volt DC (diverse types). Dat zijn bistabiele relais met twee onafhankelijke stroomkringen met 2 wisselcontacten.
Stekkertrafo (uit de kringloopwinkel) vormt de 12 vDC voeding waarop de relais schakelen, al dan niet in combinatie met schakelrails, reedcontacten of 7072, schakelend in de gelijkstroom kringloop van de stekkertrafo.

Ik denk allereerst aan deze schaal-N-rijder site: http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/signalsteuerung1.htm (als je signalsteurerung1.htm in google opzoekt, kun je ook meteen op vertalen klikken). Felix Geering rijdt Zwitsers, met Zwitserse seinen en voorseinen, op een gemixt analoog-digitale baan.  Hij heeft, in samenwerking met een n-spoor forum, elektronische seinschakelingen gebouwd, en beschrijft hoe ze functioneren.

Uit die pagina signalsteuerung1 (vertaald door google) dit citaat:
CiteerOpmerking: deze signaalregeling regelt alleen de signaallampen. De signalen zijn daarom "slechts" weergave-elementen.
Als treinbesturing vereist is, moet deze apart worden gebouwd, bijvoorbeeld met schakelaarpositiecontacten van handmatige schakelaars of elektrische schakelaars !

Voor digitaal rijders spreekt die opmerking vanzelf: een seinbeeld is alleen maar een weergave van een situatie. Voor Viessmann seinen spreekt die opmerking ook vanzelf.
Voor analoog rijders spreekt dit niet vanzelf. Alle oude, analoge, Märklin-seinen zijn functioneel (treinbeïnvloeding spreekt vanzelf, daarvoor is dat seintype juist bedoeld).
En van dat verschil moet je je bewust zijn.

Als je armseinen in plaats van lichtseinen gebruikt, is zijn aanpak ontoereikend. Want een arm moet omhoog en omlaag kunnen, en daarvoor heb je of een motor of een spoel of een servo nodig. Tegenwoordig gebruiken mensen voor een armsein vaker een servo (de servo zelf is goedkoper en beweegt mooier). Analoog pakt servo-aansturing even duur of duurder uit dan wanneer je digitaal rijdt. Een tussenoplossing is de Tjechische MP5; die kun je analoog zonder problemen aansturen.

Illustratie (2zutphen010.jpg): eigen foto van een koopje op de Zutphense beurs bij een Hamburgse occasion boer. Tien euro voor de witte bak met circa 20 relais, of 50 € voor de hele doos waar dit bakje ook in zat. Zijn normale prijs was 4 relais voor € 5,- om ze dan zelf van oude printplaten te mogen afrukken.
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Als je nou eens gewoon hier (d.w.z. Seinen en Seinbeelden in de 3rail wiki) begint.

Dan schrijf je in je schema de codes hp0, hp1, hp2 erbij.
Dan geef je de bijpassende Viessmann seinen erbij, met catalogusnummer.

En dan kunnen we kijken wat je wilt, en hoe dat kan ...
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Alvast bedankt om te reageren.
Ik heb getracht te doen wat je vraagt Jan 22.
Dit is mijn definitief plan met het type van Viessmann sein en de seinbeelden.
Geen idee of het duidelijk is , een beetje chaotisch misschien ?
De baan wordt bereden in 2 richtingen en plaats ik de seinen dubbel.
Het gaat hem eigenlijk om een eenvoudige seinsturing ( geen blokken ) te maken met relais vanaf de sporen 1,2 of 3 naar de sporen 4 of 5 en andersom.
Bijv , sein 1 op spoor 2 ( aan de rechterzijde van de tekening ) staat gesloten Hp00 , het voorsein 3 staat op Vr0
omdat sein 2 bovenaan op Hp0 staat.
Sein 1 op spoor 2 ( aan de rechterzijde van de tekening ) zet ik open met Hp1 dan zal voorsein 3 in de stand Vr1 staan.
Sein 1 op spoor 2 ( aan de rechterzijde van de tekening ) zet ik open met Hp2 dan zal voorsein 3 in de stand Vr2 staan.
Iets in die aard.
Veel seinen 4013 omdat die ook rood wit kunnen geven , inrit bundel , korte rangering met bijv een frontwissel.
Alles in het gedeelte industrie bedien ik met een drukknoppen , ook de in & uitrit naar dat gebied.
Bijv , ik zet uitritsein 1 open op spoor 6 in Sh1 en ik stop achter het eerst volgende uitritsein 1 om dan een frontwissel uit te voeren en zo terug in Sh1 naar spoor 8 te rijden.
De tekening met de schakeling is hoe ik het zie met de seinbeelden vertrek vanaf de sporen 1,2 of 3 naar de sporen 4 of 5.
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Hallo Sdriver, (zonder voornaam :()
Bijgaand het baanplan dat je doorgegeven hebt even geplaatst in mijn PC-besturingsplan
Dat maak het wat leesbaarder.
Is dit wat je voor ogen hebt?
Ik vind het persoonlijk gemiste kans om alleen maar tegen de kolk in te rijden met een dubbelsporige baan. (maar dat is mijn mening)

De seinen met 3 lampen kunnen Hp0 (rood), Hp1 (groen) en Hp2 (groen/geel) tonen. De seinen met twee lampen tonen Hp0 (rood) en Hp1 (groen).
Ik heb ook blokken toegevoegd omdat dit de basis is van het bloksysteem dat je wilde.

De uitrijseinen van de blokken Bk1, Bk2, Bk3 en Bk10 en Bk11 kun je met de hand op rood of groen zetten. Formeel moet bij afbuigend wissel dan groen/geel getoond worden. Bij jouw wijze van bedienen moet dit of gekoppeld worden aan het wissel (lastig te automatiseren) of handmatig gedaan worden.
De inrijseinen staan aan het einde van de blokken Bk18, Bk19 en Bk12 en Bk 13. Het inrijsein voor blok Bk3 staat een beetje doelloos. Dit wordt nu ook gedekt door de seinen van de industriesporen Bk4 t/m Bk9. Ook het doel van het rangeersein begrijp iki nog niet.

In deze opstelling zijn de seinen van Bk14, Bk15, Bk16 en Bk17 blokseinen en staan standaard op groen, tenzij het blok erna bezet is.
Schakelen kun je deze seinen met bijv. schakelrails.
Rood zetten van de uitrij- en inrijseinen zou ik ook met schakel of contactrails doen. Groen zetten doe je dan zelf.

Overigens kun je maar op één plek van de buitenbaan weer naar de binnenste twee sporen. Dat is tussen blok 12 en blok 1, 2 en 3.
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Citaat van: SDriver op vrijdag 13 maart 2020, 15:05:14
De baan wordt bereden in 2 richtingen en plaats ik de seinen dubbel.
Het gaat hem eigenlijk om een eenvoudige seinsturing ( geen blokken ) te maken met relais vanaf de sporen 1,2 of 3 naar de sporen 4 of 5 en andersom.
Dus alleen tegen de klok inrijden, is geen sprake van.

Gaan we terug naar de seinen en de relais: https://www.reynaulds.com/brochures/4010.pdf
In deze van oorsprong Viessmann handleiding staat uitgelegd dat deze seinen de 1969 bouwwijze van DB-seinen betreft, en voor alle seinen H0: 4010, 4011, 4012, 4013, 4014, 4015, 4016, en 4030 hoe je die moet of kunt schakelen met (Viessmann) relais, en welke seinbeelden mogelijk zijn.

Er staat niet veel in die handleiding, maar net aan genoeg. De plaatjes (screenshots) voeg ik hier toe.
Start je vragen, zou ik zeggen!

Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Jawel hoor ,
m'n voornaam staat onderaan mijn postings.
Erwin.
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Hoi VT601 ,

je bent 2 wissels vergeten , rechts boven op je lay out.
Het is de bedoeling om op de 2 sporen die rondgaan in beiden richtingen te rijden.
Heb ik ook geschreven.
Ook het industrieterrein wil ik in beide richtingen rijden.
Daarom heb ik op mijn sporenplan aan elk bundel een uitritsein staan alsook voor elke bundel een uitritsein  dat ik wil gebruiken als inritsein omdat deze seinen ook kleine beweging kunnen geven of geel als er in een bundel niet moet gestopt worden maar gewoon doorrijden.
Mijn tekening is niet echt leesbaar maar ik heb de resolutie moeten aanpassen omdat het bestand te groot was om het te plaatsen op het forum.
Ik moet ff alles rustig lezen , kom er op terug.
Grtjs.
Erwin.
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Ok Erwin,

daarmee worden een aantal zaken duidelijker.
Als je wilt kan ik het baanplan nog wat aanpassen en seinen toevoegen voor de beide richtingen.

John
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Dat mag je altijd doen John.
Het is in ieder geval duidelijker dan mijn schets.
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Bijgaand de update:

Beide doorgaande sporen zijn nu voorzien van alle noodzakelijke hoofdseinen (blok = twee licht), inrijseinen (2 of 3 lichten), uitrijseinen (2 of 3 lichten)
Bij Inrij en Uitrijseinen is de tweelichts-variant gekozen wanneer alleen Hp0 en Hp1 gekozen kan worden.
Alle rijbewegingen naar de blokken zijn  nu afgedekt met seinen.

John
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Het wordt al wat.
Eerst bepalen wat er moet komen. Wordt er gerangeerd?
Een soort draaiboek welke seinstanden moeten worden getoond.

Een hoofdsein aan het einde van een blok, staat ongebruikt in de Hp0 of Hp00 stand. Als het blok in 2 richtingen wordt bereden gebeurt dit dus aan beide kanten van het blok. Pas als een rijweg is gesteld dan staan de seinen in bijbehorende rijrichting in Hp1/2, Vr0/1/2 of Hp0+Sh1

Voor de technische kant:
Een voor-sein kan je schakelen met bijbehorend hoofdsein.
Maar geeft het voorliggend hoofdsein Hp0, dan blijft voorsein gedoofd.
Hiervoor zijn schakelingen nodig, op maat gemaakt dmv bi-stabiel relais, (één of meerdere) aanstuurbaar door toetsenbord (blindschema) of wissel- of seindecoder. (K83)

Mij lijkt het het beste uitvoerbaar op experimenteer print.
Hiervoor gebruik je 2-polige bi-stabiel relais, voorschakelweerstanden ,bedrading en klemmenstroken.
Van sommige schakelingen kan je er meerdere op één print maken.

Mvg. Marcel
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Hallo ,

ik heb me aan het tekenen gezet om mijn seinen te schakelen met een bistabiele relais.
Het seinbeeld van het inritsein geeft de seinbeelden van de 2 voorseinen weer.
Het inritsein wordt geactiveerd met 4 drukknoppen naargelang het gewenste seinbeeld.
In mijn gedachten heb ik ook minder voorseinen en geen blokseinen omdat mijn baan niet zo heel groot is.
Geen bezetting meldingen , geen seinen die elkaar bedienen.
Gewoon drukknoppen om het seinbeeld te wijzigen.
Het is natuurlijk een wir war van lijntjes.
Is dit uitvoerbaar met simpele relais ?

Graag jullie idee hierover.
De kwaliteit is niet zo goed , ik moet verkleinen om het bestand niet te overschrijden.
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Handbediening met een automatisch snufje .
Ja.