Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

golfpalten maken H0

Gestart door peterke33 zondag 01 maart 2020, 15:38:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
golfpalten maken H0
peterke33
gast

golfpalten maken H0
Hallo Spoorvrienden

Ik loop tegen iets vervelend aan, ik zal graag golfplaten willen maken H0 schaal
heb al gezien golfkarton maar dat vind ik groot de (golven) heb cupcake papierenhouders gekregen maar dat is niet mooi recht
op YouTube heb ik een man bezig gezien met zilverpapier een soort kammetje maar waar koop ik dat indien
Re: golfpalten maken H0
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: golfpalten maken H0
Een originele plastic plaat kopen met juiste motief van bijvoorbeeld Auhagen of Kibri. En daar met aluminiumfolie een 'kopie' van maken.

Op het forum even zoeken op golfplaat en je komt onder andere deze tegen.
Re: golfpalten maken H0
Lid sinds: 2012

offline
Re: golfpalten maken H0
Re: golfpalten maken H0
peterke33
gast

Re: golfpalten maken H0
Dank je wel

Ik ga denk inderdaad aan auhagen plaat te kopen, of zoals iTom het gedaan heeft met messing 1mm buisjes die vind ik in de modelbouw winkel hier in Antwerpen
Re: golfpalten maken H0
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: golfpalten maken H0
of
Stukje oude bandkabel gebruiken (dat wat uit een PC of zo komt)

groet
Harald
Re: golfpalten maken H0
Basroc-1961
gast

Re: golfpalten maken H0
U kunt ook de flatcable gebruiken als mal. En dan stukjes uit aluminium wegwerpbakjes knippen en deze op de flatcable drukken met een doek. Het aluminium zal dan de vorm aannemen van de flatcable.
Re: golfpalten maken H0
Peter, een andere optie is de platen van JTT. Die zijn 0,5 mm dik en hebben de juiste maat golf. Je kunt ze gemakkelijk snijden.
Heel duur zijn ze ook niet. Lijkt mij gemakkelijker werken dan alufolie.


Groet,

Peter
Re: golfpalten maken H0
Lid sinds: 2008

offline
Re: golfpalten maken H0
Peter, ik heb de methode van Basroc ook toegepast, maar dan i.p.v. het wrijven met een doek, twee stroken
van deze flatcable op twee stukjes hout geplakt.
Je kunt nu een strookje alu-folie op het ene stuk leggen en daarna met het andere stuk (omgekeerd) deze folie
indrukken; je krijgt dan ook fraaie stukken golfplaat. één kant van deze alu-folie kun je verstevigen door er bijv.
houtlijm op de smeren (oppassen dat je de golven er niet uitsmeert).
Als deze lijm éénmaal gedroogd is, kunt je met een hobbymes de juiste maten snijden.

Overigens, ook de methode van NL-spoorder is goed mogelijk, maar ik heb bij het kopieëren van dakpannen wel
ervaren, dat het best wel moeilijk is om daarvan alle contouren in de alu-folie te krijgen. Nou zal dat met golfplaten
wel meevallen denk ik, want daar heb je niet na elke rij pannen een verdieping (omdat de pannen over elkaar
heen liggen).

In elk geval succes

Wim
Re: golfpalten maken H0
peterke33
gast

Re: golfpalten maken H0
Hallo Spoorvrienden

Wauw zoveel reacties ik ga het eens allemaal rustig bekijken, ik wil graag terug beetje bezig zijn.
Daarom de vraag van hoe die golfplaten te maken, er kan niet zoveel fout gaan

Ik laat graag jullie mijn vorderingen hier zien als het klaar is.


Groeten
Peter
Re: golfpalten maken H0
peterke33
gast

Re: golfpalten maken H0
Ik heb van iemand fijn karton gekregen met golfmotief in nu wil ik hier graag golfplaten van maken
maar welke is een mooie maat in H0
Re: golfpalten maken H0
 @citaat

Dat is lastig af te leiden van één onscherpe en één scherpe foto en beide zonder maatvoering.

Als in 1:1 schaal de golfafstand zo'n 15 cm is dan is dat op schaal 1.7mm dus daarmee kan je bepalen wat jij het mooist vindt.
Re: golfpalten maken H0
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: golfpalten maken H0
 @citaat @citaat
En altijd er een Preisertje bijhouden, is ook een goede indicatie als extra naast het omrekenen in MM.

Dirk-Jan
Re: golfpalten maken H0
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: golfpalten maken H0
 @citaat :thumbup: :thumbup:

Peter,

Golfkarton - met de fijnste golf (= doos kopieerpapier) - is eerder geschikt voor het zelf maken van een pannendak.
Voor golfplaten is golfkarton echt veel te grof in H0!  :thumbdown:

Neem hiervoor een stukje bandkabel (flatcable) als basis voor golfplaten, zoals al eens opgemerkt.
Mocht je dit niet voorradig zijn dan kun je ook coctailprikkers tegen elkaar lijmen ...  :idea:
Voor het aluminium zijn meerdere bronnen te vinden: presenteerschalen, waxinelichten of afdichting van boterkuipjes.

Groeten,

Erik.