Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2

Gestart door nicolaas1 zaterdag 29 februari 2020, 14:29:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Ik heb een vraag, ik zie bij marklin altijd maar een signaal staan, ik weet dat bij dit sein een decoder zit, kan ik daar twee seinen aan koppelen en deze dan laten bepalen wie de track openzet ?

Of wat is de beste mannier:

==S=======S===

Of moet ik twee sporen isoleren hiervoor, maar hoe geef ik dan het spoor ertussen stroom?

Dat is de opzet, zodat ik het stukje kan gebruiken in twee richtingen.

Bij marklin enkel voorbeeld voor:

==========S==

Met dank
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Met de MS2 kan je alleen individueel magneetartikelen aansturen.
Dus geen hele rijwegen. Maar je kan wel dmv relais een vervolgschakeling opbouwen.

Mvg. Marcel
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
 @citaat
Ben het niet helemaal met je eens. Mits je met magneetartikelen ook digitale seinen bedoeld.
Want Seinen kun je ook besturen en ook digitaal.
Echter zoals je meld en wat de topic starter bedoeld kan niet via een ms2/3.
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Seinen vallen bij mij ook onder magneet artikelen.
Daar zit nl ook een (klein*) bi-stabiel relais in.
* 763xx en 764xx serie. (Uitgezonderd de voorseinen)
Mvg. Marcel
Re: Marklin HO digital signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Het signaal dat ik gebruik is digitaal en heeft een eigen decoder, kan ik dan zoiets opbouwen, of moet ik mijn treinen steeds in dezelfde richting laten rijden ?
Waar het sein op de decoder gaat is nog een aansluiting, nu wordt in de handleiding van markling met geen woord over gesproken waar deze voor gebruikt wordt.

Ik zou graag al mijn treinen in beide richtingen laten reiden, op het gehele traject, zou bestaan uit drie sporen in het station die dan langs beide kanten naar een 2 sporen gaan.

Het zou in de stations zijn dat ik dus langs beide zijden van de sporen twee seinen zou willen zetten. Zodat ze in beide richtingen kunnen reiden.

Enig idee ?
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
De 76491 is een bloksein.
Wordt op de vrije baan geplaatst als inrijdsein voor volgende blok, waarbij alleen maar rechtuit kan worden gereden.
Dus in het te beveiligde blok liggen geen wissels. Als dit wel zo is, dan zou je 76493 moeten gebruiken (als je het natuurgetrouw wilt doen)

Normaal gesproken (en bij het werken met seinen) deel je je baan dus op in blokken.
Voor elk blok staat een inrijsein.

Als jouw baan bestaat uit een cirkel, waarbij dmv een wissel(-paar) er van één naar 3 sporen kan worden gereden, dien je als inrijsein een sein te hebben dat: Stop (Hp0, rood), rechtdoor rijden (Hp1, groen) en afbuigend langzaam rijden (Hp2 oranje) kan tonen. (Mä 76493)
In het volgende blok (stationsspoor) dient aan het einde een uitrijsein te staan. Vinden er rangeerbewegingen tussen de blokken plaats, dan is Mä 76494 hiervoor bedoeld. Deze is er ook met voor-sein voor volgend blok. (Mä 76496)
In de praktijk wordt er als inrijsein van een station bij rangeerbewegingen ook wel Mä 76494 gebruikt.

Dus, voor een baan die van één naar 3 sporen gaat, en dan weer naar één, heb je een sein per blok, per rijrichting nodig.

Wil je bv rechts rijden, en in je station het middelste spoor in 2 richtingen gebruiken, dan heb je voor het inrijden (beide richtingen) 2x Mä 76493 of 76494* nodig. En voor het uitrijden 4x Mä 76494* nodig. In de vrije baan gebruik je (als er geen wissels zijn) Má 76491 per rijrichting per blok. Ik ga er dan vanuit dat er in het deel na je station, 2 blokken zijn voordat je weer je station inrijdt.
* => als je een sein met voorsein wilt, dan wordt het Mä 76496.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker voor je wordt.

Mvg Marcel
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Loc1200,

Dank, kan ik ook het zelfde spoor gebruiken of moet ik opnieuw een stuk spoor maken voor de twee seinen. Zodat ik in het station inderdaad in twee richtingen kan.
Weet no altijd niet of je op die decoder die erbij zit twee seinen kan zetten.

Met vriendelijke groeten
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Ik kan de vragen en reactie nog niet helemaal volgen, maar in de praktijk zal elke trein bij stoptonend sein in beide richtingen stoppen.
Het stukje spoor voor het sein is namelijk stroomsloos geschakeld.

In de onderstaande video van Märklin wordt hiervoor een oplossing aangedragen.


Het is weliswaar in het Duits, maar het is ook met de beelden erbij te volgen.

John
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
om op vorige post een antwoord te geven, ik heb een ovaal met 3 spiren in het station.
ik wil deze sporen langs beide richtingen gebruiken, in de video is er maar een signaal.

Wat it dus wil weten als ik een sein aan de andere kant zet, kan ik dan dat tweede sein ook aansluiten op dezelfde decoder, en kan ik het bestaande vak gebruiken, of moet ik opnieuw een tweede stop spoor maken.

Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Je kan een spoor in 2 richtingen beveiligen.
Op het moment dat je sein op groen gaat zijn er 2 schakelende contacten op de decoderprint.
Één daarvan beveiligd het railstuk behorend bij dat sein.
De andere overbrugd de stroomloze sectie van het sein in tegengestelde richting. (Normaal wordt deze voor de bovenleiding gebruikt)
Mvg. Marcel
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Het filmpje van Märklin is duidelijk genoeg lijkt me.
Voer dit twee keer uit en je hebt op 1 spoor in beide richtingen een werkend sein.
Het schakelrelais hoef je uiteraard niet dubbel aan te schaffen...

Groeten,
Ton.
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Dank maar voor een beginneling is dit allemaal niet zo duidelijk.
De video bvb gebruikt schakelrails en een klein zwart bakje. Iets wat door marklin al niet aangeraden word.

Ik wil ook volledig werken met mobile station 3, dus deze video gaat niet echt helpen, ik ga ook werken met onderbrekingsrails.

Ik hoop dat iemand mij een goede uitleg geeft hoe ik dat zo in beide richtingen kan laten werken, met seinen.

Een goede duidelijke video hierover zou al wonderen doen.



Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Het sein in deze video stuurt de stopsectie van het spoor aan en is dus spanningloos bij rood sein.
Het zwarte balkje is een bistabiel relais, zoals een 7245, met minstens 1 aan/uit schakeling over twee spoelen.

De schakelrail schakelt bij het passeren vanaf de achterzijde van het sein het relais, waardoor weer spanning op de stopsectie kan komen en de trein dus kan rijden. Bij passage vanaf de goede kant van het sein schakelt de schakelrail het relais weer in de uit-positie.
Het werkt daarmee voor elke centrale dus ook de grijze of zwarte MS2/3 en zelfs analoog of met de MS1.

In plaats van het relais kan ook een kontakt van de m84 genomen worden. Dan sluit je de schakelrail aan aan de achterzijde van de m84. Dit zijn nl. ook terugmeldkontakten.

John
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
John, kan je me verder uitleggen wat ik moet doen om zo'n schakelrail te gebruiken met een m84 ?

Want lijkt mij wel intresant om het zo te doen
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Ik zou je adviseren kijken even naar een aantal filmpjes waarin word uitgelegd hoe decoders en seinen werken daarna snappen de meeste wel hoe het ongeveer werkt,verder leer je het meeste door gewoon te proberen let alleen op waarschuwing die soms worden gegeven zodat je niks opblaast.
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Nog beter is het om naar de Märklin website te gaan en in het zoekveld M84 of 60842 in te voeren.
Daarna bij het zoekresultaat op decoder M84 te klikken en daarna de Anleitungen aanklikken.
Krijg je alle info over de M84.
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
 @citaat da's idd een optie maar voor sommige kan dat een te technische uitleg zijn.
Soms vind je op youtube een uitleg in jip en janneke taal gewoon lekker laagdrempelig.
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Märklin heeft ook een YouTube-kanaal met korte filmpjes met uitleg.

Groeten,
Ton.
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
John,

Heb je mijn berichten gekregen, want zie hier niets staan in verzonden items
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Beste Nicolaas,

Als je P.B.'s verzendt en ze wilt opslaan in je archief, dan moet je links onder aan een kruisje zetten.

Groet, Anne W
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Klopt maar is in duits en gaat mij veel te snel en eigenlijk niet goed uitgelegd, bv ze laten niet zien hoe je een decoder m84 kan gebruiken om de schakelrails te sturen. Ze gebruiken een relais hiervoor.

Je moet dan ook nog eens een extra voeding hiervoor gaan zetten.




Citaat van: Yeoman op zaterdag 21 maart 2020, 19:37:01
Märklin heeft ook een YouTube-kanaal met korte filmpjes met uitleg.

Groeten,
Ton.
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Toch nog een vraagje ivb met seinen in beide richtingen, geen filmpjes dus moet het wel vragen.

Je kan met de decoder bij de nieuwe seinen een tweede sein besturen, mag je op het stroomvrije gedeelte, twee stroomaansluiting maken, zodat de tussenrail in twee richtingen kan gebruikt worden ?

Of is dat af te raden.

Mag dit ook via de oue seinen via een m84 ?

Sorry voor de vragen, maar wil weten of het kan of niet.
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin HO signal 76491 voor digital C track via mobile station 2
Je sein 763xx of 764xx stuurt alleen een relais aan.
Hierbij is dit aan/uit contact potentiaalvrij. Dus je kan er alles op zetten.
In de specificaties kan je dit terug vinden.

Mvg. Marcel