Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissel werken niet volgens software.

Gestart door Loet donderdag 27 februari 2020, 12:23:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel werken niet volgens software.
Hallo allemaal.

Op mijn lay-out heb ik twee schaduw stations waarbij zich het probleem voordoet dat wissels niet (altijd) schakelen volgens wat de software aangeeft.
Op het scherm ziet alles er goed uit. De route leidt keurig naar een vrij blok. Maar in werkelijkheid worden er wissels gezet naar een ander blok. Soms staat daar geen trein op, dan heb ik mazzel. Soms wel en dan moet ik de boel snel afzetten anders wordt het puin ruimen.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
1. Gecontroleerd of de wissels goed geconfigureerd zijn, en dat zijn ze.
2. de decoders van de wissels uitgewisseld, maar dat helpt niet.
3. Andere type decoders geinstalleerd, geen verandering
4. resetten van de ECoS hielp ook niet.
5. Ander software programma heb je hetzelfde probleem. Koploper,==> iTrain ==> Train Controller. In het begin gaat alles goed, na verloop van tijd begint het weer.
6. Computers verwisseld, maakt ook niet uit.

Het vreemde is dat het probleem steeds erger wordt. Als je andere software gebruikt, begint het bij een spoor (altijd hetzelfde spoor), dan een tijdje(weken) later, nog een spoor, en nu doet het zich ook voor op twee sporen bij het volgende schaduw station. in het begin gebeurde het ook maar bij een speciale trein, en nu bij meerdere.

Is er iemand die suggesties heeft wat dit zou kunnen zijn of in welke richting ik naar een oplossing zou kunnen zoeken?

Groeten

Loet
Re: Wissel werken niet volgens software.
Het probleem zit niet bij iTrain - Kopsloper - of Train Controller .

In je Ecos heb je namelijk ook al je gegevens staan , ook de locs en wissels etc etc.

Meestal zit daar het probleem , omdat daar nu iets dubbel word aangestuurd gaat het mis. (zeg maar 2 kapiteins op 1 schip , en dat gaat niet werken) heb dit gezien bij mijn vriend destijds (helaas te vroeg overleden). .

Helaas ben ik vergeten hoe dat eenvoudig was opgelost.

Ik kan je verder niet helpen , omdat ik zelf geen Ecos bezit.

Maar ik weet zeker dat je hier snel antwoord op krijgt.

Wens je veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Wissel werken niet volgens software.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wissel werken niet volgens software.
ecos leegmaken en gebruiken als doorgeefleuk.Het programma laat ecos weten hoe de wissels enzo aan te sturen.
Re: Wissel werken niet volgens software.
de ecos en bv  de CS 3 etc moet je eigenlijk alleen maar als interface tussen PC met treinsoftware en je baan gebruiken
en vooral niets in de ecos invullen geeft alleen maar verwarring!
De PC is leidend !!
Re: Wissel werken niet volgens software.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wissel werken niet volgens software.
enige wat zou kunnen is dat koploper de locs wil syncen naar de ecos.Dat doet het hier althans.
Re: Wissel werken niet volgens software.
PC leidend ?
Nou bij mij niet hoor: ik wil graag mijn treintjes, wissels, seinen draaischijf etc. ook handmatig via de Ecos kunnen bedienen zonder dat de software zich er mee bemoeit.
Voorwaarde is wel dat die accessoires in de Ecos en software hetzelfde digitale protocol en adres hebben.
Ik gebruik i-Train en bij "Wijzig/interfaces" heb ik "Schakel accessoires via adres" aangevinkt.
Dat functioneert al meer dan 5 jaar probleemloos: alles schakelt zoals ingesteld zowel handmatig als via de software.

Cees
Re: Wissel werken niet volgens software.
Zo zie je maar , er leiden vele wegen naar Rome. :D :D :D

Heb het idee dat je probleem snel opgelost is.

Laat het ons aub wel even weten graag.

Mvg: Alex

Re: Wissel werken niet volgens software.
je kunt bv met i train ook manueel en PC gestuurd door elkaar rijden
Re: Wissel werken niet volgens software.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Wissel werken niet volgens software.
 @citaat
Top Wouter, maar dat kunnen andere programma's ook  ;)
Re: Wissel werken niet volgens software.
hallo allemaal.

Nog nooit zoveel en zo snel antwoord gehad.
Het enige wat in de ECoS staat zijn de lokomotieven, wissels en seinen staan er absoluut niet in. Geen een.

Lokomotieven er ook uit halen??

Die werken prima

Groeten

Loet
Re: Wissel werken niet volgens software.
laat de loks er maar in zitten !
Re: Wissel werken niet volgens software.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Wissel werken niet volgens software.
Bestaat de mogelijkheid dat tijdens het omzetten van de wissels andere gebruikers meer vermogen trekken dan normaal en daardoor een of meer wissels op dat moment niet omschakelen met verkeerde rijweg als gevolg?
Re: Wissel werken niet volgens software.
Even voor alle duidelijkheid, de wissels etc. had ik er al uitgehaald en dan ging het nog fout. ik heb nu ook de loks er uit gehaald en het ging een tijdje goed maar nu net rijdt hij weer het verkeerde spoor op.
Het tekort aan vermogen lijkt me ook onwaarschijnlijk want ik ben alleen maar aan het testen nu en rijdt maar met een trein. Ik weet niet of er andere dingen zijn die vermogen vragen.

Loet
Re: Wissel werken niet volgens software.
En wat zegt de diagnose van i-Train ?

Cees
Re: Wissel werken niet volgens software.
Ik rijd nu met Train Controller. Ik krijg geen enkele foutmelding. Toen ik nog met iTrain reed en did soort dingen gebeurde was er ook geen melding in de diagnose.

Loet
Re: Wissel werken niet volgens software.
OK, ik ben verder gegaan met testen en heb weer wat ontdekt.
Bij het eerste schaduwstation lijkt het probleem opgelost.
Bij het tweede schaduwstation is er iets met de twee wissels aan de hand waarvan ik de decoders gisteren vervangen heb. Afhankelijk van wat je doet, gaan ze soms allebei tegelijk om, dus dat helpt niet echt. Daar ga ik dus eerst eens naar kijken wat daar aan de hand is.
Ik laat het weten.

Loet
Re: Wissel werken niet volgens software.
Hoera.

Het lijkt erop dat alles opgelost is.
Het probleem bij het tweede schaduwstation was heel erg simpel. De aansluitdraden van de twee wissels omgewisseld. Dus de verkeerde wissel werd geschakeld 8o  Beetje dom dus.

In ieder geval iedereen hartelijk bedankt voor de reacties.

groeten

Loet