Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Duits-oostrijks thema epoche V VI

Gestart door Hansns woensdag 26 februari 2020, 19:22:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Duits-oostrijks thema epoche V VI
Hallo allemaal eerder al eens een draadje hier gehad maar wegens omstandigheden in het verleden dat het niet zo goed ging privé werk ect nu alles weer op de rit en verhuisd dus een eigen baan beginnen op zolder nu alles af is verders. Ik mag van mijn vriendin de zolder als hobby kamer gebruiken de ruimte die ik heb is 4,5 meter bij 3,6 meter. Ik heb besloten hierin een tafel op te bouwen in modules omdat terzijne tijd Misschien nog wel eens gaan verhuizen wie weet. De baan krijgt een duits/Zwitsers tintje alles zal niet precies volgens het grote voorbeeld zijn maar enig zins in de buurt moet wel goed komen in bijgaande foto's een tekening van de modules hoe het moet worden en wat plaatjes van wat ik al heb.


Groetjes Hans
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Hoi Hans

Ik ben ook bezig op zolder met een modulebaan en dat werkt echt ideaal. En makkelijk als je ooit gaat verhuizen of als je een beetje uitgekeken raakt. Je plaatst er dan een andere module tussen en je hebt weer een andere baan. Succes met de bouw.

gr Gerard
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Mooi ontwerp en idee, blijf dit volgen want dit spreekt me enorm aan .
Benieuwd naar het verder verloop van deze modules / modelspoorbaan.
Niek
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Dank voor de positieve reacties :D en inderdaad Gerard la je een module zat ben trek je die er tussen uit en dan maak je wat anders ideaal
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Beste Hans,

Ik ga dit volgen, want ik heb dezelfde plannen om zoiets in de toekomst te realiseren.

Mag ik vragen op welke hoogte jij de modules hebt? Ik twijfel nog of ik er poten onder zal maken, want dit gaat ten koste van de ruimte die ik heb op zolder (schuin dak)
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Citaat van: BR 66 op donderdag 27 februari 2020, 11:27:57
Beste Hans,

Ik ga dit volgen, want ik heb dezelfde plannen om zoiets in de toekomst te realiseren.

Mag ik vragen op welke hoogte jij de modules hebt? Ik twijfel nog of ik er poten onder zal maken, want dit gaat ten koste van de ruimte die ik heb op zolder (schuin dak)

Hey br66

Ik heb mijn modules op de poten van praxis staan van 75cm. heb zelf ook een schuin dak en wou ook het maximale aan ruimte eruit halen dus heb hem op deze hoogte gezet zodat als je staat er makkelijk aan te werken is en als je op een stoel gaat zitten alles precies vanaf een fijn punt kan zien. zelf ben ik er erg tevreden over deze hoogte
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Hallo spoorvrienden

Vandaag even niet zo veel aan de modules gedaan want ben bezig geweest met een project namelijk mijn dhg 700.
Deze was in de grijs gele variant van het Kruidvat startsetje van uch jaren terug. Nu ben ik wat aan het experimenteren met een kleurenschema. deze loc komt straks op mijn module waar ik een chemische op en overslag wil maken te rangeren. Het probeersel van vandaag kwam toch wat anders uit als ik gehoopt had. Toch nog eens wat anders verzinnen iemand suggesties?
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Mogelijk een goede foto haaks op de lok maken en dan eens met een tekenprogramma details aanbrengen? Ook is te overwegen om hem diverse keren met ontzettend verdunde mat grijze verf te spuiten, zodat hij er wat verweerder/verbleekter uit komt te zien. Heb ooit eens gelezen van iemand, die dat had gedaan met een 2400.

Edit: toevoeging gedaan.
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Citaat van: Basroc-1961 op donderdag 27 februari 2020, 16:02:40
Mogelijk een goede foto haaks op de lok maken en dan eens met een tekenprogramma details aanbrengen? Ook is te overwegen om hem diverse keren met ontzettend verdunde mat grijze verf te spuiten, zodat hij er wat verweerder/verbleekter uit komt te zien. Heb ooit eens gelezen van iemand, die dat had gedaan met een 2400.

Edit: toevoeging gedaan.
helaas heb ik geen computer waar ik dit op kan doen anders had het wel een idee geweest wil ook graag een eigen logo voor op de trein en een paar tankwagens in dezelfde kleur spuiten als ik een mooi kleurenschema heb voor mijn eigen tankopslag op de baan straks
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Vandaag weer een stukje bij gebouwd. de platen moet ik nog halen dus met wat restjes toch even het spoorplan uit kunnen leggen. Iemand tips of suggesties wat anders/ beter kan. Het idee is om een fabriek te maken waar meerdere wagons kunnen komen zodat het niet steeds een en de zelfde trein is die aankomt. Wat voor fabriek/bedrijf weet ik nog niet iemand een tip?

Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Ik zou het (kruis)wissel wat verder leggen, meer rangeerruimte dan
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Citaat van: maarten santegoets op vrijdag 28 februari 2020, 17:59:26
Ik zou het (kruis)wissel wat verder leggen, meer rangeerruimte dan

Dat had ik inderdaad geprobeerd maar op het aankomende/vertrekkende spoor krijg je dan minder ruimte
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Gisteren het baanplan iets geweizigd in plaats van twee keerlussen word het nou rond om de kamer en het rangeerterrein is ook aangepast zodat ik wat locs kan opstellen er komt nog een aparte module bij met wat industrie. Ook een leuk setje voor 30 euro kunnen scoren op MP kon het voor die prijs niet laten liggen natuurlijk.
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Vandaag een beetje kunnen knutselen aan de baan een kant van de brug module staat in de grondverf vandeweeek de andere kant bouwen gipsen verfen
Ben tevreden over het resultaat dusver
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Grote baan hoor & zuiver werk 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Duits thema epoche V VI modulebaan
Na wat rondgereden te hebben of baan en na enige tijd toch al iets te voelen van verveling besloten het over een andere boeg te gooien de modules waren mij te vlak en er gebeurde weinig. Ik heb geprobeerd dit met wat lange s bochten en tunneltjes op te lossen en te kijken wat ik er dan van vond als de treinen afentoe verdwenen maar was het toch niet er zit te weinig uitdaging in de baan. Daarop ben ik gaan zoeken en zoeken naar een. Baanplan wat mij wel aansprak een paar hele mooie gevonden maar een sprong er voor mij toch uit door middel van zijn railplan en de twee schaduwstations. Hieronder de foto's
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Nu is het nog even verzinnen hoe ik de schaduw stations digitaal ga maken zonder een computer aangestuurde baan want dat wil ik niet zou alleen willen dat als de trein het schaduwstations in komt hij het vrije spoor kiest en als de mogelijkheid er is deze de andere trein activeert om weg te reizen of iets in die richting zelf iets met leds knutselen dat ik kan zien wie waar staat en dan zelf alles omzet zou ook al voldoening geven tips iemand? Ben wel een leek met electra. Rij overigens met intellibox
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Als je alle wensen wilt vervullen ontkom je er denk ik niet aan met een computer te gaan werken. Je kunt mbv losse hardware delen een heel eind komen maar of dat nou ideaal is...
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Rij je digitaal?
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Hans,

Je kan dat heel goed met een CS2 of CS3 doen, of een andere centrale met dezelfde capaciteiten. Een PC geeft nog andere mogelijkheden maar dat is niet nodig.

Luc
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Citaat van: wimpietje op zaterdag 07 maart 2020, 07:12:09
Rij je digitaal?
ja met een intellibox 1
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Dat ken ik niet...
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Even een kleine update vanaf Brielle
Heb vandaag het schaduwstation proefgelegd alles ligt nog los vandeweeek even testen met de bezetmelders en de juiste ondergrond leggen.
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Citaat van: wimpietje op zondag 08 maart 2020, 21:54:05
Dat ken ik niet...

Dat is van uhlenbruck intellibox is geen 1 maar de eerste geloof ik niet de basic dacht ik
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Ah ok, ik heb n CS3+ en nu ook iTrain ( moet het nog "leren" 😱😤)
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Citaat van: wimpietje op woensdag 11 maart 2020, 05:51:57
Ah ok, ik heb n CS3+ en nu ook iTrain ( moet het nog "leren" 😱😤)
aah okee ja ik ook hoor werk nog niet met de computer bereid de baan wel zodoende voor dat als ik wil het met een computer kan besturen maar voorlopig is dat niet de visie
Re: Duits thema epoche V VI nieuw baanplan geen modules meer
Hoi,

Citaat van: Hansns op vrijdag 06 maart 2020, 16:11:31
Nu is het nog even verzinnen hoe ik de schaduw stations digitaal ga maken zonder een computer aangestuurde baan want dat wil ik niet zou alleen willen dat als de trein het schaduwstations in komt hij het vrije spoor kiest en als de mogelijkheid er is deze de andere trein activeert om weg te reizen of iets in die richting zelf iets met leds knutselen dat ik kan zien wie waar staat en dan zelf alles omzet zou ook al voldoening geven tips iemand? Ben wel een leek met electra. Rij overigens met intellibox

Dat kan je op een aantal manieren doen ;) In een ander draadje had ik dat al aangegeven. Maar ik zie een batterij aan "6040's". Daar kan je nog een tweedehands märklin memory 6043 aan je IB koppelen. Je kan met een Marklin memory (6043) ook wisselstraten schakelen. En ook via "meldcontacten" in de baan. Dan kan je semi geautomatiseerd je baan besturen. Stuur mij even een PB om wat documenten via de mail te krijgen. Ik heb namelijk nog wat documenten over het werken met de 6040 en 6043 van märklin.

En anders via "Loconet" oplossing, maar dat zal wel iets technischer zijn ;)

Citaat van: Hansns op woensdag 11 maart 2020, 06:48:44
aah okee ja ik ook hoor werk nog niet met de computer bereid de baan wel zodoende voor dat als ik wil het met een computer kan besturen maar voorlopig is dat niet de visie

Als je een Intellibox hebt hoef je alleen maar bezetmelders in je baan te maken. Dan kan je via je IB met de computer werken. Het IB heeft namelijk een computeraansluiting.

Groet Ronald.
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Zojuist in de baas z'n tijd even de video's op YouTube gekeken van itrain en het instellen en gebruik daarvan nu ik dit heb gezien de knoop doorgehakt en besloten de baan op deze manier te gaan besturen omdat je hier genoeg mogelijkheden in heb lijkt me dit een leuk dingetje naast het bouwen van scenery. Vandeweek ga ik is een testspoor leggen en even kijken hoe het in de praktijk gaat
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Citaat van: Hansns op donderdag 12 maart 2020, 02:29:34
Zojuist in de baas z'n tijd even de video's op YouTube gekeken van itrain en het instellen ...,

🤭🤗😂👍🏻
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Ik volg nu een paar seminarie/ lessen over iTrain en het is ongelooflijk wat dat programma kan
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Citaat van: wimpietje op donderdag 12 maart 2020, 02:50:49
Ik volg nu een paar seminarie/ lessen over iTrain en het is ongelooflijk wat dat programma kan

Ik heb inderdaad video's gezien is echt een leuk programma kan niet wachten tot m'n baan staat en ik kan rijden eerst maar bouwen haha. Enigste is wat ik niet snap als je bezetmelders maakt van c-rails zoals ik van plan ben door een railstaaf te isoleren dan geven je wagons natuurlijk ook de melding door moet je dit dan ook allemaal invoeren dat de wagons een melding afgeven of is het beter deze van gelijkstroom wielen te voorzien? Misschien voor het juist weergeven van de locatie dat het makkelijk is deze allemaal apart in te voeren?
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
 @citaat De grap is dat je je wagens niet van gelijkstroomwielen moet voorzien. Je wilt namelijk kunnen zien dat een blok of sectie bezet is. Doordat je aan een kant de rails geïsoleerd hebt (en ook een draadje aan hebt gesoldeerd die naar een S88-melder gaat), krijgt dat draadje de massa door en weet uiteindelijk iTrain dat dat stuk bezet is.
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Zojuist een demo licentie voor iTrain aangevraagd als ik die binnen heb ga ik is een test ovaaltje leggen en even kijken wat daar uit gaat komen 8)
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
 @citaat De software kun je alvast installeren. Dan kun je aan de hand van de handleiding alvast wat doen.

Tip: lees de handleiding. Daar staat voor de basis alles uitgelegd.
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 12 maart 2020, 17:31:25
@citaat De software kun je alvast installeren. Dan kun je aan de hand van de handleiding alvast wat doen.

Tip: lees de handleiding. Daar staat voor de basis alles uitgelegd.
Ben inderdaad de handleiding al door aan het nemen en ga zo na het eten even downloaden.
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Hoi Hans,
De hardware heb je al op orde. Je kan de IB direct aansluiten op een PC (met daar op geïnstalleerd een of ander besturingsprogramma: er is veel keuze). In de basis helaas via een RS232 aansluiting, maar met wat verloopstekkers (of misschien loconet) is daar wel iets aan te doen.
Belangrijk is dat je je bezetmelders goed gaat positioneren en aansluiten. Ik weet niet veel van Itrain, maar volgens mij is het basisprincipe voor de meeste besturingsprogramma's gelijk.
Een testbaantje is zeker aan te raden om snel de beginselen onder de knie te krijgen en je ziet eigenlijk direct al resultaat.

Succes
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Citaat van: Gertjan H op donderdag 12 maart 2020, 17:53:39
Hoi Hans,
De hardware heb je al op orde. Je kan de IB direct aansluiten op een PC (met daar op geïnstalleerd een of ander besturingsprogramma: er is veel keuze). In de basis helaas via een RS232 aansluiting, maar met wat verloopstekkers (of misschien loconet) is daar wel iets aan te doen.
Belangrijk is dat je je bezetmelders goed gaat positioneren en aansluiten. Ik weet niet veel van Itrain, maar volgens mij is het basisprincipe voor de meeste besturingsprogramma's gelijk.
Een testbaantje is zeker aan te raden om snel de beginselen onder de knie te krijgen en je ziet eigenlijk direct al resultaat.

Succes

Gertjan inderdaad daarom zal ik zeker alles testen op een testbaan voor ik naar m'n grote baan ga
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Net geprobeerd iTrain te downloaden maar aangezien mijn laptop al heel oud is en nog op Windows XP draait ondersteund Java deze niet voor de nieuwe update dus denk dat ik Mar een andere pc moet aanschaffen hiervoor helaas
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Uiteindelijk toch iTrain op m'n laptop gekregen zat heel de tijd wat fout te doen en vanochtend na m'n werk was het zo geregeld dus straks als ik wakker ben maar even gaan spelen met dit programma.
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Vandaag van een mede forumlid een prachtige wagon binnen gekomen de eerste van de vier die ik wil voor deze sleep de loc word overigens nog veranderd die er nu voor staat is voor een andere sleep maar stond wel leuk O:-D
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Vandaag weer wat aan het stoeien geweest met iTrain maar komt er niet helemaal uit weet iemand wat ik fout doe op bijgaande foto de trein wil het laatste blok niet in alle melders en lengtes staan goed heb ik een paar keer gecontroleerd?
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Hans,

Ik weet niet hoe groot je Itrain kennis is, dus ik begin maar met de meeste simpele vraag/oplossing. Wat gebeurt er als je de bezetmelder rechtsboven (in het eerste gereserveerde blok) aanklikt? Als het goed is wordt deze felrood en wordt het volgende blok gereserveerd. Door daarna steeds de volgende bezetmelder aan te klikken en de vorige uit te zetten, doorloop/test je handmatig de loop van de trein.

Let op dat de lengte van je trein in elk blok past, anders gaat dit simpele rondje niet werken.

Groeten,
Wico   
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Citaat van: Wico op zondag 15 maart 2020, 23:12:52
Hans,

Ik weet niet hoe groot je Itrain kennis is, dus ik begin maar met de meeste simpele vraag/oplossing. Wat gebeurt er als je de bezetmelder rechtsboven (in het eerste gereserveerde blok) aanklikt? Als het goed is wordt deze felrood en wordt het volgende blok gereserveerd. Door daarna steeds de volgende bezetmelder aan te klikken en de vorige uit te zetten, doorloop/test je handmatig de loop van de trein.

Let op dat de lengte van je trein in elk blok past, anders gaat dit simpele rondje niet werken.

Groeten,
Wico

Wico

Bedankt voor de tip ga hier morgen gelijk wat mee doen maar helaas moet er eerst nog gewerkt worden morgen daarna zal ik dat eens testen als dat lukt of niet lukt zal je het hier wel weer terug kunnen lezen haha
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Citaat van: Wico op zondag 15 maart 2020, 23:12:52
Hans,

Ik weet niet hoe groot je Itrain kennis is, dus ik begin maar met de meeste simpele vraag/oplossing. Wat gebeurt er als je de bezetmelder rechtsboven (in het eerste gereserveerde blok) aanklikt? Als het goed is wordt deze felrood en wordt het volgende blok gereserveerd. Door daarna steeds de volgende bezetmelder aan te klikken en de vorige uit te zetten, doorloop/test je handmatig de loop van de trein.

Let op dat de lengte van je trein in elk blok past, anders gaat dit simpele rondje niet werken.

Groeten,
Wico

Wico heb het geprobeerd en dan werkt het wel inderdaad
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Hallo allemaal.

Vandaag de kabel binnen gekregen op de pc met de intellibox te verbinden en zojuist de eerste trein laten rijden via de pc alleen nu blijft de loc steeds stil op de bezetmelders staan wat doe ik daar fout moeten de bezetmelders apart worden aangesloten op extra baanstroom of moet je de melders vrij geven op een of andere manier?
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Hoi,

Wat heb je aan bezetmelders gekocht? En hoe heb je die aangesloten? En kan je het treintje handmatig zonder computer er wel over heen laten rijden? Zo nee: Dan is de boel niet goed aangesloten.

Groet Ronald.
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Ik heb de viessmann 5217 en volgens de handleiding moet je een draadje naar de rail die massaloos gemaakt is aansluiten en dan een massa draad van het kastje naar de massa van m'n intellibox volgens het schema op Internet dit heb ik dus gedaan en toch rijdt hij niet door ook handmatig niet...
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Hallo allemaal

Ondertussen het probleem opgelost morgen ga ik mijn schaduwstation verbouwen dat ik daar een rondje in kan rijden en dan ga ik het schaduwstation testen in iTrain dan zal ik ook is een video maken voor de geïnteresseerden
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Hallo allemaal weer even een update van mijn baan tijdje niks gedaan aangezien werken voor mij gewoon doorgaat vandaag en gister wel wat gedaan aangezien foto's meer zeggen dan woorden :D
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Duits-oostrijks thema epoche V VI
 @citaat @citaat
Dag Hans, wat was nu het probleem met iTrain?