Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat is "Spielewelt" eigenlijk?

Gestart door Erik Baas dinsdag 25 februari 2020, 22:51:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
De term "Spielewelt" duikt zo hier en daar op, maar ik heb geen idee wat het is. Wie licht me bij?
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Speelgoedwereld  8o

Mvg Gert
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Hoi Erik,

Spielewelt of speelwereld is een extra dimensie om je loc te besturen. Beschikbaar op CS2 en CS3.
Het beeldscherm van je cs verandert dan in een loccabine en je moet bepaalde handelingen uitvoeren om een loc te kunnen laten rijden. Nabootsen van hoe het met een echte loc zou moeten.
Bijvoorbeeld bij een E-loc moet je eerst een knop op het scherm bedienen om de pantograaf omhoog te zetten. Dit betekent niet dat dit dan ook echt gebeurt op je model.
Ook verbruik je dan stoffen die je nodig hebt om te rijden, bij een E-loc is dat alleen zand.
Maar als die stoffen op zijn en je niet bijvult, dan rijdt de loc alleen nog maar langzaam vooruit.
Je kunt ook kiezen voor een speelwereld modus met alleen verbruik van stoffen ingeschakeld zonder cabinebeeld.

Op de site van Märklin kun je er meer over lezen.

Groeten,
Ton.
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Duidelijk, dank je!
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Citaat van: Yeoman op dinsdag 25 februari 2020, 22:59:42
Ook verbruik je dan stoffen die je nodig hebt om te rijden, bij een E-loc is dat alleen zand.
Maar als die stoffen op zijn en je niet bijvult, dan rijdt de loc alleen nog maar langzaam vooruit.
Je kunt ook kiezen voor een speelwereld modus met alleen verbruik van stoffen ingeschakeld zonder cabinebeeld.
Daar zitten gradaties in. Je kan ook instellen dat er geen grondstoffen gebruikt worden.
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Volgens mij krijg je bij dit systeem de situatie dat er meer naar een beeldschermpje wordt gekeken dan naar de trein zelf. :(

Mvg Gert
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Nee totaal niet het rijden word wat interactiever je voelt je dan meer een berijder inplaats van alleen een kijker.
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Wel oppassen heb ik gelezen. Alle materialen weer aanvullen, alvorens 'Spielewelt' af te sluiten.
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
 @citaat dat klopt ik heb al eens gelezen dat iemand zijn treinstel(koploper) retour Marklin wou sturen ivm defect treinstel deed alles behalve rijden bleek later de deuren open te staan in de speelwereld :D
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Ik snap sowieso niet waarom marklin er voor heeft gekozen  om alle mfx+ gegevens (zoals voorraden) weg te schrijven naar de decoder.

Ze hadden er beter voor kunnen kiezen om alle gegevens in de cs2/cs3 zelf op te slaan.


Bijkomend voordeel is dat het ook gebruikt kan worden in combinatie met decoders die geen mfx+ hebben.
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
hoi,

Citaat van: rscosworth op woensdag 26 februari 2020, 15:53:56
Ik snap sowieso niet waarom marklin er voor heeft gekozen  om alle mfx+ gegevens (zoals voorraden) weg te schrijven naar de decoder.

Dan blijf je in lijn met het DCC-protocol zie ook: Dynamic CV en S-9.2.2. Decoder CVS 2012-07 PDF:

Citeer
Decoder Load 892
Dynamic Flags  893
Fuel/Coal 894
Water 895                         

Wil je DCC ondersteunen (onder andere voor je andere merken als Trix en LGB) dan zal je toch die CV's moeten gebruiken.

Citaat van: rscosworth op woensdag 26 februari 2020, 15:53:56
Ze hadden er beter voor kunnen kiezen om alle gegevens in de cs2/cs3 zelf op te slaan. Bijkomend voordeel is dat het ook gebruikt kan worden in combinatie met decoders die geen mfx+ hebben.

Kan maar dan kan je de instellingen niet zo gemakkelijk meenemen naar een andere baan of centrale. Nu zit het opgeslagen in de decoder. Bij sommige treinbesturingsprogramma's worden dat soort zaken wel bijgehouden en dan laten ze de treinen daar op reageren. Alleen dan zit het niet in de centrale of decoder maar in het programma. Het is een beetje om het even.

In het begin van MFX+ heeft Märklin mogelijk net iets teveel gegokt op het "speelelement" en dat die zeer gewenst zou zijn. Ik weet niet hoe gewenst het is bij veel modelspoorders. Ik zie het een beetje wat Roco met zijn z21 / Z21-app had. Daar kan / kon je ook een "führerstand" gebruiken om je treintje te besturen. Ik hoor ook niet van mensen dat ze daar nu wild van zijn.

Groet Ronald.
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Een zeer essentieel element van Spielewelt is nog niet genoemd, namelijk dat de besturing van de loc veel realistischer is. Normaal regel je de snelheid van je modeltrein door de snelheidsregelaar te draaien. Bij Spielewelt moet je rem en tractie apart bedienen. Als je de tractie uitschakelt, loopt de snelheid langzaam terug. Je kan remmen door de remkraan in een bepaalde stand te zetten. Als je de rem weer lost, houdt de loc op met remmen en loopt weer uit. Ook moet je af en toe de dodeman bedienen, anders volgt er een snelremming. En zo zijn er dus nog wat dingetjes.
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Ik ben leek op het gebied van treinbesturing zelf, maar het interesseert me zeker wel hoe dit in zijn werk gaat. Daarom vind ik ook Spielewelt zo'n mooie toevoeging. Ik heb voor mijn Koploper een hele Marklin gebruiksaanwijzing hoe ik die met Spielewelt kan besturen en juist dat lijkt me hartstikke leuk om eens te gaan proberen. "Aan_de_slag_met_mfxplus_Koploper.pdf" heet die gebruiksaanwijzing en als je die niet kunt vinden bij Marklin stuur me dan een PB. Is te groot om hier als bijlage bij te voegen.
Maar......EERST de baan verder afbouwen en dat duurt nog wel ff..... :P
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Voor een aantal locs is de Spielewelt handleiding op de M* site te vinden : https://www.maerklin.de/en/service/instructions-spare-parts/instructions/
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Het zou nog leuker zijn als je het camerabeeld van een daartoe uitgeruste loc in de CS 2/3 kam binnen halen en dat als het ware in het venster wordt gepresenteerd.
Mvg. Marcel
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
https://www.maerklin.de/de/service/anle ... leitungen/


veel kijk plezier
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Ik heb deze vraag al gesteld in de rubriek materieelbespreking/TEE RAm Insider 39706 maar nog geen volledig bevredigend antwoord gekregen. Daarom nog maar eens hier geprobeerd.

Een week geleden heb ik eindelijk mijn exemplaar van dit schitterende model kunnen ophalen en alles lijkt correct te functioneren. Alleen realiseerde ik mij later dat in de speelwereld modus mijn CS2 niet het plaatje van de cabine toont dat in de handleiding staat, maar een andere eenvoudiger cabine, die bovendien niet voor alle functies knoppen en schakelaars heeft. Hoort dat zo? Zo nee, hoort het bestand met het plaatje van de cabine op de decoder te staan en zo ja, waarom leest mijn CS2 het dan niet in? Bij de 1200 en ICM krijg ik wel gewoon een 1200- respectievelijk ICM-achtige cabine. Of staat het bestand niet in de decoder maar in het CS2 en heeft deze misschien eerst nog een update nodig?
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
 @citaat Kijken of een update nodig is kan geen kwaad.
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Maar weet iemand of het bestand met de cabine op de decoder of de centrale (CS2/3) staat?
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 21 november 2020, 12:08:40
@citaat Kijken of een update nodig is kan geen kwaad.

Update naar Versie 4.2.9 (0) heeft niet geholpen.
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Jammer. Maar die optie kan dus afgevinkt worden.