Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?  (gelezen 734 keer)

Erik Baas

• Vaste Gast
Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
« Gepost op: dinsdag 25 februari 2020, 22:51:26 »

De term "Spielewelt" duikt zo hier en daar op, maar ik heb geen idee wat het is. Wie licht me bij?

v200marklin

• Stamgast
Re: Wat is "Spielewelt" eigenlijk?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 25 februari 2020, 22:54:16 »

Speelgoedwereld  8o

Mvg Gert

Yeoman

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 25 februari 2020, 22:59:42 »

Hoi Erik,

Spielewelt of speelwereld is een extra dimensie om je loc te besturen. Beschikbaar op CS2 en CS3.
Het beeldscherm van je cs verandert dan in een loccabine en je moet bepaalde handelingen uitvoeren om een loc te kunnen laten rijden. Nabootsen van hoe het met een echte loc zou moeten.
Bijvoorbeeld bij een E-loc moet je eerst een knop op het scherm bedienen om de pantograaf omhoog te zetten. Dit betekent niet dat dit dan ook echt gebeurt op je model.
Ook verbruik je dan stoffen die je nodig hebt om te rijden, bij een E-loc is dat alleen zand.
Maar als die stoffen op zijn en je niet bijvult, dan rijdt de loc alleen nog maar langzaam vooruit.
Je kunt ook kiezen voor een speelwereld modus met alleen verbruik van stoffen ingeschakeld zonder cabinebeeld.

Op de site van Märklin kun je er meer over lezen.

Groeten,
Ton.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 februari 2020, 23:02:01 door Yeoman »
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

Erik Baas

• Vaste Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 25 februari 2020, 23:19:24 »

Duidelijk, dank je!

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 09:45:23 »

Ook verbruik je dan stoffen die je nodig hebt om te rijden, bij een E-loc is dat alleen zand.
Maar als die stoffen op zijn en je niet bijvult, dan rijdt de loc alleen nog maar langzaam vooruit.
Je kunt ook kiezen voor een speelwereld modus met alleen verbruik van stoffen ingeschakeld zonder cabinebeeld.
Daar zitten gradaties in. Je kan ook instellen dat er geen grondstoffen gebruikt worden.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

v200marklin

• Stamgast
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 12:20:49 »

Volgens mij krijg je bij dit systeem de situatie dat er meer naar een beeldschermpje wordt gekeken dan naar de trein zelf. :(

Mvg Gert

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 12:34:02 »

Nee totaal niet het rijden word wat interactiever je voelt je dan meer een berijder inplaats van alleen een kijker.
Mvg Mark

Mijn baan

Basroc-1961

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 13:47:56 »

Wel oppassen heb ik gelezen. Alle materialen weer aanvullen, alvorens 'Spielewelt' af te sluiten.

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 14:26:20 »

@citaat dat klopt ik heb al eens gelezen dat iemand zijn treinstel(koploper) retour Marklin wou sturen ivm defect treinstel deed alles behalve rijden bleek later de deuren open te staan in de speelwereld :D
Mvg Mark

Mijn baan

rscosworth

• Stamgast
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
    • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 15:53:56 »

Ik snap sowieso niet waarom marklin er voor heeft gekozen  om alle mfx+ gegevens (zoals voorraden) weg te schrijven naar de decoder.

Ze hadden er beter voor kunnen kiezen om alle gegevens in de cs2/cs3 zelf op te slaan.

Bijkomend voordeel is dat het ook gebruikt kan worden in combinatie met decoders die geen mfx+ hebben.

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 16:24:05 »

hoi,

Ik snap sowieso niet waarom marklin er voor heeft gekozen  om alle mfx+ gegevens (zoals voorraden) weg te schrijven naar de decoder.

Dan blijf je in lijn met het DCC-protocol zie ook: Dynamic CV en S-9.2.2. Decoder CVS 2012-07 PDF:

Citaat
Decoder Load 892
Dynamic Flags  893
Fuel/Coal 894
Water 895                         

Wil je DCC ondersteunen (onder andere voor je andere merken als Trix en LGB) dan zal je toch die CV's moeten gebruiken.

Ze hadden er beter voor kunnen kiezen om alle gegevens in de cs2/cs3 zelf op te slaan. Bijkomend voordeel is dat het ook gebruikt kan worden in combinatie met decoders die geen mfx+ hebben.

Kan maar dan kan je de instellingen niet zo gemakkelijk meenemen naar een andere baan of centrale. Nu zit het opgeslagen in de decoder. Bij sommige treinbesturingsprogramma's worden dat soort zaken wel bijgehouden en dan laten ze de treinen daar op reageren. Alleen dan zit het niet in de centrale of decoder maar in het programma. Het is een beetje om het even.

In het begin van MFX+ heeft Märklin mogelijk net iets teveel gegokt op het "speelelement" en dat die zeer gewenst zou zijn. Ik weet niet hoe gewenst het is bij veel modelspoorders. Ik zie het een beetje wat Roco met zijn z21 / Z21-app had. Daar kan / kon je ook een "führerstand" gebruiken om je treintje te besturen. Ik hoor ook niet van mensen dat ze daar nu wild van zijn.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 februari 2020, 17:03:17 door ronaldk »
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

mDDM

• Vaste Gast
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 20:56:43 »

Een zeer essentieel element van Spielewelt is nog niet genoemd, namelijk dat de besturing van de loc veel realistischer is. Normaal regel je de snelheid van je modeltrein door de snelheidsregelaar te draaien. Bij Spielewelt moet je rem en tractie apart bedienen. Als je de tractie uitschakelt, loopt de snelheid langzaam terug. Je kan remmen door de remkraan in een bepaalde stand te zetten. Als je de rem weer lost, houdt de loc op met remmen en loopt weer uit. Ook moet je af en toe de dodeman bedienen, anders volgt er een snelremming. En zo zijn er dus nog wat dingetjes.
Groeten,
mDDM

Adjebelle

• Toffe Gast
  • Gek van treinen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 27 februari 2020, 09:30:12 »

Ik ben leek op het gebied van treinbesturing zelf, maar het interesseert me zeker wel hoe dit in zijn werk gaat. Daarom vind ik ook Spielewelt zo'n mooie toevoeging. Ik heb voor mijn Koploper een hele Marklin gebruiksaanwijzing hoe ik die met Spielewelt kan besturen en juist dat lijkt me hartstikke leuk om eens te gaan proberen. "Aan_de_slag_met_mfxplus_Koploper.pdf" heet die gebruiksaanwijzing en als je die niet kunt vinden bij Marklin stuur me dan een PB. Is te groot om hier als bijlage bij te voegen.
Maar......EERST de baan verder afbouwen en dat duurt nog wel ff..... :P
CS3+; iTrain 5 plus; S88Link + S88AC; OC32

brund55

• Stamgast
  • BR 103fan forever
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 27 februari 2020, 11:19:43 »

Voor een aantal locs is de Spielewelt handleiding op de M* site te vinden : https://www.maerklin.de/en/service/instructions-spare-parts/instructions/
Met vriendelijke groet,
Dick

brund55

• Stamgast
  • BR 103fan forever
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 27 februari 2020, 11:22:59 »

Met vriendelijke groet,
Dick

loc1200

• Stamgast
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 27 februari 2020, 12:08:02 »

Het zou nog leuker zijn als je het camerabeeld van een daartoe uitgeruste loc in de CS 2/3 kam binnen halen en dat als het ware in het venster wordt gepresenteerd.
Mvg. Marcel
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

wouter

• Toffe Gast
« Reactie #16 Gepost op: zondag 08 maart 2020, 15:47:31 »

https://www.maerklin.de/de/service/anle ... leitungen/

veel kijk plezier