Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De samenwerking tussen Central Unit en Booster.

Gestart door harvie dinsdag 25 februari 2020, 22:19:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Ik heb iets waar ik niet echt uit geraak. Je hebt twee metalen rails. De eerst is aangesloten aan de Central Unit. De tweede is aangesloten aan de Booster. Die twee zijn met een data kabeltje aan mekaar gekoppeld. Tot hier begrijp ik het.

Maar dan, moeten die twee rails aan mekaar gekoppeld worden. Dus volgens mijn boekje moet er een stukje karton gestoken worden tussen de midden rails (dat is de rode draad). Als isolatie tussen die twee rails, en dus tussen de Central Unit en de Booster. Die twee moeten van elkaar gescheiden worden om geen kortsluiting te hebben. Maar wat gebeurd er dan als een trein over dat stukje rijd. De midden geleider is ongeveer 6 cm lang. De pinnekens in een metalen rail zijn ongeveer 7 a 8 mm tussen elkaar.
Dat moet toch een kortsluiting geven ? Of mis ik iets ?
Kunnen jullie licht in de duisternis brengen ? Bij wiki vind ik het niet zo direct.

Groeten Harvie.
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Ik denk dat jij dit zoekt.
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Sleperwipper is bij Marklin digitaal absoluut niet nodig. Is alleen van toepassing tussen analoog en digitaal.

Mvg, Johan
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Bij mij werk alles digitaal.
Maar die sleperwipper is zeker te bekijken waar.

Groeten Harvie
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Maar dus overbodig.
Bij twee gelijk gepoolde versterkers ontstaat helemaal geen kortsluiting. Beide versterkers zullen eventjes gezamenlijk de loc voeden, maar dat is normaal geen probleem. Hooguit zal de beveiliging bij een spanningsverschil tussen de twee versterkers reageren, maar het is dus niet de bedoeling dat er een spanningsverschil van betekenis bestaat.
Probeer het in ieder geval eerst eens. Er gaat sowieso niks stuk.
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
 @citaat

Zolang je een lok niet op de scheiding langdurig stil zet gebeurt er niets.

Groet, Anne W
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Als je het zeker wilt weten, kun je het spanningsverschil tussen beide uitgangen (puntcontacten) meten.  Dat zou niet al te groot mogen zijn, dus maximaal misschien 2 Volt of zo.  Als het verschil te groot is, zal je kortsluitbeveiliging aanspreken als de scheiding overbrugd wordt, of kun je zelfs een uitgang opblazen.
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Vandaag ben ik eens gaan meten. En het volgen ben ik te weten gekomen: een Booster heeft 29V DC uit. De pincontacten ( de rode draad ) is blijkbaar negatief en de rail ( de bruine draad) is positief. Ik heb altijd gedacht dat marklin wisselspanning gebruikte, dat is dus mis gedacht. En de spanning tussen de Central Unit en de Booster geeft 1,7 V verschil. De Booster had de meeste spanning. Maar alles was zonder belasting, dus dat kan nog verminderen met belasting.

Onder de spanningsrail zat er een condensator gesoldeerd. Heeft die nog een nut nu het DC is bij het digitale systeem ?

Groeten Harvie.
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Die condensator moet eruit.

Was ontstoring voor analoog gebruik.
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Beste Harvie,

Digitale spanning is een wisselende blok spanning, t.o.v. de railstaven is hij de ene keer positief en de andere keer negatief, bij een 6021, dus ook een booster, is de spanning meer negatief als positief.

Om wat kennis te krijgen over digitaal is de encyclopedie bij de buren redelijk goed informatief: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing

Groet, Anne W
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Citaat van: harvie op donderdag 27 februari 2020, 23:02:39
Vandaag ben ik eens gaan meten: een Booster heeft 29V DC uit.

Tenzij je dat gemeten hebt met een oscilloscoop kan ik je zeggen dat dat niets betekent. Ik neem aan dat je een universeelmeter gebruikt hebt, en die kan zulke spanningen gewoon niet correct meten.
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Hallo

Hij heeft weliswaar 2 "onzin" metingen gedaan, maar netzogoed een correcte uitkomst.
1.7V verschil. Kan zomaar kloppen. :D

Maar zoals eerder gemeld; de condensator MOET! eruit.

Bart
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
De uitkomsten zijn niet correct, maar ook niet goed vergelijkbaar. Als je de spanning wilt vergelijken, moet je die eerst gelijkrichten. Klaas Zondervan legt het onderaan deze pagina goed uit. Je kan op die pagina ook lezen waarom het Motorolasignaal van de 6021 een negatieve spanning oplevert.
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

En verder niet te moeilijk doen. Gewoon proberen en pas problemen oplossen als ze er zijn. Bijna niemand gebruikt een sleperwip en het werkt vrijwel altijd goed.

Kan het zijn dat ik nog nergens heb gelezen om welke booster het gaat en welke voedingen je gebruikt voor de centrale en de booster?
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
Beste.
Het is inderdaad nutteloos dat ik dat wilde meten. Het is zoals Henkv zegt: Niet te moeilijk doen.
Ik heb het eens geprobeerd en geen probleven ondervonden. En universele meter is inderdaad niet echt handig aan gezien er een  frequency van 10 kHz op zit.

Alles is in order. En ik heb weer wat bij geleert. Iedereen bedankt.

Harvie