Nieuws: De Stichting 3rail kalender is vanaf nu verkrijgbaar in de webshop
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.  (gelezen 812 keer)

harvie

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Gepost op: dinsdag 25 februari 2020, 22:19:52 »

Ik heb iets waar ik niet echt uit geraak. Je hebt twee metalen rails. De eerst is aangesloten aan de Central Unit. De tweede is aangesloten aan de Booster. Die twee zijn met een data kabeltje aan mekaar gekoppeld. Tot hier begrijp ik het.

Maar dan, moeten die twee rails aan mekaar gekoppeld worden. Dus volgens mijn boekje moet er een stukje karton gestoken worden tussen de midden rails (dat is de rode draad). Als isolatie tussen die twee rails, en dus tussen de Central Unit en de Booster. Die twee moeten van elkaar gescheiden worden om geen kortsluiting te hebben. Maar wat gebeurd er dan als een trein over dat stukje rijd. De midden geleider is ongeveer 6 cm lang. De pinnekens in een metalen rail zijn ongeveer 7 a 8 mm tussen elkaar.
Dat moet toch een kortsluiting geven ? Of mis ik iets ?
Kunnen jullie licht in de duisternis brengen ? Bij wiki vind ik het niet zo direct.

Groeten Harvie.
Gelogd

Erik Baas

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 25 februari 2020, 23:05:44 »

Ik denk dat jij dit zoekt.
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 25 februari 2020, 23:11:07 »

Sleperwipper is bij Marklin digitaal absoluut niet nodig. Is alleen van toepassing tussen analoog en digitaal.

Mvg, Johan
Gelogd

harvie

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 25 februari 2020, 23:33:32 »

Bij mij werk alles digitaal.
Maar die sleperwipper is zeker te bekijken waar.

Groeten Harvie
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 09:11:38 »

Maar dus overbodig.
Bij twee gelijk gepoolde versterkers ontstaat helemaal geen kortsluiting. Beide versterkers zullen eventjes gezamenlijk de loc voeden, maar dat is normaal geen probleem. Hooguit zal de beveiliging bij een spanningsverschil tussen de twee versterkers reageren, maar het is dus niet de bedoeling dat er een spanningsverschil van betekenis bestaat.
Probeer het in ieder geval eerst eens. Er gaat sowieso niks stuk.
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 10:53:23 »

 @citaat

Zolang je een lok niet op de scheiding langdurig stil zet gebeurt er niets.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

ErikW

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 26 februari 2020, 11:11:23 »

Als je het zeker wilt weten, kun je het spanningsverschil tussen beide uitgangen (puntcontacten) meten.  Dat zou niet al te groot mogen zijn, dus maximaal misschien 2 Volt of zo.  Als het verschil te groot is, zal je kortsluitbeveiliging aanspreken als de scheiding overbrugd wordt, of kun je zelfs een uitgang opblazen.
 
Gelogd
Erik

harvie

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 27 februari 2020, 23:02:39 »

Vandaag ben ik eens gaan meten. En het volgen ben ik te weten gekomen: een Booster heeft 29V DC uit. De pincontacten ( de rode draad ) is blijkbaar negatief en de rail ( de bruine draad) is positief. Ik heb altijd gedacht dat marklin wisselspanning gebruikte, dat is dus mis gedacht. En de spanning tussen de Central Unit en de Booster geeft 1,7 V verschil. De Booster had de meeste spanning. Maar alles was zonder belasting, dus dat kan nog verminderen met belasting.

Onder de spanningsrail zat er een condensator gesoldeerd. Heeft die nog een nut nu het DC is bij het digitale systeem ?

Groeten Harvie.
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 27 februari 2020, 23:05:46 »

Die condensator moet eruit.

Was ontstoring voor analoog gebruik.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 27 februari 2020, 23:31:38 »

Beste Harvie,

Digitale spanning is een wisselende blok spanning, t.o.v. de railstaven is hij de ene keer positief en de andere keer negatief, bij een 6021, dus ook een booster, is de spanning meer negatief als positief.

Om wat kennis te krijgen over digitaal is de encyclopedie bij de buren redelijk goed informatief: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Erik Baas

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 28 februari 2020, 00:09:59 »

Vandaag ben ik eens gaan meten: een Booster heeft 29V DC uit.

Tenzij je dat gemeten hebt met een oscilloscoop kan ik je zeggen dat dat niets betekent. Ik neem aan dat je een universeelmeter gebruikt hebt, en die kan zulke spanningen gewoon niet correct meten.
Gelogd

Bajn-AG

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 28 februari 2020, 00:38:07 »

Hallo

Hij heeft weliswaar 2 "onzin" metingen gedaan, maar netzogoed een correcte uitkomst.
1.7V verschil. Kan zomaar kloppen. :D

Maar zoals eerder gemeld; de condensator MOET! eruit.

Bart
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 28 februari 2020, 07:37:31 »

De uitkomsten zijn niet correct, maar ook niet goed vergelijkbaar. Als je de spanning wilt vergelijken, moet je die eerst gelijkrichten. Klaas Zondervan legt het onderaan deze pagina goed uit. Je kan op die pagina ook lezen waarom het Motorolasignaal van de 6021 een negatieve spanning oplevert.
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

En verder niet te moeilijk doen. Gewoon proberen en pas problemen oplossen als ze er zijn. Bijna niemand gebruikt een sleperwip en het werkt vrijwel altijd goed.

Kan het zijn dat ik nog nergens heb gelezen om welke booster het gaat en welke voedingen je gebruikt voor de centrale en de booster?
Gelogd

harvie

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: De samenwerking tussen Central Unit en Booster.
« Reactie #13 Gepost op: maandag 16 maart 2020, 22:16:27 »

Beste.
Het is inderdaad nutteloos dat ik dat wilde meten. Het is zoals Henkv zegt: Niet te moeilijk doen.
Ik heb het eens geprobeerd en geen probleven ondervonden. En universele meter is inderdaad niet echt handig aan gezien er een  frequency van 10 kHz op zit.

Alles is in order. En ik heb weer wat bij geleert. Iedereen bedankt.

Harvie
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.094 seconden met 25 queries.