Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2

Gestart door Peter24 maandag 24 februari 2020, 20:19:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Hallo,

Ik heb afgelopen weekend in Houten een nieuwe Marklin V200 gekocht (37807)en deze rijdt niet op mijn baan aangestuurd door de Intellibox 2. Met alle andere verschillende lokomotieven (DCC,MM en MFX) nooit geen problemen gehad. Als ik de oude 6021 centrale aansluit dan rijdt de lok wel.


Op mijn testbaan met het Mobile Station 2 meldt de lok zich keurig aan in MFX en rijdt het probleemloos. Ook als ik bij het Mobile Station in lok protocols MFX uitschakel meldt de lok zich keurig aan in DCC en kan ik CV 50 controleren op het protocol en deze heb ik al op diverse instellingen gezet. MFX,DCC en MM. Zonder resultaat met de Intellibox2.
Ook met de ESU lokprogrammer is de lokomotief te benaderen en er mee te rijden. Als laatste heb ik nog een software upgrade van de Intellibox2 gedaan maar dit was ook niet de oplossing.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en weet raad?


Met vriendelijke groet,

Peter
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Hallo Peter,

Hoe stel je hem in op je IB? Gebruik je DCC en dan het DCC-adres? En op welk DCC-adres heb je hem ingesteld. Daar moet hij via de IB2 op te benaderen zijn.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Hallo Ronald,

Standaard stond de lokomotief op adres 3 (dcc), deze heb ik op 23 gezet. Met de 6021 en de lokprogrammer rijdt de lok op dit adres 23. Het MFX adres heb ik ook op 23 gezet. Ik heb de lokomotief niet via het IB geprogrammeerd maar via het MobileStation 2.

Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Dag Peter,

Afgelopen maandag had ik een forumlid op bezoek met hetzelfde probleem.
Op mijn IB reed hij overigens wel.
Vervolgens op mijn Ecos2 het adres gewijzigd in 33 en daarna deed hij het op de IB van het forumlid.
Mijn advies, wijzig het lokadres met de esu-loprogrammer en kijk of hij het dan wel doet.

Oorzaak? Reden? I don't know.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
@citaat Oorzaak centrales en decoder van verschillende merken "zouden" moeten samen werken alleen is de realiteit dat het soms niet direct werkt.
Het MFX adres kun je niet zelf bepalen alleen het MM en DCC adres.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Geen idee waar het aan ligt, maar ik denk eerder dat de IB een probleem heeft en IB en mfx is altijd een drama geweest.

Welke DCC met hoeveel rijstappen gebruik je dat is het enige wat ik kan bedenken.
Anders motorola met 27 a 28 rijstappen proberen.
Of heeft de IB nog altijd de motorola versie met 14 rijstappen.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
@citaat MFX is geen drama maar de keuze die sommige mensen maken is het probleem :important: bvb je hebt merk X en je wilt dit gaan aansturen met merk Y verwacht dan niet dat het altijd gelijk werkt en ook goed werkt.
Wil je de minste problemen gebruik dan niet te veel verschillende merken(het liefst één merk)door elkaar en ook geen oud met nieuw gaan combineren.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Progammeren mfx loks met een IB is altijd een drama geweest. Maar de kans dat men verkeerde dcc protocol qua rijstappen gebruikt kan natuurlijk ook nog.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Hoi,

Citaat van: Peter24 op maandag 24 februari 2020, 20:58:24
Standaard stond de lokomotief op adres 3 (dcc), deze heb ik op 23 gezet. Met de 6021 en de lokprogrammer rijdt de lok op dit adres 23. Het MFX adres heb ik ook op 23 gezet. Ik heb de lokomotief niet via het IB geprogrammeerd maar via het MobileStation 2.

Goed, volgens mij heb je het Motorola adres op 23 gezet. Dit omdat de 6021 geen DCC is maar Motorola ondersteund. Via DCC CV1 kan je het DCC-adres wijzigen. Je kan nog via DCC CV50 aangeven op welk protocollen en/of analoge signalen de lok mag reageren.

Trouwens welke lokprogrammer gebruik je? Die van Märklin?

Groet Ronald.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Märklin decoders kijken bij het opstarten welk(e) protocol(len) er op de baan aanwezig is/zijn:
1. Is er MFX? Dan gaat hij daarop reageren
2. Is er DCC? Dan DCC
3. Is er Motorola? Dan Motorola
4. Analoog

Bij oudere MFX decoders waren 2 en 3 omgewisseld of was DCC helemaal niet aanwezig. Om nog even complexiteit toe te voegen houdt de decoder het protocol ook nog eens een tijdje vast.

Volgens mijn informatie zou je met CV 47 de protocollen moeten kunnen instellen. Ik heb daar echter nog geen succes mee gehad.  Ik zal CV 50 eens gaan bekijken.

Bij een MS2 ziet de decoder MFX, en zal daarop reageren.
Bij een Intellibox ziet de decoder DCC en Motorola.  Afhankelijk van het type decoder zal hij dus op de ene of de andere gaan reageren.

Ik hoop dat je met deze kennis het gedrag van je loc kunt verklaren.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Ben je niet in de war met centrales want een Marklin decoder spreekt alleen MFX luisteren doet die naar MM en bij nieuwere ook naar DCC.
Maar wat ik al aan heb gegeven ga js merken door elkaar gebruiken kun je problemen verwachten.
Wil je minder problemen pak een Marklin centrale want ook bij een ESU centrale kun je meer problemen krijgen omdat merken niet uitgebreid elkaar materiaal gaan vergelijken om issue te voorkomen.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Ik ben alweer iets wijzer geworden.
Als je het protocol van de IB2 veranderd (Motorola naar DCC14,28 of 128) moet je eerst de spanning ervan afhalen voordat deze wijziging van kracht wordt. Popo
Met het uitlezen van CV1 in DCC geeft het adres 23, deze heb ik ook veranderd in 33 maar dat maakte niets uit.(en weer terug gezet op 23)
Wel rijdt de lok nu met DCC14, DCC28 of DC128, echter met Motorola van het IB2 doet de lok niets. Als ik het Intellibox2 nu op DCC laat staan kan ik andere lokomotieven niet gebruiken.
Met de ESU lokprogrammer kan ik de lokomotief wel aansturen met Motorola.
In de beschrijving van de lokomotief kan je het protocol veranderen en uitschakelen in CV 50, 4=DCC of MM,8= MFX, 15=analoog AC,analoog DC, DCC/MM en MFX. Hier heb ik diverse waarden geprobeerd maar maakte met het IB2 niets uit.
Als ik MFX van de lok uitschakel dan kan ik ook DCC rijden met het MobileStation 2.

Ik heb ook nog twee andere nieuwe lokomotieven van Marklin de CFL 5519 en de BR 18505 en deze doen het wel op Motorola via IB2
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Citaat van: ErikW op dinsdag 25 februari 2020, 09:57:56
Märklin decoders kijken bij het opstarten welk(e) protocol(len) er op de baan aanwezig is/zijn:
1. Is er MFX? Dan gaat hij daarop reageren
2. Is er DCC? Dan DCC
3. Is er Motorola? Dan Motorola
4. Analoog

Bij oudere MFX decoders waren 2 en 3 omgewisseld of was DCC helemaal niet aanwezig. Om nog even complexiteit toe te voegen houdt de decoder het protocol ook nog eens een tijdje vast.

Volgens mijn informatie zou je met CV 47 de protocollen moeten kunnen instellen. Ik heb daar echter nog geen succes mee gehad.  Ik zal CV 50 eens gaan bekijken.

Bij een MS2 ziet de decoder MFX, en zal daarop reageren.
Bij een Intellibox ziet de decoder DCC en Motorola.  Afhankelijk van het type decoder zal hij dus op de ene of de andere gaan reageren.

Ik hoop dat je met deze kennis het gedrag van je loc kunt verklaren.

Met CV 47 kan je een protocol in of uitschakelen bij een ESU loksound 5 decoder, kan dit bij een Marklin decoder ook? Hier heb je CV 50 volgens de gebruikshandleiding van de lokomotief.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
 @citaat Mijn nieuwere Märklin Loc's zijn goed op DCC te zetten in CV50. Doch ik gebruik een Intellibox IR. Dus géén IB2.
Het wijzigen van CV's doe ik met de ESU Lokprogrammer.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Citaat van: Peter24 op dinsdag 25 februari 2020, 22:24:20
Wel rijdt de lok nu met DCC14, DCC28 of DC128, echter met Motorola van het IB2 doet de lok niets.

Dan gewoon deze lok op DCC laten staan.

Citaat van: Peter24 op dinsdag 25 februari 2020, 22:24:20
Als ik het Intellibox2 nu op DCC laat staan kan ik andere lokomotieven niet gebruiken.

Ook dat kan je instellen in je IB2 dat zowel DCC als Motorola op de baan gezet moeten worden. Je kan bij adressen aangeven dat deze op DCC of motorola aangestuurd moeten worden. Kijk daarvoor even in de handleiding van de IB2

Citaat van: Peter24 op dinsdag 25 februari 2020, 22:24:20
Als ik MFX van de lok uitschakel dan kan ik ook DCC rijden met het MobileStation 2.

Als je de kans hebt: gewoon lekker met DCC-protocol gaan rijden. Scheelt je "extra" motorola adressen voor functies boven F4

Citaat van: Peter24 op dinsdag 25 februari 2020, 22:24:20
Ik heb ook nog twee andere nieuwe lokomotieven van Marklin de CFL 5519 en de BR 18505 en deze doen het wel op Motorola via IB2

Als je die ook op DCC kan zetten: Doen. Zelfde reden als boven.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Citaat van: ronaldk op woensdag 26 februari 2020, 07:24:12

Citaat van: Peter24 op dinsdag 25 februari 2020, 22:24:20
Als ik MFX van de lok uitschakel dan kan ik ook DCC rijden met het MobileStation 2.

Als je de kans hebt: gewoon lekker met DCC-protocol gaan rijden. Scheelt je "extra" motorola adressen voor functies boven F4


Hallo

Rare conclusie als een lok onder MFX meer kan dan onder DCC  8o
Heeft ook helemaaal niks met motorola te maken.

Je kunt op de MS gewoon MFX en op de IB met DCC rijden. Aan CV 50 hoef je niks te rommelen.

Bart
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Citaat van: ronaldk op woensdag 26 februari 2020, 07:24:12
Citaat van: Peter24 op dinsdag 25 februari 2020, 22:24:20
Wel rijdt de lok nu met DCC14, DCC28 of DC128, echter met Motorola van het IB2 doet de lok niets.

Dan gewoon deze lok op DCC laten staan.

Citaat van: Peter24 op dinsdag 25 februari 2020, 22:24:20
Als ik het Intellibox2 nu op DCC laat staan kan ik andere lokomotieven niet gebruiken.

Ook dat kan je instellen in je IB2 dat zowel DCC als Motorola op de baan gezet moeten worden. Je kan bij adressen aangeven dat deze op DCC of motorola aangestuurd moeten worden. Kijk daarvoor even in de handleiding van de IB2

Citaat van: Peter24 op dinsdag 25 februari 2020, 22:24:20
Als ik MFX van de lok uitschakel dan kan ik ook DCC rijden met het MobileStation 2.

Als je de kans hebt: gewoon lekker met DCC-protocol gaan rijden. Scheelt je "extra" motorola adressen voor functies boven F4

Citaat van: Peter24 op dinsdag 25 februari 2020, 22:24:20
Ik heb ook nog twee andere nieuwe lokomotieven van Marklin de CFL 5519 en de BR 18505 en deze doen het wel op Motorola via IB2

Als je die ook op DCC kan zetten: Doen. Zelfde reden als boven.

Groet Ronald.

Yes, BINGO
Dat is de gouden tip !!!, Lokdata veranderen van een individueel adres, deze heb ik nu ingesteld op DCC28 en de lokomotief rijdt!!
Zie hoofdstuk 5.6.5 van de handleiding van de Intellibox.
Eerst het adres invoeren en dan twee keer op de "lok" knop drukken, dan in het hoofdstuk "lokdataformaat veranderen" je keuze aangeven.

Ronald bedankt!!!
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe Marklin lokomotief BR V 200.00 artikel 37807 rijdt niet met Intellibox2
Beste Peter,

Er is in een technische hobby (maar niet alleen daar), niets zo belangrijk als het lezen en begrijpen van een handleiding, de bedoeling is niet om alles te weten, de bedoeling is te weten waar je kunt vinden wat je moet doen om iets voor elkaar te krijgen.

Jawel, ik ben al wat minder jong en als ik had moeten leren wat ik precies moest doen, dan had ik nog wel een jaartje of 10 naar school gemoeten.......

Groet, Anne W