Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?

Gestart door AlbertJan maandag 24 februari 2020, 15:50:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
Beste mensen.
Weer een probleem geval en wel de analoge 3074.
Reeds omgebouwd naar digitaal met een Uhlenbrock 2.0 decoder.

Nu is er 1 draadje, die afkomstig is van de veldmagneet, losgeraakt en ik zie niet waar deze vast heeft gezeten.
Qua lengte zou deze op de rechter motor aansluiting passen.

Wie kan mij vertellen waar dit zwarte draadje op aangesloten hoort te worden?
(decoder en wisselende verlichting werken wel maar motor wordt niet aangestuurd)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
Hallo

Ik zie vanalles op je foto, maar geen zwart draadje. 8o
Bij een Uhlenbrock hoort zwart op de 2 gemeenschappelijke draadjes die uit je verdspoel komen. Deze dan goed vastlijmen/plakken, anders scheuren deze vroeg of laat af.

Bart
Re: Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
Dag Bart.
Het is dat dikke zwarte draadje op de voorgrond.
Deze is niet lang genoeg om bij de decoder te komen en op de decoder mist ook geen aansluiting. (functies van de decoder werken wel maar de motor wordt niet aangestuurd)

Mvg,
AlbertJan.
Re: Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
Hallo

Dit draadje moet denk ik nergens aan. Dacht dat er een zwarte draad aan de gemeenschappelijke spoel zat, maar dat is dus niet zo. Twee draadjes van de spoel zitten ann elkaar, maar verder nergens aan.

Ben er echter vrijwel zeker van dat je motortrap op de decoder stuk is, gezien de mooie smoorplek. (2e zwarte blokje onder de condensator.

Bart
Re: Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
De oorzaak van de brandplek zal de groene draad wel zijn. Die zit aan dezelfde motoraansluiting waar de twee spoeldraadjes ook (horen te) zitten. Op die manier heeft de decoder flink wat energie in de magneet gestoken, maar kreeg het anker niets. Niet goed zichtbaar, maar het zou ook kunnen dat het omwikkelde draadje van de spoel af komt en op de rechter motoraansluiting moet zitten; de groene moet dan op de linker. Gezien de brandplek heeft uitproberen waarschijnlijk weinig zin, maar zeg nooit "nooit"..
Re: Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
Beste Bart.
Ik ben bang dat je gelijk hebt want er is niet alleen dat plekje maar ook de aansluiting aan de bovenkant is verkleurd
Daarbij ruik je de decoder bij inschakelen.

@hvanschaik
Dat zou kunnen en gelijk ook even geprobeerd maar nu rijdt de loc meteen weg zonder de regelknop omhoog te draaien.

Mvg,
AlbertJan.
Re: Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
Tja, dan heb je nu wel de draadjes op de juiste plek :D. Maar de decoder is naar z'n grootje. Misschien doen de functies het nog. dan kun je hem als functiedecoder gebruiken. Ik zou voor deze lok een setje 60760 aanschaffen, niet de beste decoder, maar door de 5-polige motor zeker een verbetering.
Re: Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
Hallo

Alleen past dat motortje dan weer niet in deze lok. :D
Gewoon hamo magneet en een leuke decoder erin. 5 poler is voor grote schijfmotoren overkill.

Bart
Re: Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
Beste helpers.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden en adviezen.
Maar voorlopig gaat deze dan in de dozen "voor later" wanneer ik wat meer tijd heb om deze locs opnieuw om te bouwen.
Daarbij heb ik nog een aardige voorraad aan decoders, alleen even kijken of deze geen "vlekjes" hebben! 8o

Mvg,
AlbertJan.
Re: Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
Ai, slecht opgelet. Ja, dan is een (Hamo) magneet plus eenvoudige decoder het beste advies voor de toekomstige ombouw.
Re: Digitale 3074 heeft een los draadje dus waar bevestigen?
De truc bij de Uhlenbrock decoder is dat de veldspoelen gevoed worden met gelijkspanning, waardoor het een gewone magneet wordt.  Beide spoelen worden daarbij in serie gezet, en aan de onderkant doorverbonden (het zwarte draadje). Een goedkope oplossing om een Märklin motor beter rijgedrag bij te brengen.  Ik heb zelf inmiddels ook al 2 van deze decoders opgeblazen, ik vermoed dat de schakeling de stromen niet helemaal aankan.

Je loc is om te bouwen met een ESU magneet, of met een 60943 ombouwset.  Voordeel van de laatste is dat je dan gelijk een 5-poler hebt.