Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Onderplaat vraag dikte.

Gestart door Hitmaan maandag 24 februari 2020, 15:27:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onderplaat vraag dikte.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Onderplaat vraag dikte.
Wist even de juiste topic niet goed te vinden. Als het verkeerd is, verplaats maar.

Bij deze de vraag.
Ik ben van plan in de toekomst armseinen op mijn baan te zetten. De nieuwe seinen wil ik graag onder de plaat hebben. Dat lijkt ten minste het mooiste.
Bij Marklin wordt geadviseerd om een plaat van maximaal 10 mm in te zetten.

Nu is er deze week een aanbieding van platen, multiplex.
Nu de hamvraag. Welke dikte.
- 8 mm multiplex
- 9 mm multiplex hardhout
- 12 mm multiplex

Gezien 12 mm te dik lijkt, maar misschien heeft iemand ervaring.

De plaat komt op houten balken te staan aan alle 4 de hoeken. Mogelijk later nog balkjes aan onderzijde voor ringleiding, maar dat is het dan wel.
Op de plaat is het idee om kurk te gebruiken. Daarop dus rails en huisjes.  Eventueel als ik het leuk vind gras, etc.

Re: Onderplaat vraag dikte.
Hoi,

Ligt een beetje aan de overspanning en het type hout dat je wil gaan gebruiken. Zelf zou ik geen "hardhout" multiplex gaan gebruiken maar berken of populieren multiplex. Zelf nu 12mm dik peppelplex maar 8mm zou meer dan stevig zat zijn geweest. Zeker bij de overspanning van 600mm of 400mm

Groet Ronald.
Re: Onderplaat vraag dikte.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onderplaat vraag dikte.
De plaat is 122*61 cm
Het is gewoon multiplex
Re: Onderplaat vraag dikte.
Hoi,

De grootte van de plaat is dat. Maar wat is je "overspanning" zonder ondersteuning? Dus waar heb eventueel balken onder je baan? Of heb je geen raamwerk?

Groet Ronald.
Re: Onderplaat vraag dikte.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Onderplaat vraag dikte.
een plaat zal altijd doorbuigen of deze moet wel heel erg dik zijn en dan zelfs zal door z'n gewicht een doorbuiging komen,
dus ondersteuning door balken of schoren is aan te bevelen.
Re: Onderplaat vraag dikte.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onderplaat vraag dikte.
Oke, maar 8 mm wil dus wel.
Dan maak ik daar ondersteuning onder.
Re: Onderplaat vraag dikte.
8 mm kan prima op een raster van 61 x 61. Daar nog 2 mm kurk op en je hebt de aanbevolen dikte van Märklin. Wilt u toch dikker, dan kunt u altijd plaatselijk aan de onderkant een aantal mm weg frezen tot de gewenste dikte van 10 mm is bereikt.
Re: Onderplaat vraag dikte.
Citaat van: Hitmaan op maandag 24 februari 2020, 17:49:44
Oke, maar 8 mm wil dus wel.  Dan maak ik daar ondersteuning onder.

Hoe groot is de afstand die je moet overbruggen?  O:-D Daar is het afhankelijk van :) Kijk ook maar eens naar deze constructie: Modulebak afmetingen. Dat vind ik persoonlijk al behoorlijk heftig  O:-D

Groet Ronald.
Re: Onderplaat vraag dikte.
@citaat

Ik overbrug niets. De topicstarter stelt hierover een vraag. 8 mm is van voldoende dikte, als je er geen bovenmatige puntbelasting te verwachten is, zoals bijvoorbeeld dat je zelf in het midden moet staan.
Wat de modulebakken betreft, heeft u een punt. Deze zou ik persoonlijk niet zo zwaar uitvoeren.
Re: Onderplaat vraag dikte.
 @citaat / Basroc-1961 En dat is nu het vervelende van dit forum  O:-D Bij andere fora krijg je netjes een berichtje dat iemand anders tijdens het tikken een berichtje heeft plaatst. Dus dat je niet de laatste bent. Ik heb het bericht aangepast.

Groet Ronald.
Re: Onderplaat vraag dikte.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Onderplaat vraag dikte.
Vandaag op basis van jullie info het volgende in elkaar geknutseld.

Balken aan iedere zijde en 1 in het midden.
Zo te zien lijkt het voldoende.
Plaat van 8 mm multiplex.


Re: Onderplaat vraag dikte.
Jep, dat is meestal meer als voldoende. Er hoeft geen olifant op  ;) En als je het toch wat lichter wil hebben dan kan je alleen het sporenplan voorzien van een plaat en de rest van het landschap met XPS.

Groet Ronald.
Re: Onderplaat vraag dikte.
@citaat @citaat

Mooi man! :thumbup:
Re: Onderplaat vraag dikte.
BerlinerTempo
gast

Re: Onderplaat vraag dikte.
Misschien nog een kleine tip. Bevestig die platen niet vast op de steunbalkjes maar leg ze er los op. Dan is het "klankkast-effect" minder EN je kunt kabeltjes later makkelijker doortrekken. Zelf heb ik omgekeerde meubeldopjes (die met zo'n pinnetje en een laagje vilt) in de balkjes "getimmerd" en daarop liggen deze platen.
Re: Onderplaat vraag dikte.
Hoi,

Citaat van: BerlinerTempo op woensdag 04 maart 2020, 14:09:35
Misschien nog een kleine tip. Bevestig die platen niet vast op de steunbalkjes maar leg ze er los op.

Een waar ga je de stevigheid van de constructie vandaan halen? Normaal kan je met een vrij lichte constructie werken als je de bovenplaat aan de randbalken kan zetten. Als je minder geluid wil hebben: Open frame en alleen waar je rails legt hout toepassen. De rest van het landschap met XPS of ander materiaal.

Groet Ronald.
Re: Onderplaat vraag dikte.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Onderplaat vraag dikte.
Hi Tony,

Kijk eens op de site van Brima, zo ga ik het doen.
12mm Multiplex en 10cm hoog als raster (+/-60 x 60) onder de baan met daarop 8mm multiplex "trace".
Dat zit alleen onder de rails en huisjes de rest XPS.
Klik,  hier

groet
Harald
Re: Onderplaat vraag dikte.
@citaat @citaat

Als het frame sterk genoeg is, hoeft de plaat niet vastgeschroefd/-gelijmd te worden. 
Re: Onderplaat vraag dikte.
Juist de plaat zorgt voor extra stevigheid anders moet je dikkere balken en een kruisverband gaan maken.
Re: Onderplaat vraag dikte.
hoi,

Inderdaad mark.

Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 04 maart 2020, 15:20:57
Als het frame sterk genoeg is, hoeft de plaat niet vastgeschroefd/-gelijmd te worden.

Sterk frame: Betekent in hout 9 van 10 keer: Zwaarder. Dat is tenminste bij mechanicaleer meestal het geval. De plaat vastschroeven c.q. lijmen betekent dat de plaat een onderdeel wordt van de constructie. Dus dan kan het frame minder zwaar hoeft terwijl je toch een stevige en sterke constructie hebt.

Groet Ronald.