Citaat van: Hans.B.Francken. op zondag 23 februari 2020, 22:12:50
Ik ben analoge rijder en ik heb een NS lok 2324 laten repareren. Ze hebben daar een Vorschalte eletronnik art.nr 246800 ingezet.
(...)
Nu vertelde diegene die de lok gerepareerd heeft dat ik met een andere transformator moet gaan werken om deze lok te laten rijden.
Met deze blauwe transformator zou ik als ik van richting wil veranderen,de schakelaar doorbranden omdat er dan teveel spanning op zal komen te staan.
Kijk eens even bij een
oudgediende; in de 3-rail wiki vind je ze ook: het oude schakelrelais en de modernere, elektronische rijrichting omschakelrelais.
Van
oudere decoders is bekend dat ze slecht kunnen tegen de omschakelpuls van een ouderwetse "blauwe" trafo (die nog is gemaakt voor 220 volt), de nieuwere Märklin decoders zijn daar weer wel tegen bestand.
De 246800 is een oudje (tweedehands, uit rond 1980, volgens mijn gegevens), en geen decoder maar een
elektronische rijrichting schakelaar. Deze zou bestand moeten zijn tegen de omschakelpuls vanaf de trafo 24 volt (max 28 volt).
Ik gebruik ze zelf ook, in combinatie met blauwe trafo's. Met die blauwe trafo's schakel ik overigens de rijrichting
niet om. Daarvoor heb ik een moderne stekkertrafo (van 2 € bij de kringloop) aangeschaft, bediend via monostabiel relais (of drukknopje). Niet omdat blauwe trafo's gevaarlijk zijn, want dat zijn ze bij uitsluitend analoog gebruik niet (wél voor digitale decoders van de meeste merken)
Het voordeel van die aanpak is, dat ik met een schakelrail (of met een contactrail via condensator en oplaadweerstand) een trein kan laten keren door toedoen van een trein (desnoods een en dezelfde trein).
Op een kopstation (pendelspoor) heeft die aanpak voordelen boven iedere keer de rijsnelheid op een trafo handmatig te moeten ontregelen. Ik wil niet al door maar aan die rode knop hoeven zwengelen (stukje analoge luiheid, zeg maar). En ik wil maar 1 trein tegelijk laten keren, en niet alle locs die toevallig op het zelfde moment ergens op de baan rondrijden (die bij wijze van spreke net halverwege een wisselstraat zijn), dus keren mag alleen in specifieke blokken met keer-rechten (dus geïsoleerde stukken rails).