Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Transformator vervangen.

Gestart door Hans.B.Francken. zondag 23 februari 2020, 22:12:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Transformator vervangen.
Ik ben analoge rijder en ik heb een NS lok 2324 laten repareren. Ze hebben daar een Vorschalte eletronnik art.nr 246800 ingezet.
De lok kon ik niet meer van richting laten veranderen voor de reparatie.
Ik werk met  6 analoge transformators voor zes gescheiden trajecten en 1 van deze deze trafo's de 37540 ( 16/24 volt schalter T 25E 50 Herz 10VA ) stuurde de bovenleiding aan van het traject waar de lok op reed,nooit geen problemen mee gehad.
Nu vertelde diegene die de lok gerepareerd heeft dat ik met een andere transformator moet gaan werken om deze lok te laten rijden.
Met deze blauwe transformator zou ik als ik van richting wil veranderen,de schakelaar doorbranden omdat er dan teveel spanning op zal komen te staan.
Kan iemand mij vertellen of ik inderdaad een andere trafo moet aanschaffen en,welke dat dan moet zijn,of is er een andere mogelijkheid om deze lok weer te laten rijden.


Re: Transformator vervangen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Transformator vervangen.
Citaat van: Hans.B.Francken. op zondag 23 februari 2020, 22:12:50
Ik ben analoge rijder en ik heb een NS lok 2324 laten repareren. Ze hebben daar een Vorschalte eletronnik art.nr 246800 ingezet.
(...)
Nu vertelde diegene die de lok gerepareerd heeft dat ik met een andere transformator moet gaan werken om deze lok te laten rijden.
Met deze blauwe transformator zou ik als ik van richting wil veranderen,de schakelaar doorbranden omdat er dan teveel spanning op zal komen te staan.

Kijk eens even bij een oudgediende; in de 3-rail wiki vind je ze ook: het oude schakelrelais en de modernere, elektronische rijrichting omschakelrelais.
Van oudere decoders is bekend dat ze slecht kunnen tegen de omschakelpuls van een ouderwetse "blauwe" trafo (die nog is gemaakt voor 220 volt), de nieuwere Märklin decoders zijn daar weer wel tegen bestand.

De 246800 is een oudje (tweedehands, uit rond 1980, volgens mijn gegevens), en geen decoder maar een elektronische rijrichting schakelaar. Deze zou bestand moeten zijn tegen de omschakelpuls vanaf de trafo 24 volt (max 28 volt).

Ik gebruik ze zelf ook, in combinatie met blauwe trafo's. Met die blauwe trafo's schakel ik overigens de rijrichting niet om. Daarvoor heb ik een moderne stekkertrafo (van 2 € bij de kringloop) aangeschaft, bediend via  monostabiel relais (of drukknopje). Niet omdat blauwe trafo's gevaarlijk zijn, want dat zijn ze bij uitsluitend analoog gebruik niet (wél voor digitale decoders van de meeste merken)

Het voordeel van die aanpak is, dat ik met een schakelrail (of met een contactrail via condensator en oplaadweerstand) een trein kan laten keren door toedoen van een trein (desnoods een en dezelfde trein).

Op een kopstation (pendelspoor) heeft die aanpak voordelen boven iedere keer de rijsnelheid op een trafo handmatig te moeten ontregelen. Ik wil niet al door maar aan die rode knop hoeven zwengelen (stukje analoge luiheid, zeg maar). En ik wil maar 1 trein tegelijk laten keren, en niet alle locs die toevallig op het zelfde moment ergens op de baan rondrijden (die bij wijze van spreke net halverwege een wisselstraat zijn), dus keren mag alleen in specifieke blokken met keer-rechten (dus geïsoleerde stukken rails).
Re: Transformator vervangen.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Transformator vervangen.
Hallo

Het sprookje dat oude blauwe trafos een hogere omschakelpuls hebben dan witte mag nu wel eens ophouden. Dit is namelijk niet zo. Eerder het tegendeel, witte trafos rammen meer spanning op de baan dan oude trafos.

De eerste generatie MFX decoders waren gevoelig voor overspanning. Märklin heeft dat met een heel handige verkooptruuk opgelost door iedereen een nieuwe stafo aan te smeren. Loks fikten net zo goed door en kregen alsnog een nieuwe decoder onder "Kulanz".
En of een trafo nou voor 220 of 230V is maakt ook niks meer uit. Eff komt er (bij belasting) ongeveer 24V uit.

De leegloopspanning ligt echter stukken hoger, tot boven de 35V.
Is eenmaal zo, zowel bij blauwe, als ook bij witte trafo's.
Echter, en hier zit het pijnpunt; de 10VA trafo's hebben weinig vermogen en weinig reserve. Vandaar dat deze om ze een beetje boost te geven in sommige gevallen wel een behoorlijke piekspanning halen.
Dit zijn dan ook de trafos waar ik niet digitaal mee zou omschakelen. Zolang er een "echte" belasting opde baan is (bijv een omschakelrelais) is er voor een elektronisch iets weinig aan de hand. Met alléén een elektronisch iets ziet het er anders uit omdat er geen belasting is. Dikkere trafo dus aan te bevelen, wit of blauw is onbelangrijk.

Bart
Re: Transformator vervangen.
Citaat van: Bajn-AG op maandag 24 februari 2020, 14:20:40
Het sprookje dat oude blauwe trafos een hogere omschakelpuls hebben dan witte mag nu wel eens ophouden.

Een feitelijke onjuistheid. Beide soorten trafo geven nominaal 24V, maar doordat de oude trafo's voor 220V gemaakt zijn geven ze bij aansluting op 230V meer dan 24V af, nl. 24x230/220=25.1V. Of en in hoeverre dat schadelijk is voor decoders hangt uiteraard mede van de decoder in kwestie af, en ook stoorpulsen op het lichtnet kunnen een rol spelen.
Re: Transformator vervangen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Transformator vervangen.
Citaat van: Erik Baas op maandag 24 februari 2020, 14:30:33
Of en in hoeverre dat schadelijk is voor decoders hangt uiteraard mede van de decoder in kwestie af, en ook stoorpulsen op het lichtnet kunnen een rol spelen.

Citaat van: Jan22 op maandag 24 februari 2020, 01:36:09
bekend dat ze ((digitale decoders)) slecht kunnen tegen de omschakelpuls van een ouderwetse "blauwe" trafo (die nog is gemaakt voor 220 volt)

Tams benoemt dit deficit expliciet in decoder handleidingen (in ieder geval in hun eerste digitale decoders waarmee ook analoog gereden kon worden). Het kan zijn dat ze leunen op info van de fabrikant (die dat gerucht om marketing redenen heeft verspreid). Het kan ook zijn dat ze slechts wilden voorkomen dat er schadeclaims worden ingediend in geval van oneigenlijk (= uitsluitend analoog) gebruik.

Gelukkig gaat het bij de vragensteller niet om een digitale decoder, en al helemaal niet eentje van Tams.

Het betekent wel dat zijn ombouwer er geen idee van heeft dat een ouderwets (elektronisch) Märklin schakelrelais geen ouderwets digitale Märklin decoder is, en dus prima functioneert op blauwe trafo's.
Re: Transformator vervangen.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Transformator vervangen.
Citaat van: Erik Baas op maandag 24 februari 2020, 14:30:33
Citaat van: Bajn-AG op maandag 24 februari 2020, 14:20:40
Het sprookje dat oude blauwe trafos een hogere omschakelpuls hebben dan witte mag nu wel eens ophouden.

Een feitelijke onjuistheid. Beide soorten trafo geven nominaal 24V, maar doordat de oude trafo's voor 220V gemaakt zijn geven ze bij aansluting op 230V meer dan 24V af, nl. 24x230/220=25.1V. Of en in hoeverre dat schadelijk is voor decoders hangt uiteraard mede van de decoder in kwestie af, en ook stoorpulsen op het lichtnet kunnen een rol spelen.

Hallo

Er zijn ook blauwe trafo's voor 230V B)

Bart
Re: Transformator vervangen.
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 25 februari 2020, 20:39:35
Er zijn ook blauwe trafo's voor 230V B)

Welke typenummers zijn dat ?
Re: Transformator vervangen.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Transformator vervangen.
Hallo

Gewoon de latere modellen van de 6631.



Bart
Re: Transformator vervangen.
Verhip, die was vroeger inderdaad voor 220 volt! Wat raar dat Märklin zo'n ding dan hetzelfde typenummer geeft! Nou ja, Märklin en typenummers... over chaos gesproken...  ;-)
Re: Transformator vervangen.
Dag Jan22,
Dit heeft weinig te maken met het trafo onderwerp, die ik zelf ook gebruik.
Kun je wat uitgebreider op je omkeersysteem ingaan, dat interesseert mij namelijk heel erg.
Ik wil namelijk met de Märklin Railbus (3016) een pendelbaan bouwen bij mijn huidige baan en hierbij de pendelbus automatische heen en weer laten rijden, met natuurlijk een stopvertraging in ieder kopstationetje.
Alvast bedankt,
GoldenOldie
Re: Transformator vervangen.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Transformator vervangen.
Hallo

Gewoon een marklin 6600 kopen. Die kan wat je wilt

Bart