Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Tenderloc BR 64

Gestart door eduardo zondag 01 maart 2020, 19:32:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Tenderloc BR 64
hallo allemaal, lokje 39642. ik heb er 2 gekocht, maar hoe verander ik het lokadres, ik vind geen 8polige lokdecoder binnen in de lok.
groetjes Ed Hageman
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2011

offline
Re: Tenderloc BR 64
Hallo Ed,

Deze lok heeft een MFX decoder.
Welke besturingssysteem gebruik je?
Via o.a. een Mobile station of central station is dit adres aan te passen.

Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2010

offline
Re: Tenderloc BR 64
In je andere topic met hetzelfde onderwerp heb ik dit antwoord gegeven...:

Hallo Ed,
Als ik deze handleiding open lees ik dat je gewoon CV's kunt programmeren (en geen dipswitches nodig hebt).

Mvrgr,
Rob.
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tenderloc BR 64
Beste Ed,

Zat er geen handleiding bij één of allebei de loks?

Groet, Anne W
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Tenderloc BR 64
2 maart, bedankt voor de reacties, ik vind dat dat wel snel gaat op3 rail forum. Dat van die CV's programmeren zegt mij niets, apekool voor mij, Uiteraard zaten er handleidingen bij en met een controlunit kan ik de loks niet van een nieuw lokadres voorzien. Ik loop duidelijk achter in de techniek. Jullie zullen wel lachen, maar 1 lok heeft code 64 (fabriek) de ander 65, die is dus veranderd van 64 naar 65. Ik dacht , als ik beide op 64 heb, kan ik ze in tandem laten rijden, dubbeltractie dus. Maar iemand zei mij dat dat helemaal niet kan. Klopt dat?

ed
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tenderloc BR 64
Beste Ed,

Met een Märklin Control Unit 6021 kun je wel het adres van je lok veranderen, zie de handleiding.

Ja je kunt wel in tandem rijden met loks met hetzelfde adres maar het vereist wel veel meer, in principe moeten de loks in rijgedrag zoveel mogelijk identiek zijn, en dat kun je ook proberen met de handleiding en de control unit 6021

Groet, Anne W
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2019

offline
Re: Tenderloc BR 64
Het is apenkool voor je zeg je zelf. Dus lees eerst de lokbeschrijvingen en hoe je alles moet instellen. Verder geef ik je een advies koop een MS2 en leer hier mee omgaan en ja dan moet je ook eerst de handleiding doorbladeren, dan wel lezen.
Re: Tenderloc BR 64
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Tenderloc BR 64
 @citaat maar met een MS2 kun je geen voorspan aanmaken in mfx.
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2014

offline
Re: Tenderloc BR 64
Dat is idd een min punt misschien dat er nog eens een update komt die het wel mogelijk maakt.
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Tenderloc BR 64
Inmiddels heb ik ontdekt hoe je met een control unit tóch een lokadres kan instellen. Een duitse hobbyist legt dat op you tube punt voor punt uit.

bedankt voor de reacties.

ed
Re: Tenderloc BR 64
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Tenderloc BR 64
 @citaat Zo zeker? ==> Klik
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Tenderloc BR 64
klopt en dan op you tube, is voor mij wat duidelijker. URL:


ed
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Tenderloc BR 64
met cv code 75 kon ik meer functies van de lok toevoegen. op de control unit heb je er maar 4, maar met een 2e lokadres heb ik er nog 4 bij. omslachtig, dat wel, omdat je tijdens het rijden het lokadres moet veranderen voor functie 5 en verder, maar nog altijd goedkoper dan een " central unit 3" aanschaffen a raison van heb ik jou daar.
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2010

offline
Re: Tenderloc BR 64
Je kan nog kijken naar een tweedehands Uhlenbrock Intellibox (met een voeding) met een uhlenbrock 61020 als koppeling tussen die twee .... Dan kan je nog redelijk goedkope oplossing om wat modernere centrale te kunnen gebruiken.

Groet Ronald.
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tenderloc BR 64
Beste Ed,

Een gebruikte Mobile Station 2 is niet zo duur en dan kun je een heleboel functies middels icoontjes mee aansturen, a.s. zaterdag is het beurs in Houten.

Overigens is het bij mijn centrale zo dat als ik in register75 het opvolgende lokadres zet, ik gewoon verder kan met F5 t/m F8, ik denk dat dat met een control unit 6021 niet kan, maar zeker weten doe ik dat niet.

Groet, Anne W
Re: Tenderloc BR 64
nobody
gast

Re: Tenderloc BR 64
 @citaat Kan met een 6021.
Tweede (volg) adres: CV49=27 en CV75=2e adres (default: Lokadres + 1)
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2010

offline
Re: Tenderloc BR 64
Citaat van: Anne W op dinsdag 03 maart 2020, 20:40:48
Een gebruikte Mobile Station 2 is niet zo duur en dan kun je een heleboel functies middels icoontjes mee aansturen, a.s. zaterdag is het beurs in Houten.

Dan moet Eduardo net wel in Nederland zijn .... Volgens zij profiel woont hij in Spanje  :)

Volgens mij heeft Eduardo een hele batterij aan spullen (6040 / 6043) die aan de 6021 zitten, zie ook de fotos. Dus een beetje zonde om die in één keer overboord te gooien om wat F-toetsen gemakkelijker te kunnen aan sturen. Een klein luxe probleem om maar zo te zeggen ;)

Groet Ronald.
Re: Tenderloc BR 64
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Tenderloc BR 64
 @citaat  :offtopic: Ronald, hoeveel mensen kopen geen nieuwe smartphone, 4k-TV, of computer/laptop, terwijl de vorige nog eigenelijk goed werkt, maar alleen een beetje outdated is?  \:offtopic:

Je kunt ook voor een gebruikte CS1/ECOS gaan oid.
Het moet niet altijd een berg geld te kosten.
En er is ook niks mis mee, om je oude spullen verder te gaan en de beperkingen voor lief te nemen.
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tenderloc BR 64
Beste Wim,

De 6021 is heeft geen F5 t/m F8 knoppen dus moet het dan kunnen met "iets + F1" om F5 te geven en ik denk dat dat niet gaat met de 6021.

Ik heb regelmatig met de 6021 op de club register 75 gevuld met het lokadres +1 , maar mijn centrale kan een heleboel functietoetsen, typ het nummer en druk op "on" of "off".

Groet, Anne W
Re: Tenderloc BR 64
nobody
gast

Re: Tenderloc BR 64
Beste Anne, op de 6021 Bedien je f5 - f8, door in het tweede adres (volgadres) f1 - f4 te kiezen. f1 is dan f5 enz.
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Tenderloc BR 64
Klopt allemaal, alleen mij is aangeraden geen 2e hands central station 2 te kopen omdat daar géén reserveonderdelen meer van geleverd worden. Dan wordt goedkoop duurkoop. Aan de control unit 6021 zijn idd veel keyboards aangesloten. Gisteren heb ik de railbus van extra functies voorzien via 75: de vertrekfluit, de bel en de dichtslaande deuren. adrescode 61 als hij stilstaat voor functies F5, F6, F7 (bel deuren en vertrekfluit) door naar adrescode 60, en vertrekken maar. Dat vond ik leuk en niet teveel moeite. Mijn 2 lokjes BR 64 staan beide op adrescode 64 en lopen perfect synchroom ( ook in de "langzaamrij en stop zone" (Viessman) voor een rood licht), ook hier extra functies aan toegevoegd. Zoals mijn profiel zegt: vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan. Ik blijf bij de 6021 en dus bij mijn vrouw als jullie begrijpen wat ik bedoel. En de extra handelingen horen bij de hobby.

bedankt en tot horens

ed



Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tenderloc BR 64
Beste Wim,

Dacht ik al, maar dan moet je wel steeds omschakelen naar dat adres, maar als dat geen bezwaar is dan is het goed.

Beste Ed,

Voor een Central Station zijn niet zo veel reserveonderdelen, net als bij je computer of telefoon, maar je zegt het goed: als jij er van geniet is het prima.

Groet, Anne W
Re: Tenderloc BR 64
nobody
gast

Re: Tenderloc BR 64
Citaat van: Anne W op woensdag 04 maart 2020, 13:24:47
Dacht ik al, maar dan moet je wel steeds omschakelen naar dat adres, maar als dat geen bezwaar is dan is het goed.
Ja, is omslachtig, doch indien 'r een F80 (als slave) naast staat kun je daarop het tweede adres bedienen.
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Tenderloc BR 64
"doch indien 'r een F80 (als slave) naast staat kun je daarop het tweede adres bedienen."

dat is een goed idee Wim. gaan wij proberen, maar eerst zien waar wij in Almería een F80 vandaan halen. Ik zal iemand in NL in moeten schakelen.

ed
Re: Tenderloc BR 64
Lid sinds: 2019

offline
Re: Tenderloc BR 64
Een marklin 6036 kan je overal tweedehands kopen. Effe zoeken op internet.