De ESU 50708 en de 50709 zijn vergelijkbaar met de Viessmann 5076 5077 en 5078.
De lichtstrips zijn uitermate geschikt om in te bouwen in rijtuigen. Ik heb er veel ingebouwd in met name de 26,4 cm lange M* rijtuigen.
Beide lichtstrips passen hier net in zonder aanpassingen.
Je kan aan beide kanten van de strip de stroomvoerende koppeling voeden zodat je geen aparte draden nodig hebt om deze te voeden.
Tevens zijn er aansluitingen voor sluitverlichting aan beide zijden, weerstanden zitten al op de strip. ESU levert 1 set sluitlichten mee.
Je kan in een rijtuig een sleper zetten en via deze sleper, via de lichtstrips de overige rijtuigen van spanning voorzien, elke strip heeft zijn eigen gelijkrichter zodat je daar niets aan hoeft te veranderen. De eerste en laatste van de rijtuigen stam moeten dan geen stroomvoerende koppelingen hebben om meerdere afnamepunten tegen te gaan, ofschoon dat op een baan met 1 voeding minder belangrijk is.
Zelf heb ik op de lokomotieven stroomvoerende koppelingen zodat ik geen aparte sleper onder de rijtuigen nodig heb.
Voor elke strip heb ik toch ook een powerpack gebruikt, flikkeren kwam niet echt vaak voor, maar die paar euro voor echt flikkervrij was het me wel waard. Wel verstandig om een weerstand te plaatsen in de toevoer omdat als je veel powerpacks gebruikt je voeding/centrale bij opstarten wat vervelend kan gaan doen.
Het is verstandig dit powerpack aan wat langere draden te bevestigen zodat het weggewerkt kan worden in een toilet o.i.d.
Alle ledstrips zijn ook voorzien van een AUX, goed te gebruiken voor toiletverlichting, tevens te gebruiken om op het programmeerspoor extra belasting te genereren zodat de centrale de lichtstrip ook echt ziet. Viessmann levert hiervoor een weerstand mee.
Het programmeren van de lichtstrip, grotendeels ook via POM, is vrij makkelijk.
Omdat bij de Viessmann elke led apart aan te spreken is (van de 11) en bij de ESU per 2 heb ik toch voor de Viessmann gekozen.