Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ESU digitale binnenverlichting 50708

Gestart door Hans Biere zaterdag 22 februari 2020, 14:49:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU digitale binnenverlichting 50708
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
ESU digitale binnenverlichting 50708
Ik ben van plan om in een aantal rijtuigen de ESU binnenverlichting 50708 in te gaan bouwen. De handleiding, de vele internetsites en de Youtubefilmpjes zijn super duidelijk hoe dit klusje aan te pakken.

Het gaat echter helaas altijd maar over één rijtuig; ik wil een hele stam (7 rijtuigen) met dit ESU artikel uitrusten met uiteraard één sleepcontact voor de stam en dus spanningvoerende koppelingen gebruiken.

Ik lees / zie nergens of dat überhaupt wel kan en, zo ja, hoe in dat geval om te gaan met de decoder-adressering. Kunnen die alle 7 hetzelfde zijn of allemaal verschillend? En als je al een powerpack (ESU nr. 50710) wil gebruiken is dan één voor de hele stam voldoende of moet iedere strip worden voorzien?

Ben erg nieuwsgierig naar de antwoorden waarvoor alvast hartelijk dank!
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Ik heb stammen uitgerust met één sleper, stroomvoerende koppelingen. In elk rijtuig en lichtstrip van Esu en een massa contact. Elke decoder op hetzelfde adres.

Ik vind alleen de ESU lichtstrip te duur, had er veel ingebouwd en heb ze toen zelf gebouwd die hetzelfde kunnen voor een fractie van de prijs.

Kijk hier maar eens. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73708.msg1277021#msg1277021
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Bedankt voor je reactie, Martin!  :thumbup:

Heb je ook een idee over die PowerPacks?
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Hoi Hans,

Ik heb net even gekeken naar de uitleg van Esu, zover ik het begrijp heb je per ledstrip een powerpack nodig.
Ik zag dat de strips rond de 20 euro koste maar kon de prijs van de powerpack niet vinden, weet jij die?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Powerpack gebruik ik niet. Goede stroom afname en schone baan, dan heb je geen problemen. In het echt flikkert het ook af en toe.
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 22 februari 2020, 18:53:41Ik zag dat de strips rond de 20 euro koste maar kon de prijs van de powerpack niet vinden, weet jij die?

Hallo Peter,

ja, volgens ESU € 6,99 de twee (UVP).

Dan heb ik het dus over ESU atikelnummer 50710.
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Je kan ze ook zelf maken, condensator, weerstand en diode op klein stukje experimenteerprint.
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Citaat van: flyerman op zaterdag 22 februari 2020, 18:17:25Ik vind alleen de ESU lichtstrip te duur,

Citaat van: flyerman op zaterdag 22 februari 2020, 20:28:43Je kan ze ook zelf maken, condensator, weerstand en diode op klein stukje experimenteerprint.

Hoi Martin,

Nogmaals bedankt voor je reacties. Het heeft enige twijfel bij mij weg genomen!

Dat het allemaal (veel) goedkoper kan besef ik mij terdege. Maar daar ben ik in mijn geval niet op uit. Ik wil die ESU strips nou eenmaal koste wat kost in mijn geselecteerde rijtuigen installeren. Hoe goed bedoeld en gewaardeerd: ik vraag hier niet om een goedkopere oplossing. Ik vraag slechts naar ervaringen met de inbouw van deze strip.

Nogmaals bedankt voor het reageren aan iedereen tot dusver. Eventuele inbouw tips en delen van inbouw-ervaringen wat deze ESU-strip betreft blijven zeer welkom en gewaardeerd! Alvast bedankt.

Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Ik zeg ook niet dat jij dat moet doen, alleen vind ik ze te duur. Na er 30 ingebouwd te hebben, en nog 40 te gaan vond ik dat het goedkoper kon. :)
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
 @citaat  :thumbup:
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
De ESU 50708 en de 50709 zijn vergelijkbaar met de Viessmann 5076 5077 en 5078.
De lichtstrips zijn uitermate geschikt om in te bouwen in rijtuigen. Ik heb er veel ingebouwd in met name de 26,4 cm lange M* rijtuigen.
Beide lichtstrips passen hier net in zonder aanpassingen.

Je kan aan beide kanten van de strip de stroomvoerende koppeling voeden zodat je geen aparte draden nodig hebt om deze te voeden.
Tevens zijn er aansluitingen voor sluitverlichting aan beide zijden, weerstanden zitten al op de strip. ESU levert 1 set sluitlichten mee.

Je kan in een rijtuig een sleper zetten en via deze sleper, via de lichtstrips de overige rijtuigen van spanning voorzien, elke strip heeft zijn eigen gelijkrichter zodat je daar niets aan hoeft te veranderen. De eerste en laatste van de rijtuigen stam moeten dan geen stroomvoerende koppelingen hebben om meerdere afnamepunten tegen te gaan, ofschoon dat op een baan met 1 voeding minder belangrijk is.

Zelf heb ik op de lokomotieven stroomvoerende koppelingen zodat ik geen aparte sleper onder de rijtuigen nodig heb.
Voor elke strip heb ik toch ook een powerpack gebruikt, flikkeren kwam niet echt vaak voor, maar die paar euro voor echt flikkervrij was het me wel waard. Wel verstandig om een weerstand te plaatsen in de toevoer omdat als je veel powerpacks gebruikt je voeding/centrale bij opstarten wat vervelend kan gaan doen.

Het is verstandig dit powerpack aan wat langere draden te bevestigen zodat het weggewerkt kan worden in een toilet o.i.d.

Alle ledstrips zijn ook voorzien van een AUX, goed te gebruiken voor toiletverlichting, tevens te gebruiken om op het programmeerspoor extra belasting te genereren zodat de centrale de lichtstrip ook echt ziet. Viessmann levert hiervoor een weerstand mee.

Het programmeren van de lichtstrip, grotendeels ook via POM, is vrij makkelijk.

Omdat bij de Viessmann elke led apart aan te spreken is (van de 11) en bij de ESU per 2 heb ik toch voor de Viessmann gekozen.
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Je kunt je zelf ook afvragen is het apart kunnen schakelen van binnen verlichting noodzakelijk of is het meer een gimmick die je maar een paar keer gebruikt.
Naar mijn idee voegt het alleen wat toe bij volledig digitaal gecontroleerde banen waarbij ook licht en geluidfuncties door de computer gestuurd worden maar volgens mij is dit heel zeldzaam omdat het om nog al wat programmeerd werk vraagt voor functies die vele minder belangrijk vinden.
Ik heb al heel wat banen gezien naar nog geen eentje die een dynamische sturing had voor geluid en functies.
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Citaat van: Nestor op zondag 23 februari 2020, 00:26:35
De ESU 50708 en de 50709 zijn vergelijkbaar met de Viessmann 5076 5077 en 5078.

Duidelijk verhaal, Nestor, Bedankt voor je bijdrage!  :thumbup:
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Hoi Nestor,

Toch nog een nabrander. Wat bedoel je hier precies?

Citaat van: Nestor op zondag 23 februari 2020, 00:26:35Wel verstandig om een weerstand te plaatsen in de toevoer omdat als je veel powerpacks gebruikt je voeding/centrale bij opstarten wat vervelend kan gaan doen.

Welke weerstand? Eén weerstand voor de hele trein of in elk rijtuig afzonderlijk? Hoe "uit" zich vervelend doen van voeding / centrale?

Alvast weer bedankt!
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
@ Hans Biere,

Een weerstand in elk rijtuig, in de toevoerleiding.

Mijn CS2 schiet in de stress als hij teveel spanning moet geven als hij opstart en alle powerpacks van stroom moet voorzien (zonder weerstand).
Dat heeft als gevolg dat hij soms weer opnieuw gaat opstarten en daarin blijft... of dat hij een groot deel van de locomotieven vergeet.

Dat was ook een van de redenen dat ik tegenwoordig de stroomvoering via de locomotieven laat lopen via een relais. Pas bij het opstarten van de locomotief om te rijden laat ik het relais schakelen.

Met een weerstand van 30ohm heb ik dat probleem niet meer, de powerpacks laden dan zichtbaar langzamer.
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Citaat van: Hans Biere op zondag 23 februari 2020, 16:40:32
Eén weerstand voor de hele trein of in elk rijtuig afzonderlijk?

Eén weerstand voor elk powerpack.
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
  @citaat @citaat Dus de reizigers, in een stam rijtuigen dat langs 't perron wacht op de tractie, zitten in 't donker.
Das Peiser onvriendelijk. :D
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU digitale binnenverlichting 50708
Citaat van: Nestor op zondag 23 februari 2020, 17:48:15Mijn CS2 schiet in de stress als hij teveel spanning moet geven als hij opstart en alle powerpacks van stroom moet voorzien (zonder weerstand).
Dat heeft als gevolg dat hij soms weer opnieuw gaat opstarten en daarin blijft... of dat hij een groot deel van de locomotieven vergeet.

Bedankt voor je aanvulling Nestor. Als ESU-fan zal het je niet verbazen dat mijn baan ook bestuurd wordt met een ECoS-Centrale. Na jouw nadere uitleg denk ik erover na om maar van de powerpacks af te zien. Ik heb mij totaal niet gerealiseerd dat het gebruik daarvan tot zoveel extra gedoe kan of zal leiden. Zeker met het vooruitzicht dat als het goed bevalt, ik nog veel meer rijtuigen met deze ESU-LEDstrips ga uitrusten. Er zit als ik het goed begrijp al een, zei het minimale, voorziening in de strip ingebouwd.

En voor de rest: met goed schoonhouden de baan komen we denk ik ook een heel eind.

Nogmaals mijn dank voor al je uitleg. Ik waardeer dit zeer!

Groet, Hans