Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving

Gestart door Geert2 zaterdag 22 februari 2020, 14:23:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Zonder veel commentaar, zelf wel een beetje zagen op de lijntjes en wat solderen...


C rail wisselaandrijving met PCB
by Geert Giebens, sur Flickr


C rail wisselaandrijving
by Geert Giebens, sur Flickr


Onderzijde C rail met PCB en Servo
by Geert Giebens, sur Flickr


c rail wisselaandrijving met PCB. Zijaanzicht
by Geert Giebens, sur Flickr

FILMKE: 



Geert

EDIT nog foto bijgevoegd van zijaanzicht.
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Het word je nu wel heel erg makkelijk gemaakt met deze plaatjes , om die enorm goede wisselschakelaars van tante M eindelijk gedag te zeggen.

Ziet er echt prachtig uit.

Ben benieuwd naar de prijs?

Mvg: Alex
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Mooi gemaakt Geert!  :thumbup:

Meine
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Geert,
Top!
De servo sturing? Zit die in een attiny85 op dat kleine printje? Of anders?
Ik heb met dit merk servo het probleem met wilde bewegingen bij aanzetten...wat is jouw ervaring?
Rob
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
is even tellen:

PCB:    1,095€
Servo:  0,0886€ —> Foutje 0,886€
2x Bout M2 5mm torx: 0,046€
2x afstandbus M2 10mm:  0,072€
2x moer M2: 0,0055€
2x schroef M2,2 4mm: 0,0464€
4x Rivet d2mm L3mm: 0,0352€

samen: iets meer dan 2€ per wisselaandrijving  :)

Geert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 22 februari 2020, 20:05:31

tante M eindelijk gedag te zeggen.

Mvg: Alex

Ho ho Alex het wachten is op tante M die waarschijnlijk op Dortmund met een primeur gaan komen.

Namelijk Prieser poppetjes soort wisselomgooiers in 1:87 die de wissel opgooien  en voordeel hiervan draadloos, kosten waarschijnlijk 2 duppies stuk.  :thumbdown: cabaret cabaret
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
@citaat @citaat

Gezien de prijzen waarschijnlijk bij afname van xxx stuks?
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Klopt,

de prijs is bij afname van 10 stuks PCB en servo, het bevestigingsmateriaal 50 tot 100 stuks besteld bij onze Chinese vrienden ...

Geert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Helemaal top Geert,

Hou mij aanbevolen. Ik heb nog veel wissels in de planning van alleen al het schadustation. Wat op deze manier interessant is.  :thumbup:
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Rob,

het is de bedoeling dat het kleine printje mee op de PCB wordt gestoken. Daar zit een µC op die ofwel DCC decodeert op gewoon een schakelcontact inleest. Je ziet op foto 2 op de basisplaat er printbanen lopen naar de uiteinden van de twee openingen waar de klinknagel in schuift. deze geven een contact naar de µC zodat deze weet dat de eindpositie is bereikt en stopt met doorsturen van pulsen. Je hoeft de servo nooit in te stellen  dat doet de schakeling zelf :)

De openingen geven ook een mechanische bescherming indien de servo bij opstart toch hevig beweegt (niet te voorkomen bij die goedkope servo's). Het schakelmechanisme van de C-wissel zal hierdoor nooit defect geraken.

Op de film worden de servo's tijdelijk aangestuurd door een zelfbouw LocoNet IO convertor als test.

Deze heeft een aparte voeding voor de servo's, en worden de pulsen niet tegelijkertijd gestuurd, maar verschoven in tijd.

Geert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Geert2 waar heb je die PCB laten maken ?
Ik ben er niet aanbegonnen omdat ik op 20€ kan om een decoder k83 na te maken. En dan moet ik nog beginnen solderen.

Groeten Harvie
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
De PCB laat ik maken bij PCBWAY in China per 10 stuks voor 5$, en afhankelijk van het gewicht komt er 10$ aangetekende verzending bij via China post tot thuis.

Later ga ik er meer over schrijven, op dit ogenblik ligt mijn focus op Belgische seinen op PCB. :)

Ik ben benieuwd, de Gerber file is opgestuurd naar China en zijn ze er aan begonnen (kan je allemaal volgen op de site van PCBWAY). De levertijd is heel lang door één of andere virus daar ...

Het lichtblauwe op foto wordt gefreesd, gaten voor de lampen worden ook al geboord, de grijze lijntjes moet je zelf zagen.
Blauw, rood en groen is koper, daar zie je niks van.

De PCB is zwart 0,8mm dik met witte opschrift. Zal zo rond de 0,5625€ per sein worden voor de PCB (ik heb 10 van deze printen besteld= 20 seinen). Hier komt nog wat elektronica bij (SMD LED's; weerstanden; connectoren...)

Tegen de PCB komt nog een T-profiel in styrene van 2,5mm op 2,5mm zodat deze een I-profiel vormen. Geen kabels, de verbindingen lopen op de PCB naar een connector. Het solderen van de SMD LED's gaat gebeuren met soldeerpasta even geplaatst in een standaard oven op 200°C.


Belgisch Sein v2
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Hi Geert,

ben benieuwd naar het vervolg van je Sein oplossing met PCB. 
De manier van SMD soldering is me onbekend, hoelang zet je dit ongeveer in die voorverwarmde oven om een goede soldeerlas te krijgen ?
Hopelijk plaats je wat foto's wanneer je dit terug verder afwerkt.

Succes !
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
toch een woordje uitleg waarom ik een alternatieve aandrijving voor de servo op PCB heb toegepast.

Ik heb een ontwerpfout op de elektronica PCB. De pinnen (groen) waar de servo op ingeplugd moet worden is te krap uitgevoerd. (zie foto's). Het ontwerp is aangepast, maar het vervolg zal voor veel later zijn...


C rail wisselaandrijving
by Geert Giebens, on Flickr


C rail wisselaandrijving
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Ik volg het verhaal. Het Interesseert mij erg veel.

Harvie
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Instellen van de servoarm is zeer eenvoudig. Als je een brugje (jumper) plaatst op de gele connector, en je zet de schakeling onder spanning dan krijgt de servo 1,5ms pulsen. De 'middenstand', je kan dan de servoarm onder een hoek van 90° plaatsen en vastschroeven.  Je kan dan de servo plaatsen onder het schuifmechanisme.

Geert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Leuk project.

Maar waarom moet je zagen? Als ik printjes bestel dan worden ze keurig op de outline gezaagd. Scheelt werk en lijkt me netter.

Maar verder handige oplossing. Ik zelf gebruik k rails, maar had ik c rails gehad, dan had ik zeker interesse gehad hierin.
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Zagen doe ik graag...

het eerste ontwerp zie bijlage , werd niet aanvaard voor 5$ voor 10 PCB's door PCBWAY, ze wilde het wel doen voor 55$. Dat heeft mogelijk met het risico te maken dat het te fragiel wordt? Dat is wel de kostprijs x10 hé. Dan zaag ik liever zelf...


versie 1
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Als je wel 10 pcp's wilt hebben voor € 5,- :
- 1 ontwerp op 1 lay-out
- Oftewel je 3 printjes verdelen over 3 lay-outs
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Ik ken PCBWAY niet, ik laat ze maken bij JLCBPCB.

Goedkoop en goed, en zagen de printjes voor me.
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Bedankt voor de tips,

voorlopig ga ik aan het ontwerp niet veel meer aan veranderen. Op het elektronicadeel voor de aansturing komt nog wel een extra 5V voeding 78L05 voor microcontroller en 7805 voor servo.

Geert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Geert, echt top. Gebruik de servo's van TZT die kosten ook niks maar deze hebben dat opstart probleem helemaal niet echt niet....
Je hebt me trouwens erg geïnspireerd, zelf ben ik een digitale pendel automaat aan het maken voor DCC 2 locs 4 wissels en 8 blokken, jouw idee voor de onder aandrijving ga ik zeker ook gebruiken voor mijn demo baantje ervan....
Rob
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Als er interesse is, dan zal ik de exacte afstanden tussen bevestigingsgaten e.d., die ik heb gebruikt wel eens hier plaatsen.

Beter is natuurlijk de gerber files hier plaatsen via zip file, dan kan je de PCB zelf on line bestellen.

eerst de aanpassingen testen, nadat ik de PCB seinen (edit: eerst een ander PCB project PCB seinen afwerken) uit China heb ontvangen...

Geert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Hi Geert,

Heel veel interesse hoor, zowel voor de Gember files als de (juiste) Aliexpress onderdelen. Knap bedacht. Wil ook nog wel meehelpen met eea, ik proef in dit draadje veel belanstelling van de forum leden.
Ik volg je met belangstelling!

Groet,
Leendert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Het kan misschien ook interessant zijn om een gezamenlijke inkoop te doen eventueel kijken of het laten maken van halffabrikaten een haalbare optie is voor mensen die niet heel handig zijn of een lichte beperking hebben door leeftijd of andere oorzaak.
Verder vind ik dit hele interessante ontwikkelingen maar kan ze helaas door de opbouw van mijn huidige baan niet toepassen :(
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Ik heb veel aandacht besteed aan het eenvoudig demonteren/monteren servo bij een wissel vast geplaatst op je treintafel.

Een servo kan defect geraken, zeker die goedkope blauwe.  De elektronica kan je eenvoudig uitpluggen zodat de servo vrij komt. Omdat je meestal onder je treintafel moet werken heb ik een geschikte schroef genomen. Een schroefkop met torx was de beste optie, omdat je de schroef op je torx-schroevendraaier kan plaatsen zonder dat deze eraf valt.

Het plaatsen van de servo zelf is ook eenvoudig. De servoarm moet je onder een hoek van 90° onder de PCB schuiven. Hiervoor moet de servo in de middenstand staan en het schuifmechanisme PCB ook. Je kan de servo mechanisch proberen in de middenstand te plaatsen  door met de hand de servo heen en weer te draaien om er zo achter te komen wat het midden is, of je kan dat elektronisch doen met behulp van de elektronica. Als je een brugje plaats op de schakeling (gele connector), en je zet de schakeling onder spanning, dan zal de schakeling continue pulsen uitsturen van 1,5ms  wat de middenstand is van de servo. Het is dan eenvoudig de servoarm te plaatsen. De elektronica hoeft hiervoor niet op de PCB gestoken te worden, dat zijn terugmeld contacten naar µC en eventueel synoptisch bord. 

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Bij mij is het de bedoeling de terugmelding mee via  LocoNet te verzenden, daarom de aansluiting via flat kabel naar een LocoNet stuurprint. Maar je kan daar ook een 3 polige schroefconnector plaatsen (Massa +5V en DCC signaal)

Zoals ik in een andere bijdrage hiervoor al schreef, de elektronica is niet echt nodig. Je kan het schuifmechanisme ook  gebruiken met een andere servo stuurelektronica, maar dan zal je de eindposities servo zelf moeten instellen, nu doet de µC dat automatisch.

Wat me nog niet duidelijk is of ik dit PCB schuifmechanisme ook kan plaatsen bij andere type C rail wissels? Op het ontwerp is al een aanpassing moeten gebeuren voor toekomstige definitieve versie.

Bij een volgende bijdrage zal ik uit leggen hoe je een DCC adres kunt programmeren. Het signaal hiervoor haal je van de aansluitingen onder de  wissel.

nog een foto van schuifmechanisme met servo:

Untitled
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Ik zou zeggen tijd voor een duur test kijken of deze na bvb een 1000 schakelingen nog net zo soepel beweegt ;)
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Geert. Is het eigenlijk de moeite om een print zelf de etsen ?
Voor eentje is het waarschijnlijk niet de moeite, maar als je er meer moet maken. Als hobby maakt de tijd minder uit.

Wat denken jullie er over  ?

Harvie
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Nee, voor dat geld moet je niet zelf willen knoeien.  ;)
Zelfs maken op een CNC loont niet.

Groetjes.
Re: FUN met PCB's: C rail wisselaandrijving
Beste Geert,

Volg dit draadje met veel belangstelling, mooi werk man !!!
Als een en ander is getest en goed bevonden, ben ik zeker geïnteresseerd in een aantal van deze mooie "kunststukjes "  :thumbup: :thumbup:

Groet, Edwin.