Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren

Gestart door fredrans zaterdag 22 februari 2020, 11:44:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Vandaag een oude 1101 (SEH 800) maar eens op het bureau gezet om op te knappen. Eerst alles gedmonteerd. Er ontbrken tekhaken en de pantografen zijn niet meer te herkennen. Het lakwerk is bekrast en deels op het dak verdwenen. Al met al toe aan een echte opknapbeurt. Het zou mooi zijn als ik hem weer toonbaar kan krijgen. Wat kan ik doen met de kap. Moet alle verf eraf? of kan ik er een laag overheen zetten? spuiten of met een spuitbus, of kwasten? Welke kleuren heb ik nodig. Ik wil het dak verbeteren en de blauwe lak op de lok. Ik heb ooit een compressor en een badger 150 aangeschaft maar nooit gebruikt. Wat is verstandig bij de aanpak? Graag jullie goede raad.
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Zorg eerst dat je de juiste verf (kleuren) bemachtigd.
Nu kan je het nog vergelijken. Fotografeer je model, zodat je weet hoe de details waren.
Doe daar ook een spuit proefje mee, (op een andere oude metalen kap) om het juiste resultaat te krijgen.
Dan kap ontdoen van verf dmv thinner of caustic soda.
Dan spuiten met primer en daarna basis kleuren.
Voor de betere adviezen kijken in de posts van "Bahn AG" of "Bajn AG".
Want Bart is hier toch de ervaringsdeskundige in.
Mvg. Marcel
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
 :roll: Dit is niet de meest makkelijke lok die je hebt om op te knappen.
Het blauw en het zilverkleurige dak is prima te spuiten, maar dan komt de zilverkleurige belijning.
Je hebt de dubbele streep op de zijkant en dan de rondjes om de ramen heen, dat zal met een penseeltje moeten gebeuren.
En daar zit het probleem, je hebt een ontzettend vaste hand nodig om dat mooi te krijgen.
Ik ben er na een aantal pogingen mee gestopt, niet strak te krijgen. :?
Maar misschien leest Bart mee en heeft hij nog een paar goede tips.
Suc6 ermee.

Dirk-Jan

N.B.
En inderdaad wat Marcel al benoemde, eerst de kap kaal maken, niet over de oude verf heen gaan rommelen.
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Beste  Fredans .
Wat een leuk object om te restaureren .
De bovenbouw is gespoten  in Berlijns of Pruisisch blauw .Dat is een mengkleur.
De lak kun je er makkelijk af krijgen met thinner .Thinner in metalen bakje gebruiken ander materiaal  zal " smelten"(Nachtje) Wel goed ventileren .
De andere delen in fijne korrel  zilververf spuiten.
Ondergrond vetvrij maken en eerst met primer behandelen .Heb je wat deukjes en putjes in de bovenbouw dan met een combinatie van plamuur en primer behandelen.Vaak ineen te koop. Waterproef korrel 1200 tot 2000 voor een goed resultaat..
Het beste is om in heel dunne laagjes te spuiten want de details van de bovenbouw loopt snel vol.
Verder van dun naar dik werken ,dwz eerst de sierlijsten en dan pas  bovenbouw.Afplakken van dunne delen is makkelijke dan dikke delen.Gebruik een goede merk tape om af te plakken.
Als je pantografen niet  meer mooi zijn of beschadigd ?
De onderdelen die je mist zijn gewoon te koop .Pantograaf kost gemiddeld 15,00 per stuk..
Als je een goed resultaat wil bereiken, bespaar dan niet op je materiaal kosten.
Wat belangrijk is ,is neem de tijd .Lukt het niet gelijk ,dan begin je gewoon opnieuw.

Groet,Koos
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Welke verf heb je gebruikt. Merk en kleur nummer svp aangeven

(Berlijn blauw van welk merk en welk nummer; het dak is  een bijzonder grijs welk grijs?)
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Beste Fredans .
Mijn bijdrage is geheel vrijbblijvend en berust op ervaring .Ik ben geen wikipedia helaas .Op internet is genoeg info voorhanden
Berlijns blauw is de soort naam.Welke fabrikant is niet zo relevant .Je zult je  wel  de vraag moeten stellen, ga  met je paintbrush werken of met een spuitbusje met een goede spuitkop.
Ga je buiten werken dan moet je er een zomerproject van maken of ga je binnen werken.Zorg dan wel voor een goede afzuiging van de verfdampen .
Het grijze dak is een gewolkt geheel met diverse grijs tinten .(Zeg maar 50 verschillende soorten grijs uit de film)😁
Mijn tip : Ga met je lok naar een goede verfboer(in) en laat je daar voorlichten .
Verder sluit ik mij graag aan bij de bijdrage van Marcel.

Succes
Groet Koos
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Voor de verf: Kleinspoor.nl  KLIK

Producten pagina!
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Citaat van: Marklindak op zondag 23 februari 2020, 09:05:39
Voor de verf: Kleinspoor.nl  KLIK

Producten pagina!

Hallo

Doe het jezelf niet aan!

Shop gewoon bij elita. (Heeft ook niet mijn voorkeur maar is gemakkelijk te verkrijgen).

Blauw is RAL5011, maar dit moet je met donkergrijs donkerder maken.
Dak is waarschijnlijk bij jou nog van voor het zilveren tijdperk begrijp ik. Zul je zelf moeten mixen.
Strepen e.d. RAL9006.
Beetje rood RAL3000, kan ook revell o.i.d. zijn
Verder nog zwart, thinner, grondlak en blanke lak.

Pantos nij Sommerfeldt kopen. Zijn hetzelfde als die van Märklin, maar kosten slechts een fraktie.

Kapje ontlakken met thinner. Kan gewoon in een bakje van de chinees o.i.d.
Dan grondig wassen met jif en dubro, droogblazen en gaan met die banaan.

Zilveren lijsten gewoon spuiten, patrijspoorten ook. Snij je gewoon rondjes uit de tape (HPX Goudband).

Zonder dat je ook maar iets gedaan hebt ben je dus al goed 65€ aan "onderdelen" kwijt.
Bedenk eerst eens of dit het je wel waard is, of dat je liever uitbesteed. B)

Bart
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Dank voor je advies. Misschien gewoon de kap poetsen en rijden. Mooi oud is niet lelijk.
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Hallo

Zo doe ik het met mijn oude meuk ook. Sopje eroverheen en klaar.
Het is speelgoed met een geschiedenis.
Met restaureren haal je dit weg, wat ik zonde vind.

Bart
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Beste Fredans ,
Na alle adviezen en goede raadgevingen  ,weet  dat een reis altijd begint met de eerste stap .
Ik kan niet in je portemonnee kijken , maar bedenk dat als je deze lok gaat opknappen je heel veel ervaring er mee opdoet.
Verder het plezier en voldoening wat je zult ervaren  als het lukt.
Wat ook meespeelt is, dat als je kinderen hebt, ze maar wat trots zullen zijn op hun pa, die dat toch maar even heeft gefixt .Spreek uit ervaring😊
Succes met je project.

Groet Koos .

PS Niet geschoten is altijd mis.
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Citaat van: Gonbidatu op maandag 24 februari 2020, 14:17:11

Verder het plezier en voldoening wat je zult ervaren  als het lukt.


Hallo

Ik wil niet negatief overkomen, maar de meeste projekten stranden in goede bedoelingen.

Bart
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Net zo als je bericht goed gemeend maar geen mens heeft er iets aan misschien op een tegeltje zetten
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: spuiten SEH 800 oude blauwe 1101 Hoe en welke kleuren
Tja,
Bezint eer gij begint...
Is er dus al.

Maar ik kan mij wel vinden in Bart's antwoord. Is goed bedoeld.
Hier liggen ook jog een paar half afgemaakte projecten..
Toch maar weer eens oppakken...

Mvg. Marcel