Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?

Gestart door Timaximus vrijdag 21 februari 2020, 15:58:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Ik ben nog niet zo thuis in de decoder modellen, maar kan je een ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met de IntelliBox 2 of moet ik dan toch een LokProgrammer aanschaffen?

Mij lukt het in ieder geval niet.

Uhlenbroch heeft het in hun FAQ alleen over Speciale Opties die je in waarde kan variëren maar die staan al op de max. waardes.

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Je kunt toch gewoon via DCC die decoder programmeren.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Dat dacht ik ook maar uitlezen en waardes instellen lukt niet via decoder programmeren met de IB2. Ook niet in DCC.

Ik heb het ook via WDP geprobeerd maar ook hiermee geen resultaat.

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
esu decoders kun je mi allleen  met Esu  lokprogrammer aan de praat krijgen
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
De programmer maakt het makkelijker, programmeren kan met bijna elke centrale.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Citaat van: wouter op vrijdag 21 februari 2020, 20:29:43
esu decoders kun je mi allleen  met Esu  lokprogrammer aan de praat krijgen
Onzin. Je kan die decoders gewoon met CV's benaderen en dan kan je hetzelfde inregelen als dat de programmer doet. Het enige wat je niet voor elkaar krijgt zonder programmer zijn firmwareupdates en geluid erin zetten. Voordeel van de programmer is dat het veel eenvoudiger is dan hele ritsen nummertjes achter elkaar invoeren.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Ik zal eens met die waardes spelen van de speciale opties. In de IB2 handleiding beginnen die op 50 en in mijn IB2 staan die allemaal op 255. Het gaat om speciale opties 314 tm 319.

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Dag Timaximus

Ik heb de oude intellibox 6500

Daarmee kon je op de programmeer aansluiting cv's van locs aanpassen. Ook de esu's.

Hiervoor moet je de rails wel isoleren van de rest van je baan. (Programmeer spoor)

Pak anders de handleiding van de decoder erbij. Daar staan volgens mijn de cv waardes in en ook waar je ze naar kunt zetten.

Cv waardes van optrek afrem vertraging, lastregeling kon ik daar mee aanpassen. Kan me niet voorstellen dat het niet kan met de intellibox 2.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Sterker nog.
Als je kiest voor DCC Hoofdspoor programmering kun je op de hele baan cv's programmeren.(niet uitlezen)
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Uitlezen met de IB2 en vanuit WDP gaat niet. Ik heb ook geprobeerd om het loc adres te veranderen via WDP maar dat ging niet. Ik heb dit nog niet in de IB2 zelf gedaan dat wijzigen. Dat zal ik morgen even proberen.

Ik had eerder verwacht dat je wel CV waardes kan lezen maar niet schrijven. Hoe moet je de waardes dan controleren via de IB2?

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Uitlezen kan via het programmeerspoor.

Via DCC hoofdspoor programmeren kun je al rijdend zaken aanpassen zoals cv 5 de max snelheid.
Handig bij het afregelen van multitractie setjes
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Beste Timaximus,

Ik kan met de Raptor deze decoders op het hoofdspoor in DCC programmeren, niet uitlezen maar dat kan met een Raptor zo wie zo niet, op de club kan ik op het programmeerspoor met een Tams Mastercontrol de decoders uitlezen en programmeren.

Wat ik niet weet is of dat je in een M4 decoder in DCC ook CV6, de middensnelheid, kunt programmeren, bij de huidige Märklin decoder schijnt dat niet te kunnen en moet je dat doen met een CS en dan op zoek naar de curve's.

Groet, Anne W
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Dag Timaximus,

Ik weet niet of je Engels goed is? Anders moet je deze 2 filmpjes maar eens kijken.

Hier wordt uitgelegd hoe je decoders kan uitlezen en programmeren met de IB 2. Op zijn kanaal staan er nog meer filmpjes over.



Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Ik doe precies wat in het IB2 handboek staat.

En maak gebruik van het programmeer spoor.

Maar ik zal de filmpjes morgen eens bekijken.

Allen bedankt voor de info tot dusver.

In ieder geval weer een ander aspect van de modelspoor waar we mee bezig kunnen zijn.  :)

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Wat er in het filmpje wordt getoond voerde ik reeds exact zo uit. Maar geen reactie van de decoder.

Nu de speciale opties even op de waardes gezet die volgens Uhlenbrock default zijn. Stonden bij mij standaard al op max. value 255. Ook geen reactie.

Nu lees ik wel op de ESU site dat alle ESU decoders met de IB uitgelezen kunnen worden behalve de mfx decoders. Volgens mij bedoelen ze dan ook hun eigen M4 decoder, tenminste dat denk ik nu. Deze opmerking dateert overigens al uit 2008.

Ik heb nu een LokPilot v4.0 DCC decodertje besteld om te kijken of die wel probleemloos uit te lezen is met de IB2. In het filmpje betreft het ook een DCC decoder. Maar die haal ik volgende week pas op. Even geduld dan maar.

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Die tabel heb ik tot nu toe gebruikt. En tot nu toe zonder resultaat. De waardes staan nu weer op de default van 255, dat is de waarde die de IB2 zelf terugzet.

Ik heb nog iets ontdekt, en dat is dat bij het schrijven van de CV waardes bij DCC programmeren het proces oneindig lang blijft lopen en dat dit ook blijft lopen als ik uit het programmeren menu gaat. Ga ik een poosje rijden of iets anders doen met de IB2 en dan weer terug naar DCC programmeren dan is dat schrijf proces nog steeds bezig.

De enige manier om dat proces af te sluiten is de IB2 uit en weer aan zetten. Dan ga ik weer terug naar DCC programmeren pak ik een wissel lantaarn en test functie F0 (frontverlichting).

Dat werkte gisteren uiteraard op Loc adres 3, wat de standaard waarde af fabriek is. Nu werkte dat dus niet meer. Dacht even decoder kapot.

Maar laat ik nu ter controle het zojuist ingestelde adres 21 kiezen als Loc adres en dan F0 opnieuw controleren. En jawel het werkt.

Dus het Loc adres is wel ingesteld op 21 via DCC programmeren maar het proces rond niet af en uitlezen gaat uiteraard nog steeds niet.

Om deze decoder goed in te stellen voor de Loc waar deze in moet zou ik dan vele malen de IB uit en weer aan moeten zetten om alle CV waardes in te stellen.

Dat lijkt mij niet de bedoeling.  :)

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
CV47  Selectie protocol: met deze controle variabele kan je bepaalde protocollen uitschakelen (ik zou in elk geval M4 en Selectrix uitschakelen, en vermoedelijk geeft de IB voorrang aan DCC op Motorola).

Bereik: 0 - 255
Waarde: 13 (= alle 4 bits aan = 2^0 + 2^1 + 2^2 + 2^3) - Het teken ^ betekent "tot de macht van".







Bit     Functie        Waarde
0    DCC protocol actief      0
1    M4 protocol actief      2
3    Motorola® protocol actief      4
3    Selectrix® protocol actief      8

Zie ook Duitstalige Handleiding LokSound V4.0 (5de uitgave 2012) blz. 80 (onder paragraaf 21.1)


Willy

Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Ik heb ook dit geprobeerd.

Poging 1 alleen DCC en poging 2 DCC+Motorola. Na opnieuw opstarten IB nog steeds geen reactie bij lezen 'Geen Antwoord' zegt de IB2. En bij het schrijven 'Proces Actief' zegt de IB2 totdat je de IB2 opnieuw opstart.

Ik blijf het vreemd vinden dat het bij mij niet lukt, of heeft iedereen die ESU decoders gebruikt standaard een LokProgrammer er bij gekocht.  :)

Ik vind het niet erg hoor, als een LokProgrammer aangeschaft moet worden maar dan mag dat wel iets duidelijker vermeld worden. Want dan weet je waar je aan toe bent bij ESU decoders.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Je mag hem hier thuis wel even uitlezen.(met een programmer.)

Zit ie in een lok met een marklin geluidsprintje erbij? Dan willen ze weleens moeilijk doen.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
De IB kan niet goed overweg met het mfx protocol.
Waarom het ze na al die jaren, mfx bestaat nu 15 jaar nog niet lukt en vrijgeven mfx protocol door Marklin is hun probleem en zegt wat over Uhlenbrock.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Hij moet in de BR 218 met hoofdprint met geluid en sinus aandrijving maar zit nu nog op een ESU adapter printje.

Die heb ik er bij besteld zodat ik de decoder van te voren, buiten de loc om en op mijn gemak, kan programmeren. Dat adapter printje zit nu aan de programmeer rails.

Ik heb de 'Koploper' ook op het programmeer spoor gezet maar dan krijg ik de melding 'Geen Loc' op het display als ik DCC wil programmeren. In de Koploper zit recent een nieuwe LoPi v4.0 DCC in. De losse geluidsprint heb ik bij de vervanging gelijk weg gelaten. Dat was een ander decoder avontuur enige tijd terug.

De enige loc die zich wel laat uitlezen is de Electrotren NS 1300.  :)

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Citaat van: Timaximus op zaterdag 22 februari 2020, 16:17:59
zit nu nog op een ESU adapter printje.
Die heb ik er bij besteld zodat ik de decoder van te voren, buiten de loc om en op mijn gemak, kan programmeren.
Wél even een motortje simuleren, door een weerstand te solderen op de motoraansluiting.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Oké als dat nodig is. Moet dat nog een bepaalde waarde hebben?

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
 @citaat Er staat me bij dat 't ongeveer 800 Ohm moet zijn.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Bij een lok met een SDS aandrijving moet je altijd de decoder uit de lok halen, ook met de programmer.

Groet, Anne W
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Citaat van: Anne W op zaterdag 22 februari 2020, 16:53:38
Bij een lok met een SDS aandrijving moet je altijd de decoder uit de lok halen, ook met de programmer.
En dan ook de ESU decoder tester gebruiken. :idea:
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Ook dat werkt niet.

Van de week maar even kijken wat de pure DCC decoder doet.

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Goed dat ik dan dat adapter printje er bij heb gekocht. Als de decoder er altijd uit moet bij de sinussen.  :)

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Beter gewoon lok programmeren met een MS2, dan hoef je niets eruit te halen. Gewoon je ms2 op dcc en motorola zetten en programmeren maar.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Dan kan ik net zo goed een startset met MS2 aanschaffen. Met gelijk een extra trein er bij.  :)

Maar vraag blijft dan als ik de oude LoPi v3.0 uit de 39180 haal en een nieuwe Lopi v4.0 M4 decoder er in zet, dus met alleen de fabrieks instellingen, ik deze met een MS2 van de juiste CV waardes kan voorzien?

Dus ook met de juiste CV waardes voor de sinus aandrijving.

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Geen idee maar esu heeft dit geloof ik toch wel op zijn website staan.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Ik kap er even mee met dat proberen programmeren van de M4 decoder.

Ook op de oude IB geen antwoord, of jawel 'Fout' is het antwoord bij het lezen van CV1.

Ik probeer het van de week nog ff met de pure DCC decoder. En laat nog weten of dat wel/niet gaat.

Lukt dat ook niet dan koop ik de ESU Lok Programmer en de ESU Decoder Tester wel. Dat kost je de kop niet en scheelt waarschijnlijk veel frustratie. En dat is mij ook wat waard. Ze staan in ieder geval al op de wenslijst bij mijn leverancier.

Ik ben er nu echt even klaar mee!  :)

Ik ga nu eerst een vaste plek creëren voor de Laptop en de oude Uhlenbrock IB-Switchen.

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Van de ESU programmer en decoder tester aanschaf ga je geen spijt krijgen het werkt 10x makkelijker dan via CV waarden programmeren.
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Dat is goed om te horen. Dan kan ik daar ook een mooi plekje voor reserveren. Moest sowieso nog een service locatie inrichten voor onderhoud aan de locs etc.

Maar dat neemt niet weg dat ik echt had verwacht dat de LokPilot v4.0 M4 gewoon met de IB2 geprogrammeerd zou kunnen worden via DCC.

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Ik zou nog even laten weten als het gelukt was om de M4 decoder met de IB2 te programmeren. Dat is gelukt!

Het probleem ben ik zelf. Door mijn onwetendheid op dit vlak had ik geen weerstand welke de motor moest simuleren gebruikt. Bovendien had ik die ook niet liggen. Wat ik wel had liggen is een oud rangeer lokje uit een gamma start set waarvan ik de motor op de decoder heb aangesloten.

Daarna ging het uitlezen en programmeren met de IB2 vlotjes en eenvoudig.

De LokProgrammer en Decodertester zullen dit proces alleen maar vergemakkelijken. Helaas kaapte een webbestelling net de laatste LokProgrammer weg anders had ik die bij het ophalen van de DCC decoder ook gelijk meegenomen.

Nadat ik de decoder volledig had ingesteld op de door ESU opgegeven waardes heb ik deze in de 39180 geplaatst. Resultaat is precies hetzelfde. Mooi rijden tot 50% of rijstap 7 van 14. Stotterend rijden bij snelheid vanaf rijstap 6 t/m 9. Vanaf rijstap 10 rijdt de loc best aardig maar uiteraard vrij hard.

Het enige waar de loc wel op alle rijstappen goed rijdt is op spoor dat grondig schoon geschrobd is met de railgum.

Om niet constant met het boenen van de rails bezig te zijn voor deze ene, zeer kritische, loc wat rail vuil betreft. kan ik het advies van Anne nog proberen, van een extra sleper er onder. En de optie om een condensator of ESU powerpack in te bouwen kan ik ook nog proberen.

De oude decoder zit er weer in omdat dit een sound decoder is.

Wel jammer dat je de decoder niet kan programmeren als deze op de moeder print zit. Maar goed dat is dan wel weer een reden om de ESU LokProgrammer met Decoder Tester aan te schaffen.

Dit was mijn uitspraak, daar moet u het mee doen. Oh nee dat is een ander programma.  :)

MvG,

Timaximus
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ESU LokPilot v4.0 M4 programmeren met Intellibox 2?
Beste Timaximus,

Heel goed, ik heb een aantal loks met SDS, de oude van voor de scheiding van Esu en Märklin rijden uitstekend, ook met een Esu decoder, één van na die scheiding rijdt slecht, ook stotterend, het lijkt er op dat de print die de "draaistroom voor het magneetveld" maakt heel gevoelig is voor spanningsverstorinkjes.

Groet, Anne W