Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vractauto iets langzamer laten rijden

Gestart door josje40 donderdag 20 februari 2020, 10:57:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vractauto iets langzamer laten rijden
Hoi
Wat voor een weerstand moet ik gebruiken om de motor van een faller car system auto iets langzamer te laten lopen.
Jos
Re: Vractauto iets langzamer laten rijden
 @citaat Potmetertje?
Re: Vractauto iets langzamer laten rijden
Ik heb een diode tussen de motor en de accu gezet en dat werkt prima. Uiteraard goed op de richting letten  ;)

gr Gerard
Re: Vractauto iets langzamer laten rijden
Werken met een diode geeft een redelijk vaste spanningsval van 0,6 - 0,7 V. Met weerstanden kunt u wat meer variëren. Je zou met een potmeter een weerstand kunnen bepalen, waarmee u voor uzelf een acceptabele snelheid kunt bepalen. Daarna de potmeter 'uitlezen' en een vaste weerstand van die waarde installeren.
Re: Vractauto iets langzamer laten rijden
Pas op, een gewone koolpotmeter kan niet meer dan 0.1 watt hebben, en zal dus al gauw in rook opgaan.
Re: Vractauto iets langzamer laten rijden
Hoi
Ik heb er een diode tussen gedaan en nu rijdt hij perfect.
Misschien dat ik het bij de rest van het wagenpark ook doe.
GR.    Jos
Re: Vractauto iets langzamer laten rijden
 @citaat Dat is een betere oplossing dan een weerstandje.

Groet Ronald.
Re: Vractauto iets langzamer laten rijden
@citaat

En ik maar in de veronderstelling verkeren, dat beide elektrische energie omzetten in warmte. Klaarblijkelijk is er een verschil. Ik hoop, dat u het wil uitleggen, zodat ik ook leer.
Re: Vractauto iets langzamer laten rijden
 @citaat: Kijk even in dit draadje: Lok vertragen. Diode of weerstand? en dan de reactie van Jan Willem. Of anders in dit draadje: Snelheid van CD speler motor vertragen. Daar staat het nader uitgelegd.

Groet Ronald.
Re: Vractauto iets langzamer laten rijden
Een weerstand (van enige betekenis) in serie met een motor is een slecht idee.
Wanneer de motor sterker moet trekken, dan heeft ie meer stroom nodig en hier beperkt de weerstand de gewenste stroomtoename.
De weerstand heeft altijd dezelfde waarde, maar de motor niet !
De spanning over de motor zal afnemen en eigenlijk verliest de motor z´n kracht.

Je zal de spanning op de motor moeten verlagen ZONDER de stroom te beperken.
Dit kan simpel met één (of meer) diode.
(bij een wisselspanningsmotor moet je elke diode ook nog van een anti-paralleldiode voorzien)

Verder kan je een regelcircuit maken met o.a. een transistor en een potmeter, maar dat voert wel heel ver door...... 
grv Huub
Re: Vractauto iets langzamer laten rijden
@citaat

Bedankt voor de uitleg. :thumbup: