Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

aantal treinen in baan per booster

Gestart door wouter woensdag 19 februari 2020, 11:11:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aantal treinen in baan per booster
beste mensen
ik rijd marklin CS 3+ / itrain  en heb mijn baan opgedeeld in een aantal secties
nu zie ik als er wat meer treinen in een bepaald gedeelte zijn, de waarde van de stroom belasting in  de booster tegen t rood aanlopen
mijn vraag is daarom ook :
is er een stel regel /maat  van hoeveel treinen met een bepaalde decoder type  bv oude delta en nieuwe decoders ,verlichting in rijtuigen  er in een sectie kunnen rijden ?
kan t kwaad als de booster tegen zijn maximale stroom afgifte zit ?
Re: aantal treinen in baan per booster
Als een booster tegen zijn grenzen aanzit, zul je merken dat je locs af en toe raar gaan doen zoals opeens er vandoor gaan, niet willen rijden en zo.

Het hangt heel erg af van het motortype en de verlichting in een sleep hoeveel stroom een trein in totaal nodig heeft. Treinen die rijden nemen uiteraard ook meer stroom dan die die stilstaan. 

Mijn ervaring is dat er maximaal zo'n 15 locs op de baan kunnen staan, daarboven is een booster nodig.  Ik heb zelf overigens alle blokken achter boosters zitten, de centrale zelf hangt niet aan de rails.
Re: aantal treinen in baan per booster
hoi,

Citaat van: wouter op woensdag 19 februari 2020, 11:11:32
is er een stel regel /maat  van hoeveel treinen met een bepaalde decoder type  bv oude delta en nieuwe decoders ,verlichting in rijtuigen  er in een sectie kunnen rijden ?

Nee, niet echt een stelregel. Je zal het zelf moeten bepalen. Het is ook afhankelijk of je je wissels schakelt met "digitale baanspanning" of een losse externe spanning, dat soort dingen.

Citaat van: wouter op woensdag 19 februari 2020, 11:11:32
kan t kwaad als de booster tegen zijn maximale stroom afgifte zit ?

In principe niet. Hij is gemaakt tot een bepaalde waarde. Dus dat moet hij kunnen leveren.

Citaat van: ErikW op woensdag 19 februari 2020, 11:24:24

Mijn ervaring is dat er maximaal zo'n 15 locs op de baan kunnen staan, daarboven is een booster nodig.  Ik heb zelf overigens alle blokken achter boosters zitten, de centrale zelf hangt niet aan de rails.

Bij mij kunnen er meer op de baan staan. :) Je kan beter aangeven hoeveel treinen (kunnen) rijden op een versterker. Staan is niet zo'n hele goede maat  ;) En dat is helemaal afhankelijk van de dingen die je al aangeeft (verlichting van de trein, opgenomen vermogen van motor, enzovoort).

Groet Ronald.
Re: aantal treinen in baan per booster
Ik heb denk ik zo'n 60 locs op de baan staan , rij er met 6, 7 of 8 , baan opgedeeld in 3 X ESU boosters , de Ecos zelf niet op de baan aangesloten, nooit problemen met 3 X 4 Amp.  :thumbup:

Mvg Gert
Re: aantal treinen in baan per booster
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: aantal treinen in baan per booster
Dag wouter,

Er is geen stelregel voor hoe je de baan moet onderverdelen. Waar je rekening mee moet houden is de ''groot'' verbruikers.

Hiermee bedoel ik voornamelijk de rijdende treinen en de wagons die verlichting hebben. Vergeet ook niet dat het schakelen van een wissel even een flinke stroompiek nodig heeft.
Als een trein stil staat verbruikt deze minimaal mits deze geen verlichting heeft aanstaan. Ik had mijn baan op de volgende manier aangesloten.

Ik had mijn baan onderverdeeld in 3 sectie's.

Sectie 1 was voor schaduwperron 1 met een uhlentrock booster en 70va trafo. Hier konden 11 treinen staan en reden er max 4.
Sectie 2 was voor schaduw perron 2 en de sporen voor en na het schaduwstation. Hier konden 5 treinen staan en ook ongeveer 4 rijden. Deze was tevens voorzien van uhlentrock booster en 70va trafo.
Sectie 3 was voor station en rijsporen + BW met draaischijf. hier konden ook ongeveer 4 treinen max rijden. 5 konden er in het station staan en 5 in de loods. Deze was tevens voorzien van uhlentrock booster en 70va trafo.

Ik heb zelf een intellibox. Deze was voorzien van een 52VA trafo en hier had ik ook alle wissels op aangesloten.

Misschien was dit wel wat overkill maar ik heb met deze opzet nooit last gehad van stroom dips of ander vreemd rijgedrag.

Deze baan was 4,50 bij 1.5m en 4 lagen spoor boven elkaar.

Als een booster even tegen zijn max aan zit kan dit over het algemeen niet veel kwaad. Als het structureel is zou ik wel wat aan je stroomvoorziening aanpassen. (anders verdelen of eventueel een booster er bij)
Re: aantal treinen in baan per booster
Welke boosters gebruik je en heb je nog allemaal gloeilampjes in je loks en rijtuigen zitten.
En hoe voed je de decoders van wissel ook via de booster?
Re: aantal treinen in baan per booster
ik heb de boosters van marklin
en er rijden idd rijtuigen met gloeilampjes
de wissel decoders krijgen hun stroom van de baan dus van de booster
Re: aantal treinen in baan per booster
Hoi,

Als je het gevoel hebt dat je het een en ander moet aanpassen omdat je problemen verwacht. Dan moet je dat deel van de baan aanpassen denk dan aan:
- De wisseldecoders niet meer op de baanstroom halen maar via een externe voeding of een losse versterker;
- Het aantal treinen in dat deel van de baan aanwezig is "verminderen". Dat kan je volgens mij wel in iTrain regelen;
- De sectie van die booster aanpassen dat een deel van de sectie door een andere versterker wordt overgenomen. Dan verdeel je de last over de versterkers (stroomvoorziening) beter;
- Eventueel een zwaardere versterker met bijhorende voeding toepassen. Dan hoef je in principe niets aan de baan te veranderen. Ik weet niet welke versterker met welke voeding gebruikt. Soms is het vervangen van de voeding al voldoende om meer vermogen op de baan te zetten.

Een beetje afhankelijk wat het gemakkelijkst is kan je ze gaan toepassen.

Groet Ronald.
Re: aantal treinen in baan per booster
@citaat hij heeft geen gevoel maar constateert dat een booster richting max belasting gaat waarschijnlijk veroorzaakt door oudere loks/treinstellen met gloeilampen en mogelijk het schakelen van wissels.
Ik vermoed dat hij rijdt met max 60va gevoede boosters.
Ingebouwde wisseldecoder werken misschien makkelijk maar kwa verbruik is het een drama omdat je van de baan spanning aftapt dit kan per wissel 500ma zijn tijdens een schakelmoment er zeker met de gevoeligheid van nu kan dat snel een probleem vormen.
Re: aantal treinen in baan per booster
 @citaat / Marc: Tegen het maximum betekent nog niet dat je het aan moet passen. Zolang het goed werkt hoef je het niet aan te passen. Het is te overwegen of je wat wil gaan doen. Pas als je problemen ervaart en/of in de toekomst problemen verwacht kan je nu aanpassingen gaan maken. Dat heet vooruitkijken.

Groet Ronald.