Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?

Gestart door ROMiJo woensdag 19 februari 2020, 11:01:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Hou er ook rekening mee dat je de MS op een manier gebruikt waar deze niet voor ontworpen is ook hier kan een oorzaak liggen.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Er zijn mij een paar dingen wat mij niet helemaal duidelijk is,

-hoe geef jij de aj booster zijn digitaal signaal
-heb je isolatie tussen je rails gemaakt tussen de stroomkringen
-gebruik je de ms3 ook als stroomleverancier van je baan

Ik heb zelf ook gebruik gemaakt van de aj boosters en werkten altijd perfect, in samenwerking met eerst een 6021 daarna een ecos dat ging altijd perfect 
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Nog een "logisch" vraagje wat vandaag bij mij boven kwam drijven tijdens het slenteren op Rail 2020: heb je de wisseldecoder een MM of DDC adres gegeven via de schakelaartjes?

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
@citaat Goedemorgen allen,
Gisteren was het zondag en dat is een rustdag :) Het moment om er eens rustig voor te gaan zitten, al jullie reacties te verwerken en met minder irritatie en ongeduld aan de slag te gaan. Ik zal hieronder ook antwoord geven op vragen/opmerkingen die hierboven zijn gesteld :thumbup:

Om alles zorgvuldig op een rijtje te krijgen ben ik weer min of meer overnieuw begonnen. Allereerst heb ik beide schaduwstations gelijktijdig en direct op de MS2 aansluitbox aangesloten (dus geen booster gebruikt). Daarbij gebruik ik de in de startset meegeleverde adapter als voeding. In iTrain kan ik de informatie die de aansluitbox levert over stroom, spanning en temperatuur aflezen. In die beide schaduwstations zitten 32 wissels voorzien van decoder en aandrijving. Daarnaast staan er 11 locomotieven (met lichtfuncties aan) en 8 wagons met verlichting aan. De aansluitbox geeft dan aan dat er +/- 0,6A wordt verbuikt. Alle wissels schakelen in deze situatie meerdere malen achter elkaar zonder problemen.

Vervolgens heb ik vier treinen gelijktijdig laten rijden (V320+BR50+BR52+BR65) met een snelheid van (in iTrain) 40km/h en bedrijfsgeluiden aan. Op onderstaande afbeelding kunnen jullie zien dat er dan ongeveer 1A wordt verbruikt. En ook in deze situatie kan ik wissels meerdere malen achter elkaar zonder problemen schakelen. Hier wordt ik blij van, want het toont aan dat de stroomvoorziening/bekabeling/werking van beide schaduwstations helemaal op orde is.

Vervolgens ben ik één booster gaan gebruiken voor beide schaduwstations. Daarvan is de digitale ingang direct en als enige aangesloten op de aansluitbox van de MS2 (de MS2 is dus nergens anders mee verbonden). De booster wordt gevoed door één standaard Märklin 60VA trafo. Als ik niet schakel met wissels rijden de vier treinen zonder problemen hun rondjes. Zodra ik begin te schakelen met de wissels zijn er drie wissels die bij schakelen veroorzaken dat de booster uitvalt. En daarmee komt natuurlijk alles stil te liggen en het maakt het automatisch rijden onbetrouwbaar...

Die laatste situatie was voor mij de aanleiding om te kijken of ik de wisseldecoder extern kon voeden (de 74462 heeft daar een speciale aansluiting voor) en dat leverde 'discussie' op. De decoder zou volgens de schema's extern gevoed kunnen worden door de digitale baanspanning of door max. 20V DC. Bij gebruik van een aparte 60VA trafo met Powermodule functioneren de decoder en aandrijving echter niet en een aparte 20V DC voeding heb ik nog niet kunnen proberen. Wat wel werkt is als de decoder wordt aangesloten op een extra -correct aangesloten- booster. Daarbij kunnen de aansluitingen voor externe voeding en de 'B' aansluiting worden gecombineerd. Ten eerste wordt de baanspanning dan niet meer belast met het rustverbruik van de decoders en ten tweede wordt het schakelen van de wissel ook verzorgd door een aparte booster. Zoals sommige forumleden hierboven hebben aangegeven is het zinvol om 'rijspanning' en 'decoderspanning' van elkaar te scheiden (naast het opdelen van de baan in secties), om maximaal vermogen te verkrijgen voor de treinen.

@Anne: bedankt voor het meedenken (zelfs op Rail2020 :)) en de info. De wisseldecoders staan standaard ingesteld op MM.

@Erik: dank voor het schopje :thumbup: Met een multimeter is dan nog wel te meten aan een trafo of Powermodule, maar digitale signalen zijn inderdaad alleen zinvol te meten met een oscilloscoop...

@Robert: de AJ Booster voorzie ik rechtstreeks van de MS2 aansluitbox van het benodigde digitale signaal. Uit reacties van dit topic blijkt dat je daarvoor geen gebruik mag maken van de digitale baanspanning van een andere booster vanwege mogelijke spannings/timings verschillen. Op dit forum heb ik overigens in een ander topic gelezen dat iemand dat wel deed en dat dat ook functioneerde... Bij mij werkt het in ieder geval niet. En de MS2 aanlsuitbox is nergens anders op aangesloten. Op dit moment bestaat mijn baan alleen nog maar uit beide schaduwstations die tezamen één stroomkring vormen en die worden gevoed door één booster. Isolatie van stroomkringen is daarom nog niet aan de orde.

@hmmglaser: bedoel je met je opmerking dat ik de MS op een manier gebruik waarvoor deze niet is ontworpen het feit dat deze is omgebouwd naar een SRSEII? Zoals je hierboven kunt lezen functioneert de MS2 tezamen met iTrain tot nu toe zonder enig probleem. Ik ben nog geen onvolkomenheden tegen gekomen.

@Hero: ik heb de schema's van externe aan/uit knoppen en terugmelding van de kortsluit beveiliging voor deze booster gevonden (was dat ook van Tilly?). Op mijn boosterversie zit naast de 'GO'-knop nog een aparte aansluitmogelijkheid met twee pinnetjes die dezelfde functie lijken te hebben. Tijdens het rijden zoals ik hierboven aangaf heb ik daarmee ook de kortsluitbeveiliging tijdelijk overbrugd en dan werkt het schakelen van wissels wel probleemloos, maar rijden zonder kortsluitbeveiliging lijkt mij niet raadzaam/veilig. En bedankt over je tip over het aansluiten van twee DC-voedingen. Morgen komen er twee laptopvoedingen van 4,75A binnen en dan ga ik dat ook uitproberen. Maar dat lost denk ik niet het 'probleem' van een te snel (?) reagerende kortsluitbeveiling op...

Ik ga nu de drie wissels die bij schakelen het uitvallen van de booster veroorzaken onderzoeken en bekijken of ik kan zien wat er aan de hand is (een vorm van kortsluiting zoals Cees dacht) of anders vervangen door andere exemplaren.

Groeten,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Ik vermoed dat juist de aansluitbox, het probleem veroorzaakt. Het signaal wat de booster versterkt, is waarschijnlijk "verstoord" door de ontstorings spoelen die in de aansluitbox zitten. Misschien dat er iemand hier op het forum zit, die de aansluitbox uit elkaar gehad heeft gehad en weet wat er in zit. zodat je die kunt aanpassen dat je wel met de boosters kan werken.

nogmaals ik heb zelf meerdere aj boosters gehad, deze werkten perfect.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Zoals gezegd loop ik uit mijn "logische" gedachten, ik heb er nog één die wellicht logisch is: je hebt de wisseldecoder op MM staan en je hebt er, neem ik aan, ook een adres op ingesteld.

Nu is die decoder een MFX decoder, de Gleisbox zendt het MFX signaal uit, een signaal waarin ook een vraag zit aan de decoder om te "antwoorden", dit antwoord bereikt de Gleisbox niet omdat de AJ Booster het antwoord niet door kan geven, maar of dat rare dingen geeft..........????

Overigens vind ik een digitaal signaal wel goed te meten met een multimeter via een gelijkrichtbrugje, vooral bij DCC want dat is symmetrisch in de plus en de min, dus interesseert me wat die meting voor spanning laats zien op het moment dat je die wissels schakelt.

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Ik blijf benieuwd naar de spanning die je trafo aan de AJ Booster levert op het moment dat de afschakeling dreigt op te treden, de AJ Booster mag dan meer stroom kunnen leveren als de MS2, maar dan is wel een trafo nodig met twee wikkelingen, het zou mij niet verbazen als een trafo met één wikkeling de AJ Booster minder stroom laat leveren.

Overigens, als je de Gleisbox puur gaat gebruiken als leverancier van het digitale signaal voor de AJ Boosters, dan heb je toch een uitdaging, tijdens bedrijf worden geen MFX decoders meer gelezen, heeft de ontwikkelaar van de Gleisbox nooit gekeken naar de toepassing van de Märklin "CS" boosters?

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat Beste Anne,
Het is bijna onmogelijk om dat te meten met de eenvoudige multimeter die ik heb: de booster schakelt soms uit, maar niet altijd/onvoorspelbaar, als een wissel wordt geschakeld. Dat is zo kortstondig dat dat geen -afleesbare en betrouwbare- meting oplevert. Verder rijdt bij mij alles rond met MFX-decoders. Die worden inderdaad niet terug gelezen omdat de booster dat niet kan (en dat geeft de MS ook aan), maar er gaat ook bijna niets verkeerd. Wel komt het voor dat sommige locs na aanzetten van het systeem niet reageren op commando's, maar door de MS2 niet aan te sluiten op de aansluitbox lijkt dat ook verholpen te zijn. De MS2 gebnruik ik alleen nog maar in combinatie met het programmeerspoor. Je opmerking over het gebruik van de Gleisbox begrijp ik overigens niet, omdat het de booster is die de vanuit de locdecoder terug gezonden MFX signalen niet kan doorgeven. In het Strummiforum wordt overigens wel gesproken over het kunnen aansluiten van Märklin boosters op de Gleisbox, maar dat is 'in ontwikkeling'...

Vandaag heb ik 2 DC-voedingen van ieder bijna 5A binnen gekregen en die ga ik morgen aansluiten en testen met een booster. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat het probleem daarmee is opgelost. De MS met een eenvoudig 1,9A adaptertje trekt het wel allemaal. Ik denk dat de kortsluitbeveiligng van de booster (te snel?) wordt geactiveerd door de kortstondige stroompieken die door sommige wissels worden veroorzaakt. De MS gaat daar blijkbaar anders mee om. Ik laat weten hoe het gaat met de DC-voedingen :thumbup:

Groeten,
Rob.



Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat @citaat Hallo Robbert,
Jij denkt dat het probleem toch door de aansluitbox van de MS2 wordt veroorzaakt. Die heb je dus zelf nooit gebruikt met de AJ Booster? Ik heb 2 van die aansluitboxen en zal er eens een open maken om te kijken wat er in zit :D

Groeten,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Wat doet de spanning als je 1 lok laat rijden en dan 2 en dan 3 enz.

Ik heb het gehad over de Edits booster, als de Edits booster achter een ander systeem als de Edits centrale wordt gehangen, dan moet/kan er een condensatortje bij geplaatst worden om de booster minder gevoelig te maken voor kortsluitingen, aangezien ik het schema van de AJ Booster niet ken, kan ik je verder niets vertellen, wellicht is er iemand die de AJ Booster van binnen kent.

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Zojuist toch nog even de booster (een aparte, niet die van de baan :D) aangesloten op twee geschakelde DC-voedingen aangesloten. De booster doet dan...niets. Daarna op de 60VA trafo van Märklin: dan werkt de booster zoals het hoort.

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Probeer een geschakelde voeding eens op de externe voeding van de decoder, tenminste als de uitgangsspanning niet hoger is als 20 volt.

Heb je die twee voedingen aangesloten volgens  het advies van Hero:

Wat wel kan is twee dc voedingen aansluiten.
Een op de plus en 0 op massa
De andere met de plus op massa en de 0 als min.
Dan moet je dus die draadbrug bij de voedingsconnector verwijderen.

Dan is het nog de vraag of de gelijkrichter in de AJ Booster een volledige gelijkrichtbrug is...

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
@citaat Hallo Anne,
Ook met een 19V, 4,75A voeding (laptop) werkt de decoder niet als deze op de externe voeding is aangesloten... Zojuist bij 'mijn' modeltreinwinkel geweest, maar ook daar hadden ze geen verklaring. Dat maakt het toch meer een probleem wat specifiek voor mijn configuratie van toepassing is.

En ja, ik heb het advies van Hero opgevolgd: de booster deed niets (normaal zie je het rode ledje even oplichten als je de voeding aanzet, maar zelfs dat gebeurde niet). Tot nu toe heb ik het schema van de booster niet gevonden, maar ik vermoed dat er helemaal geen gelijkrichter in zit. Daarom werkt de methode van Hero ook niet (en mogelijk werkt dat ook niet goed samen met de nieuwere technieken). Dat boosterontwerp is ook alweer minstens 10 jaar oud 8o

Ik heb net twee nieuwe wissels aangeschaft en ga verder met experimenteren :D Misschien wordt het toch tijd om een Tams B4 of de DB4 van LDT aan te schaffen. Volgens Leeeke werkt die laatste perfect samen met iTrain.

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Als er geen gelijkrichter in die AJ booster zit, dan moeten en + en - markeringen op zitten.  Heb je de polariteit van de Märklin en laptop voedingen al eens vergeleken?  Het ledje zou natuurlijk sowieso moeten branden...
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
@citaat Anne en Erik,
Ik heb zojuist de baan weer alléén en direct aangesloten op de aansluitbox van de MS2. En vervolgens voor de externe voeding van de wissel weer gebruik gemaakt van de 19V DC laptopvoeding. En dat werkt wel! De wissel schakelt nu met een krachtige klap om.

Dat er iets niet goed gaat met de booster is mij nu wel duidelijk; de decoder en/of aandrijving verwachten van de booster iig een ander signaal/spanning dan dat nu wordt ontvangen.

En de booster heeft geen specifieke + of - markering (alleen op het aansluitschema): wat ik zie op de printplaat is dat de massa's van de voeding, het digitaal ingangssignaal en de uitgang naar de baan toe met elkaar zijn verbonden (koperbanen). En het ledje brand als de booster is verbonden met de MS2 aansluitbox en er op de GO-toets is gedrukt. Dan wordt baanspanning geleverd.

Mijn ideeën zijn op :?

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Een DB4 booster van LDT is in ieder geval van hetzelfde type als de versterker in de Gleisbox, en dat is een ander type (H-Brug) als de AJ Booster, de Edits, de Märklin en de DB2 om er een paar te noemen(common ground)

Mocht je nog een experiment willen doen met de AJ Booster en je twee Märklin trafo's, bestudeer dan vast https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Trafo%27s_in_fase_zetten_(analoog_/_digitaal)

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Waar ik natuurlijk op doel met het experiment is een aansluiting van twee trafo's zoals aangegeven in je bijdrage #12 van 20 februari, alleen dat is met een ringkern trafo met één primaire wikkeling een twee secondaire wikkelingen, met twee trafo's wordt dan het in fase zetten en houden van de trafo's belangrijk, maar je krijgt dan wel twee keer de trafo capaciteit ter beschikking.

De AJ booster is dus duidelijk "common ground", gemeenschappelijke massa, alle massa's zitten aan elkaar en dat is dus met een H-Brug booster niet het geval, dat moet iemand anders maar eens uitleggen, maar ik denk dat daar het probleem zit in de samenwerking tussen de gleisbox en de AJ booster.

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Citaat van: Anne W op woensdag 26 februari 2020, 22:56:29
met twee trafo's wordt dan het in fase zetten en houden van de trafo's belangrijk

Adviseer jij nou om twee trafo's parallel te schakelen, of begrijp ik je verkeerd?
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Citaat van: Hero op zaterdag 22 februari 2020, 15:53:15
Rob,

De reden dat je alle boosters uit een bron voed is dat je geen spannings en timings-verschillen wil hebben. Dan krijg je rare zaken op de overgangen van de boostersecties.

Zoek eens in het draadje van Kelderspoorder hij heeft samen met mij ooit externe aan/uit knoppen en terugmelding van de kortsluit beveiliging aangebracht op deze boosters.
Hier heb ik ook op gezocht, maar dit is in het draadje van Golfer (kelderspoor) KLIK
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
@citaat @citaat

@Wilco: bedankt voor de link; zijn inderdaad dezelfde plaatjes als die van Tilly :thumbup:

@Anne: Je bent nog heel gemotiveerd en bedankt daarvoor :thumbup:, maar ik stop met onderzoeken. Gisteren heb ik overdag de resterende wissels voorzien van een nieuwe aandrijving 74491 en decoder 74462. Alleen de uitgaande wissels -niet zo erg als die een keer niet schakelen- zijn nog van het oude type (74490/74460) en als er daarvan één een keer niet goed werkt heb ik zat voorraad :D Gisteravond de hele avond de schaduwstations direct aangesloten gehad op de MS2 aansluitbox. Met iTrain in de mode automatisch vele treinen met licht en geluidsfuncties laten rijden. En ik ben geen enkel probleem tegen gekomen :P Met een glas whisky in de hand was het een genot om die treinen te zien rijden ;)

Mijn conclusie is dat de AJ Booster 'rommelt' met het signaal en rijden onbetrouwbaar maakt: treinen rijden overigens wel aangestuurd via de booster, maar met wissels gaat het zeker mis. En dat blijkt ook uit het feit dat een wisseldecoder die wordt aangestuurd vanuit de AJ Booster met een externe voeding niet werkt (maar via de MS2 aansluitbox wel). Het ontbreekt helaas aan een principeschema en meer inzicht in de werking van die booster...

Wat ik ook concludeer is dat een booster minder snel noodzakelijk is dan ik dacht: mijn MS2 aansluitbox is gisteren niet boven de 1A gekomen...

Ik ga een LDT DB-4 booster aanschaffen en volgens mij is die prima in te zetten in een common ground layout (zie afbeelding hieronder).

@Erik: Dank voor je bijdragen; ook die hebben mij geholpen om tot deze eindconclusie te kunnen komen :thumbup:

Vraag: De LDT DB-4 werkt met een DC-voeding die kan worden ingesteld op diverse spanningen (15, 16, 18, 19, 20, 22 and 24 Volt.). Als ik kijk naar de huidige trafo's van Märklin dan hebben ze een 100VA model (specifiek bedoeld voor Spoor 1, maar wel geschikt voor de CS3) met een uitgang 19 V/100 W gelijkspanning. En de gangbare trafo voor H0 is een 50/60 VA model met een uitgang van 19 V/60 W AC of 15 V/50 W DC 8o

Wat is de ideale (voorgeschreven?) baanspanning voor Märklin H0 Digitaal?

Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Hele goede beslissing denk ik, dan heb je in ieder geval hetzelfde type boosters, alleen de Tams boosterlink is uit productie, nieuwe in ontwikkeling.

Spanning voeding: wat levert de voeding van het MS2?, hou dat voorlopig even hetzelfde, als je met een volle gelijkrichtbrug de digitale spanning meet, dan kun je straks de digitale spanning van de gleisbox vergelijken met die van de DB4 en eventueel de spanning aanpassen.

Succes verder.

Beste Erik,

Dat doe je ook min of meer met een ringkerntrafo, één primaire wikkeling "voedt" twee secundaire wikkelingen, dus vergelijkbaar mits de twee trafo's identiek zijn en de fase's parallel zijn, verder voedt de ene trafo de positieve helft van de booster en de andere trafo de negatieve helft van de booster, het is dus heel wat anders als twee trafo's parallel op een baan zetten.

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Rob

Voor mfx loc's minimaal 19 Volt
Voor de voeding van mijn Ecos gebruik ik ook zo'n relatief goedkope dc-voeding van 4A

Cees
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Citaat van: Anne W op donderdag 27 februari 2020, 11:11:49
Dat doe je ook min of meer met een ringkerntrafo, één primaire wikkeling "voedt" twee secundaire wikkelingen, dus vergelijkbaar mits de twee trafo's identiek zijn en de fase's parallel zijn
Ik vind het prima, als je er maar voor zorgt dat de primaire kant van beide trafo's vast aan elkaar verbonden zijn, dus geen twee stekkers in een stopcontact. Anders loop je alsnog dezelfde - dodelijke - risico's als bij wat jij "parallel geschakelde trafo's" noemt, maar wat in wezen een identieke situatie is.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Erik,

Inderdaad, als je één van de twee stekkers uit het stopcontact trekt staat er 230 volt op de pennen van de stekker, maar door de beslissing van Rob om niet verder te experimenteren ben ik niet toegekomen aan de volgende instructie: de beide stekkers in een aparte verdeeldoos doen, als je beide trafo's in fase hebt, dan de beide stekkers vast zetten in de verdeeldoos en niet meer aankomen.

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Ik lees hierboven ergens dat 3 wissels raar doen.
Die zou je zo snel mogelijk eens moeten onderzoeken.

Mogelijk verstoren die het geheel. Lekkende spoel richting behuizing of lage eigen weerstand waardoor je te veel stroom trekt. ( en het einde van de spoel spoedig is)

Jammer dat de twee DC voedingen niet werkten. Ik had verwacht van wel.
Die booster moet een soort van gelijkrichten. Anders werkt ie nooit op een AC trafo.
Mogelijk heeft ie een wisselspanning nodig als timing signaal ergens.
Maar ik ken het schema ook niet.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat Hallo Hero,.
Die wissels heb ik er gelijk uitgehaald en voorzien van nieuwe aandrijving/decoder. Bij de -uitgaande- wissels met oude aandrijving bleek er uiteindelijk weer een niet te werken (daar begon het allemaal mee...) en daar heb ik nu een oude werkende aandrijving in terug gedaan. Tot nu toe werkt alles op de MS2 aansluitbox zonder enig probleem! Happy dus.

Dat met die twee DC-voedingen was een prima tip; ik dacht ook dat dat wel eens een (de) oplossing zou kunnen zijn... Helaas 8o
Ik heb me nu verdiept in die LDT DB-4 booster: die is beduidend moderner dan de AJ Booster en DC gevoed (maar kost dan ook meer dan het dubbele). Ik ben benieuwd of dat probleemloos gaat werken...

Groeten,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Het grootste verschil is

AJ: common ground booster (alle massa's ook de rail massa zijn met elkaar verbonden), heeft altijd koelribben

DB-4: H-Brug booster, geen echte massa, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/H-brug_(elektronica), heeft geen echte koelribben.

Alles van Märklin is tegenwoordig H-Brug

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Bedankt Anne,
Ik ga het ontdekken binnenkort. De levertijd is ongeveer 2 weken...

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Anne,
De link van Erik en jou naar de werking van de H-Brug booster levert informatie op waarbij ik denk dat de LDT DB-4 géén H-Brug booster is. Daarvoor is het -volgens de principewerking- nodig dat zowel de middenleider van de baan (baanspanning), als de railstaven (massa/0/min) elektrisch zijn gescheiden. Digikeijs heeft een H-Brug booster (DR5033) en het aansluitschema bevestigt mijn gedachte (zie afbeelding hieronder). Hierboven had ik al het aansluitschema van de DB-4 neergezet: daar zijn alle massa's (behalve de 0 van de DC-voeding van de booster) met elkaar verbonden. Waarom denk jij dat de DB-4 een H-Brug booster is? Het staat ook niet in de specificaties/handleiding van de DB-4.

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Wij hebben bij de club een baan gevoed gehad met DB2 en DB 4 boosters, toen kwam dat naar voren, verdere aanwijzingen: geen koelribben, galvanisch gescheiden boosteringangen, één verbinding nodig tussen de S88 massa en de railstaven (bij common ground niet nodig).

Bij een common ground booster, wisselt de "puntcontacten aansluiting" tussen plus en min t.o.v. de railstaven (massa)

Bij een H-Brug wisselen de railstaven en de puntcontacten aansluiting t.o.v. elkaar tussen plus en min (geen massa dus)

Groet, Anne W



Groet, Anne W