Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Banenplan Märklinbaan MRGV

Gestart door Jampie319 dinsdag 18 februari 2020, 20:05:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banenplan Märklinbaan MRGV
Beste allen,
We zijn bezig een nieuwe baan te bouwen met als afmetingen: L   4 modules van 1,20 x 1,20m
                                                                                    BR 1,20m
De baan worden dubbelsporig.
Als we radiaal 4 gebruiken dan komen we met 1,20 m. breedte wel heel dicht langs de kant.
Daarom denken we als radialen R3 en R 2 te gaan gebruiken.
Als ik de in Märklincatalogus kijk, dan kan ik daar eigenlijk niet de bijbehorende railnummers vinden.
Wie kan me aan de bij de bochten behorende nummers helpen?
Anyrail wordt hiervoor gebruikt.

Bedankt alvast voor het meedenken
Jan

Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
We gaan C- rails gebruiken.
Nog vergeten te melden.
Jan
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Hi, kijk gewoon hier in c-rails geometrie....
Grtz
Wim
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
R2: 24206, 24207, 24215, 24224, 24230. Tevens: wissels 24611 en 24612.
R3: 24315, 24330.

Zie ook de wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-Rail_Geometrie
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Hi Erik,
Bedankt voor je hulp.
Ga hier mee aan het stoeien.
Groet
Jan
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Vergeet niet dat je verschillende boogstralen ook op allerlei manieren kunt combineren:
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Bedankt voor het meedenken, Rob.
Zelf rijd ik met M- rails digitaal.

C- rails is voor mij een nieuwe tak van sport.

Groet
Jan
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
 @citaat
De keuze voor M-rail is een verrassing, aangezien je schreef over R3. Dat bestaat niet in M-rail: de grootste boogstraal is 437,5, ofwel R2. Dat zijn de gebogen rails 5200, 5201, 5205 en 5206 en de wissels 5202, 5221, 5207 en 4214. Dat je dit in de Märklin catalogus niet kon vinden, is geen verrassing: M-rail wordt al zo'n 20 jaar niet meer gemaakt.

Er is al zoveel geschreven over de voor- en nadelen van M-, C- en K-rail, dat ga ik niet eens proberen samen te vatten. Als je al flink wat M-rails bezit, begrijp ik goed dat je die dan ook wilt gebruiken. Zo niet, dan zou ik er niet aan beginnen. Het bouwen in modules betekent sowieso al een forse beperking om bij het ontwerp rekening mee te houden. Als je dat dan ook nog in M-rail wilt doen, wordt dat door de beperkte keuze in boogstralen nog eens extra lastig. Het is nog niet zo makkelijk om de aansluitingen steeds precies op de grens van de modules te krijgen zonder een saai ontwerp te krijgen.

Overigens zou ik de maten van de module anders kiezen dan 120 cm. De 'standaard' rechte rails bij M-rail is 180 mm (nr 5106). Dat komt niet uit als je 120 cm moet overbruggen. Geschikte maten zijn 108 en 126 cm, dan passen er 6 of 7 van die standaard rails. 120 cm is op zich wel mogelijk met M-rails, maar dan moet je steeds wat korte passtukjes gebruiken om uit te komen op 120 cm.

Ook voor C-rail is 108 cm een geschikte maat. C-rail heeft twee 'standaard' rechte rails, van 188,33 en 171,67 mm, samen maakt dat 360 mm. Daarvan passen er 3 in 108 cm. Helaas is 108 cm nét te krap voor een 180-graden C-rail bocht R3. Naast de bedding blijft er dan namelijk nog maar 5 mm ruimte tot de rand van de module. Als het daar open is, gaat dat nog wel (al wil je niet dat er een trein afkukelt), als de module een zij- of achterkant heeft, zullen lange rijtuigen daar tegenaan schampen. Als je toch R3 wilt, kun je naar 109,67 cm. Dat komt overeen met 4 x 188,33 + 2 x 171,67.

En dan is er nog K-rail, met, voor een modulebaan, als grootste voordeel dat er flexrail bestaat. De 'standaard' rechte bij K-rail is 180 mm, net als bij M-rail. Alweer is 108 cm een goede maat, maar de flexrail kun je (een beetje) buigen en naar believen inkorten, waarmee het veel gemakkelijker is om iets te maken dat precies goed uitkomt bij de module-overgangen.
Het grootste nadeel van K-rail, voor jouw plannen althans, is dat er geen R3 is. De boogstraal van R2 in K-rail is 424,6 mm, iets kleiner dan bij C- of M-rail. Er zijn nog twee grotere bochten, maar die hebben boogstralen van 553,9 en 618,6 mm. De eerste daarvan zou nog net passen binnen de 120 cm, maar het verschil met R2 is veel te groot, dat staat lelijk.
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Rob , 👍🏻, je bent een wandelende encyclopedie..
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Wow, lastig draadje:

- de huidige baan is M-rails
- de nieuwe baan (waar het hier om gaat) is C-rails

Of heb ik het verkeerd begrepen?

Groeten,
William
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Rob,

Ter verduidelijking, de C rail baan waar Jan het over heeft wordt een nieuw  te bouwen club baan, persoonlijk rijdt Jan met M rail.
Dat zorgt in dit geval voor wat verwarring, de vragen gaan dus terecht over C rail.
Re: Banenplan Märklinbaan MRGV
Sorry voor de door mij ontstane verwarring.

Mijn vraag gaat/ging over de nieuw te bouwen C- railsbaan.
Daar ben ik nu dankzij de gegeven reacties mee bezig.
Anyrail wordt stapje voor stapje ontdekt.

Omdat ik zelf met M-rails digitaal rijdt, is mij het gebruik van C- rails nog onduidelijk.
Moet daar duidelijk nog even ingroeien.

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken!!
Rob, ik hoop, dat je zere vingers van het typen gauw niet meer zeer zullen doen!
Dat waardeer ik bijzonder aan dit forum!

Hoop, dat iedereen nu weer rustig kan gaan slapen!! :-) :P

Jan