De keuze voor M-rail is een verrassing, aangezien je schreef over R3. Dat bestaat niet in M-rail: de grootste boogstraal is 437,5, ofwel R2. Dat zijn de gebogen rails 5200, 5201, 5205 en 5206 en de wissels 5202, 5221, 5207 en 4214. Dat je dit in de Märklin catalogus niet kon vinden, is geen verrassing: M-rail wordt al zo'n 20 jaar niet meer gemaakt.
Er is al zoveel geschreven over de voor- en nadelen van M-, C- en K-rail, dat ga ik niet eens proberen samen te vatten. Als je al flink wat M-rails bezit, begrijp ik goed dat je die dan ook wilt gebruiken. Zo niet, dan zou ik er niet aan beginnen. Het bouwen in modules betekent sowieso al een forse beperking om bij het ontwerp rekening mee te houden. Als je dat dan ook nog in M-rail wilt doen, wordt dat door de beperkte keuze in boogstralen nog eens extra lastig. Het is nog niet zo makkelijk om de aansluitingen steeds precies op de grens van de modules te krijgen zonder een saai ontwerp te krijgen.
Overigens zou ik de maten van de module anders kiezen dan 120 cm. De 'standaard' rechte rails bij M-rail is 180 mm (nr 5106). Dat komt niet uit als je 120 cm moet overbruggen. Geschikte maten zijn 108 en 126 cm, dan passen er 6 of 7 van die standaard rails. 120 cm is op zich wel mogelijk met M-rails, maar dan moet je steeds wat korte passtukjes gebruiken om uit te komen op 120 cm.
Ook voor C-rail is 108 cm een geschikte maat. C-rail heeft twee 'standaard' rechte rails, van 188,33 en 171,67 mm, samen maakt dat 360 mm. Daarvan passen er 3 in 108 cm. Helaas is 108 cm nét te krap voor een 180-graden C-rail bocht R3. Naast de bedding blijft er dan namelijk nog maar 5 mm ruimte tot de rand van de module. Als het daar open is, gaat dat nog wel (al wil je niet dat er een trein afkukelt), als de module een zij- of achterkant heeft, zullen lange rijtuigen daar tegenaan schampen. Als je toch R3 wilt, kun je naar 109,67 cm. Dat komt overeen met 4 x 188,33 + 2 x 171,67.
En dan is er nog K-rail, met, voor een modulebaan, als grootste voordeel dat er flexrail bestaat. De 'standaard' rechte bij K-rail is 180 mm, net als bij M-rail. Alweer is 108 cm een goede maat, maar de flexrail kun je (een beetje) buigen en naar believen inkorten, waarmee het veel gemakkelijker is om iets te maken dat precies goed uitkomt bij de module-overgangen.
Het grootste nadeel van K-rail, voor jouw plannen althans, is dat er geen R3 is. De boogstraal van R2 in K-rail is 424,6 mm, iets kleiner dan bij C- of M-rail. Er zijn nog twee grotere bochten, maar die hebben boogstralen van 553,9 en 618,6 mm. De eerste daarvan zou nog net passen binnen de 120 cm, maar het verschil met R2 is veel te groot, dat staat lelijk.