In oude Märklin plannen was de stijging soms ver boven de 3%. Of dat in de nieuwe plannen soms nog zo is, weet ik niet, maar hier valt het wel mee. De lus linksachter lijkt me voor de stijgingen het kritieke punt van dit ontwerp, daarom heb ik het eens onderzocht. Met een kleine aanpassing van de hoogtes die in het plan staan, blijft de stijging zelfs voor de binnenbocht gemakkelijk onder de 3%.
Daarbij is in dit plan echter slechts een fractie meer dan 80 mm hoogteverschil tussen het onderste en bovenste spoor voorzien.
Märklin Technik Tip 412 geeft in dit verband heel nuttige achtergrondinformatie. Blijkbaar gaat dit ontwerp niet uit van bovenleiding, of de ontwerper heeft deze Technik Tip gemist. Zolang je alleen met diesels en stoomlocomotieven rijdt, gaat dat (net), maar locs met pantografen hebben een probleem want er is niet genoeg plaats onder die brug voor bovenleiding. Dat het om C-rails gaat, helpt ook al niet, inclusief bedding is die 10 mm hoog. Eventueel kun je op de brug rail zonder bedding gebruiken. K-rail is ongeveer 5 lager dan C-rail, daarmee komt de onderkant van de brug dus ongeveer 5 mm hoger te liggen. Maar daarmee ben je er nog niet.
Als ik zelf deze baan zou willen maken, inclusief bovenleiding, zou ik eerst de lus wat langer maken. Dan kan de brug alvast een stukje omhoog zonder dat het stijgingspercentage te groot wordt. Als het dan nog niet blijkt te passen, kan er altijd nog een stukje K-rail op de brug.
Iets anders dat me opvalt aan dit ontwerp is het veelvuldig gebruik van krappe bochten. Weliswaar liggen er op de bovenbaan vier slanke boogwissels en een aantal ruime bochten, er liggen ook nog wat rails 24130 en een paar boogwissels 24671/672. In de schaduwstations en de stijgsporen zijn de bochten 24130 zelfs de meest gebruikte. Gezien de afmetingen van de baan vind ik dat een gemiste kans. Aan de andere kan verwacht ik ook niet van Märklin dat ze banen gaan ontwerpen met weinig of geen van die krappe bochten terwijl ze er minstens 12 in elke startset stoppen.
Een volgende punt is dat er hier en daar wat slingers in de baan liggen op punten waar ik dat niet kan aanbevelen. Op de zichtbare baan valt het gelukkig nog wel mee, daar gaat het tenminste nog om bochten van minimaal R2. Eén voorbeeld is links in het midden, voor treinen die net over de brug zijn gereden en dan afslaan op de wissel 24611. Die slinger lijkt me gelukkig vrij gemakkelijk te vermijden, te beginnen met het verschuiven van die wissel richting de brug. In de K-rail-versie van het ontwerp is dat stukje trouwens veel vloeiender gemaakt, daar zitten geen slingers in.
Ernstiger vind ik de combinatie van een 24130 direct aansluitend op een driewegwissel 24360. Dat komt in de schaduwstations vier keer voor. Treinen die op zo'n driewegwissel linksaf slaan terwijl ze net van de 24130 komen, krijgen het zwaar, wat een grotere kans op ontsporingen geeft dan normaal. Van mij hoeven lang niet alle 24130's per sé weg, maar dit zou ik zeker niet doen.
Afgezien van deze punten van kritiek, vind ik het een leuk plan, met veel rijmogelijkheden. Ik kan me best voorstellen dat iemand het wil gaan bouwen. Als jij dat van plan bent en benieuwd bent naar hoe het volgens mij wat verbeterd zou kunnen worden, kun je de exacte maten van de ruimte geven die je tot je beschikking hebt, dan ga ik er mee aan de slag.