Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanplan marklin

Gestart door Henkie89 zondag 16 februari 2020, 13:01:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

offline
Baanplan marklin
Ik was mij aan het orienteren voor een nieuw baanplan toen ik op de site van marklin een baanplan tegenkwam waarvan ik gelijk iets had dat moet hem worden
Gaat om het plan van 02/2017
Zijn deze plannen te krijgen als tra bestand of is het dan na tekenen
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Baanplan marklin
denk natekenen tenzij iemand dat al gedaan heeft.Mss hier een voorbeeld plaatsen want met die datum zijn we niks
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan marklin
Hier heb ik 2 screenshots
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Baanplan marklin
en hier de originele Marklin pdf's zodat je railnummers ziet voor het overtekenen : klik
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanplan marklin
Waarom zou je dit als *.tra bestand willen hebben?
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan marklin
Om er spanten mee te kunnen maken en de hellingen misschien oets aan te passen zodat alle treinen die ik heb er tegenop kunnen angezien marklin vaak steile hellingen heeft
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan marklin
In oude Märklin plannen was de stijging soms ver boven de 3%. Of dat in de nieuwe plannen soms nog zo is, weet ik niet, maar hier valt het wel mee. De lus linksachter lijkt me voor de stijgingen het kritieke punt van dit ontwerp, daarom heb ik het eens onderzocht. Met een kleine aanpassing van de hoogtes die in het plan staan, blijft de stijging zelfs voor de binnenbocht gemakkelijk onder de 3%.

Daarbij is in dit plan echter slechts een fractie meer dan 80 mm hoogteverschil tussen het onderste en bovenste spoor voorzien. Märklin Technik Tip 412 geeft in dit verband heel nuttige achtergrondinformatie. Blijkbaar gaat dit ontwerp niet uit van bovenleiding, of de ontwerper heeft deze Technik Tip gemist. Zolang je alleen met diesels en stoomlocomotieven rijdt, gaat dat (net), maar locs met pantografen hebben een probleem want er is niet genoeg plaats onder die brug voor bovenleiding. Dat het om C-rails gaat, helpt ook al niet, inclusief bedding is die 10 mm hoog. Eventueel kun je op de brug rail zonder bedding gebruiken. K-rail is ongeveer 5 lager dan C-rail, daarmee komt de onderkant van de brug dus ongeveer 5 mm hoger te liggen. Maar daarmee ben je er nog niet.

Als ik zelf deze baan zou willen maken, inclusief bovenleiding, zou ik eerst de lus wat langer maken. Dan kan de brug alvast een stukje omhoog zonder dat het stijgingspercentage te groot wordt. Als het dan nog niet blijkt te passen, kan er altijd nog een stukje K-rail op de brug.


Iets anders dat me opvalt aan dit ontwerp is het veelvuldig gebruik van krappe bochten. Weliswaar liggen er op de bovenbaan vier slanke boogwissels en een aantal ruime bochten, er liggen ook nog wat rails 24130 en een paar boogwissels 24671/672. In de schaduwstations en de stijgsporen zijn de bochten 24130 zelfs de meest gebruikte. Gezien de afmetingen van de baan vind ik dat een gemiste kans. Aan de andere kan verwacht ik ook niet van Märklin dat ze banen gaan ontwerpen met weinig of geen van die krappe bochten terwijl ze er minstens 12 in elke startset stoppen.

Een volgende punt is dat er hier en daar wat slingers in de baan liggen op punten waar ik dat niet kan aanbevelen. Op de zichtbare baan valt het gelukkig nog wel mee, daar gaat het tenminste nog om bochten van minimaal R2. Eén voorbeeld is links in het midden, voor treinen die net over de brug zijn gereden en dan afslaan op de wissel 24611. Die slinger lijkt me gelukkig vrij gemakkelijk te vermijden, te beginnen met het verschuiven van die wissel richting de brug. In de K-rail-versie van het ontwerp is dat stukje trouwens veel vloeiender gemaakt, daar zitten geen slingers in.
Ernstiger vind ik de combinatie van een 24130 direct aansluitend op een driewegwissel 24360. Dat komt in de schaduwstations vier keer voor. Treinen die op zo'n driewegwissel linksaf slaan terwijl ze net van de 24130 komen, krijgen het zwaar, wat een grotere kans op ontsporingen geeft dan normaal. Van mij hoeven lang niet alle 24130's per sé weg, maar dit zou ik zeker niet doen.


Afgezien van deze punten van kritiek, vind ik het een leuk plan, met veel rijmogelijkheden. Ik kan me best voorstellen dat iemand het wil gaan bouwen. Als jij dat van plan bent en benieuwd bent naar hoe het volgens mij wat verbeterd zou kunnen worden, kun je de exacte maten van de ruimte geven die je tot je beschikking hebt, dan ga ik er mee aan de slag.
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanplan marklin
Inderdaad is het best een leuk railplan. Märklin heeft uiteindelijk wel zinvollere ontwerpen gemaakt dan vroeger. Wel leuk: als je bijvoorbeeld de Pit-Peg ontwerpen bekijkt uit de jaren 50 en later, en je die vergelijkt met de meeste ontwerpen van tante M uit dezelfde tijd, is het verschil in realisme enorm.
Maar, deze baan is op de door Rob gesignaleerde knelpunten na, heel erg leuk (en uit 2017).
Ik ben benieuwd of je het inderdaad zo bouwen gaat, Henk.

Groet,

Peter
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan marklin
Beschikbare ruimte is 420 bij 365 voor de linkerkant (tisch 1)
En 5.5m voor de andere kant wat ik het liefst wel rond de 3 m hou ivm kasten die daar nu staan maar ingevsl van nood weg zouden kunnen
Was wel mijn idee deze baan te gaan bouwen
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan marklin
Met dank aan de grotere ruimte die je tot je beschikking hebt, heb ik het plan verbeterd.

Wat is er veranderd? Kort gezegd: alleen de grote lijnen zijn gebleven. De langere versie:
  • Alle bochten zijn nu minimaal R2 (oftewel boogstraal 437,5 mm). Alle krappe bochten zijn weg, ook de wissels 24671/672.
  • Het hoogteverschil bij de brug is minimaal 98 mm, ofwel 18 mm méér dan voorheen. Dat is mogelijk doordat de spoorlengte van het traject van bovenop de brug tot eronder beduidend groter is geworden. Daarbij zijn de stijgingen nergens in het hele ontwerp hoger dan 3%.
  • Alle 'slingers' zijn weg, het spoorverloop is vloeiender. Er zijn nog maar een paar plaatsen met tegengestelde bochten, allemaal bij wissels.
  • De schaduwstations liggen 2 tot 3 cm lager.
  • Voor een vloeiender spoorverloop zijn onder andere twee slanke wissels 24711/712 toegepast en ook een stuk of wat extra bochten 24912.
  • De wisselstraten aan beide kanten van het station zijn een klein beetje veranderd. Dat kon ook niet anders, in het plan van Märklin sloot het op een aantal plaatsen namelijk niet best aan. Kwam ik ook pas achter toen ik het in WinTrack ging invoeren. Om te beginnen waren er op verschillende plaatsen rails 107 of 207 gebruikt waar een 206 had moeten liggen, maar als ik die ervoor in de plaats legde, kwamen de rechte stukken weer niet uit.
  • In de wisselstraat aan de achterkant (bovenaan in de plaatjes, rechts van het midden) is één engelse wissel vervangen door een kruising. Misschien zie ik het verkeerd, maar volgens mij voegde afslaan op die wissel nauwelijks iets toe aan de rijmogelijkheden.
  • Diezelfde wisselstraat heeft aan de linkerkant een extra paar overloopwissels gekregen. Dat voegt wél iets toe: daardoor zijn de twee linker stationssporen onbeperkt bruikbaar voor doorgaande treinen in beide richtingen.
  • De wisselstraten van de schaduwstations zijn helemaal anders. Er zitten geen driewegwissels meer in en de opstelsporen zijn wat langer. Daar bovenop komt er links nog zo'n 60 cm bij doordat de linkerpoot 60 cm langer is.
Ik vraag me af wat het nut is van de vele korte zijspoortjes en begrijp ook de plaatsing van de ontkoppelrails in het oorspronkelijke plan niet. Als je daar een wagon parkeert, is het lastig, zo niet onmogelijk, om hem weer aan te koppelen. Om die reden heb ik bij één van de zijspoortjes een extra rechte ingevoegd. Ik heb bovendien ontkoppelrails opgenomen in twee van de doorgaande stationssporen. Maar goed, dat zijn allemaal details waaraan je gemakkelijk iets kunt veranderen.
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan marklin
Dat heb je heel erg snel gedaan
Heelberg bedankt
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan marklin
Ter aanvulling nog een materiaaloverzicht:


Nummer Roze Bruin Geel Blauw Groen Totaal
24360
23
23
4
4
2
56
24236
2
6
-
-
7
15
24229
-
1
3
-
3
7
24188
-
8
6
6
24
44
24172
27
33
6
6
37
109
24094
1
-
1
1
-
3
24077
-
1
-
-
1
2
24071
-
-
1
-
4
5
24064
-
-
-
-
4
4
24912
-
-
8
-
10
18
24530
2
3
3
6
4
18
24430
-
1
1
7
6
15
24330
8
9
-
7
7
31
24315
-
-
-
1
12
13
24230
12
12
-
13
7
44
24224
9
10
-
-
6
25
24215
-
-
-
2
3
5
24206
10
9
-
1
2
22
24611
6
6
-
-
7
19
24612
6
6
-
-
6
18
24624
-
-
-
-
5
5
24640
-
-
-
-
1
1
24711
-
-
-
-
1
1
24712
-
-
-
-
1
1
24771
-
-
-
-
1
1
24772
-
-
-
-
4
4
24977
-
-
-
-
8
8
24997
-
-
-
-
5
5
Totaal
106
128
33
54
178
499

In het oorspronkelijke plan lagen veel 24360's, daarom heb ik dat ook maar gedaan. In plaats daarvan kun je natuurlijk ook best 188's en 172's gebruiken.
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan marklin
Kun je ook de aantal meters zien
Niet dat het uitmaakt maar wel leuk om te weten
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan marklin
 @citaat
Volgens WinTrack: 105,46 m. Het is eigenlijk wat méér, van de wissels rekent hij niet alle rails mee.
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2010

online
Re: Baanplan marklin
Nog twee zaken die het wat rustiger maken naar mijn gevoel.


Die wisselstraat tussen brug en station.
Dat  enkelspoor daar enkelsporig aansluiten.
Dit oogt zo als een enorm blok wissels.

Ook de bereikbaarheid van de industrie aansluitingen rechts van het station.
Mij lijkt het prima als die vanaf een spoor bereikbaar zijn. Vanaf je perron rij je daar toch niet heen.

Mvg Robin
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan marklin
Ik vind het zo knap dat iemand (Rob in dit geval) zo goed met zo?n programma uit de voeten kan en daarbij een origineel plan weet te verbeteren.

Mijn bericht voegt verder niks toe, maar ik wilde het wel even kwijt.
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan marklin
Ik had nog een vraag

Kun je er ook een tekening van de tafel van krijgen zoals op de site van marklin ik heb een foto bijgevoegd van wat ik bedoel met de radiussen weet ik niet goed hoe de maten precies zijn
Re: Baanplan marklin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan marklin
@citaat
In dat onderdeel van WinTrack heb ik me nog niet verdiept. Af en toe genereer ik het 3D-aanzicht van de ruwbouw, verder ben ik nooit gegaan. Bij dit plan had ik zo'n ruwbouwplaatje gemaakt van het gebied bij de brug, zie hieronder. Als je vragen hebt over de constructie die je zou kunnen maken om de rails op te leggen, kun je die het beste stellen in de afdeling Modelbaanbouw.

Het enige dat ik verder nog heb, zijn dezelfde baanplannen als hierboven maar dan met de hoogtes zoals ik ze had ingesteld.