Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

NOP II in ontwikkeling

Gestart door Eno2605 zondag 16 februari 2020, 07:54:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
NOP II in ontwikkeling
Eind vorig jaar hebben we het plan opgevat om eens te kijken of we geen andere kamer in huis konden gaan benutten om een iets grotere baan te maken. Ik mocht gaan verhuizen naar een andere kamer, waar wat meer lengte beschikbaar is en aan een zijde ook wat meer mogelijkheden zijn.
Op het forum gevraagd om wat ideeen en van wat mensen handreikingen en aanwijzingen gekregen.
Uiteindelijk heb ik besloten met een van de ontwerpen van Rob (Speeltmettreintjes) aan de slag te gaan.

Ik ga proberen het wat gestructureerder aan te pakken dan bij de eerste baan en dan vooral met betrekking tot het aansluiten van de bezetmelders, de ringleiding fatsoenlijk aanleggen en gebruiken en proefrijden.

Hieronder twee foto's van het ontwerp en een paar van de start van de bouw.

Vandaag weer verder; rails neerleggen en als tussenstap eerst even een keerlus maken om te zorgen dat de treinen soepel door het schaduwstation rijden.
Bedrading deels in orde maken en aansluiten

Pas daarna de aansluiting naar de klimspiraal maken.

Wordt vervolgd....
Re: NOP II in ontwikkeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Hoi Egon,

Het begin ziet er goed en verzorgd uit  :thumbup: :thumbup:

Dat je er nu de tijd voor wilt nemen is een goed uitgangspunt, door netjes te werken heb je er straks veel meer plezier van en mocht er onverhoopt een storing optreden dan is de bekabeling makkelijker te traceren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Kijk dat de vorderingen die we graag willen zien Egon. :P :thumbup:
Mooi en strak gebouwd je frame en ik kijk uit naar de volgende vorderingen.
Succes met de verdere bouw activiteiten.

Groet Michel
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2013

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Egon,

je hebt een strak begin en een mooi ontwerp.
Ik heb de notificatie aan gezet.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

mvrgr

Luc
Re: NOP II in ontwikkeling
Succes en nog een volger bij  :thumbup:
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2012

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
gestructureerd werken en de tijd nemen voor alles levert je achteraf meer plezier op,


leuk baanplan en  een goed begin;


mvg,
Michel
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Peter, Michel, Luc, JoBe en Michel, bedankt voor jullie complimenten en het volgen!

Vandaag heb ik wat minder kunnen doen dan gepland, want mijn kleinzoon kwam op bezoek en die wilde natuurlijk graag rijden.
Voordat hij kwam heb ik nog een gedeelte van de ringleiding aangelegd, bedrading van de wissels gesoldeerd aan de ringleiding als proef.
Ik had al wat isolatielipjes aangebracht aan de rails dus op de eerste de beste wissel had ik geen spanning meer. Na een plus en min aangesloten te hebben aan een wissel was het probleem verholpen....

Ik had de rails neergelegd en de tijdelijke keerlus gemaakt, dus toen mijn kleinzoon er was kon hij mooi met zijn MyWorld trein zijn rondjes maken. Maar kort daarna moest de SIK de baan op en daar heeft ie ook heerlijk mee gespeeld. De SIK gaat niet razendsnel over de baan dus een mooie loc om de beginselen van het digitaal rijden onder de knie te krijgen.

Toen hij weer naar huis was ben ik wat verder gegaan en de vier wissels van het inkomende deel in het schaduwstation aangesloten (in testopstelling) aan de Digikeijs en ook die functioneerden.
Hieronder een paar plaatjes voor de liefhebbers.

Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
proficiat Egon. :thumbup:
Je hebt vandaag flinke vorderingen gemaakt. Het frame ziet er gelikt uit. Een genot om te zien.
Ik kan niet wachten het eindresultaat te zien :)
Succes bij de verdere bouw.
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Ik heb de rails in het schaduwstation vanaf de tekening ingevoerd in Excel met alle lengtes van de rails.
Vervolgens een verdeling gemaakt van de blokken en de bloklengtes.
Daarna per blok de terugmeldsecties aangemaakt en de precieze lengte uitgerekend voor iTrain met Excel.
In Excel ook de blok- en terugmeldernamen ingevoerd, zodat het wat gemakkelijker is als straks alles in iTrain ingevoerd moet worden.

Inmiddels ook al gevorderd met het tekenen van het schaduwstation in iTrain en het invoeren van de blokken en bezetmelders.

De afgelopen avonden weer wat verder geknutseld aan de baan. Omdat ik het een beetje georganiseerd en netjes wil doen gaat het niet heel erg snel.
Ben zover wel tevreden. Hierbij wat plaatjes van het organiseren van de kabels voor de bezetmelders.
Ook in de baan geef ik voorlopig met punaises aan waar de isolatieschoentjes (rood) zitten en waar de bezetmelderaansluitingen (wit).


Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Strak hoor!!!!👏🏻👏🏻👏🏻
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Ziet er mooi Egon!
zie ik het goed dat je daar lasklemmen hebt gebruik met die lipjes die open en dicht kunnen? en o ja, hoe heb je die dan vastgezet?



hoor het graag!
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Wim en Ernst bedankt voor de complimenten.

@citaat Dat klopt Ernst, ik heb ze met dubbelzijdig tape vastgezet.

Met vriendelijke groeten,
Egon

Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Mooie vorderingen Egon. :P :thumbup:
Blijf je volgen.

Groet Michel
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Handig hoor die wagoklemmen. Ik gebruik ze nu zelf ook. Werkt heel fijn als je onder de tafel bezig bent en in mijn ogen betrouwbaarder als kroonsteentjes (maar dat is slechts een mening  ;) ).
Re: NOP II in ontwikkeling
Kijk aan Egon!
Dat ziet er allemaal goed uit.

Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Mooi begin voor een mooie baan Egon :thumbup:

Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2008

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Hallo Egon,

Mooi om te zien , hoe strak je je baan op bouwt.
Waarbij toch ook het speelplezier mogenlijk is.

Succes verder

Groet,
Erik

Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Hi, wat zijn wagoklemmen? Hoe werkt dat?
( sorry maar neofiet hier...)
Grtz
Wim
Re: NOP II in ontwikkeling
 @citaat Zie het laatste plaatje.
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
@ Michel, bedankt voor je aanmoediging ;-) en we vorderen gestaag!

@Kevin, bedankt voor je compliment

@ Jan, bedankt voor je reactie en ik ga mijn best doen er iets moois van te maken

@ Erik, ik ga proberen het bij deze baan wat gestructureerder te doen dan bij de eerste baan. Daar werd het uiteindelijk een echte warboel van draden; en als je dan een probleempje hebt zoek ik me kleurenblind  :(

@ Wim, de Wagoklemmen zijn inmiddels uitgelegd zie ik (bedankt Erik en Basjuh). Ik vind ze heel erg handig in gebruik. Vooral als je niet direct draden aan de ringleiding wil solderen kan je snel goede verbindingen maken.

Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Vrijdagavond en gisteren weer meters gemaakt (als je alle draadlengtes bij elkaar optelt) en geprobeerd nog steeds netjes te werken.
Nadat de eerste 16 bezetmelderdraden waren aangesloten even snel een test gedaan met de Ecos en iTrain om te bekijken of de bezetmelders in de goede volgorde en met de juiste adressen werden gevolgd. Een paar aanpassingen waren nodig. Voor alle bezetmelders heb ik de adressen geprint met een lettertang en die op de baan geplakt. Ook de draden zijn bij de terugmelders gelabeld.

Vervolgens de ander 18 draden aangesloten en weer getest. In eerste instantie leek alles goed maar plots stopte de treinen op het bovenste inrijtraject.
Zoeken en doormeten.... 1 slechte rail veroorzaakte nogal wat problemen en het traject was na vervanging van de rail weer berijdbaar.

Snel in iTrain wat verdere gegevens over treinen ingevoerd en verbinding gemaakt met de Ecos.
Eerst 1 en vervolgens 2,3 en 4 treinen (enkele locs zonder wagons of rijtuigen) konden hun rondjes rijden. Nog wel wat knutselen met blokken en snelheden en natuurlijk ook de locs nog ijken om een beter rijbeeld te krijgen. Maar geen botsingen...Het is een eenvoudig station dat maar in 1 richting wordt bereden maar ben al tevreden dat de blokken en melders netjes worden gevolgd.

Vervolgens 's avonds laat de bedrading aan de rechterzijde wat netter gemaakt. Zie laatste twee foto's.

Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2012

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
ook reeds 2 maal een probleem gehad met een slechte rail,
veel proefrijden vermijdt veel problemen achteraf;


mvg,
Michel
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Zie er mooi strak uit Egon.
Die goed overzichtelijke draadbundels geven goed overzicht mocht je een storing moeten opzoeken :thumbup:
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Hoi Egon,
Als tip;

Ik zie bij de aansluiting van de dr4018 dat je voor voeding van de wisselschakeling de spanning vd Ecos gebruikt. Maar je kunt de wissels ook voeden met een aparte voedingstrafo.
Je bespaart hiermee kostbare "digitaal stroom", maar wat belangrijker is, dat je wissels voldoende vermogen houden om te schakelen.

Ik had het destijds voor tijdelijke ook zo geschakeld en tijdens proefrijden met 12 locs op de baan was er plots te weinig stroom, waardoor de wissels slecht schakelden en 1 poort van een wisseldecoder (Viessmann 5211) verbrandde.
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2012

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
ik zie dat er een stekkerdoos in de buurt is,kun je bijvoorbeeld dit doen :arrow:
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
We hebben de afgelopen tijd niet helemaal stil gezeten, dus hier even een update.

Mijn kleinzoon was een paar weken geleden een paar dagen bij ons en op de onderbaan kon hij fijn spelen en rondrijden.
Echter toen hij de klimspiraal zag, waarvoor ik een basisplateau had gemaakt, vroeg hij of we die konden gaan maken. Dus zijn we samen aan de slag gegaan.
Ik moest eerst nog een aantal rails knippen en hij kon mooi de metingen doen met de geluidsfunctie op de multimeter. Af en toe wat rails niet geknipt, zodat hij mooi kan aangeven dat de rails niet geisoleerd was en ik niet goed had geknipt ;-)

Vervolgens met de spiraal aan de gang en op de eerste ring de isolatie vastgelijmd en natuurlijk kreeg ik daar hulp bij....
Zelfs bij het opzetten van de ringen en het opdraaien van de moeren op de draadeinden moest de kleine man alles uitproberen door het zelf te doen.
Na iedere ring hebben we even gechecked of de trein er zonder haperen overheen reed.

Wat is het toch geweldig om zo samen bezig te zijn.
Hierbij een paar fotootjes.

Re: NOP II in ontwikkeling
Opa, had zijn kleinzoon wel een veiligheidsbril mogen opzetten.

Groetjes.
Re: NOP II in ontwikkeling
Aliebengalie
gast

Re: NOP II in ontwikkeling
Gelukkig is ie niet ant slijpen..... :D :D :D

Maar lekker bezig zo.

Mvg: Alex
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Nee natuurlijk is ie niet aan het slijpen ;-)
Bedankt voor je reactie Alex
Re: NOP II in ontwikkeling
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: NOP II in ontwikkeling
Oud geleerd jong gedaan  :D. En, allemaal plezier! Het ziet er opnieuw strak uit Egon. Ik ben erg benieuwd naar je verdere vorderingen :thumbup: