Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wissel aandrijven met servo

Gestart door Hans-V zaterdag 15 februari 2020, 21:57:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel aandrijven met servo
Lid sinds: 2019

offline
Wissel aandrijven met servo
Hallo heeft iemand ervaring met wissels aandrijven met een servo en wat voor decoder moet je er aan koppelen dan  graag hoor ik jullie ervaringen ermee
Re: Wissel aandrijven met servo
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wissel aandrijven met servo
Als je ingelogd bent, zie je in de menubalk tussen Help en Contact het woordje Zoeken staan.
Klik op zoeken, en zoek op "wissel servo". Dat levert 22 pagina's op met links naar wissels en servo's, inclusief jouw eigen vraag. Dat moet genoeg zijn om je vraag gerichter te stellen.

-Om wat voor rails (en in welke schaal) gaat het?
-Om wat voor soort wissel gaat het (b.v. met of zonder bedding, rechte wissel, gebogen wissel, driewegwissel, engelsman)?
-Wat voor digitale aansturing streef je na?
(Met andere woorden: wat heb je al, waarbij moet de aansturing passen).

Re: Wissel aandrijven met servo
Niet wat je vraagt maar ik gebruik wisselmotoren van Hoffman en zelfbouw wisseldecoders. Werkt prima.
Re: Wissel aandrijven met servo
Ervaring is er zat, op dit forum en erbuiten. Ik heb eerst ook wat rondgekeken her en der op internet.
Toen aan de slag gegaan met Digikeijs servodecoders en gewone miniservo's die ongeveer overal verkrijgbaar zijn.
Wel verdient het aanbeveling de decoders te voeden met gelijkstroom via een geschakelde voeding. Anders krijg je bij aan en uitschakelen van de stroom nogal vervelende 'stuipende' servo's. Dat trekt de boel stuk in het ergste geval.

Werkt het eenmaal, dan is het ook goed. En je kunt wissels en seinen er mooi rustig mee omzetten.

Groet,

Peter
 

Re: Wissel aandrijven met servo
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Wissel aandrijven met servo
Dag Hans. kijk toch ook eens naar dit, de Viessmann 4568 motorische wisselaandrijving voor Marklin C r. en is bovendien ook simultaan bruikbaar om een signaal te sturen.net een setup gemaakt en dat ziet er veel belovend uit.
Re: Wissel aandrijven met servo
Hallo Hans

ik gebruik ESU servomotoren en ESU Switch Pilot Servo decoders. Het programmeren doe ik met de ESU Lok Programmer of op de decoder zelf als er na installatie fine tuning nodig is van de positie. Gaat zeer eenvoudig. De decoder krijgt zijn instructies van Windigipet via M CS2.

Succes

Luc
Re: Wissel aandrijven met servo
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re: Wissel aandrijven met servo
Hier prima werkende servo's met de Van Perlo OC32 op K-rail...

Groet,
Hugo
Re: Wissel aandrijven met servo
Re: Wissel aandrijven met servo
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Wissel aandrijven met servo
Citaat van: Hugy op zondag 01 maart 2020, 13:37:19
Hier prima werkende servo's met de Van Perlo OC32 op K-rail...

Werkt hier ook prima met de OC32. Net als een aantal met ESU Switch Pilot Servo. Met de Esu is het heel simpel afstellen. De OC32 is wat moeilijker, maar prima te doen.

Meine
Re: Wissel aandrijven met servo
kort vraagje - Is het mogelijk om de Piko servoaandrijving en de ESU servo aandrijving aan te sturen met de LDT M-DEC?
Re: Wissel aandrijven met servo
Helaas nee. Een servo kun je aansturen met een servo decoder:

Digikeijs DR4024
Rosoft ServoSwitch
Esu Switchpilot Servo
Uhlenbrock 67800
etc..

Gr, Ben.